قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أبجدية الخيانة للكاتبة سهير محمد الفصل الخمسون والأخير

رواية أبجدية الخيانة للكاتبة سهير محمد الفصل الخمسون والأخير

رواية أبجدية الخيانة للكاتبة سهير محمد الفصل الخمسون والأخير

عملنا كثيرا وحافظنا على همة عالية، واثناء مرور السنوات علينا عشنا لحظات الفخر بما حققناه وزادت نجاحتنا ؛ لتتغذى سعادتنا، مثلما حدث مع فارس واحمد. فاصبحوا من انجح المهندسين المعماريين في الشرق الاوسط، وبعض الاوساط الاوروبية. تخرجت ندى من جامعتها. ارادت ان تعمل فرفض احمد بشدة، ليس لعدم ثقته بها. بل لغيرته الزائدة عليها. الجميع رهنا بفشل زواجهما ؛ نظرا للفارق العمرى بينهما. لكنهم تحدوا الزمن ووقفوا بجوار بعضهم البعض. وحبهم يزيد كل يوم عن الذي قبله. وزاده اكثر انجابهم ابنتهم الاولى فريدة التي تبلغ من العمر الثلاث سنوات. اسمها كفيل باثارة غضب فارس عليهم. كل ليلة في العمل يسب احمد على ذلك. ودائما مبرره بان ندى هي التي اصرت على ذلك الاسم ؛ تقديرا وحبا لفريدة. لكن هيهات وهيهات يلعب غيرها وخديجة التي تبلغ سنتين. فقد اتوا وراء بعضهم. فاحمد دائما يغش ندى وياخذها الى غرفتهم بادعاء المصلحة العامة، ثم بعد ذلك يعيشها اجمل لحظات العمر.

مازلنا نخطا ونتعلم، نتفق ونختلف، مازالت افكارنا لم تكن واحدة، والشجارات كما هى، ولكنها تقل مع مرور الوقت، والعند اخذه ابنى منى، جميع ايامنا سعيدة مستقرة لا توجد زوابع او رياح، حبنا كما هو ثائر مجنون لا يهتم بالزمان او المكان. وقبل ان اغلق كتابى. اود ان اشكر الزمن العنيد القاسى
شكرا لك ايها الزمن من اجل كل الاشياء التي علمتنى اياها، اشكرك كثيرا
لا تتمردوا على زمنكم. في في يوما ما سيلين معكوا.

- يلا يا فريدة. قالها فارس، وهو يدلف اليها في غرفة نومهم. تركت القلم الذي تدون به، ونظرت له بحب. الناس مستنية.
اغلقت الدفتر ووضعته في درج المكتب، وقامت من مكانها - قائلة. حاضر. هو مين جه؟
- كل الناس
- طبعا دى ميلاد فيرو
جز على اسنانه بعصبية
- قائلا بضيق. تانى فيرو مش كفاية انك سمتى فارس
حاوطت رقبته بيدها
- قائلة. عندك اعتراض اسمى على اسم حبيبي. كلها شهرين وتيجى بنتنا ابقى سميها فريدة.

حاوط خصرها، وقربها من أنفاسه
- قائلا برفض. دى مستحيل.
هزات راسها بعدم فهم
- لان فريدة السيوفى واحدة مالهاش تانى
وضعت قبلة رقيقة على شفتيه
- قائلة بهمس. بحبك
- وانا بعشقك يا حتة منى. قالها وكاد هو يلت...
شعر بيد صغيرة تمسكه من بنطاله
- قائلة. بابا بابا بابا بابا.
نظر له بعصبية
- قائلا بضيق. ايه يا فارس.
ساله فارس ببراءة
- قائلا. انت تعمل ايه؟
جثت فريدة على ركبتيها امام صغيرها الذي نسخة ثانية من زوجها.

- قائلة بعتاب. ينفع كدة يا فارس؟
- ماما!
- مش احنا قولنا نخبط قبل ما ندخل
جثى على ركبيته امام ابنه
- قائلا بسخرية. يا صلاة النبى انتى فاكرة هيفهم حاجة
- اه طبعا النهاردة هيكون عنده اربعة سنين
- انا الحاجة الوحيدة اللى عايزها يسبنى استفرد بيكى
- فارس حسن الفاظك ابنك
حمله بين يده
- قائلا. ابن ايه دى قليل الادب زى ابوه. مش صح يا فارس
- فارس انت بتقوله ايه.
تجاهل عصبيبتها، ووجه الى حديثه الى ابنه.

- قائلا بتساؤل. عكست مين النهاردة
فارس بطفولة
- قائلا. بابا هوف
- هوف ايه يااااااااااا. انا بكلمك عن البنات المزز
- بذمتك انت اب انت
- انا غلطان بعلمه حاجة لزمن
- هاتى ابنى. قالتها وهي تاخذه منه
- طب حسابى على اللى في بطنك.
هزات راسها ايجابا. دلفت صابرين الى غرفتهما
- قائلة بسعادة. كل سنة وانت طيب يا فارس. قالتها، وهي تداعب وجنتيه بحب.
فريدة بحب
- قائلة. وانتى طيبة يا صابرين
فارس باستفهام.

- قائلا. هو جوزك جيه معاكى؟
- هيجى يعمل ايه؟
- يحضر عيد ميلاد فارس
- اصله بيتكسف اوى من حضراتكوا.
فارس بتفهم
- قائلا. اه تمام براحته
- ايه يا جماعة اللى اخركوا للدرجة دى. قالها فاطمة بعتاب، وهي تدلف اليهم
فارس بتبرير
- قائلا بصدق. والله يا طماطم ما منى من فريدة
انفعلت عليها عندما رائتها تحمل ابنها
- قائلة. ايه اللى انتى عمال ده؟
استغربت من عصبيتها
- قائلة بعدم فهم. في ايه يا طماطم؟

- شايلة ابنك على بطنك. قالتها بعتاب، وهي تاخذ الصغير منها، ثم وضعت على وجنتيه قبلة حب.
- والله لسي قايل ليه!
- ماتكبروش الموضوع انا كويسة
- لا يا مدام فريدة. لازم تخلى بالك من نفسك
- حتى انتى يا صابرين
- يلا بلا كلام كتير الناس مستنية تحت.

هزوا راسهم ايجابا. وتوجهوا الى الخارج. في الحديقة التي مزينة بالبلون مختلف الالوان والاشكال. احتفالا بذلك الصغير الجميل. دلفت فريدة سريعا الى الطاولة التي يجلس عليها اباه. قبلت يده باحترام، وقبل راسها بحب. وفارس تعلم منها وفعل المثل مع اهله. اتت عطايات بين سلامتهم وترحابهم ببعضهم، واخذت الصغير من عمته فاطمة، وتركته ارضا يلعب مع الصغار، وخاصة فريدة ابنة احمد. التي يحب اللعب معها كثيرا.

في تلك اللحظة يلح عليها.
همس في اذنها بوقاحة
- قائلا بعرض. ندى ما تيجى نعيش اللحظة
ندى بخجل
- قائلة برفض. احمد ما ينفعش
- بوسة واحدة هتنسيكى الدنيا. قالها وهو يغمز لها بوقاحة
- انت ما بتشبعش
عض على شفتيه السفلى
- قائلا بحراءة. دى حتى عيب في حقك يا صاروخ
- احمد كفاية قلة الادب
- بقولك بوسة على جنب
- احمد ما ينفعش
- انا هخلى ينفع
نظرت الى بناتها. فريدة تلعب مع الصغار، وخديجة معها صابرين تلعبها وتضحكها.

- قائلة. هسيب خديجة وفريدة لمين
- ما تنطقيش اسم فريدة لفارس يولع فين
- مين اللى هيولع فيك. قالها فارس وهو يقترب منهم ومعه فريدة
- عم الناس. قالها احمد بحب، وهو يسلم عليه.
بادله السلام - قائلا باستفهام. عامل ايه يا فرعون؟
- زى الفل يا صحبى. فريدة عامل ايه؟
- تمام
- وانت
- الحمد لله
فارس بغيرة
- قائلا بضيق. فريدة حاف كدة
- انا قصدى على بنتى
هنا انفعل عليه.

- قائلا بعصبية. هو بروح امك اسامى الدنيا خلصت مافضلش غير اسم مراتى
- والله يا جدع مالى زنب. هي السفروتة دى السبب
احتضنت ندى فريدة
- قائلة بحب. صحبتى وبحبها و عايزة اسمى بنتى على اسمها فيها حاجة دى
فارس بضيق
- قائلا. دى حاجات
احمد بتحزير
- قائلا بامر. ما تلمى الدور يا ندى. بدل ما يضربنى ويخلى منظرى عرة وسط الناس
ندى بتحدى.

- قائلة بتوضيح. فارس لازم تامن انى عندى خديجة وفرييييييييييييييييييييدة وفرييييييييييييييييييييدة. قالتها وهي تضغط على حروف كلمة فريدة عندا فيه
ضرب احمد راسه بيده
- قائلا بندب مصطنع. يا لهوى عايزة تخرب على نفسها.
- سماعها بتقول ايه
- وغلاوة فريدة عندك لاربيها.

لمحت ندى الاصرار في عينيه. ركضت على الفور من امامه. واحمد ورائها سعيدا بانه اخيرا سيستغل الفرصة. في تلك اللحظة اتت ياسمين ومعها زوجها، بعد ان سلموا على جميع توجهوا الى فريدة وفارس. اعطوعم هدية ابنهم وسلموا عليهم بحب والفة.
دلفوا الى غرفة مكتب صديقه. واغلق الباب ورائه باحكام. ندى تتراجع للوراء
- قائلة برقة. احمد انا ما عملتش حاجة.

لم يرد عليها هجم على شفتيها يقبلها باشتياق، اودع فيها كل كلمات الحب متذكرا اول مرة لمس فيها جسدها، وجعل جسدهما سمفونية من اجمل سمفونيات الحب
استغربت ياسمين ركض احمد
- قائلة باستفهام. احمد بيجرى ليه
فارس بايجاب
- قائلا. بيربى ندى
ياسمين بسخرية
- قائلة. بيربى ندى ما يربى نفسه الاول
- على رايك يا ياسمين. قالتها فريدة بضحك
هو لا يعرف سبب فعل احمد. فطرح فاروق سؤاله
- قائلا. بص برضو ماعرفناش السبب
اجابته ياسمين.

- قائلة. لا انا عارفة السبب
- اى هو يا ياسمينة.
لم ترد على زوجها، ووجهت حديثها الى فارس
- قائلة باستغراب. اى يا فارس هتمنع الناس تسمى فريدة.
تعدل من ملابسها اثر قبلاته المجنونة
- قائلة بتذمر طفولى. حرام عليك يا احمد بهدلت ليا حجابى
يعدل من نفسه ايضا
- قائلا. هو دى المطلوب اثباته
التفت له
- قائلة بعتاب. منظرنا ايه قدام الناس
- ندوش واحشتينى اعمل ايه؟
- عندنا بيت نتلم فى.

- حوشى بناتك ريحين اوى، وبسيبونى اعمل اللى انا عايزه
اقتربت منه بشدة
- قائلة باستفهام. لسي بتحبنى؟
استغرب سؤالها كثيرا
- قائلا باستفهام. ايه السؤال ده؟
- احمد انت مبسوط معايا
- ايه السؤال دى برضو
- فكك
- افكنى من ايه؟ هو في ايه يا ندى.
اجابته بارتباك
- قائلة بتردد. خايفة اكون لسي طفلة صغيرة. مش قادرة اسعدك
- مين قال كدة
- ماما
- الله يحرقها بجاز. هو الولية دى ما بتنهدش
- هي مش قصدها! بتحبنى ول...
قطعها.

- قائلا بعشقك العالم. انا حبيتك على برائتك سجيتك. انا ما اختارتكيش قلبى اللى حبك واختارك. معاكى بعيش اجمل ايام عمرى وحياتى. لو رجع بيت الزمن هختارك انتى برضو
- وانا كمان هختارك
امسك وجهها الصغير بين يده
- قائلا بصدق. انا بعشقك يا بنتى يا روحى يا حتة منى
- وانا بعشقك يا ابوى يا سندى يا حتة منى
- اى يا فارس هتمنع الناس تسمى فريدة
- اى يا جدعان ما الاسامى على قفل مين يشيل.

ياسمين بتاكيد - قائلة. اه كلامك صح. ثم تابعت بحب. بس مش كلهم فريدة السيوفى.
- هو الحيوان لم يسمى بنته فريدة هتطلع زى مراتى
فريدة بهدوء
- قائلة. فارس كفاية عيب
- اكيد بيدلعها وبيوبسها وبلعب معاها
- اكيد مش بنته. قالها فاروق مؤيدا لكلامه
فارس بتحذير
- قائلا. عارف يا فاروق لو سميت بنتى على اسم...
- مستحيل انا هسمياها ياسمينة
- يعنى اختلفت - فارس ما اسمهاش فريدة
- سميتها على اسم مراتك بتقلدونا برضو.

- فارس ما تسيبهم يسموا براحتهم. قالتها فريدة
- براحة اى دولى ما بيعملوش حاجة غيروا يقلدونا
عمزت لها ياسمين
- قائلة. فريدة فارس حالته متاخرة
- حوشى فاروق اللى حالته مش متاخرة
- على رايك يا فارس دى ياسمين ماسبتش برج في نافوخى
- هو الحب كدة بهدلة
- على رايك
- لا انت فاتك فرعون
- لا دى حالة ميؤس منها
- فرعون ده مراهق على كبر. قالتها ياسمين وهي تضحك على تصرفات احمد وتشاركها فريدة.

- ما تلم مراتك يا عم فاروق بدل ما اضربك انت وهى. قالها احمد بتحذير، وهو يقف بينهما
- طب هي اللى غلطت اضربها هى.
ضربته على كتفه
- قائلة بعتاب. بتبعنى في ثوانى
- مش قصدى يا حب عمرى
- اومال قصدك ايه؟
استاذنتهم فريدة بادب وتوجهت إلى اهلها
اخذ فارس احمد على جنب
- قائلا باستفسار. خلصت مصالحك الشخصية
- مش اوى غلطتنا اننا خلفنا
- بقينا ابهات متخلفين
- قصدك مراهقين هنموت على مراتتنا مش قادرين.

- مين كان يصدق انك بقيت اب
- ولا انا ابو البنات. فريدة وخديجة.
راى العصبية والضيق في عينيه
- قائلا بتوضيح. هعمل ايه دولى بناتى؟
هزا راسه بتفهم، وحاول لو بالقليل يتخلص من غيرته المجنونة
سمع احمد اغانى لا تفسر
- قائلا بضيق. ايه الاغانى العرة دى
- انت خدت بالك
- من بدرى بس عامل نفسي من افغانستان
- هي ما كنتش بنها
- ما هو دى الجديد والحصرى على التلفزيون المصرى
- مهما كبرت هتفضل انسان تافه
- هذا من فضل ربى.

- بطل الشك الرخيص. وروح كلم الدى جى يغير الاغانى.
- علم وينفذ يا هندسة. قالها بايجاب وتوجه الى مشغل الاغانى...
نظرت الى بطنها المتتفخة
- قائلة باستفهام. باقى قد ايه ليك يا فريدة؟
- شهرين يا ياسمين
- تقومى بالسلامة يارب
- يارب يا ندوش
- اللهم امين يا فريدة
- انتى تستهلى كل خير.
- شكرا يا احسن اخوات في العالم
- هو الموضوع صعب؟
- جدا يا ياسمين بس كله بيروح لمجرد ما بتشوفى ابنك او بنتك
ندى باستغراب.

- قائلة باستفهام. بس بتسالى ليه يا ياسمين
- اصل
- اصل ايه، هو انتى.
هزات راسها ايجابا.
احتضنتها فريدة بحب
- قائلة بسعادة. مبروك يا ياسمين
- الله يبارك فيكى يا ديداة
ذهب الى الدى جى ( الذي يشغل الاغانى )
- قائلا بضيق. اى يا عم الهبل اللى انت مشغله ده
تضايق من كلامه
- قائلا باستغراب. هبل ايه دى موسيقى هادية
- هادية. هادية مين وشادية مين. هو احنا في الحلم العربى
- اومال عايزنى اشغل ايه.

- سيبى روحك سيبى نفسك، الخ. بص اى حاجة فيها سيبى.
هزا راسه بعدم استيعاب
- هو انت اسمك ايه بالحق
- اسمى عنتر
انفجر احمد في الضحك عليه
- قائلا بسخرية. عنتر اومال عبلة فين.
لم يعقب عليه غير ان رمقه نظرة ضيق.
فهم عدم رده
- قائلا الش رخيص عن اذنك. قالها ودلف من امامه.

شغل اغنية انزل يا جميل في الساحة. حمل فارس ابنه بين احضانه. وامسك يد زوجته. واصطفوا جميعهم بجوار بعضهم البعض حول طاولة كبيرة. موضوع عليها تورتة كبيرة من الشوكولاتة مطبوع عليها صورة فارس الصغير. الذي خطف من والداه كل شىء حتى العيون الساحرة لم يتركها ذلك الشقى. كانوا يرددون كلمات اعياد الميلاد المعتادة
- قائلا بسعادة. happy birthday fairs.

وهو يقفز في حضن اباه بسعادة شديدة. ويشاركهم التصفيق وهو لا يعى شىء. وسط سعادة الجميع وفرحتهم بذلك الصغير. الذي يكبر يوما بعد يوم. نعم لا اختلاف على جماله من اباه ولكنه اخذ من امه بعضا من صفاتها العند العصبية الغرور، الخ.

بعد ان انتهوا. اجتذب كل شخص زوجته الى حضنه ما عدا الكبار. جلسوا يشاهدونهم. يتراقصون على انغام الموسيقى الرومانسية الهادئة، حتى الصغار لم يسلموا من التعبير عن حبهم. فارس الصغير يراقص حبيبته الجميلة فريدة التي اخذت الرقة والدلع من امها وجمال عينيها، ونواجزها التي تسحر الجميع من اباها الرائع العظيم. هما لا يفهمون شيئا غير انهم يقلدون الكبار. وقعت عينيها على صغيرها. انفجرت في ضحكها عليهما.

ضم حاجبيه باستغراب
- قائلا باستفهام. بتضحكى على ايه؟
اشارت له بعينيها في اتجاههما. التفت بعدم فهم. راى ابنه يرقص مع ابنة صديقه التي يعشقها ويعتبرها ابنته الثانية
- قائلا بضحك. الواد ابنى ما سبش حاجة منى. حتى قلة الادب. ثم تابع وهو يرفع صوته اكثر لصديقه
- قائلا. فرعووووووووووون.
- نعم يا فارس
- شوف بنتك بتعمل ايه؟

التفت الجميع على اثر صوت فارس المرتفع. عندما رائوا فارس يرقص مع فريدة بطفولة شديدة. انفجروا جميعهما في الضحك عليهما.
فارس بتفاخر بابنه
- قائلا. الواد طلع لعيب زى ابوه.
ردت عليه ياسمين وهي تتراقص بين احضان زوجها الحبيب
- قائلة. اه اختار ست البنات.
رد عليها فارس
- قائلا. تسلمى يا ياسمين. قالها، وهو يرمق فريدة نظرات كلها حب وعشق.
غمز له احمد
- قائلا. مين يشهد للعروسة
- خلاص يا فرعون بنتك محجوزة لابنى.

- والله يا ابنى حلال عليك وخد بالمرة خديجة.
انفجر الجميع في الضحك على ذلك الاب الكوميدى.
فهم مقصد صديقه
- قائلا بطلب. ما تاخد انت فارس ومبروك عليك.
ضربته ندى في كتفه برقة
- قائلة بعتاب مصطنع. انت بتبيع بناتك في ثانية.
همس في اذنها
- قائلا بوقاحة. اسكتى خلى ياخدهم يمكن اعرف احقق مصالحى معاكى
- اعمل فيك ايه؟
- ما تعمليش غير انك تسربى بناتك الاتنين دولى
- احمد انت بتكرههم؟
- مستحيل انا بعشقوا زى التلاتة.

- وانا بعشقك يا ابو البنات
- طب اهدى على نفسك. بدل ما يكون منظرنا زبالة.
فهمت مقصده فالتزمت الصمت تماما
- ابنى بيحب زى ابوه
- لا والله!
- بيدور على الشىء النادر والفريد من نوعه
- فارس
- نعم يا عمره
- انا بعشقك...
- لو قلت بحبك مش كفاية بعشقك مش كفاية. معاك كلمات العشق قليلة عليكى...
لم تستطع ان تعلق فحبيبها قال كل الكلام
نظرت الى رب السماء.

- قائلة برضى. حمدنا لله اننا استطعنا ان نعبر بسفنتنا الى بر الامان. بأخطاء ليست فادحة. او مميتة. ولكنها مازالت اخطاء على الطرقات. كل انسان منا وجد شريكه الحقيقى. لكن بعد ان مرينا بالكثير والكثير. من بينها الدموع الالم الوجع، الخ
متمردة
متمردة وأحبها متمردة
أحبها متمردة، فهي إختيار القلب وهي حياته
فهي إختيار القلب وهي حياته
والعمر لو يهدى لها لأهديته
وفر عليك اللوم
روحنا واحدة
لا عقل لا قلب لها.

مجنونة ومعقدة
وهدوئها مكر
وضحكتها البريئة
مصيدة متمردة
ماذا إذا غيرتها وجعلتها
نارا بلا لهب وشمسا باردة
ماذا إذا فعلا هي بهدوئها مكر
وضحكتها البريئة مصيدة...

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة