قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل الرابع عشر

رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل الرابع عشر

رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل الرابع عشر

سيف بصدمة انتي تعرفي أسر منين؟!
ردت مليكة بتوتر هو حضرتك تعرفه
سيف بدأ يقلق و قال أسر ابني
مليكة بصدمة ابنك
هاجر باستغراب انتي تعرفي منين يا بنتي؟

مليكة نظرت إلى والدتها و قالت  و لا حاجه يا ماما بعد اذنكم
سليم هو كمان كان مستغرب من تصرف مليكة و قال لو تعرفي حاجه قولي
مليكة طبعا مكنش عارفه رد فعل سيف هيكون عامل ازاي و لا رد فعل والدتها... و لكن فكرت انها لو سكتت شهد هتفضل معاه و هيفضل يستغلها
-أسر هو اللي خد شهد و هي اختفيت بسببه..

سيف بدهشه مش فاهم
هاجر بصدمة قصدك ايه يا مليكة اتكلمي يا بنتي
تنهدت مليكة و قالت ببكاء اسفه يا ماما على اللي هقوله بس لازم تعرفي و لازم ابوه يعرف
سيف قلقه زاد و قال بغضب انجزي...
-أسر هو اللي خطفني و كان عايز يعرف مكان شهد و علاقه شهد باسر معرفش بدأت ازاي اللي اعرفه انه اغتصبها و هي هربت منه و واحد تأني خدها اسمه أوس و خطفها و اسر راح جبها و هي دلوقتي معاه..

هاجر مقدرتش تستحمل و اغمى عليها، اسندها سيف و اجلسها على الاريكة و قال هاتي مياه آو حاجه نفوقها
دخلت مليكة و أحضرت مياه من الداخل و بدأ سيف بتفيقها
استعادت هاجر وعيها و قالت  بانهيار ايه اللي انتي بتقولي دا يا بت...
مليكة بحزن والله دي الحقيقة..

سليم كان مصدوم و مش متخيل أن أسر يعمل كدا، نظر سيف له و ارجع نظره إلى هاجر و قال انا هتصرف و حق بنتك هيرجع
هاجر بانهيار بنتي حقها هيرجع ازاي؟
رتب عليها سيف و قال مليكة خلي بالك منها و لو حصل حاجه كلميني...، خد سيف سليم و مشوا
اوقفه سليم و قال ناوي على ايه؟
سيف بحيرة مش عارف بس مفيش غير حل واحد
-و رنا؟!

سكت سيف و اتصل باسر قائلا انت فين؟
أسر بتوتر في الشغل في حاجه؟
-لا تعالى ليا حالا على البيت...
أسر بتردد في حاجه و لا إيه؟...
سيف بحدة دقائق و تكون عندي...
سليم باستغراب هتعمل ايه؟

سيف بحنق هعرف اللي حصل و لازم رنا تعرف و ابوك انهاردة عند دينا
ذهب سيف و سليم إلى المنزل، رنا بقلق مالكم؟
سيف بجدية هتعرفي لما ابنك يجي
رنا استغربت طريقته و قالت هو في ايه؟
رد سليم قائلا استنى يا رنا
دخل أسر المنزل و قبل ما يقول حاجه قام سيف و صفعه على وجه بقوة
شهقت رنا بصدمة و قالت سيف...؟

أسر كان مصدوم و قال ايه اللي حصل
سيف بحده يعني انت مش عارف بقى بتستغفلني يالا...
سليم أتدخل قائلا سيف استنى لما نفهم
سيف زعق و قال بغضب مش عايز اسمع صوت لحد
أسر باستغراب انا معملتش حاجه لكل دا...
لكمه سيف بقوة و قال اغتصبت واحده و لا دا مش كفاية
أسر نظر له بصدمة و قال انا...

سدد له سيف لكمه آخري أشد و قال انت خسارة فيك التربية
رنا بصدمة كفايه يا سيف
نظر لها سيف و قال الموضوع دا محدش يدخل في و البت اللي معاك جبها و هتتجوزها
أسر كان واقف مش عارف يتكلم، و قبل أن يصفعه سيف مرة أخرى تدخلت رنا و امسكت يده و قالت مين البنت دي؟
-دا اللي يهمك؟!

-مش هيهمني غير ابني يا سيف
سيف بغضب بجد و بنات الناس لعبه
رنا بحده ابني مش هيعمل حاجه غصبن عنه و اللي عندك اعمله
-يا يتجوزها يا يتسجن يا بنت السويفي و انا اللي هسجنه بنفسي
رنا بصدمة دا ابنك؟!
-مغتصب...
-و انت من امتي بتحارب الاغتصاب يا ابن البنهاوي
سليم أتدخل و قال رنا اطلعي فوق
رنا بجدية لا يا سليم انا عايزة افهم أسر ابني زي ما هو ابنه...

و نظرت إلى أسر وقالت الكلام دا صح؟!
هز أسر راسه بخزي
رنا بصدمه و قالت ببكاء مين يا ابني و ليه عملت كدا؟
-واحدة قبضت عليها في شقة دعارة و انا مش هتجوز واحدة شمال ...
نظرت إلى سيف و قالت يعني البنت دي بتلبسها لابنك
سيف بغضب البنت دي تبقي بنت هاجر البنهاوي..

رنا بدهشة و انت بقا محموق عشان هي بنت هاجر
سيف بزمجرة انا مش عايز وجع دماغ و انت هتيجي معايا نجيبها و لا؟
قال سليم سيف استنى انت برا و انا هجيب أسر و اجي
خرج سيف، نظر سليم إلى رنا و قال ابنك غلطان يا رنا
رنا بدهشة و دي بنت هاجر يا سليم...

-الموضوع خارج عن السيطرة و مفيش حل تاني و اظن ان شهد دي لو بنتك كنتي قلبتي الدنيا...
ذرفت الدموع من عينها و قالت مش هقدر اتقبلها...
سليم خد أسر و خرجوا و ركبوا
وصلوا إلى الشقة و خلال الطريق لم يخطب احد الآخر
فتح أسر الباب و دخل خلفه سيف و سليم
سيف بحدة هي فين؟

ابتلع أسر ريقه و قال في الاوضه هدخل اقولها
اوقفه سيف و قال خليك...
اتجه سيف ناحيه الغرفة و طرق الباب، استغربت شهد و قالت ادخل
دخل سيف، شهد قامت بخوف و قالت أنت مين؟
تنهد سيف و قال عايز اعرف منك تفاصيل كل حاجه من اول مرة شوفتي فيها أسر لحد دلوقتي... و انا ابقى ابوه
شهد بخوف و خشيت بأنه يخطط مكيدة لها و قالت انا...

-متخافيش...
شهد مش مطمنه و قالت انا عايزة امشي من هنا...
-بعد ما تحكيلي هتمشي
نظرت له بشك و بدأت شهد في سرد كل التفاصيل بما فيها محمود و أوس و ظهورهم في حياتها
تنهد سيف بيأس و قال تمام انا دلوقتي هروحك على البيت...
خرجت شهد معه و وجدت أسر يجلس بالخارج مع سليم، نظرت له  و ذهبت مع سيف...

رتب عليه سليم و قال انا عارف أو موقفك صعب بس انت غلطت أوي
أسر بغضب واللي ابويا عمله دا الصح و بعدين دي شمال و...
قطعه سليم و قال ايه اللي يثبت انها كدا...
أسر بحيرة مش عارف بس كل الأدلة كانت ضددها و هي على علاقة بواحد أوس و هو اللي خطفها
تنهد سليم و قال مش من حقك تعتدي عليها يا أسر
-و مش من حقي اتجوزها
-بلاش تكبر الموضوع هو كبير لوحده... و كمان ابوك مش هيسكت فمفيش غير حل الجواز...

وصل سيف و شهد إلى المنزل...
احتضنتها هاجر بلهفة و ظلت تبكي بحرقة...، قطعهم سيف و قال هاجر بعد بكرا فرحهم
هاجر بصدمة مين؟
-أسر و شهد
شهد برفض مستحيل انا مستحيل اتجوزه
اتنهد سيف و قال مبقاش ينفع الرفض و انتي يا هاجر حضري نفسك و حضري بناتك و بكرا هبلغ أبويا
هاجر بحدة و بنت السويفي...؟

زفر سيف بحنق و قال المهم دلوقتي بنتك...
غادر سيف و ذهب إلى المنزل و صعد إلى الغرفة و وجد رنا بتقفل شنطتها
-انتي بتعملي ايه؟
-بلم حاجتي و هسيبلك البيت...
سيف بدهشة بجد شايفه ان كدا صح يعني...؟
نظرت له رنا و قالت ببكاء و ايه الصح؟! اللي انت عملته دا كان صح...
سيف بعصبية مفيش خروج من البيت يا رنا
لم تستمع له رنا و ذهبت، امسكها سيف من ذراعها بقوة و قال كلامي يتسمع
-هتضربني انا كمان ولا ايه؟

ترك ذراعها و قال اكيد مش همد ايدي عليكي بعد العمر دا كله بس اعرفي لو مشيتي من هنا فبكدا هتكوني نهيتي كل حاجه بينا.
نظرت له رنا و قالت انت اللي خلصتها يا سيف
-عايزني اوفق على اللي ابنك عمله ازاي؟!
-و انت عايزني أقبل هاجر و بنتها في حياتي ازاي يا سيف...

تنهد سيف و قال عارف انه صعب بس انا معنديش حل تاني
رنا بسخرية المفروض أني أقبل بنت الراجل اللي قتل ابويا و لا اللي ابوها كان هيموتك و لا اللي اخوها اغتصب بنت عمتي و دمر مستقبلها و لا اللي كانت مراتك
امسك يدها و قال مش عايزك تقبليها يا رنا اعملي اللي انتي عايزها بس انا مش هسيبك
سحبت رنا يدها و قالت ازاي يعني؟
-عايزة تسيبني بعد كل دا؟!

-انت جيت على أسر اوي
-هو اللي غلط و دا مش ايه غلط يا رنا و انتي اللي كنتي واقفه مع ندى عشان مرت بالتجربة دي دلوقتي بتقولي كدا؟
رنا بحزن بس انا...
قطعها سيف و قال دا جواز مؤقت يا رنا و في الاخر كل واحد هيروح لحاله و زي ما قولتلك انتي مش مضطرة تعملي ايه حاجه
-و عمي حسن؟

-هقوله اني لاقيت هاجر بس مش عارف هجيبه سيرة جواز شهد و اسر دا ازاي؟
-هيتجوزوا ازاي؟
-كتب كتاب و خلاص لاني مش عايز شوشرة كتير...
-بس و رحمه ابويا يا سيف لو فكرت بس
قطعها سيف و قال رنا بلاش هبل، انا بعمل كدا عشان البنت نفسها  مش عشان هي بنت هاجر... ايه واحدة كنت هعمل اللي عملته دا و لو على هاجر فهي بنت عمي و بس...

حكيت هاجر لهم كل شي عن عائلتها و كيف جاءت إلى القاهرة
مليكة بصدمة انا مش مصدقة بجد
شهد كانت مصدومة هي الأخرى و قالت و لا انا
تنهدت هاجر و قالت الحمد الله على كل شي...، بس انتي دلوقتي هتجوزي  و مش عايزة حد يعرف بايه حاجه حصلت
-بس انا مش عايزة و...

قطعتها هاجر بغضب مش بمزاجك و انا مش عايزة فضايح مش هبقي عيشت طول السنين دي باحترام و اجي اتفضح على اخر الزمن...
شهد بحزن طيب
دخلت مليكة و شهد إلى غرفتهم و قالت شهد ليه يا مليكة؟
-كان لازم الاقي حل يا شهد مش معقول كنتي هتفضلي كدا
شهد بخوف و انا خايفه عليكي...
-متخافيش مش هيحصلي حاجه ان شاء الله...

سارة ذهبت إلى عملها في الصباح، ظلت جالسة بمكتبها و بتفكر في موضوع العريس
دخلت اليها نسرين و قالت جايه بدري يعني يا سوسو
ابتسمت سارة و قالت عادي عندي شغل من امبارح
-في حاجه و لا إيه؟
-لا مفيش حاجه، انا هخلص الشغل و هروح على طول
نسرين باستغراب مش مرتاحة بس اشطا و بعدين استنى هنبقي نروح مع بعض
-طيب المهم مش عايزة اتأخر عشان بابا انهاردة اجازة...

محمود بعصبية انا خلاص هتجنن
جاسم ببرود خلاص يا حج هي بقيت معاهم و تقريبا مش هينفع نظهر تاني
محمود بغضب والله العظيم ما هسكت و البت دي اكيد اعترفت عليا
تنهد جاسم و قال ما احنا عارفين انها مستحيل توصل لحاجه و كمان أسر مش هيصدقها فمش داعي للقلق..

-فعلا عندك حق بس انا مش هقعد اتفرج و هما قاعدين يتجوزوا و يباركوا لبعض
ابتسم جاسم بخبث و قال متقلقش خالص يا حج كل حاجه تحت السيطرة و ديالا بنت سليم البنهاوي هتبقى زي الخاتم في ايدي
-ياريت بس المهم عايزكم تخلوا بالكم من هند...
-هند ميتخافش عليها...

حسن كان رجع البيت من الصبح و سيف كان مستني اللحظة المناسبة عشان يبلغه
-صباح الخير يا حج
ابتسم حسن و قال صباح النور... انا همشي انهاردة
-انا لاقيت هاجر
حسن بدهشة بجد؟! فين؟!
-انا هوديك عندهم دلوقتي المهم في خبر تاني
-ايه؟

-أسر هيتجوز شهد بنتها
حسن باستغراب ازاي؟! و ليه؟
-عادي انا عرفت مكانهم عن طريق شهد و اسر...
حسن بدهشة أحوال البيت بقيت غريبة اوي يا ابني
سيف بتردد مفيش يا حج  صدف
حسن لم يقتنع نهائي بحديث سيف...

سارة نزلت من الشركة  و اتصلت بنسرين عشان تستعجلها و قالت انا تحت انجزي يا بنتي بقا
-انا بودي الورق ليونس و جايه اهو...
قفلت ساره و ظلت منتظرها...
توقفت سيارة أمامها و نزل منها السائق و قال انسه سارة اتفضلي معايا
سارة باستغراب حضرتك مين؟

-انا السواق و أدم بيه طلب اني اخدك
سارة ابتعدت و قالت لا انا مش هروح معاك مع حته
ابتسم و قال من فضلك اتفضلي معايا...
سارة بغضب قولت لحضرتك اتفضل احسن
سحبها بقوة داخل المكتب و كتم نفسها...، سارة مكنتش عارفه تصرخ...
قفل السيارة و ركب...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة