قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والثلاثون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والثلاثون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والثلاثون

نامت البنات بعد اطمانانهم على وجود حمايتهم وامانهم وبعد أن تأكد الشباب من نومهم ابتدا ينزل كل شاب ورا الآخر
في الجنينة
أدهم بستغراب: انت بتعمل ايه هنا
سليم: نفس السبب الى خلاك تسيب رنا وتنزل
أدهم: ااااااه انا لو فضلت شوية كمان كنت هتمم الجوازة
سليم بسخرية: وحياتك وانا كمان
أدهم: انا هموووت خلاص
سليم: تعرف فعلا كيد النسا غلب كيد الرجال
أدهم: ليه
سليم: بسببها رفت السكرتيرة بتاعتي ورفعت ايدي عليها.

أدهم: ليه
سليم: كانت متغازه من السكرتيرة وبصراحة انا مكنتش طايقها وربنا عمل كده
عمار: متجمعين عند النبي
سليم: غريبة اول مرة تسبها يعني
عمار: ااه المفترية نيمتني على الكنبة
أدهم: ههههههههه تستاهل اكيد عملت مصيبة
مراد وهو يجلس: انا عاوز اتجوز بقي
سليم: اهلا بالفهد منور
مراد: بس يالا
اوس: صحين ليه
عمار: هههههههههه كده كملت شكل البنات بقو جبابرة
اوس: حد بيعرف يعمل اكل انا جعان
أدهم: اه وانا كمان.

سليم: تعالو نعمل أي اكل الظاهر كلنا جعانين اوي
اوس: يالا
توجه الشباب الى المطبخ ووقف كل شخص يعمل حاجة منهم من يجهز الخبز ومنهم من يجهز العصائر ومنهم من يجهز الجبن والبيض
بعد انتهاء الشباب من عمل الاكل جلسو ياكلو ب المطبخ
اوس: انا سمعت كتير عن الامبراطورة اول مرة اشوفها
عمار: فعلا انا توقعت انها كبيرة في السن أعتقد انها قد البنات
سليم: انا اتوجهت معاها في مناقصة وكانت جبارة اول مدخلت الكل اختفي.

أدهم: فعلا بعد موت أخوها وشلل ابوها قولت الشركات هتقع بس فؤجات بقوه الشركات وعظمتها واسم الامبراطورة احتل السوق
مراد: بس بصراحة جامدة جدا وقويه
عمار: بس حد فهم معني كلامها بأن أليكس بلاك دمه هيتفرق
اوس: معنه كده انه هيتقتل من اكتر من جهه
سليم: ديه هتبقي حرب
مراد: معنى الامبراطورة قالت كده يبقي مش هتبقي حرب هتبقي مجزرة وفي أرواح كتير هتروح
اوس: يعنى الدنيا هتولع
أدهم: تولع بعيد عننا.

عمار: بس لو طلبت المساعدة هتوافقه
اوس: انا هوافق
أدهم: وانا كمان
سليم: محدش يقدر على عداوة الامبراطورة
أدهم: سبكم بقي من الكلام ده فاضل بكرا والبنات تسافر
سليم بفخر: بس انا حبيبتي مش هتسافر قعده على قلبى
مراد: وانا كمان ريمو قاعدة
أدهم بغل: هو شغل ذل يعنى
اوس: سيبك منهم بتفكر في ايه
أدهم: عوزة يوم مميز طحن
عمار: انا هقضية في العزبة
أدهم: حلو جو العزبة
اوس: يبقي الكل هيروح هناك.

أدهم: تمام انا هطلع انام عوزين حاجة
اوس: خدنى معاك
مراد: يالا كلنا نطلع ننام علشان بكرة هيبقي يوم طويل
اوس: وانت هتعمل ايه مع ريم
مراد: ريم مين يا عم خلاص فركش
أدهم: يعنى ايه
مراد: زمانها خلف القضبان
سليم: شرير انت
اوس: هو فين اسر أدهم
أدهم: في البيت بيخلص شغل
مراد: خليه يجي بكره معانا كلنا نفرح ونفرح الكل
اوس: اتصل بادم ومازن يجو
مراد: ماشي
صعد الكل الى غرف زوجاتهم ونامو بجوارهم
في صباح اليوم التالى.

استيقظ الجميع وجهزو نفسهم وتوجهو الى السيارات وانطلقت السيارات الى المطار وصعدو الى الطيارة التي اتجهت إلى الصعيد وبعد نزولهم صعدو سيارات أخرى وتوجهو الى العزبة الخاصة بعائلة سليم وعمار
بعد مرور وقت طويل وصلت السيارات الى هناك ونزلت البنات وتركت الشباب
سليم: ما شاء الله العيال سبونا ومشيو
اوس: اكيد يا بني انا اصلا شاكك فيهم
عمار: ربنا يستر
ادم: هما البهوات عملو ايه.

مازن: شكلهم عملو مصيبة انت مش شايف وشهم
ادم: عندك حق عامل ذي رغيف العيش المحروق
مازن: هههههههههه حلوة
جلس الجميع بجوار بعضهم
رنا: انا جعانة
أدهم: فعلا والجو حلو ومشجع على الاكل
سمر: طيب يالا روحو اعملو اكل
سليم: معلش انتى تقصدي مين بروحو
ميرا بدلع: انتم طبعا يا روحى
عمار: ليه وانتم رحتم فين
شمس: لااااااا انتم جيبنا علشان نتفسح مش نشتغل
رنا: صح كمان انا صباعي الصغنن بيوجعنى
سمر: صح وانا رموشي وارمه.

ميرا: احنا هنشتغل متقلقوش
سليم بسخرية: هتعملو ايه
قمر بفرحة: هنلعب وانتم حضرو الاكل صح بنات
البنات: صح جدا
ماهي: يالا بينا
تركت البنات الشباب مذهولين على ترك البنات ليهم
توجه الشباب الى المطبخ ووقفو يصنعو الاكل ليهم تحت هزارهم وضحكهم
اوس: بقي هو ده حال الملك
سليم: وآخر الرعد بصل
عمار: وااااااه على الذئب وهو بيغسل
أدهم: وعينى يا لللي على القيصر وهو بيقشر التوم
مراد: والله وعلبت يا زهر والفهد بيعجن الفطير.

ادم: يا جبل ميهزك ريح وانا واقف بقلي
مازن: والله وادي حال الدنيا والقوطة بتتعصر
اسر: صباحو شباب ايه ده طيب اعملو حسابي معاكم في الاكل
نظر الشباب بغضب ليه
اسر: انا هروح العب مع البنات سلام وجري
اوس: الواد ده بارد
سليم: متقلقوش شوية وهيجي
أدهم: وانت فاكر ان رنا هانم وسمر هانم هيسبوه يجي هنا يبقي بتحلم
مراد: ااااااه يا ناري كان لازم نعمل فيها رجالة اوى ونخلى الخدم يسيب البيت.

سليم: الله يحرقك يا عمار ويخربيت أفكارك الهباب
ادم: اشتغلو بقي من غير صوت
في الخارج
كانت البنات تلعب وتهزر الى ان وصل اسر
اسر: صباح الفل والعسل على احلى صبايا في الدنيا
رنا: اسوره جيت امتى
اسر: لسه واصل دلوقتي
سمر: شفت اصحابك
اسر: اه وقفين بيندبو حظهم جوه
شمس: يستهله
قمر: هو مين ده رنا
اسر: معاكى الدنجوان اسر المنشاوي اعزب ووحيد
ميرا: هههههه يخربيتك يا اسر ضحكتني
اسر: ومين القمر
قمر: انا قمر الهاشمي.

رنا: مرات اوس لسه كتبين كتابهم امبارح
اسر: طيب سيبك من اوس وخليكى مع اسر
قمر: لا بس انا حبيت اوس
ميرا: لحقتي امتى و اذاي
قمر: عوزين الصراحة
ماهي: طبعا.

قمر: انا شفته مرة من سنتين في فرنسا بس أنقذ بنت من الموت زعلت اوى كنت بحسبها حبيبته لغاية مجه شاب وضمها لحضنه وشكر اوس ومشي بعد كده شوفته في حفلة من الحفلات بس انا مكنتش هفضل كتير وتأتى يوم عملت فيها المفتش اكس ورقبته حفظت كل حركاته وتصرفاته لغاية مسافر بس فضلت متابعة كل اخبارة وفرحت اوي انه هنا في مصر علشان كده نزلت على امل اشوفة بس مش بس شوفته لق دانا كمان حضنته ودافع عنى وبقيت مراته بقي ليا انا وبس عارفين بعد مقتل امى محدش اهتم بيا حتى عدنان كل همه يدينى فلوس ويخلينى في فرنسا علشان ادرس عمري محسيت بالأمان من بعد موت امى غير امبارح وانا في حضنه من يوم موت امي وانا بنام بالبرشام امبارح لأول مرة انام طبيعي ذي الناس.

رنا: وانا كمان ذيك بعد موت ابويا وامى شفت أدهم بالرغم أنه عذبني وبهدلنى بس لما بيحضنى بحس نفس احساسي وانا في حضن اهلى
سمر: انا بقي غيركم عمار من صغرنا امانى و بعد الى حصل زمان بقيت بخاف من كل الرجالة حتى عمار
روميساء: ايه انتم هتقلبوها نكد ولا ايه
شمس: انا سامعة صوت خيل تعالو نروح نركب
اسر بسخرية: انتى في الصعيد يبقي لازم تلاقي خيل
سمر: يالا بينا
توجهت البنات الى الاسطبل ووقفو يشاهدون الخيل وجمالة.

سمر: عم محمد جهز الخيل
عم محمد: يا مرحب بالبنات الحلوة مش تعرفينا
سمر: بصي يا سيدى
ديه: رنا
و ديه: ميرا
و ديه: ماهي
و ديه: شمس
و ديه: قمر
و ديه: روميساء
وده: اسر
عم محمد: يا اهلا وسهلا بالبنات الحلوة
اسر: طيب يا راجل يا طيب هتجهز الخيل ولا ايه
عم محمد: من عيونى
جهز عم محمد الخيل للبنات وكلهم ركبو ماعدا رنا
اسر: اركبي يالا
رنا: مش بعرف اركبه
اسر: طب استني هنزل اركبك
نزل اسر وعرف رنا اذاي تركب.

اسر: بنات براحة علشان مفيش حد يقع مفهوم
شمس بسخرية: يابنى انا بنعرف لانى من صغري بركب خيل
ماهي: ايوة احنا بنعرف
قمر: عدنان جابلي مدرب علشان يعلمني من صغري
رنا: طيب امشو براحة علشان انا اول مرة أركب
ميرا: خلاص بنات مش اهم حاجة إننا ركبنا فرس خلاص بقي
صارو البنات بالخيل براحة وسط ضحكهم وفرحتهم
( هما بيلعبو وانا بكتب يا رب حد يقع على جدور رقبته ?????????????????? )
في المطبخ
انتهائه الشباب من تحضير الاكل كله.

أدهم بتعب: يالهوي هو عمايل الاكل متعبه او كده
مراد: عندك حق والله الواحد تعب
سليم: الله يكون في عون الستات
اوس: هما فين البنات
عمار: هتلقيهم برا
ادم: تعالو بقي نقعد معاهم
خرج الشباب ولم يجدو البنات
أدهم برعب: فين البنات
اوس: مش عارف
مراد: جهاز التعقب بتاع روميساء على بعد خمسة متر
سليم: يالا بسرعة.

انطلق الشباب في الجري وكان جهاز التعقب يقرب من المكان الى ان ظهر سبع خيول ولكن سته كانو يركبوهم البنات وأسر والسابع كان يقف بجوار كوم قش
توجه الشباب إليهم وكانو غاضبون بشدة ونده كل واحد على زوجته التي نظرت لهم بخوف شديد لغضبهم ولكن انقذ هذا الموقف رنا
رنا: فين الاكل انا جعانة
مراد: اخرسي خالص
أدهم بصوت عالي: مرااااااد صوتك ميعلاش عليها
مراد: أدهم هي اختى قبل متكون مراتك.

أدهم: والله العظيم لو صوتك على عليها تانى لزعلك
اسر: في ايه يا جماعه اهدو
أدهم: أخرس انت
مراد: اخرس انت
رنا بصوت عالى: ااااااه هو كل شويه خناق وارف انتم مش بتهمدو احنا كرهنا الصوت العالى بلا ارف وغم
اوس: انتم كويسين
قمر: ايوة كويسين
شمس: في ايه كنا مخنوقين ركبنا خيل وكل واحده فينا بتعرف خلاص بقي
ماهي: لازم كل خروجه تقلب نكد وتقولو الستات هي النكديه
ادم: على فكرة شمس و ماهي احنا مكلمناش خالص.

مازن: ايوة احنا عارفين انكم بتعرفو تركبو خيل
نظر مراد وادهم و رنا لبعض ونظرو على الباقي لم يجدو أحد غير روميساء على الفرسة
روميساء: تحب تيجى معايا ولا امشي
مراد: معاكى يا عسل
صعد مراد وجعل روميساء تجلس أمامه وانطلق بالفرس
أدهم: هو انتى مركبتيش ليه
رنا: مش بعرف خالص اسر حاول معايا لغاية ممشيت حته صغيرة ونزلت وقعت هنا
أدهم بحب: طيب تعالى انا هركب وانتى اركبي ادامى
رنا: ماشي.

صعد أدهم على الفرسة ومد ايده ليها ورفعها واصبحت في حضنه وانطلق في طريقة
استمر الشباب في ركوب الخيل فترة كبيرة وبعد ذلك توجهو الى المنزل
ميرا: انا هموت من الجوع
سليم: اغسلو أيديكم عقبال منجيب الاكل
سمر: اشطه
توجهت البنات الى الحمام وغسلو ايديهم ووشهم وتوجهو الى السفرة
جلست كل بنت بجوار جوزها ونظرو للأكل بصدمة
رنا: هو ايه ده
أدهم: بيتزا يا روحى
رنا: ديه بيتزا
مراد: طبعا.

روميساء: هو الى معروف ان البيتزا بيبقي فيها ألوان
سليم: ما هو كل الألوان موجودة
روميساء: هي عليها مشروم انا عندي حساسية منه
سمر: انا شبعانة ولميش نفس هطلع اخد دش بعد اذنكم
شمس: اااه بطنى عوزة اروح الحمام وطلعت تجري
قمر: انا عندى حساسية من الفلفل مش هينفع اكل وقامت
ماهي: هعمل تليفون للمستشفي ضروري
ميرا: حد كلم بابا انا هروح أكلمه
غادرت كل البنات السفرة وفضلت رنا والشباب فقط
أدهم: كلى يا روحى شكلك جعان اوي.

رنا: ه ااااه جعانه
مراد: كلي يا حبيبتي
اوس: خدي بيبسي
سليم: عوزها بالجبنة ولا بالمشروم
عمار: حطلها من النوعين
كلت رنا غصب عنها وكانت هتموت من الاكل
أدهم: يالا كلو
مسك الشباب شرائح البيتزا وكلو قطعة واحدة ولكن رموها بسرعة
أدهم: ليه كلتى وهي طعمها وحش
رنا: علشان انتم تعبتم وعملتو الاكل
أدهم: ربنا ميحرمنى منك ابدا
مراد: يا عم النحنوح هناكل ايه دلوقتى
اوس: ايوة صح احنا هنموت من الجوع
البنات: وحنا كمان.

رنا: خلاص انا و أدهم هنعمل الاكل وانتم شيلو الاكل ده
أدهم: انا تانى بجد حرام
رنا بزعل: خلاص هعمل لوحدى
أدهم: هو انا اقدر على بعدك يا جميل
رنا: تمام سليم وعمار وأدم و مازن و اسر مخدش فيكم يدخل المطبخ علشان هقلع الطرحة
الشباب: ماشي
توجهت رنا و أدهم الى المطبخ وحررت شعرها ورفعته للاعلى ووقفت تعجن العجينة وجعلت أدهم يغسل الخضار.

استمرت رنا في العمايل الى ان انتهت من فرد العجينة ووضعت عليها الخضراوات ووضعتها في الفرن
لم يرحم أدهم رنا من قبلاته الجميلة التي كانت تضعفها
رنا: البيتزا خلصت يالا انده عليهم بقي يجو يشولوها
أدهم: حاضر بس غطي شعرك
رنا: حاضر دومي
خرج أدهم و عاد بالباقي و حملو البيتزا والبطاطس والمشروبات وقعدو ياكلو
روميساء: هي ديه البيتزا
سمر: مش المحروقة الى كانت معمولة
ماهي: انا كنت حاسة انها متكلة قبل كده.

شمس: الحمد لله هناكل
اعجب الكل باكل رنا و جماله وبعد انتهاء الاكل حمل البنات الاطباق ووضعوها في المطبخ
اوس: فيلم جامد طحن
مراد: اشطا
شمس: نجهز الطلبات بقي
ماهي: الشيبسي والبيبسي وصل
اسر: اللب والمقبلات جاهزة
عمار: وادى الفشار
جلسو حتى يشاهدو الفلم الذي كان فيلم مرعب للغاية لمصاصي الدماء
استخبت قمر في حضن اوس الذي كان مستمتع بذلك
استخبت سمر في حضن عمار.

وباقي البنات شاهدو الفيلم باستمتاع تحت انظار الشباب والذين كانو يتوقعون انهم سوف يفعلو مثل سمر وقمر ولكن لم يحدث ذلك
استمر الفيلم وبعد انتهائه كانت رنا تقاوم النوم ولكن استسلمت للنوم في حضن أدهم فحملها وصعدو الى احدى الغرف ونامو بعد تحريرة لشعرها و خلع حذائها ونام هو الآخر
وفعل باقي الشباب ذلك مع البنات
ومر الليل وكان ينعم الشباب بدفئ وحنان زوجاتهم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة