قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببته مشوها ولكن للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون والأخير

رواية أحببته مشوها ولكن للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون والأخير

رواية أحببته مشوها ولكن للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون والأخير

عشق و سلطان سمعوا صوت صريخ جاي من الجنينة الاتنين جريوا بسرعة ل بره.
عشق(بخوف): عهد.
في أقل من لحظة كان سلطان نط في حمام السباحة و مسك عهد بنته الصغيرة و خرج بيها من حمام السباحة.
عشق جريت عليها و خدتها في حضنها و باست رأسها و بصت ل سلطان بقلق.
عشق: حبيبتي أنتي كويسة؟
سلطان(بغضب): رانيا رانيا.
رانيا(بخوف): نعم يا بيه.
سلطان(بغضب): كنتي فين و البنت بتغرق؟
رانيا(بخوف): كنت بصحي البيه الصغير.

سلطان(بغضب): مسؤوليتك الأهم عهد فاهمة.
رانيا: حاضر حاضر.
سلطان(بغضب): مخصوم منك أسبوعين.
رانيا عيطت و سلطان سابهم و دخل لاوضته يغير هدومه، بينما عشق بصت مكان ما سلطان مشي.
عشق(لنفسها): اتغيرت أوي يا سلطان حتى بقيت أسوأ من قبل ما أعرفك على حسب كلامهم، لحد دلوقتي مشيلني ذنب موت والدتك بعد ما عرفت أن نداء نصابة و اتحبست.
اتنهدت عشق بحزن شديد و طلعت لأوضة بنتها و غيرت ليها هدومها و بدأت تداعبها.

-يا أهل البيت أنا جعان.
عشق: تعالى يا مراد.
مراد: عملت مصيبة البت دي؟
عهد: معملتش حاجة عفكرة.
مراد: طب بس بس.
عشق: مراد اتعامل حلو مع أختك.
مراد: ممكن بس بشرط.
عشق: قول يا مصلحة.
مراد: تكملي ليا قصة عشق و سلطان.
عشق: بليل لما بابا ينام.
مراد: وعد؟
عشق: وعد يا مراد.
مراد: كان نفسي أحضنك بس البطيخة اللي جوا بطنك مضيقاني الصراحة.
عشق: امشي يا مراد من هنا.

ملست عشق على بطنها المنتفخة أثر حملها الثالث، فربنا رزقها بعد أن فقدت ابنها الاول باثنين و الثالث في طريقه لتلك الحياة البائسة و ذلك الحب المدفون داخل قلب أبيه لأمه و لكنه لن يبوح عنه أبدا.
عشق: انزلي العبي مع مراد يا عهد و متجيش جمب حمام السباحة.
دخلت عشق لاوضتها لقت سلطان قاعد على سريره قربت و قعدت جمبه.
عشق: مفيش داعي تخصم من رانيا يا سلطان.
سلطان: مش هتقولي أعمل إيه و معملش إيه.

عشق: بس أنا ليا حق أ.
سلطان: أنتي خسرتي حقك في كل حاجة من زمان يا عشق.
عشق لا رد.
كم أصبح قاسي بعد أن كان الملجأ الوحيد لها، لا تلومه على شيء و لكنها تلوم تلك الظروف التي جعلتها توافق على خداعه من قبل.
عشق: هو بابا أنور هيجي امتى؟
سلطان: لما يجي هبقى أبلغك.
عشق: مش ناوي ينزل من السعودية خالص.
سلطان: لا يا عشق قومي بقى شوفي وراكي إيه.
عشق(بدموع): سلطان مش كفاية قسوة قلبي مبقاش يستحمل الأذى.

سلطان: يبقى أنا اللي أقوم أفضل بدل دراما كل يوم.
مشي سلطان و ساب عشق اللي انهارت في عياطها فهي على الحال ده كل ليلة و لكنه لم يشفق عليها يومًا ربما هذا ما يتضح ل عشق.
بينما سلطان خرج و هو يشعر بوجع شديد في قلبه أثر دموعها التي تتآكل في روحه كالنيران.
مراد: بابا تعالى ألعب معانا.
سلطان: بعدين يا مراد بعدين.
مراد: طب و ماما؟
سلطان: جوا في الأوضة روح ليها يلا و أنا هروح الشركة عشان عمو عماد مستنيني هناك.

مراد: ماشي يا بابا.
مراد دخل أوضة عشق و قرب منها لما لقاها بتعيط و مسح دموعها.
مراد: ماما متعيطيش عشان خاطري بلاش.
عشق(بابتسامه): مش بعيط يا حبيبي أنا بس تعبانه شوية من الحمل.
مراد: البطيخ ده مش ناوي ينزل.
عشق: ولد متقولش على أخواتك كدة.
مراد: أوف طيب.
عشق: ذاكرت؟
مراد: لا.
عشق: طالع فاشل كدة لمين قوم يلا ذاكر يلا.
مراد: هتكملي امتى؟
عشق: بليل يا مراد.

مراد: عايز أعرف إيه اللي حصل بين عمو إيهاب و بابا و كمان عمو عيسى ازاي أتجوز عمتو قمر و جدو ليه سافر السعودية و.
عشق: بليل برضو يا مراد.
مراد: لو محكتيش بليل هزعل جامد منك.
عشق(بضحك): طيب يا عم الجامد روح ذاكر عشان ماما تحبك أكتر.
راح مراد يذاكر عشان عشق تحكي ليه قصة حياتها اللي كانت سر بينها و بينه و هي بتحكيها ليه من صغره لغاية ما بقى واعي و طلب منها تحكي ليه بالتفاصيل.
عهد دخلت و قعدت على رجل عشق.

عهد: ماما أنا عملت واجب ميس صبا.
عشق: إيه الشطارة دي؟
عهد(بهمس): هو بابا فين؟
عشق(بهمس): هتلاقيه نزل تحت.
عهد(بهمس): هاتي شيكولاتة زي ما وعدتيني لو عملت الواجب.
عشق: أنتي عايزة أبوكي يطلقني.
عهد: لا لا بس انا بحب الشيكولاتة يا ماما.
عشق: و يا حبيبة ماما الشيكولاتة غلط عليكي بتعمل حساسية.
عهد: بحبها.
عشق: بلاش تحبي الحاجات اللي بتأذيكي.
عهد: ليه؟

عشق: لأن في حاجات بتبقى حلوة أوي و لكنها مؤذية أوي، عشان كدة بلاش صدقيني هتندمي أنتي بعدين كل البدايات حلوة و النهايات غالبا بتبقى مؤلمة.
عهد معرفتش تفهم المغزى من كلام عشق لصغر سنها و لكنها ابتسمت لعشق و حضنتها.
عهد: أنا بحبك يا ماما أوي.
عشق: و أنا يا حبيبتي.
عشق: و هخلي بابا يخرجنا أجازة الأسبوع دي.
عهد(بفرحة): ماشي هروح أقول لمراد.
سابت عهد عشق و جريت ل مراد عشان تقوله.
تليفون عشق رن، الخط اتفتح.

قمر: ألو.
عشق: ازيك يا قمر.
قمر: بخير أخبارك أنتي و الولاد.
عشق: كويسين الحمدلله.
قمر: طب كويس.
قمر: لسة سلطان متغيرش.
عشق(بتنهيدة): لا من ساعة ما طنط اتوفت.
قمر(بتنهيدة): صدقيني سلطان بيحبك و الله يا عشق.
عشق: عارفة أنه بيحبني بس ساعات الحب مش بيبقى كفاية يا قمر.
قمر: و الله احترت معاكي يا عشق.
عشق: مش مهم أنا دلوقتي.
عشق: أخبار جوري إيه؟
قمر(بضحك): عيسى كل ما يشوفنا مع بعض يقول عندي طفلتين.

قمر(بضحك): أنا قولتلكم متجوزنيش يا جدعان أنا و الله مليش في الجواز.
عشق: ربنا يخليكوا لبعض.
عشق: المهم أنكم كويسين.
قمر: اه الحمدلله.
قمر: الحياة في أمريكا غير عندكوا يا عشق و الصراحة أنا اتعودت على العيشة هنا مع عيسى.
عشق: المهم أن الحياة بينكم لطيفة يا قمر مش مهم المكان.
قمر: عندك حق.
قمر: حاضر يا عيسى.
قمر: هقفل دلوقتي و هبقى أكلمك تاني.
عشق: تمام.
قمر قفلت مع عشق و راحت ل عيسى اللي كان بينادي عليها.

قمر: نعم.
عيسى: ساعة هنادي عليكي.
قمر: بقولك إيه يا عيسى أنا دلوقتي واحدة عاملة و بقبض مرتب شهري و جوري هتبقى في حضانتي و.
عيسى: بس بس اخرسي اخرسي.
عيسى: ده أنتي أول مرة تشتغلي كانت من شهرين و روحتي يومين و قعدتي و لسة راجعة امبارح.
عيسى: هو أنا كنت عملت حاجة ليكي؟
قمر: لا بعرفك بس.
عيسى قرب من قمر اللي رجعت لورا بسرعة.
قمر: عايز إيه؟
عيسى: مفيش لسة راجع من المستشفى.
قمر حضنت عيسى و باسته على خده.

قمر: حمدلله على سلامتك.
قمر: يلا اطلع ريح شوية عقبال ما أحضر الغداء عشان تجهز للعيادة.
عيسى: طيب هي جوري هتروح الحضانة امتى تاني؟
قمر: بعد بكرة.
عيسى: تمام.
طلع عيسى لأوضته يغير هدومه، عيسى باع شقته القديمة و طلب من سلطان يجهز ليهم شقة بتصميمه و استقروا فيها بعد ما قمر خلصت دراستها.
قمر: جوري ناوليني الماية.
جوري زحفت و جابت إزازة الماية ل قمر و هي بتضحك.
قمر: يا أخواتي على القمر بتاعي.

قمر بدأت تجهز الغداء و بعد ما خلصت طلعت تصحي عيسى اللي شدها لحضنه.
قمر: قوم يلا يا عيسى.
عيسى(بهمس): وحشتيني.
قمر(بابتسامه): و أنت أكتر.
عيسى: تحبي نخرج بليل.
قمر(بحماس): ماشي هستناك بعد العيادة.
عيسى: تمام يا حبيبتي.
عيسى: قومي يلا عشان أجهز للعيادة.
قمر قامت و نزلت تحضر سفرتهم و نزل عيسى بعد ما غير هدومه و شال جوري في حضنه.
عيسى: بتحبي بابا؟
جوري: با با.
عيسى: حبيبة بابا.
قمر: مش عارفة نعمل إيه مع سلطان.

عيسى: من واقع خبرتي بأخوكي الصراحة مش النوع اللي سهل يسامح.
عيسى: و عشق غلطت.
قمر: كلنا عارفين أن الظروف خلتها كدة هي أكيد مش حابة تتربى في ملجأ و لا تخون ثقة سلطان و لا تعيش حياة مش حياتها.
عيسى: و ده اللي حصل يا قمر خلاص بقى.
قمر: بس هو بيحبها.
عيسى: قمر الراجل ممكن ينسى أي حاجة إلا أن واحدة تخونه عمره ما هيسامح الراجل صعب يسامح.
قمر: يا سلام طب ما احنا بنسامح عادي.

عيسى: انتوا بطبيعتكم كدة بتسامحوا لكن عمركوا ما تنسوا كل ما تحصل مشكلة تفضلوا تقلبوا في القديم.
قمر(بضيق): كُل يا عيسى كُل.
عيسى: متضايقة عشان بقول الحقيقة.
قمر(بضيق): لا طبعا بس سلطان لازم يقدر أنهم بيحبوا بعض و غير كمان أنها جابت مراد و عهد و التؤام جايين في الطريق.
عيسى(بتنهيدة): ربنا يصلح ليهم الحال يا قمر.
قمر: يا رب، هستناك بليل.
عيسي: عيوني.

-في مكان تاني...
عند سلطان.
سلطان كان قاعد في مكتبه و تليفونه رن.
الخط اتفتح...
سلطان: دكتور خميس أهلا و سهلا.
خميس: سلطان ازيك.
سلطان: الحمدلله.
خميس: سلطان عايز أكلمك في موضوع.
سلطان: خير يا دكتور؟
خميس: عشق.
سلطان(بقلق): مالها حصلها حاجة؟
خميس: انا قولتلها تبلغك من ساعة ما حملت و لكنها رفضت.
سلطان(بقلق): انطق يا خميس في إيه.

خميس: حمل عشق في خطر بلغتها من بدايته و لكنها رفضت تسمع ليا و وافقت على الحمل و.
سلطان: انطق.
خميس: منعتني أبلغك.
سلطان(بحدة): أنت غبي ازاي متبلغنيش بحاجة زي كدة.
خميس: هي قالتلي مبلغكش و هتبلغك في الوقت المناسب.
سلطان(بحدة): ضميرك صحي دلوقتي لما بقت في الشهر التامن.
خميس: لا بس حالة عشق لما جاتلي من يومين كانت بتعاني من انهيار اتصلت أبلغك عشان تراعيها في الفترة دي لأنه هيساعد في الولادة.

سلطان(بغضب): أقفل.
سلطان قفل مع خميس و قام من مكانه بغضب.
عند عشق.
مراد: اهي عهد نامت احكيلي بقى.
عشق: وقفنا لغاية فين؟
مراد: بابا كان عايز عمو إيهاب في إيه؟ و ازاي عيسى و قمر اتجوزوا؟
عشق: سلطان طلب من إيهاب أنه يتجوز حياء.
مراد: طب و الشخص اللي كان بيكلم عمتو راح فين؟
عشق: حياء اكتشفت أنه هو الشخص ده و لما صارحته هو اعترف ليها أنه بيحبها من صغرها.

مراد(بفرحة): الله، بس عمو إيهاب قدر يصبر ده كله و هي بعيدة عنه.
عشق: اللي بيحب الزمن بيقف عند الطرف التاني يا مراد.
مراد: طب و عمتوا حياء عرفت ازاي؟
عشق: هحكيلك.

كانت حياء تجري في النادي و وجدت من يتصل عليها تنهدت عندما وجدته رقم غريب ثم لقت سلطان بيتصل بيها.
حياء: ألو يا سلطان.
سلطان: كدة يا حياء ده كله مترديش عليا أنتي فين قلقتيني عليكي.
حياء: قولت اروح النادي أجري شوية يا سلطان في حاجة.
سلطان: قلقت عليكي و قلقت كل اللي حواليا يا حياء.
حياء: خلاص قربت اخلص جري اهو و هرجع بسرعة، اسفة.
سلطان: طيب خلي بالك من نفسك.

قفل سلطان مع حياء، تليفون حياء رن تاني برقم غريب عليها.
حياء: مين؟
إيهاب(بعصبية): أنتي ازاي مترديش متعرفيش قلقتينا كلنا عليكي ازاي.
حياء(باستغراب): مين؟
إيهاب: أنا إيهاب.
إيهاب: أنتي فين عشان أجي أجيبك.
حياء: في نادي ال.
فجأة حياء وقفت مكانها و ركزت في صوت إيهاب.
حياء: إيهاب!
إيهاب: مبترديش ليه أنتي كويسة.
حياء: أنت إيهاب، أنت يا إيهاب صح؟
إيهاب(بتوتر): أنا إيه؟
حياء: أنت اللي كنت بتكلمني كل فترة.

إيهاب: مين ده يا حياء معرفش حاجة.
حياء: طيب أنا في نادي ال.
بعد فترة جه إيهاب ل حياء اللي مبصتش ليه و قعدت مكانها متحركتش.
إيهاب: قومي يلا.
حياء: مش همشي من هنا غير لما ترد عليا أنت اللي كنت بتكلمني صح؟
إيهاب(بتنهيدة): اه.
حياء: و مقولتش ليا ليه؟
إيهاب: خوفت خوفت لتكوني لسة بتحبي اللي اسمه شهاب ده أو تكوني لغيتي الحب من قاموسك.
وقفت حياء و بصت لإيهاب اللي الدموع اتجمعت في عينه.
حياء: يلا نروح.

حياء كانت مرتبكة و متوترة من نظرات إيهاب فسابته و مشيت و إيهاب وراها.

مراد(بابتسامه): لطيف أوي عمو إيهاب.
عشق(بضحك): اه فعلا.
عشق(بحزن): ربنا يخليهم لبعض و يرزقهم بالذرية الصالحة.
مراد: يا رب.
مراد: طب و بابا وافق ازاي عيسى يتجوز قمر.
عشق(بضحك): عيسى مسابش سلطان في حاله إلا لما وافق.

سلطان(بعصبية): ابعد عني يا أخي.
عيسى: بقولك طالب القرب منك ابو العروسة بنفسه وافق أنت مش هتوافق يا عم حس بيا يا عم ده أنت حتى بتحب حس بيا و بقلبي.
سلطان(ببرود): تقدر تعمل ليها إيه؟
عيسى: اقدم روحي في طبق دهب كدة ليها.
تنهد سلطان و بص ل عيسى.
سلطان: و لو زعلت في يوم؟
عيسى: عاقبني يا عم.
سلطان: و تعليمها؟
عيسى: قبل كل حاجة.
سلطان: فرح قمر هيبقى مع أختها.
عيسى(بصريخ): أخيرا.

عيسى حضن سلطان اللي فرح على حبه الظاهر في عينه لأخته قمر.
عيسى: هو الفرح امتى؟
سلطان: أخر الأسبوع ده.
عيسى: لا نلحق بقى.
عيسي ساب سلطان و جري عشان يجهز نفسه.

مراد: الله، ماما هو اشمعنا علاقتهم كلهم حلوة إلا أنتي و بابا.
عشق(بحزن): عشان.
سكتت عشق هي مش عارفة تقول إيه و لا تبرر ازاي، حضنت مراد اللي باس بطنها.
عشق: علفكرة بقى هي حياتهم مش حلوة زي ما فاكرين.
عشق: حياء و إيهاب لسة مخلفوش مع إنهم متجوزين من سنين و ده أكيد مقصر شوية على علاقتهم.
عشق: و عيسى ساعات مش بيعرف يتعامل مع عناد قمر و طفوليتها و بتحصل بينهم مشاكل.

عشق: بس برضو هما معاندين الدنيا و ظروفها مع بعض عشان كدة علاقتهم ناجحة.
مراد: طب و تيتة ماتت ازاي؟ و ليه بابا بيقولك انتي السبب؟
عشق(بدموع): بعدين يا حبيبي بقى.
مراد: لا قولي قولي يا ماما بابا لسة مجاش اهو.
عشق: طيب هقول دي و هتروح تنام.
مراد: حاضر.
عشق: بص بعد ما نداء اتسجنت طبعا سلطان حاول بقدر الإمكان يخفي الخبر عن تيتة رحمة.

عشق: بس عماد قال غصب عنه كنا مرة متجمعين، فتيتة تعبت و نقلوها المستشفى و هي مصدومة من كره أختها ليها و لأولادها.
عشق: اضطر سلطان أنه يكشف الحقيقة قدام أخواته و عيسى، و إيهاب كان عارف.
عشق: حياء كانت عاقلة فقدرت تفهم موقفي، اما قمر اتجننت كالعادة شوية بس بعدين تقبلت الموضوع.

عشق: طلبت تيتة رحمة تقابل أختها في السجن اللي اتحكم عليها بالإعدام لجرايم كتير و أولها قضية سلطان و حياء و قتلت شهاب اللي حكيتلك عنه.
عشق: بعد مقابلة رحمة بنداء بكام يوم توفت بس اللي خلى سلطان يقول إني السبب لأني أخر واحدة كنت عندها.
مراد: كانت بتقولك إيه؟
عشق: بكرة بقى.
مراد: يا ماما قولي بقى طب بصي قولي موقف جدو أنور.
عشق: الوقت اتأخر يا مراد يلا روح نام.
مراد(بضيق): بكرة هتحكيلي ماشي.

عشق: طيب يلا يا حبيبي.
عشق باست مراد على خده و قبل ما مراد يدخل كان سلطان داخل باندفاع.
عشق(بقلق): سلطان أنت كويس؟
عشق: روح نام أنت يا مراد.
مراد: تصبح على خير يا بابا.
مراد خرج و عشق قربت من سلطان لقت في جروح في وشه بسيطة و لكنها قلقت.
عشق: إيه اللي حصل ليك؟
سلطان: حادثة بسيطة.
عشق: طب تعالى تعالى.
عشق ساعدت سلطان يقعد على السرير و راحت جابت علبة اسعافات أولية ليه و بدات تطهر جروحه تحت نظراته.

سلطان: مقولتيش ليا ليه؟
عشق(بعدم فهم): مقولتش إيه؟
سلطان: اللي دكتور خميس قالك عليه.
رفعت عشق رأسها بصدمة ل سلطان و قامت بسرعة بِعدت عنه.
عشق(بتوتر): لأنها اشاعات متخافش.
قرب من سلطان و شدها ناحيته بعنف.
سلطان: ليه مُصِرة تكدبي ما أنا خلاص عرفت الحقيقة.
عشق: عندك حق مفيش داعي اخبيها انت عرفتها خلاص.
سلطان(بضعف): ليه ليه عملتي كدة؟
عشق: عشان مش قادرة مش قادرة تفضل جمبي بجسمك بس.

عشق: أنا غلطت و من حقك تعاقبني بس العقاب طول أوي يا سلطان عدت سنين.
سلطان شد عشق لحضنه اللي بدأت تعيط و لكنه مسح دموعها بسرعة.
سلطان: مش عايز أشوف دمعة منك بعد كدة طول ما أنا عايش.
عشق: بتعمل كدة عشان عرفت أنه ممكن يحصلي حاجة.
سلطان: و أنتي عندك شك في خوفي ليكي!
عشق(بحزن): لا.
سلطان: تعالي ارتاحي عشان تنامي.

عشق قعدت على السرير و بدأت تستعد عشان تنام لقت سلطان بيغطيها و باس رأسها و قفل النور و غير هدومه و جه نام جمبها.

-في الصباح الباكر...
عند إيهاب و حياء.
إيهاب صحي على صوت صريخ حياء قام بسرعة من نومه و جري على مصدر الصوت لقى حياء واقفة في الحمام و مصدومة.
إيهاب(بقلق): حياء مالك يا حبيبتي؟
حياء(بصدمة): أنا حامل.
إيهاب بص لاختبار الحمل اللي في إيد حياء، حياء صرخت بفرحة و نطت في حضن إيهاب اللي كان مصدوم بالظبط زي حياء.
إيهاب: طب طب متأكدة يعني؟
حياء: اه اه يا إيهاب اهو شرطتين.

إيهاب: طب بصي قومي البسي بسرعة و نروح نكشف لازم نتأكد يلا يا حبيبتي.
حياء: اه اه أكيد.
حياء جريت و غيرت هدومها و كذلك إيهاب و بعد فترة كانوا واقفين قدام عيادة دكتورة نساء و توليد.
حياء: أنا خايفة يا إيهاب.
إيهاب مسك إيد حياء و باسها.
إيهاب: حبيبتي احنا راضيين بقضاء ربنا بقالنا سنين ممكن ربنا حب يعوض صبرنا يلا.
دخل إيهاب مع حياء و كشفوا عند الدكتورة.
إيهاب: ها يا دكتورة؟
دكتورة: مبروك المدام حامل.

حياء(بفرحة): بجد يا دكتورة.
دكتورة: اه.
إيهاب: شكرا يا دكتورة.
إيهاب قام وقف و باس رأس حياء.
دكتورة: هكتب ليها على شوية ?يتامينات و مثبتات.
إيهاب: تمام يا دكتورة.
خرجوا من العيادة و هما بيحمدوا ربنا على عوضه، إيهاب مسك حياء شالها و حضنها.
إيهاب(بهمس): بحبك بحبك يا حياء أكتر من روحي.
حياء: ربنا يخليك ليا يا إيهاب.
إيهاب باس رأس حياء و ركبها العربية و لف ركب و بدأ يسوق للبيت.

-في مكان تاني...
عند عشق.
عهد: يا ماما قولتي هنخرج.
عشق: قولي لبابا.
سلطان: عايزة إيه يا عهد؟
عهد: نخرج يا بابا.
سلطان: وعد الأجازة الجاية هنخرج.
مراد: بجد يا بابا؟
سلطان: بجد.
سلطان: يلا مين هيجي معايا عند دادة أسماء.
عشق: سلملي عليها يا سلطان.
سلطان: طيب.
عهد: انا انا.
سلطان: تعالي يا حبيبة بابت.
سلطان شال عهد و خرج بره الاوضة.
سلطان: هتيجي يا مراد؟
مراد: لا لا هقعد مع ماما.
سلطان: طيب.

سلطان: خليها تأخد الدواء بتاعها.
سلطان خرج من الفيلا و مراد نط في حضن عشق اللي اتخضت.
مراد: كملي.
عشق: ايه! دلوقتي يا مراد؟
مراد: اه دلوقتي.
عشق: طيب يا حبيبي، عايز تعرف إيه تاني؟
مراد: جدو أنور عمل إيه بعد تيتة رحمة؟
عشق: بعد ما طنط اتوفت عمو مقدرش يستحمل فراقها و انهار لفترة و قرر يسافر زي ما كانت بتحلم السعودية و استقر هناك.
مراد: ده كله قبل ما تحملي؟
عشق: لا كنت حامل فيك.

مراد: طب و عمو عماد متجوزش ليه؟
عشق: كان بيحب بنت و لكنها عملت حادثة.
عشق(بحزن): أنت زعلان مني يا مراد عشان خدعت سلطان في الأول.
مراد: لا يا ماما أنتي تاج على رأسي و مستحيل ازعل منك.
مراد مسك إيد عشق و باسها و باس رأسها.
مراد: ربنا يخليكي ليا.
عشق: حكايتي بتبين حاجة يا مراد.
مراد: إيه؟

عشق: كسر الثقة صعب جدا يا مراد لحد الأن سلطان مش قادر يتخطى اللي حصل بسببي و لا قادر ينسى خيانتي ليه، إياك تخون حد وثق فيك يا حبيبي.
مراد: أنتي حبيتي ليه بابا؟
عشق: أحنا بنغلط كل يوم و بنكدب علطول لكن صدقني حبل الكدب قصير يا مراد و الكدب ليه ريحة إياك تفتكر سواء كانت كدبة أو حقيقة ممكن تختفي.

عشق: نداء استخدمتني طُعم عشان توصل لهدفها، إياك تقبل تبقى سلمة او كوبري للناس عشان توصل لهدفها على حسابك يا مراد.
عشق: لا يمكن علاقة تتبني على كدب و تستمر يا مراد، إياك أنت كدة بتهدم العلاقة مش بتبنيها عمر ما الحقائق تختفي.
عشق: حوالينا الحلو و الوحش دايما و في ناس قريبين مننا و بيكرهونا، أعرف دايما مين جمبك و مين لا و الشدة هي اللي هتبينلك.

عشق: عامل الناس دايما بأصلك خليك الأمان لغيرك حتى لو الشخص ده أذاك، لو حد طلب منك مساعدتك إياك ترده يا مراد.
عشق: بعض الأخطاء مبنقدرش نمحيها من حياتنا، الأخطاء اتوجدت عشان تتعلم منها مش تفضل وصمة عار عليك طول حياتك يا مراد.
عشق: خليك دايما حذر من الناس كلها مش الكل بيحبك و بيتمنى ليك الخير و تأكد أن الضربة ممكن تيجي من أي شخص.
مراد: حبيتي بابا ليه يا ماما؟

عشق: لأنه الإنسان الوحيد اللي حسيت معاه بالامان في عالم بقى الكل بينهش في التاني بيقتل التاني لمجرد فلوس.
عشق: لأن سلطان كان البيت و السند و الحياة كلها.
عشق: سلطان.
سكتت عشق دموعها نزلت على خدها فمسحتها ببطء و بصت ل مراد.
عشق: الإنسان الوحيد اللي معدنه طيب و ابن أصول و حبني بجد حبني أنا لوحدي مقدرش يخوني و لا يبص لغيري طول ما أنا معاه.

عشق: بالرغم من كدبي و خداعي ليه إلا و أنه لسة شايلني فوق رأسه و مقعدني في بيت لو كنت فضلت في الملجأ مكنتش حتى فكرت فيه و لا جه على بالي.
عشق(بتنهيدة): سلطان قدم ليا الكتير من غير مقابل يا مراد لو فضلت سنين أرجعله نص اللي عمله عشاني مش هعرف.
مراد حضن عشق جامد و باس رأسها.
مراد: ربنا يخليكي لينا يا ماما.
عشق: يلا ننزل الجنينة.
عشق و مراد نزلوا ل تحت، عشق لقت سلطان رجع مع عهد.
عشق: رجعتوا بسرعة.

سلطان: دادة سافرت البلد.
عشق: ربنا معاها.
سلطان: عايزك في كلمتين فوق.
عشق(بتعب): أنا لسة نازلة من فوق هطلع ت.
عشق شهقت لما لقت سلطان شالها أو بمعنى أصح كان بيجاهد عشان يشيلها فالحمل مأثر على وزنها.
سلطان: هي فين عشق؟
عشق: احم تقيلة صح!
سلطان: بتسألي يخربيت الجراءة.
عشق: رخم.
عشق ضربت سلطان على كتفه، سلطان طلع لأوضته بعد عناء و حط عشق على السرير.
سلطان: آه يا ضهري.
عشق(باحراج): أسفة.

سلطان: لا ما أنا هأخد أسفك ده بس بطريقة تانية.
سلطان قرب من عشق و حط إيده على خدها و لكن فجأة عشق صرخت.
سلطان: الله يخربيتك انا عملت حاجة!
عشق(بوجع): اطلب الإسعاف.
سلطان(بصدمة): بتولدي!
عشق(بوجع): لا بتدلع آه.
سلطان: يعني مطلوب مني انزلك تاني.
عشق(بصريخ): الحقوني.
عشق(بوجع): هموت بسببك آآه.
سلطان تحامل على نفسه و شال عشق و نزل لتحت و ركبها عربيته و هي بتصرخ.
سلطان: انت يا زفت سوق.

سلطان: رانيا خلي بالك من عهد و مراد.
سلطان: و انت اطلع.
عشق(بخوف): هو أنا هموت يا سلطان؟
سلطان: بعد الشر عليكي لا طبعا.
عشق(بخوف): سلطان خلي بالك من ولادنا أرجوك.
سلطان: هششش اهدأي دكتور خميس طمني و قال أنه في نسبة نجاح اهدأي انتي بس.
سلطان شد عشق لحضنه و باس رأسها، عشق كانت بتصرخ بسبب الوجع.
نقلوا عشق العمليات، سلطان وقف على أعصابه و بلغ إيهاب اللي جاب حياء و جم و كانوا قلقانين عليها.

حياء: هي اتأخرت ليه كدة!
إيهاب: اهدأي دول تؤام هيتأخروا شوية.
سلطان(بضعف): يا رب رحمتك بيا و بيها يا رب.
خميس: مُبارك يا سلطان.
سلطان(بقلق): عشق.
خميس: بخير هتتنقل لاوضة عادية.
سلطان: الحمدلله.

مراد: ماما.
عشق: نعم يا حبيبي.
مراد: بابا بيقولك تعالي اقفي جمبه.
عشق: حاضر.
مراد: سرحان في إيه يا جميل؟
عشق: في أبوك.
مراد(بضحك): يا بختك يا عم سلطان.
عشق: عهد خلي بالك من عليا و محمد.
عهد: حاضر.
عهد: انتوا مش عايزين تتكلموا ليه الاه.
مراد: اهدأي شوية كدة دول لسة صغيرين.
جوري: مراد هات اشرب.
قمر: اشوي يا عيسى اشوي.
عيسى: بعمل حاجة غير كدة.
إيهاب: يعني إيه اسقي الزرع انا الاه.

عيسي: مش عارف احنا مش ضيوف و لا ايه؟
سلطان: صحاب بيت يا اخويا منك ليه.
سلطان: اشوي كويس و انت اسقي الزرع.
عشق: حرام عليك يا سلطان سيبهم يرتاحوا ده عيسى و قمر بيجوا مرتين في السنة.
سلطان: بقولك إيه؟
عشق: نعم.
سلطان: عليا و محمد اشتكوا ليا.
عشق: من إيه؟
سلطان: كل شوية يا بابا عايزين اخوات تاني يا بابا و انا.
عشق: يا حرام قلبك مستحملش فقولت حاضر.
سلطان: يرضيكي يطلبوا حاجة و انا منفذهاش ليهم.

عشق: سلطان عليا و محمد لسة عندهم سنتين ها يعني كويس انهم بيمشوا و بيقولوا بابا و ماما.
عشق: حياء شوفي زياد كدة شكله صحي.
حياء: حاضر.
عشق: هو عماد مش جاي؟
سلطان: لا في الطريق.
عشق: طب و جدو أنور بر.
أنور: انا سمعت اسمي.
كلهم جريوا على أنور سلموا عليه إلا عشق اللي كانت هتنسحب بس سلطان شدها ليه.
عشق(بخفوت): ازيك يا عمو.
أنور: بخير يا بنتي.
أنور: فين الغداء بقى انا جعان.
عماد: كدة من غيري.

عيسى: عادي إيه اللي فيها؟
عماد: ده انت فوق البيعة ياض.
عيسى: جوزك اتهزأ يا قمر.
قمر: جامد أوي أوي؟
عيسى: اه.
قمر: عادي.
عيسى: طالعة واطية لمين البت دي.
الكل ضحك على عيسى، و الكل قعد و بدأ يأكل بسعادة شديدة لأن تجمعهم ده بيحصل مرتين فقط في السنة.
بصت عشق ل سلطان و هو بيتكلم و يضحك و هي ابتسمت ليه بفرحة من قربه منها.

-أحببتهُ مشوهًا و لكِني كنت المخادعة لذلك القلب المسكين المشوه الذي أصبح حُبّي لهُ يتغلغل داخل أعماق قلبي، أحبت الجميلة الوحش لم يكن وحشًا أبدا كان الأمان و المأمن كان دومًا بجوارِي كان يحبني كل يوم و أنا تلك المخادعة التي أتت لتخرب حياته، كم أصبحت أندم على تلك اللحظات أحببتهُ و أصبح لي سندًا و إن مِلتْ أبقاني قوية رغم قلة حيلتهُ، أحببتهُ و خدعتهُ و لكِني أصبحت أسيرة لذلك القلب المسكين. فقط أحببتهُ لا يهمني شيء بعد هذا.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة