قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

في الصباح
استيقظ مراد وراح لوضة رنا ولكن لم يجدها ووجد فستانها مرمى على الارض فراح لوضة ميرا وخبط ودخل لقي ميرا نايمة في سابع نومة ولوحدها خرج بسرعة وراح لوضة اوس ودخل بسرعة
اوس بخضة: في ايه
مراد: رنا مش فوضتها
اوس: يمكن عند ميرا
مراد: ولا عند ميرا
اوس: ممكن تكون راحت لادهم
مراد: البت ديه هتجننا قريب اتصل على جو
اتصل اوس على جو وفتح المكبر
اوس: صباح الخير جو
جو: صباح النور اوس
اوس: انتم فين.

جو بستغراب: احنا مين
اوس: انت ورنا
جو: انا تحت ورنا فوق عندكم
اوس: رنا مش في البيت
جو: يعني ايه مش في البيت امال هتكون فين
اوس: مراد دور عليها في اوضتها وعند ميرا مش موجودة
جو: طيب شوفوها عند عمي نجم الدين
اوس: مانتا عارف انها مش بتكلمه من يوم مجينا هنا
جو: لا روح شوفها لان امبارح كانت نظرتها ليه اشتياق
مراد: يعني ايه.

جو: يعنى هي امبارح كانت عوزة حضن اب وسند مش عوزة حضن اخ وصاحب روحو شوفوها هناك ولو ملقنهاش شوفو الكاميرات
اوس: سلام
انطلق اوس ومراد الى غرفة نجم الدين وفتحوها ودخلو وشاهدو رنا تنام كالقطة بين أحضان عمها وهو يحتضنها ويملس على شعرها وكانت الدموع تنزل على وجههم بشدة
فتوجه اوس ومراد إليهم وجلسو على طرف السرير
اوس: رنا مالك وانتى هنا من أمتي
مراد: حبيبتي ردي علينا مالك عمي.

نجم الدين: مفيش صح قطتي ومسح دموعها بايده
رنا: ايوه مفيش ملكوش دعوة وطلعو برا عوزه انام
اوس: هي الهانم عارفة الساعة كام
رنا: لا اكيد لسه بدري
اوس بسخرية: صح لسه بدري الساعة 2 الظهر والحلو عندها امتحان بعد بكره ولسه مذكرتش
رنا: يالهوي وقامت تجري على اوضتها
مراد: روح وراها وخليك معاها
اوس: مش ديه اختك بردو
مراد: واختك انت كمان وانت عارف انها لسه مش بتحبني وبتخاف مني
نجم الدين: مراد عنده حق روحلها انت اوس.

اوس: اشمعنا انا
نجم الدين: علشان انت خدت الحنية من امك الله يرحمها كانت حنينة اوى وشرين بردو كانت حنينة
اوس: ماشي بس خلى حد من الخدم يطلع فطار
مراد: تمام غور بقي
خرج اوس وتوجه إلى غرفة رنا
نجم الدين: هتعمل ايه
مراد: مش عارف بس نفسي اوي احضنها وتحس اني أخوها
نجم الدين: واحده واحده براحة عليها
مراد: عندك حق بس هي ايه الى جابها هنا
نجم الدين: معرفش امبارح بليل جات وطلبت تمام هنا وانا مقولتش لق.

مراد: تمام يالا أجهز علشان نروح نصلي
نجم الدين: تمام
غادر مراد وتوجه الى غرفته واخذ دش ولبس وراح على أوضة رنا وخبط ودخل لقي اوس بيذاكر لرنا
مراد: لو عوزة مساعدة انا موجود
اوس بسخرية: ده على اساس انك فالح روح برا يالا
رنا: هو أنت خارج
مراد: ايوه انا وعمى هنروح الشركة علشان البية بيذكرلك
رنا: تمام هاتلى شكولاتة معاك
مراد بستغراب: رنا انتى كويسة
رنا: اه كويسة ليه شايفني بشد في شعري ولا بطنطت على الحيطة.

اوس: بصراحة عندها حق
مراد: انتم اجتمعتم عليا انا ماشي سلام
رنا: سلام
اوس: نكمل
رنا: تمام
كملو مذاكرة ( ملناش دعوة بيهم دول ناس مجتهده مش ذينا )
في شركة A. M
وصلت سيارات مراد ونجم الدين وتوجهو الى الداخل وذهب مراد الى قسم الحسابات للقاء مدير الحسابات وخبط ودخل ولكن لم يجد أحد وعندما لف وهيخرج سمع صوت فتاة
الفتاة: مين حضرتك
مراد وهو يلف: انا مراد الألفي
الفتاة: اهلا وسهلا.

مراد بإعجاب وانبهار بهذا الملاك: اهلا وسهلا ومد ايده
الفتاة: اححمم اسفة مش بسلم على رجالة
مراد بابتسامة جميلة: ولا يهمك ده شئ يحترم فيكي
الفتاة: أي خدمة
مراد: انتى مين
الفتاة بسخرية: انت بتهزر صح يعنى انت في مكتب مدير الحسابات هكون مين بياعة طرشي
مراد: لسانك يا طفلة
الفتاة بعصبية: انا مش طفلة
مراد بعند: لا طفلة
الفتاة: الطفلة ديه هي مديرة حسابات مجموعة شركات A. M
مراد: يا راجل.

الفتاة بخنقة: شكلك عاوز تهزر من فضلك اخرج برا
مراد بذهول: انتى قولتى ايه
الفتاة: برااااا ايه مش بتسمع براااااااا
خرج مراد وهو مذهول من تلك الطفلة ولكن سرعان ما فاق من سرحانة على رزعة باب المكتب في وشة
مراد: يانهار البت أفلت الباب في وشى ده محدش عمالها قبل كده والله لعرفك مين هو الفهد وهتبقي ملكي كشماء
{ كشماء هو اسم انثي الفهد وتم معرفته من جوجل ولها أسماء أخرى ذي كشمه و عسبرة وخنيمة و كعثم }.

انطلق مراد على مكتبة وطلب من السكرتيرة الاتصال على مدير الحسابات وتجعلة يأتي إليه
مراد: لما تشوف هتعملى ايه يا ملاك
بعد قليل طلبت السكرتيرة الدخول فأذن لها
السكرتيرة: مدير الحسابات برا يا فندم
مراد: خليه يدخل واخرجي وقفلى الباب
السكرتيرة بخنقة: أمر حضرتك
دخلت مديرة الحسابات
المديرة: السلامة عليكم
مراد بسخرية: وعليكم السلام اهلا وسهلا
المديرة: اهلا بحضرتك خير
مراد بإعجاب بصقتها: اتفضلي اقعدي.

الفتاة: ماكيد هقعد وجلست ووضعت قدم فوق الآخر
وتحدثت بقرف: خير طلبتني ليه
مراد بستغراب: يعني انتى عرفتيني ومش من حقي اعرف اسمك
الفتاة: انا الدكتورة روميساء الكاشف
مراد بذهول: دكتورة مش صغيرة على دكتورة ديه
روميساء بسخرية: معلش اصلي كنت بذاكر وقت مكنت انت بتلعب أولى
مراد بعصبية: انتى اتجنينتي انتى اذاي تكلمينى كده.

روميساء: ابقي اسأل مين هي روميساء الكاشف قبل متيجي تعاكس سلام عندي شغل مش فاضية للعب العيال ده وخرجت
مراد بذهول: ديه خرجت وسبيتني والله لوريكي
ونده على السكرتيرة وطلب منها إحضار مدير شئون العمال
وبعد قليل وصل مسؤل شئون العمال
المدير: تحت امرك مراد بيه
مراد: عاوز ملف مديرة الحسابات فورا
المدير: حضرتك تقصد الدكتورة روميساء الكاشف
مراد بعصبية: ايوه وبعد كده متقولش اسمها على لسانك مفهوم.

المدير: مفهوم حالا والملف هيكون عندك
خرج المدير يجري وبعد قليل أحضر الملف وأعطاه لمراد وغادر المكتب
مراد: لما نشوف انتى مين ولكن لم يجد معلومات كافية فامر إحدى الحرس بإحضار كل المعلومات عنها
وبعد قليل أخبرته السكرتيرة بان نجم بيه يريدة للاجتماع
في فيلا الاحمدي
لم تغادر سمر غرفتها لأي سبب وفعلت بنصيحة رنا بأنها تنسي كل شئ وتتجه الى المذاكرة ولكن وقف أمامها أشياء فتصلت على رنا
سمر: روني حبيبي اخبارك.

رنا: الحمد لله سيمو
سمر: عوزة أسألك سؤال
رنا: قولى يا قلبي
اخذت سمر في طرح الأسئلة على رنا وكانت تجاوبها عليها
سمر: رنا انا قلبي وجعني اوي
رنا: وانا كمان
سمر: انا خايفة اطلع اشوفه
رنا: انا عكيت الدنيا معاه امبارح
سمر: انتى فعلا خلاص قررتي السفر
رنا: ايوة لازم ابعد عنه لازم ابني شخصيتي انا طول عمري كان معايا امي وأبويا وانتى شوفتي ايه الى حصل بعد موتهم فلازم قوي
سمر: عندك حق وانا معاكي.

رنا: بس حادثة ايه الى حصلتلك
سمر برعب: مش دلوقتي لما نسافر نحكي
رنا: ماشي سلام
سمر: سلام
في شركة A. M
انهي مراد الاجتماع وتوجه الى مكتبة وكان في انتظاره الحارس واعطي له ملف وغادر
مراد: لما نشوف الهانم قوية كده اذاي
الاسم: روميساء منصور الكاشف
اسم الاب: منصور الكاشف
المهمة: وزير القوات المسلحة
اسم الام: مها الكاشف
المهنة: سفيرة مصر لدى الأمم المتحدة
ودكتورة في كلية الحقوق
الخوات: لها اخين ذكور.

الأول رائد في الشرطة
والثانى رائد أركان حرب قوات مسلحة
الموهل: حاصلة على كليه الزمالة البريطانية وحاصلة على دكتوراة في المحاسبة
العمل: تدرس كام المحاسبة في الجامعة البريطانية في مصر و مديرة الحسابات في شركات A. M
مراد: ما شاء الله علشان كده مستقوية بيهم ماشي
غادر مراد عندما رآها تغادر وطلب من الحرس السير خلفها.

ولكن فوجئ بأنها تتعرض الى هجوم من قبل أشخاص واجبروها بوقف سيارتها ونزل من السيارة ومسكوها وارادو ان يدخلوها سيارتهم
وعندما نزل مراد وخلفة رجالة وجدها تضرب الرجال بقوة وشجاعة كأنها مدربة على ذلك وكانت تضرب ضرب يعجز وليس ضرب يقتل فوقف مراد ينظر عليها وعلى شفتيه ابتسامة جميلة.

بعد انتهاء روميساء من ضربهم اتصلت على أحد وبعد حوالى نصف ساعة تم محاصرة المكان من قبل رجال الشرطة ونزل بسرعة شاب ايه من الجمال وتوجه إليها واخذها في حضنة وعند هذا الحد اشتعل قلب مراد بالغيرة
مراد للحارس: مين ده
الحارس: ده أخوها اكيد
مراد: انت هتستهبل اعرفلي مين ده و...
قطع كلامة عندما رأي شاب ينزل من السيارة ويتوجه إليها ويخرجها من أحضان الأول ويحضنها هو.

مراد: كملت اصلي كنت ناقص الأول فجه التاني ديه حاجة تقرف يالا
صعد مراد الى السيارة وتوجه الى البيت وعندما وصل صعد الى غرفته ولم يكلم أحد
ميرا: هو واخد في وشه وماشي كده ليه
رنا: مش عارفة كننا هوا
اوس: تفتكرو احنا هوا
قطع كلامهم دخول الحارس وهو ينهج
الحارس: ا و س ب ي ه ف ي ن م ر ا د ب ي ه ( اوس ليه فين مراد بيه )
اوس: هو بيعمل فيكم ايه مالك
الحارس: ا س ف ب س ه و ف ي ن ( اسف بس هو فين )
رنا: ايه الملف ده.

الحارس: الملف ده لمراد بيه
ميرا: هاتو وانا هدهوله
الحارس: بس يعني
اوس: هات الملف وروح انت
تجمعت رنا وميرا على اوس وفتحه الملف ولقو صور شباب
اوس: شكل اخوكم اتهبل
مراد: وانت مالك
فصرخت البنات وحضنو اوس والذي قام برميهم على الارض من شده الخضة
مراد وهو يأخذ الملف: هبل ومشي
ميرا: ااااه منك لله يا اوس ظهري
رنا: يا صغيرة على الكسر يا روني
اوس: على فوق منك ليها
رنا: اااه مانت مش قادر على الحمار هتتشتر على البردعة.

ميرا: عندك حق والله
اوس: تصدقي انتم صح
فقام بقلع حذائه وجري وراهم وبعد فترة من الجري جلس على الكرسي
اوس: منكم لله هديته حيلي وانا لسه صغير على البهدلة اطلع انام افيد وصعد إلى غرفتة
عند أدهم
اسر: هتفضل قاعد كده كتير
أدهم: متصلتش طول اليوم
اسر: معلش انت عارف انه فاضل يومين الامتحانات تبدأ اكيد مش مركزة
أدهم: صح معندهاش وقت حتى تقولى صباح الخير أو تصبح على خير
اسر: أدهم هو انت ممكن تسيب رنا.

أدهم بعصبية: يبقي الموت ارحم انا بعشق رنا وعمري مهسبها مفهوم
اسر: مفهوم مفهوم تصبح على خير.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة