قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الثامن عشر

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الثامن عشر

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الثامن عشر

كان الجميع يجلسون بعد ما تناولوا الطعام يضحكون معا
بين نظرات كرم لسيرين وتنظر ميرنا لهم بحزن تحاول انا تدريها
وتجاهل نسمه لسيف وضيق سيف من هذا التجاهل ومحولة فريده القرب والضحك، بينما اسر
غرق في بحور ذكرياته. الجميع يتواجدون بالاجساد ولكن اروحهم في ملكوت ثاني.
اسر: أنا هستأذن عشان ورايا حاجات كتير
احمد: ي بنى اقعد كمان شويه
اسر: لاء كده كفاية وكمان بكره يوم مهم لازم ارتح لي سلام.

اسر مشي واحمد راح ورا
احمد: اسر انت حالتك مش عجبني الأيام دى انت قبل كده كنت بتسهر وكل يوم مع واحده
بس كنت كويس عن الفترة دى انت على طول زعلان وحسيتك رجعت تكتئب تانى
اسر بوجع: انا تعبان اووى ي صحبى امي بتضغط عليا عشان موضوع الجواز
وانا مش عايز لسه مش مؤهل مش قادر انسها
احمد: انت كداب يا اسر انت نستها بدليل انك كنت كل يوم مع واحده شكل
ومن قريب مكنش عندك مشكلة انك تجوز اي الى حصل ليك.

اسر اتنهد: بجد انا مش عارف
احمد: ادي نفسك فرصه ممكن تكون البنت إلى هتقابلها دى هتكون طاقه النور الى تخش حياتك
وانا جانبك لو حصل اي حاجه
اسر بص لي بحب: بحمد ربنا انه رزقنى بصحب زيك
احمد بثقه: اكيد طبعا
اسر ضحك: بس صحيح انت في حاجه بينك وبين البنت
قطع كلامه دخول فريده: هو انتم هتفضلوا واقفين مع بعض كتير
اسر: لاء خالص انا ماشى سلام.
اسر مشي واحمد بص لفريده بلوم: مكانش لازم تيجى اصلا.

فريده: انت سيبني لوحدى وانت عارف انا مش بحب اقعد مع عيلتك
احمد: ومالها عيلتي ان شاء الله
فريده بضيق: رخمين اووى وكمان عادين جداا ومقفلين كده بالذات البنات بصراحه ميطقوش
احمد نظر لها نظرة ناريه: البنات دول برقبتك واوعى في يوم تفكري انك تكلمي عليهم والا تصرفي معك مش هيعجبك
فاهمه
فريده عينه دمعت: فاهمه ممكن توصلني بقا
احمد: يلا قدامى
احمد ركب العربيه وجانبه فريده ومحدش فيهم اتكلم.

البنات كانوا سامعين كل الى حصل فرحوا اووى من رد احمد
ميرنا بفخر: اخويا ده مفيش منه
نسمه: الصراحه رد فعله عجبنى جدا
سيرين: احمد مكانش هيقول غير كده ده احمد ياما
سلمى: احمد انا ساعات بحس انى بحبه اكتر من سيف طول عمره سندي وجمبى كنت بغير من فريده اول ما ظهرت في حياتنا لدرجه شكيت اني بحبه بس فهمت بعدها انه غيرة اخويا.

ميرنا بفخر وحب: مش هنسى ابدا واحنا صغيرين لما بابا وماما يسبونا وهو الى يفضل معى ويعمل ليا اكل ولما تعبت
هو الى اهتم بيا انا بحبه لدرجه لا توصف.
سيرين: احمد عنده كميه حنيه فعلا مش موجود منها بس هو مدرايها بجد هو خسر في حد زي فريده
نسمه: أنا ماليش مواقف مع يمكن عشان مكنش قريبين من بعض.
سلمي: في حاجه انا عايزه اقولها ليكم
البنات: خير.

سلمى: أنا لحظت حاجه النهارده بين باسم وملاك حسها ان نظرات باسم ليها مش عاديه
وكمان فاكرين يوم ما كنت تعبانة كان با يحول يخفى قلقه بس كان ظاهر اووى
سيرين باتفكير: وانا كمان شكيت في كده
ميرنا: أنا الصراحه مركزتش
نسمه: باسم أخويا هيبص لبنت خدامه
ميرنا: ما هي بني ادمه زينا
نسمه: انا مقولتش حاجه بس لو هو حبها مستحيل الحب ده يكمل
سلمي: عندك حق محدش في العيله هيوافق.

سيرين: بس طنط حنان مش ها تمانع عشان هي مش بتفكر بالطريقه دي اونكل راشد هو الى ممكن يتكل
طب هو في حاجه من ناحيه ملاك
ميرنا: مفتكرش هي مفيش من نظرات خالص
سلمى: ايوه هي كانت عاديه جدا
سيرين: ملاك اصلا شخصيه فريده بنوعه بس عسل
نسمه: أنا كنت مش برتحالها بس النهارده حبيتها اووى
ميرنا: هتشتغل في الشركه سكرتاريه عند احمد يعنى باسم هيبقا هناك وانا مش مطمنة
سلمى: اي الى مش مطمنك.

ميرنا: ملاك شخصيه قويه واحمد كمان يعنى هتبقا فضايح
نسمه: وانا كمان لحظت انا ملاك مش بيهم حد وكرامتها فوق الكل
سيرين: نطمن انا الايام الجايه هتبقا فل
ميرنا: نبطل نم ونطلع ننام بقا
البنات: طالعين اهو.

كانت تجلس شارده تذكر ما حدث لها بفرحه غامره تنظر الى يدها
بفرحها شديده تتذكر نظراته لها ملمس يدها كل شئ ولكن سرعان ما عبست عندما
تذكرت رقصته مع تلك الفتاة وتذكرت أيضا انها ابنة الخادمة ليست غير ذلك وان من المستحيل
ان ينظر لها واو بيدلها هذا الشعور كانت ستبكي ولكن قطع ذلك دخول اخته وهي سعيدة بشدة
ملاك: خير اللهم ما جعل خير فرحانه كده لى
مي بفرحه: طارق سامحني
ملاك بفرحه: مش قولتلك.

مي: هيتقدم لماما بكره ي ملاك انا فرحانه اووى
ملاك: مبروووووك يا روحي مبروك
مي: الله يبارك فيكي يا قلبي انا فرحانة اووى
ملاك: ربنا يكمل فرحتك ي قلبي
مي: ي رب انا هغير هدومي عشان انام
ملاك: هتنامي بدري كده
مي: ايوه بجد هموت وانام
ملاك: اشطا تمام
مي راحت تنام وملاك كملت تفكير...

احمد وصل فريده وهي نازله قربت منه لتقبيله على وجنته ولكنه ابتعد
فريده بدموع: انت زعلان مني اووى كده
احمد: عشان تكلمي على اهلي بأسلوب احسن من كده
فريده بدموع: أنا اسفه
صعبت على احمد: خالص متعيطيش مسامحك
فريده بفرحه: بحبك وبحب قلبك الطيب اووى
احمد: وانا كمان بحبك ي ديدا
فريده: بجد ي احمد يعنى عمرك ما هتسبنى
احمد: مش هسيبك اطلعي بقا عشان محدش يتكلم
فريده: حاضر.

فريده طلعت واحمد مشى بالعربية جامد وصل لمكان لا يوجد به أحد
احمد: هو اي الى بيحصل فيا كل ما بشوفها لى قرب فريده بقا صعب عليا لى كلمه بحبك بقت صعبه على لساني
لى بتوحشني لما مش بشوفها لى بستمتع بمضايقتها. بس انا مش بحبها ولا هحبها دى مجرد بنت الخدامة.

بعد كده احمد وصل الفيلا كان الكل نام طالع اوضته ومن سوء حظه ان شباك اوضته قد ام المكان الى قاعده في تلقائيه بص عليه بس افتكر انها مجرد بنت الخدامة وبس راح ينام يمكن يعرف يشيل صورته من قدامه.

عند فريده في البيت
هيثم: كنتي فين لحد متاخر كده ي فريدة
فريدة: كنت مع احمد ي بابا
هيثم: و ها يفضل الوضع ده لحد امتي
فريده بتعجب: قصدك اي يا بابا
هيثم بحدة: انه معتش ينفع انك راحه جايه مع من غير اي ارتباط رسمي احنا مش في امريكا الناس هتكلم
فريده: بابا انا ميهمنيش كلام حد وبعدين لسه شويه عما نتخطب
هيثم بحده: أنا قولت لاء يعنى مفيش خروج تانى
انعام جات على صوت الزعيق: في اي يا هيثم اي الزعيق ده.

هيثم: بنتك ماشيه مع احمد ومش عامله حساب اننا في مصر
فريده: وفيها اي يعنى ي بابى من أمتى وحضرتك بتعارض ومش هقدر ابعد عن احمد
انعام: خالص ي فريده اطلعي انتي وانا هكلم بابى
فريده بصت ليهم بزعل وطلعت
انعام: في اي يا هيثم اكيد انت مش بتزعق عشان هي جايه مع متاخر
هيثم: طول عمرك فاهمنى ي انعام انا لازم اعمل كده عشان تضغط علي ويجي يخطبها
بقا انا خالص الديون زادت ومش عارف هسدد ازاى.

انعام بشر: طول عمرى عارف انك دماغك مش سهله
هيثم بشر: ما هم علي قلبهم فلوس تسدد ديون مصر احمد مينفعش يروح من ايدنا
انعام: متخفش هو ييعشق بنتك يعنى اضمن ان فلوسه في جبنا
هيثم بشر: ان شاء الله.

اشرقت الشمس معلنه بداية يوم جديد
لتستيقظ ملاك بنشاط لتستعد الذهاب الى الشركه
سعاد: يلا بسرعه عشان متاخريش
ملاك: حاضر ي ماما هلبس واصلي وهمشى اهو
سعاد مشت وملاك راحت تلبس كانت الملابس عباره عن بنطلون اسمر وجاكيت مستراد تحته بلوزه بيض.

ولكن كانوا فوق الركبة بقليل وطرحه بنفس لون الجاكيت ولم تحط إلا القليل من الميك اب وكانت ايه في الجمال بلون بشرتها الخمرية وعيونها الزيتونية ادت فرضها وذهبت الى الشركه بس افتكرت انها مش عارفه العنوان اتصلت على ميرنا عشان تعرف منها
ميرنا: الو ي ملاك
ملاك: هي الشركه بتاعكم دي فين
ميرنا: ي هطله راحه ومش عارفه العنوان
ملاك: تخيل ليا يلا انطقي فين
ميرنا(، . ) عرفتي ولا هتوهي
ملاك: لاء متخفيش عليا.

ميرنا: مش بخاف غير من الواثقين
ملاك: طب اقفل لخوكي بعمل مني شاورما
ميرنا: طب سلام
ملاك: سلام
ملاك وصلت لعند الشركه وانبهرت بجمالها وكبرها
ملاك في سرها: ما هم مهندسين أكيد هيعمله شركه بالحلاوة دى
ملاك راحت عند موظفه الاستقبال: بعد اذنك هو مكتب مستر احمد فين.
موظفة الاستقبال: هتلاقى في دور رؤوس الاقسام ومجلس الادراه
ملاك: تمام هو فين بقا
موظفه الإستقبال: - الدور الاخير
ملاك: شكرا.

ملاك ركبت الأسانسير بس في شاب ركب معها فضل بيبصلها كتير وهي متجهلها
الشاب: هو الجميل منين
ملاك في سره: من عند امك
الشاب: طب ردى عليا مش كده
ملاك بصوت خشن: في حاجه يسطا
الشاب اتفاجاء برد فعلها: لاء مفيش ي باشا بس ازاى الحلاوة دى على الصوت ده
ملاك: انت مال اهلك
الشاب جاله حاله من الصدمة ومردش عليها هي كانت وصلت
لقت بنت ماشيه فسالتها: مكتب مستر احمد فين
البنت: آخر مكتب هناك هو انتي جديده هنا.

ملاك: ايوه هبقا سكرتاريه مستر احمد
البنت: طب تعالى هوصلك
ملاك: شكرا
البنت: العفو
ملاك: هو مستر احمد هنا
البنت: ايوه اكيد خبطي الاول
ملاك: اكيد ها خبط ملاك كانت متوترة خبطت
احمد: اتفضل
ملاك دخلت وهو كان مركز في الأوراق الى قدامه
ملاك: احممم
احمد: تعالى اقعدي اقدمي
ملاك راحت قعدت قدمه: هو انا هعمل اي بالظبط
أحمد: أنتي مسؤلة عن تنظيم المواعيد وتعملي اي حاجه أطلبها منك.

ملاك: تمام بس انا معرفش جدول المواعيد بتاع حضرتك النهارده
احمد: اتفضلي الورقة دى مكتوب فيها كل مواعيد الاسبوع ده خدى الملف ده
اعملي منه كوبي 3 نسخ هاتى واحد وادي واحد لاسر واحد لباسم
وفاضل يطلب طلبات كتير وهي كانت تايهة مش عارفه تعمل اي ولا اي ومش فاكره
ملاك بزعيق: اسكت كده
احمد: نعم انتي بتقولي اي
ملاك: ممكن تكلم براحه دول كتير اووى
احمد: والله ده شغلك لو حسه انك مش قده متكلميش.

ملاك بثقه: مفيش حاجه انا مش قدها طلعت الفون بتاعها وشغلت الفويس
اتفضل قول تاني
احمد: أنا مش مطلوب مني انا اقول كلامي مرتين
ملاك: وانا تسجيل هحفظ كل ده مره وحده
احمد بص لها بتحدى وعد كلامه تاني
احمد: كل الى طلبته يخلص قبل الساعة 7
ملاك: تمام اي اومر تانية
احمد: لاء ممكن تفضلي على شغلك
ملاك خرجت واحمد سند ضهر على الكرسى وقال: عنيدة وشخصيته قويه بس على نفسها مش عليا
وهعرف ازاى اكسر دماغها.

ملاك بدءت تعمل الى هو قال عليا عملت 3 نسخ من الملفات
ملاك: امم انا ابدء منين أنا اروح اودي لتنح الى قاعد جو ده
ملاك راحت تخبط واحمد سمح ليها بالدخول
ملاك: اتفضل دى النسخة بتاعت حضرتك وكمان انا سبت منه نسخة على لاب عشان لو ضع من حضرتك او حصل اي حاجه
احمد اعجب بتفكيرها: تمام ممكن تفضلى على مكتبك
ملاك اكلمت بصوت واطى: اي الحمار ده هو بيطردني ده مش بيفهم
احمد سامع: لسانك الطويل ده هقصهولك.

ملاك اتوترت: أنا مقولتش حاجه
احمد قام وراح عندها وهي اتوترت اكتر: يعنى بجحه وكمان كدابه
ملاك بقوه: لسانك هيطول هزعلك
احمد قرب منها اكتر وبصوت واطي ومسك دراعها: انتي تزعليني انتي نسيت نفسك ولا اي انت شغاله عندى وامك خدامه
ملاك الكلام وجعها اووى وكمان مسكته لايدها بس ظهرت الامبالاة: لو انت مفكر عشان امي خدامه وانا شغاله عندك ها سكت على اهانتك لي ده اترمى في الشارع ولا حد يقلل من كرامتي وسيب ايدى.

احمد سبها تمشي عشان مكانش مستحمل قربها ومش قادر بوجعها اكتر من كده.

جات تمشى اتعنقلت وقعت في حضن احمد عينهم اتقابلت في نظره طويله ملاك كانت بتبصله بلوم وعتاب على كلامه
واحمد بيبصلها بندم وشوق هو غرقان في خضر عينها وهي غرقانه في بحور العسل
احمد: هو انتي عنيكي حلوة كده لي
ملاك بتعجب: نعم
احمد اتوترت وبعد عنها وهي خرجت من الغرفة وهي هتموت من الكسوف والاتنين نسوا اي خلاف حصل
احمد: البت دى بتعمل فيا اي جاتها قرف في حلاوتها.

عند ملاك كان وشها احمر: يخربيت حلاوته ي ناس ملاك اهدى كده مفيش حاجه حصلت انا هقوم اودى الملفات لمستر اسر ومستر باسم راحت الاول عند اسر راحت ملاقتش سكرتاريه عند أسر فخبطت واسر سمح لها بالدخول
ملاك: مستر احمد طلب مني ادى لحضرتك النسخة دى من الملف ده
اسر: تمام بس لى مش اديت لسكرتارية الى برا
ملاك: انا ملقتش حد موجود برا
اسر: امم تمام هو انتي اسمك اي
ملاك: اسمى ملاك هو غريب شويه.

اسر ابتسم: ولا غريب ولا حاجه بس فعلا احمد محتاج ملاك مع عشان يستحمله
ملاك: والله دى حتى الملاك مش هيستحمله ده استغفر الله
اسر بضحك: أنا صحبه وبقولك عندك حق ربنا يكون في عونك
ملاك: ايوه الله يخليك كده ادعي ليا
اسر بضحك: دانتى مشكله
ملاك: الله يخليك امشى قبل ما التنين المجنح يزعق
اسر مقدرش يمسك نفسه من الضحك: اتفضل لتموتيني
ملاك مشت وارتحت جدا لاسر وكمان اسر ارتح ليها جدا وحسها نقيه ومحترمة.

راحت عند باسم ملاك وهي ماشيه: أنا قاعد اوصل في ورق الهى ينحرقوا كلهم
راحت عند باسم شفت السكرتارية بتاعه حط ميك اب اوفر وليس قصير
ملاك: لو سمحتي أدى ده لمستر باسم
البنت بتعالي: اي ده وانتى مين اصلا
ملاك محبتش اسلوبها ردت عليها ببرود: ده ملف وانا سكرتاريه مستر احمد تمام.
البنت بقرف: تمام خليكي عندك لحد ما ورهوله
ملاك بصت عليها ومردتش وسبتها ومشت وبعدين رجعت تانى مكتبها فضلت تخلص في شغلها.

لحد ما خلصت وكان وقت الخروج احمد طالع من المكتب وهي كانت بتجهز حاجات وقت خروج اسر
اسر: احمد انت جاي ولا قدامك شويه
احمد: لاء انا جايه معك خلصتى ولا لسه
ملاك: خلصت كل حاجه حضرتك طلبتها مني
احمد بدء يشوف الملفات ما انتي طلعتي بتفهمي اهو
ملاك في سره: هو عشان انت حمار مفكر الكل حمير ولا اي
اسر سامعه وضحك: انتي مشكله الصراحه دى لما ما كانت بتديني الملف موتتني من الضحك.

ملاك بصت لي بشكر وابتسمت واحمد كان هيرفقع من الغيرة: اممم تمام يلا ي اسر
و انتي هتمشى ولا هتعقدى
ملاك: لاء انا نازله اهو
احمد واسر مشوا واحمد كان بايطلع دخان اسر حس ان في حاجه فا صحبه وانها مش مجرد حد عادى
ملاك خلصت شغل وصلت لفيلا شافت ميرنا قاعده سرحان في الجنينه وبتبص لسما
ملاك: لدرجه دى بتحبي
ميرنا بخضه: هو مين
ملاك بعمزة: كرم كنت بتبصيله كتير ونظراتك مكنتش عادية
ميرنا بحزن: هو باين عليا كده.

ملاك: مش عارفه بس انا بفهم الحاجات دى بسهوله
ميرنا بوجع: أنا بنسبه لكرم اخت وصحبها بس
ملاك بوجع: يعنى حب من طرف واحد
ميرنا بوجع: بالظبط وكمان بيحب بنت عمي
ملاك بصدمه: و هي عارفه انك بتحبي
ميرنا: لاء متعرفش ولا تعرف انه ييحبها وكملت بوجع طول عمر كرم بيعاملني اخته ويمكن اكتر كمان
انا وكرم علاقتنا تعدد كل حدود الصحاب انا معنديش اصحاب اصلا غيره والبنات الى هنا بس غبائي خلني احبه.

ملاك: بس انا سمعته وهو بيقولك انه مش عايزك تقفى مع اي حد
ميرنا ضحكت بوجع: كرم بيغير عليا غيره اخويا لدرجه انه بيغير عليا لو قعدت مع احمد اخويا على طول بيقول انى اخته الى امه مجبتهش عشان هو معندوش اخوات بنات مش مشكلتي اني حبيته وانا مش واخده بالى
ملاك: أنا عارفه انا الحب من طرف واحد صعب بس انتي اقوى منه حاولي تنسى ولما تحسى انك محتاجه حد فانا موجوده وهحاول على قد ما قدر اكون جنبك.

ميرنا بابتسامه: شكرا ليكى بجد
ملاك هاتى حضن بقا حضنوا بعض وميرنا حست انا ربنا بعت ليها ملاك تعوضها عن فقدان الحب الى في حياتها
ملاك: قطعوا الرجال وسنينهم السودا
ميرنا بضحك: يخربيتك هتموتينى من كتر الضحك
ملاك: اي خودعه اقوم انام انا عشان اصحي بدرى عشان اخوكى هيعمل مني شاورما سلام
ميرنا: سلام
احمد شاف كل الى حصل بس مسمعش حاجه حب علاقتهم ببعض اووى وانا ملاك عرفت تكون صحبت ميرنا.

فى اقل من شهر وفريده بقالها سنين ومعرفتش بقا على طول في مقارنه بين ملاك وفريده ولكن من سيفوز؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة