قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

مراد بعصبية: ايه البرود ده ولا كان اختك نايمة مع واحد غريب فوق
اوس ببرود: عادى جوزها كفاية خانقة اخرتها وحشة
مراد: وانت عرفت اذاي
اوس: مراد افصل بقي
راح أوس يقعد مع الباقي فصعد مراد الى غرفة رنا وخبط ولكن لم يرد عليه أحد ففتح الباب ودخل وياريته مفتحه.

دخل مراد الى الداخل ووجد رنا تنام بين أحضان أدهم وهو يضمها بشدة وينيمها على صدره وكانت رنا بشعرها وكانت البلوزة في الأرض وكانت تنام ببدى خفيف يبين جسدها بشده فلم يتحمل مراد ذالك المنظر فصاح بشده
مراد: رنااااااااااااااااااااااااااااااااا
قامت رنا من حضن أدهم مفذوعة وكذالك اتفذع أدهم
أدهم بحنان: اهدي يا روحي وضمها بشدة وقبلها
مراد بعصبية: انتى اتجننتي اذاي تنامي بالشكل ده
رنا بدموع: مراد اناااااا.

مراد بصوت عالى: اخرسي خالص هي ديه أخرت التربية والأخلاق فعلا بقيتي واحده سفلة وو ووقليلة الأدب
أدهم بصوت عالى: انت اتجننت انت اذاي تقول الكلام ده
صعد الجميع الى الأعلي ودخلو غرفة رنا ووجودها تقف خلف أدهم وأمامه مراد واقف بعصبية شديدة
أدهم: ميرا من فضلك هاتي البلوزة ديه وتعالى
فعلا حملت ميرا البلوزة وذهبت الى رنا وجعلتها ترتديها وغطت شعرها وكانت تبكي بشدة فضمتها ميرا إلى حضنها.

نجم الدين: مراد برا الأوضة
مراد: عمي بس
نجم الدين بعصبية: قولت برا
خرج مراد برا الأوضة وبرا القصر كله
نجم الدين: الكل برا
خرج الباقي وفضلت رنا بين أحضان ميرا فذهب إليها أدهم واخذها باعفية من بين أحضان ميرا وأشار لها بالمغادرة
أدهم: ششششششش خلاص حبيبتي اهدي انا السبب حقك عليا
رنا بدموع: قال عليا سفلة ووقليلة الأدب وكلمة تانى وحشة هو انا كده
أدهم بحنان: لا انتى اكتر واحده محترمة
رنا: بس هو قال كده.

ضمها أدهم لحضنة وشالها وقعد بيها على السرير وضمها بشدة واخذ يمسح على ظهرها وبتدا يقبل فيها
أدهم بحنان: بحب عيونك وباس كل عين لوحدها وبحب خدودك وباس كل خد لوحدة و بحب ادوق الكريز
رنا بتوهان: كريز ايه
أدهم بسحر وضحكة حلوة: ده وشاور على شفايفها واخدهم في جولة جميلة جدا وكانت بكل رقة وجمال
فصل أدهم القبلة ووضع جبينة على جبنها.

أدهم: انتى اكتر واحدة مؤدبة في الدنيا ولازم تعرفي اني عمري مهقبل ان الست الى تشيل اسمي متكونش محترمة وسكت
انا بحبك وانتى اكتر إنسانة محترمة وعمري مهختار واحده غيرك ولو رفضتي عمري مهقبل واحده تانية في حياتي وهعيش باقي عمري على كل لحظة ضميتك فيها ولمستك روحي اغسلي وشك وانا هستناكي تحت وباس دماغها وقام نزل
فضلت رنا تعيط وقررت انها تنزل تحت
ف
ى الأسفل
كان الجميع يجلس كل شخص مهموم وزعلان.

اوس: أدهم ممكن تهدي شوية
أدهم بعصبية: انت مسمعتش هو قالها ايه شتمها وكان فاضل يضربها
نجم الدين: أدهم هو سؤال انت فعلا اتجوزت رنا
أدهم: ايوه رنا مراتي والله العظيم مراتي
نجم الدين: تمام انت كتبت عند مأذون
أدهم: لا انا خلتها تمضي على ورق وخت ورقة وخلتها ورقة جواز وسجلتها في الشهر العقاري
رنا: ليه يا أدهم
أدهم بضعف: والله كان غصب عنى كنت خايف اخسرك
رنا بدموع: ليه
أدهم بعصبية: علشان بعشقك.

مراد بسخرية: مش قولت كده اخرتك جواز عرفي
رنا: لا انا معملش حاجة ذي كده
نجم الدين: مش عاوز اسمع صوت حد تاني أدهم كتب كتابك على رنا يوم الخميس الجاي
أدهم بفرحة: حاضر بس رنا
كانت رنا تجلس بحالة سكون ودموعها تنزل على وجهها بشدة
نظر اوس على رنا التي كانت تبكي وكان الدنيا انتهت من حوليها فتوجه إليها ومسك ايديها وخرج بيها برا وتوجهو الى الجنينة وجلس على الترابيزة.

اوس بحنية: ممكن تهدى انا عارف انك في الليلة ديه مظلومة بس لازم تعرفي انك ضعيفة اوى ومن السهل اوى الكل يكسرك بس لازم تقوى لازم تقفي ادام الكل
مراد غيران عليكي مش متصور أنه بعد مرجع تانى هنا كان فاكر انه هيخدك في حضنة ويعوضك على كل الى فات انتى بنتة وأخته وحبيبته
وأدهم كمان بيحبك وبيحبك اوى ومش بس كده لا ده بيعشقك انا راجل وفاهم نظره الراجل العاشق كويس اوى.

لو عاوزة تبعدى فترة انا معاكى ومفيش قوه تقدر تقف ادامى امري وانا هنفذ بس عاوز اسالك سؤال
رنا: ايه هو
اوس: انتى بتحبي أدهم
رنا: معرفش
اوس: اذاي يعنى متعرفيش
رنا: معرفش بس من كلام اسر عليه حسيت انه حنين اوى بس لما خطفنى وعذبنى خفت منه بس رجع تانى وشفت حنية منه لما ضمنى لحضنة حسيت بالأمان حتى النهاردة لما نمت في حضنة حسيت بالحب والأمان
اوس: عارفة انتى بتحبية اوى
رنا: برغم الى عملة فيا.

اوس: كل واحد بيغلط ولازم تسمحية
رنا: انا فعلا مسامحاه قلبي مسامحة وعقلي رافض
اعمل ايه
اوس: خدى وقتك وفكري كويس
رنا: حاضر
اوس: انا هدخل جوا وانتى فكري واى قرار انا هنفذه سلام
غادر اوس وترك رنا تفكر في كلامة وتوجه إلى الداخل
كان مراد في غاية الحزن بسبب كلامة لرنا
مراد: فين رنا
أدهم: انا لازم اتكلم معاها
اوس بعصبية: اسمعو انتم الاتنين رنا أي قرار هتقولة الكل هينفذه
مراد: انا هطلع اتكلم معاها.

اوس: محدش هيطلع والكل هيقعد هنا ذي الجذمة مفهوم
الكل: مفهوم
اخذ مراد ينظر إلى أدهم بكره ولكن كان أدهم ينظر له ببرود
سليم: الأهلى والزمالك تفتكرو مين هيكسب
اسر: الاتحاد السكندري
ميرا: ومين ده كمان
نجم الدين: او الداخليه
سليم: شكل الحكم وصل
دخلت رنا عليهم ووقفت امام الكل
مراد: رنا انا اسف كان غصب عني
رنا: مش هتفرق
اوس: قرارك رنا.

رنا: انا من فترة قبل ابويا ميموت قدمت في منحة تعليمية ومن يومين اتصلو وبلغونى انى حصلت على المنحة وانا قررت انى اوافق عليها ولغاية معاد السفر هرجع بيتي القديم
مراد بفرحة: والله احسن قرار هنسافر الصبح انا وانتى يالا نجهز الشنط
رنا: بس انا هسافر لوحدي ممكن
مراد: اذاي يعنى
رنا: يعنى انتم ممكن تبعتو حرس يحمينى بس انا عاوزة ابعد وفضل فترة بعيد عن الكل.

نجم الدين: ماشي يا بنتي بس قرار جوازك من أدهم هيتنفذ والخميس الجاي وهتعيشي هنا وانتهي الكلام
أدهم بحزن: خلاص يا عمي بلاش تضغط عليها
رنا: انا موافقة
أدهم بصدمة: يعنى انتى موافقة
رنا: بس بشرط
اوس: ايه هو
رنا: عمى نجم الدين يوافق على خطوبة سليم وميرا
نجم الدين: وانا موافق الخميس الجاي خطوبة سليم وميرا وكتب كتاب أدهم ورنا
اسر: وانا واوس هنجوز امتى
اوس: مش فاضي خالص الفترة الجاية.

اسر بدموع: ولما بطنى تبان قول للناس ايه فرت في شرفي وتغرغر بيا اهئ اهئ اهئ
سليم: حرام عليك يا اوس تاخد بنات الناس وتبهدلهم كده
رنا: أدهم عاوزة اتكلم معاك ممكن
أدهم: حاضر
ذهبت رنا مع أدهم الى الجنينة وجلسو تحت شجرة
أدهم: ليه يا رنا ليه عاوزة تبعدى عن حضني بعد ملقيت الدفا والأمان والحب
رنا: افهمنى انا فعلا بحس معاك بالأمان وقلبي مسامحك بس عقلي مش مسامحك.

أدهم بندم: والله مكنش اقصد اعمل كده ارجوكى سمحيني بلاش تعذبينى انا اسف
رنا: تعالى ننسي الماضي انا بس محتاجة شوية وقت ممكن
أدهم بحب: خذي الوقت الى انتى عوزاه وانا معاكى بس الفترة ديه قد ايه
رنا بصوت واطى: سنتين بس
أدهم بصدمة: عوزة تبعدي عنى سنتين ليه
رنا بدموع: علشان خاطري وافق انا محتاجة ابعد نفسي اعتمد على نفسي ونبي متزعلش.

ضمها أدهم لحضنة وقعدها على رجلة وباس عيونها وخد شفايفها في جولة طويلة وبعد فترة بعد عنها
أدهم: ماشي بس هيكون في حرس معاكى في كل خطوة وتليفونك مش هيتقفل نهائي ووقت متصل ترد من اول رنه مفهوم
رنا بفرحة: مفهوم شكرا اوى دومي وباست خده
أدهم: تعالى ندخل بس الأول لفي الطرحة وعدلى هدومك
رنا بصدمة: ومين قلعهالي
أدهم بغمزة: بكرا لما تكبري هتفهمي
بعد فترة دخلو ولقو والد سليم وعيلتة وتم الاتفاق على كل شئ.

صعدت البنات الى الأعلى
سمر: لازم ننزل نجيب فساتين
ميرا: تمام امتى
رنا: انا مش فاضية خالص عندى امتحانات بعد يومين
ميرا: تمام انا هنزل وجيب ليا وليكى
رنا: هروح اذاكر بقي سلام
توجهت رنا الى جناحها ودخلت وتوجهت الى الملابس واختارت بجامة قصيرة وقعدت تذاكر ولم تحس بتلك العيون التي تراقبها باستمتاع ودوجه إليها وضمها من ظهرها وباس رقبتها
أدهم بحب: انا ماشي عاوزة حاجة مني
رنا: لا شكرا.

أدهم: لو عوزتى اي حاجة في المنهج اتصلي عليا مفهوم
رنا: حاضر
أدهم بغيرة: وبلاش تلبسي كده تانى اسود فابيض حاجة كده جامدة وباسها وغادر
رنا: اول متوصل كلمنى
أدهم بحب: حاضر يا قلبي
اه قلبي كان هيقف بس هو يقصد ايه باسود فابيض مش مهم انا هكمل مذاكرة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة