قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببتك بل عشقتك يا من كسرتي فؤادي للكاتبة آية محمد رفعت فصل خاص 2 والأخير

رواية أحببتك بل عشقتك يا من كسرتي فؤادي للكاتبة آية محمد رفعت فصل خاص 2 والأخير

رواية أحببتك بل عشقتك يا من كسرتي فؤادي للكاتبة آية محمد رفعت فصل خاص 2 والأخير

في الصباح الباكر
استيقظ عصام فوجد ملكته نائمه بين احضانه ابتسم وظل يراقبها إلى ان تململت ندى في نومها وفتحت عينيها ببطء
ندى: صباح الخير
عصام: صباح النور يا قلب عصام
ندى: صاحي رايق انت انهارده
عصام: اكيد علشان اول حد شوفته هي ملكت قلبي
ندى: بس بقا
عصام: لسه بتتكسفي مني يا بيضه
ندى: عصام
ضحك عصام: خلاص انا اقوم اطلب الفطار لملكه قلبي وجي
ندى: وهاتلي شوكلا معاكي.

عصام: اممممم هشوف الموضوعةده اما ارجع وغمز لها عصام فحمرت خجلا فابتسم وغادر.

في غرفه خالد
استيقظ خالد على اثر دقات بسيطه على الباب فقام وفتح الباب فوجد زين ابن اسر يقف امامه
زين: هي ياسمنتي جوا
خالد: مين
زين: طنط ياسمين بس علشان انا بحبها فبقولها ياسمنتي
خالد: بعصبيه خفيفه: واد انت اسمها انطي ياسمين وبعدين انت جي عايز ايه
زين: انام
خالد: طب ما تنام اعملك ايه
زين: اصلي وانت مسافر اتعودت انام في حضن ياسمنتي قصدي عمتو ياسمين.

ودلف إلى الغرفه وترك خالد يستشيط غضبا في الخارج فمن هذا الذي يتجرأ ان ينام في حضن حبيبته سواه حتى لو كان طفل صغير
دلف خالد مسرعا إلى الغرفه
خالد: بصوت عالي: انت يالا تعالي هنا
استيقظت ياسمين
ياسمين: في ايه يا خالد
خالد: استني انت حسابك معايا بعدين وانت يالا مفيش نوم بعد كده مع ياسمين
لاحظت ياسمين زين فجاءت حتى تنهض عن الفراش لكي تهدي الوضع لكن اوقفها صوت خالد الرعدي
خالد: استني مكانك انتي راحه فين.

ياسمين: باستغراب: هقوم اشوف في ايه
خالد: بغضب: تقومي كدا بالبس ده
كانت ياسمين ترتدي قميص قصير للغايه بحملات رفيعه وعليه رسمه كرتون شهيره
ياسمين: عادي يا خالد ده طفل
خالد: برضو لا وانت يالا 9امشي من هنا
زين: لا
خالد: : رخم زي ابوك
اسر: طب بتجيبوا في سيره ابوه ليه طيب
خالد: اسر خذ ابنك واخرج احسنلك
اسر: لا
خالد: بقا كده ماشي
اسر: رايح فين
خالد: : هنادي عصام
في هذا الوقت كان اسر يحمل ابنه ويسرع خارج الغرفه.

ياسمين: مش قادره هههههه شوف كان شايل زين ازاي ههههههه
خالد: تعالي انت حسابك معيا انا اخر مره اسمع انك بتخلي حد ينام في حضنك غيري فاهمه
ياسمين: ده عيل صغير يا خالد
خالد: ه: سامعه
ياسمين: ماشي ربنا على الظالم والمفتري
خالد: بتقولي حاجه ياحبيبتي
ياسمين: لا
خالد: اه بحسب
وفي الاسفل
اسر: خد يالا
زين: نعم
اسر: تحب نعمل نتقم من اعمامك
زين بفرحه: قشطه يااسوره مقلب ايه
ابستم اسر ابتسامه شيطانيه هقولك.

وبعد قليل هبط عصام وخالد وندى وياسمين
وبمجرد ان وضعت ياسمين قدمها ارضا انزلقت ووقعت فأسرعت اليها ندى قوقعت هي ايضا عليا فأسرع عصام وخالد فوقعوا ايضا نتيجه الصابون الذي وضعه اسر على كل ارض القصر
حاول عصام الوقوف لكنه كان يقع نتيجه شد ندى له وكان هذا وسط ضحكات اسر وزين
خالد: ماشي يا اسر الكلب
اسر: نعم
عصام: ايه الا انت عامله ده ياحيوان
اسر: : ولا حاجه شويه صابون عشان النضافه بس.

عصام: بغضب شديد: انت اتجننت انا هوريك
كان عصام يتحدث وهو يحاول ان يوزن نفسه كي لا تتزحلق قدماه
اسر: يعني انا الغلطان انا الحق عليا اني عملت فيكم جميل
خالد: جميل ايه بقا يا خويا
اسر: اني خلتكم تتزحلقوا بدل ما تروحوت تدفعوا 500 ج علشان تتمرجحوا بلاش دا بدل ماتقولوا شكرا
في ذلك الوقت استطاع خالد وعصام الوقوف وصنعوا توازن لهم.

كان عصام يحاول ان يتقدم منه إلى ان هبطت سها إلى الاسفل وانزلقت ايضا فوقعت ووقع معها الجميع
اسر: ههههه عاملين زي لعبت الولينج و ياسمين الكوره ههههه
خالد: : ماشي يا اسر والله لوريك
عصام: خالد
خالد: نعم
عصام: حاول تيجي جمب السلم وقبل ما تطلع عليه اقلع الشوز علشان مانتزحلقش وبعدين نبقي نتصرف مع الغبي ده
ابتسم خالد على كلام صديقه فهو يعلم ما ينوي ان يفعله من ابتسامه الخبيثه.

وبالفعل قام الجميع بتنفيذ كلام عصام ونجحوا في احتراق مافعله ذلك الغبي
وصعدوا إلى الاعلي ليبدلوا ملابسهم.

في المساء
توجه اسر إلى غرفته وهو في حاله من الذهول فالقصر يخيم بالهدوء الغير معتاد
ففتح غرفته ذهل اسر مما رأي فالغرفه فارغه لا يوجد بها اي شئ ولا قطعه اثاث واحده
فنظر بإستغراب وتوجه للدخل فوقع حاول النهوض ولكنه انزلق مره وخري ويحاول الوقوف وينزلق ثانيه
فأتي الجميع ووقفوا امام باب الغرفه
ياسمين: شكلك تحفه يا بيضه وانت مش عارفه تقفي
اسر: بغضب: انتي الاعملتي كدا ياحيوانه.

فاتاه صوت خالد يعلن عن اشتراكه بالجريمه
خالد: ههههه شكلك مسخره ههههه عامل ذي الصرصار المبلول
اسر: اه قلبي خالد مكنتش اتوقع منك كدا لاااا
ياسمين: : اطلع من الحوار المفقوس دا
اسر: : عندك حق وانا غلطان اني درايت عليكي ومرضتش اقول حاجه
ياسمين: بدهشه: تقول ايه
اسر: انك كنت بتكلمي واحد في التلفون امبارح بالليل وبتقوليلوا يا وسام ياقلبي
نظرت خالد القاتله تم توجيهها إلى ياسمين.

ياسمين: بخوف وهي تنظر لخالد: لا ياخالد والله وسام دي بنت
خالد: : وسام ايه الاسم دا
اسر: : اتفخس على الرجوله هو دا الا فارق معاك الاسم
ندى: ديما فتان كده يااسر وبتقلب الموضوع بس شكلك روعه كده وانت بتقوم وتقف تشبه السمكه إلى خرجت بره الميه هههههه
اسر: ؛وانتي كمان ياندو مشتركه في الجريمه دي وبتتريقي كمان
ندى: : اكيد لازم اشارك طبعا مش مرات البوص
عصام: : روح قلب البوص وعقله وكل حاجه هو بيملكها.

خالد: : جار ايه يابوص دا وقته خاليك معنا شويه
عصام: احم احم بص يا حيوان الجميله إلى عملتها فيك خليتك تتزحلق في اوضك بدل ما تدفع 500ج وكمان ارخص منك ب2ج بس مش ب3ج
اسر: لا يا اخويا كتر خيرك
عصام: علشان تعرف بس انك اخويا حبيبي
اسر: طب بدل منا حبيبك ما تخرجني من هنا
عصام: لا اخرج لوحدك
في هذا الوقت اتت سها وهي تمسك سندوتش فوقع نظرها على اسر الذي يقع في الارض فأسرعت فنزلقت ووقعت عليه.

اسر: ااااه لااااا عقبوني انتم احسنالي اااه ابعدي هموت
ابتعدت سها عنه
سها بحزن شديد: ايه دا ينفع كدا
اسر: : متزعليش ياحبيبتي عارف احساسك يا قلبي دول حتى مسبوش سرير ننام عليه
سها بعصبيه: سرير ايه وزفت ايه دلوقتي السندوتش وقع
اسر: : ايه
سها انا هروح اجيب واحد تاني قامت سها ولكن قبل ان تخطوا خطوه واحده كانت انزلقت على اسر مره ثانيه وسط ضحكات الجميع وصراخ اسر.

مرت الايام وسط اجواء مليئه بالحب والسعاده ومشكسات اسر.

عيدكم سعيد
في الصباح الباكر
استيقظ الجميع على اثر صوت فرقعه فاسرعوا إلى الاسفل ليروا ماسبب هذه الفرقعه وصدموا مما شاهدوا
اسر: يحمل صواريخ ويقوم بفرقعتها في القصر
اسر: : واد يا زين تعالي ولع صواريخ معايا
زين: لا تفرقع في ايدي وانا مش ناقص
اسر: طب تعال انت يا عمر وابقي راجل زي عمك كده ومتخفش
عمر: انكل بص انا هكلمك براحه
اسر: اتكلم ياخويا وماله.

عمر: افرض الصاروخ إلى انت بترميه ده شبك في حاجه من مفرش كرسي القصر هيولع والبوص هيعلقك وانا مش عايز اتعلق
اسر: مين ده إلى يعلقني يا واد البوص ده بقا بيخاف مني وبيعملي الف حساب
عمر: بس ياانكل
اسر: لا بس ايه ده انت لازم تعرف عصام بقا بيترجاني اني مضربوش وكل يوم يجي يعتذر مني وابوك ده انا مش بيخاف مني بس ده بيترعب مني
عمر: حيث كده بقا البس انا كنت خايف عليك وعمال اقولك بس بس انت مسمعتش الكلام.

اسر: بخوف: مين الا ورايا الشراني ابوك ولا
عمر: الاتنين
التفت اسر لهم
اسر: كل سنه وانت طيبين وربنا يخليكوا ليا يا حبايبي سلام عليكم
خالد: وهو يقفشه من قفاه: على فين ياحبيبي لازم نعمل معاك الواجب
فجذبه عصام وقال: انا بخاف منك وباجي اعتذرلك كل يوم
اسر: : لا محصلش مين قال كدا
خالد: وانا بترعب منك صح
اسر: ابدا يا خالود ده انا الا بترعب ده انا بيحصلي مضعافات لما بشوفكم اصلا.

خالد: ايه رأيك يا بوص نحطه في اوضه مليانه صواريخ ونولعهم ونقفل عليه وهو لو مامتش من فرقعه الصواريخ يموت من الريحه
عصام: فكره جديده للقتل وعجبتني
ابتلع اسر ريقه واقترب عصام وخالد منه واسر يترجع إلى الخلف إلى ان وقف في المنتصف عمر
عمر: خلاص يا بابا سيب انكل اسر دا ظلم
عصام: ظلم اذي يا بن خالد.

عمر: اتنين على واحد مينفعش وانت و بابا على انكل اسر برضو ما ينفعش عمو اسر ضعيف وانتوا اقويا ومينفعش تستقوي على الاضعف منك يا انكل
عصام: خالد
خالد: نعم
عصام: الواد ده عنده كام سنه
خالد: 11 سنه
عصام: متأكد
خالد: اشك
اسر: ربنا يخليك يا عمر يالي رافع راسي وحاميني ديما كده
عمر: طب بعد كده خد بالك يا انكل انا مش كل شويه هاجي انقذك
خالد: مش مكسوف من نفسك
اسر: لا.

عصام: يارب صبرني انا هروح البس علشان الحق صلاه العيد علشان لو فضلت هنا في حد هيموت فيكم
وصعد خالد وعصام إلى غرفهم.

في غرفه عصام
ندى: كان صوت الفرقعه ده منين
عصام: الزفت اسر كان بيولع صواريخ
ندى: ههههه اسر ده مشكله مش عارفه اخوك ازاي ده
عصام: ولا انا والله بس بحاول استوعب مش شبهي خالص
ندى: بدلع: حبيبي مفيش حد يشبه
عصام: : بمناسبه حبيبي وكدا مفيش حاجه لحبيبك قبل ما ينزل الصلاه
ندى: لا
عصام: بقا كدا ازعل وزعلي وحش وانتي مجربه
ندى: بتفكير: امم هي واحده بس
عصام: هدوق الكريز وامشي على طول.

اقترب منها عصام وقبلها قبله تذوق فيها طعم الكريز التي ادمنه.

في غرفه خالد
دلف خالد إلى الغرفه فوجد زين يجلس على سريره ويمسك بالونه كبيره
خالد: واد انت بتعمل ايه هنا
زين: هكون بعمل ايه جي اقعد مع طنط ياسمين
خالد: : لا يا خويا متقعدش واطلع بره
زين: لا
خرجت ياسمين من المرحاض ولم تلاحظ وجود خالد وكانت تضع منشفه حولها ويتساقط من شعرها المياه فكانت فاتنه حقا
ياسمين: معلش يا زين اتأخرت هلبس بس وننزل نجيب الشكولاته الا انت عايزاها.

ثم لاحظت خالد الذي كان يقترب منها بشده فحمرت وجنتي ياسمين خجلا اقترب خالد وقرب ياسمين اليه وهو كالمغيب تماما وحين اقتربت شفتاه منها اتنفضا خالد وياسمين على صوت فرقعه قويه في الغرفه وكانت من فعل زين قام بفرقعه البلونه
زين: بقالي ساعه بنادي عليكوا وانتوا مش بتردوا وبعدين يا انكل اخرج من الاوضه انت مش شايف انطي يا سمين مش لابسه وكده عيب وهقول لانكل عصام عليك يعلقك ذي ما بيعلق بابا.

خالد: بعصبيه: امشي اطلع بره يالا
زين: لا
قام خالد بحمله كالضباط القابض على مجرم محترف والقاه خارج الغرفه
وقفل الباب ثم اقترب من ياسمين التي احمر وجهها من الضحك
خالد: : بحبك
قبلها قبله رقيقه
فاتاه صوت هاتفه يعلن عن وصول رساله من البوص حتى لا يتاخروا على الصلاه
بعد صلاه العيد عاد الجميع إلى القصر
اسر: : العيد فرحه واجمل فرحه يكمل شمل قريب وبعيد
عصام: بس يا بابا.

اسر: : يا كحك العيد يا يا بسكويت يا يا كحك العيد يا يا بسكويت
خالد: بس يا حبيبي
اسر: : عصوم يا صوص
عصام: عايز ايه ياذفت
اسر: : عايز العيديه
عصام: عيديه ايه ياخويا
اسر: : هو مش انت اخويا الكبير ياجدع والمفروض تديني عيديه
ندى: وانا كمان
ياسمين: وانا
سها: وانا
عمر: وانا
يزيد: وانا
زين: وانا
مليكه: وانا
كارما: وانا
لارا: وانا
عصام: خالد انا هجري لحسن كده هعلن افلاسي
خالد: الجري اوقات بيبقا نص الجدعنه خدني معاك.

اسر: : انا مقفل ابواب الاوض والقصر كلهم ومش هتتحركوا من هنا غير والعديه في ايدي
وقف خالد بجانب اسر
خالد: اسف يا صاحبي انا عايز العيديه انا كمان
عصام: اخس ثم مد يده في جيب البنطلون وجذب النقود واعطي للجميع العيديه
اسر: كدا احبك يا بوص
عصام: بجديه: وانا بموت فيك
اسر: : حيث كدا بقا يلا نتصور ونبعت الصور لبابا ولعمي لحد اما يرجعوا من السفر وتكمل لمتنا.

وقف الجميع والسعاده تملئ قلوبهم قبل الوجه فالبسمه التي تصل للقلب لم تعد في تلك الايام وقام احد من الخدم بتصوريهم صوره عائليه مليئه بالحب والثقه
والوحده التي نفتقدها الان.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة