رواية عشق رجال الصعيد الجزء الثاني للكاتبة منار همام الفصل الحادي عشر
شهاب دخل لقي الرجاله متجمعين و مولعين نار قدامهم و سليم قاعد على لأرض بيهوي للشاي علشان يغلي. شهاب دخل و قعد
: هو انت اشتغلت قهوجي ولا اي يا سليم
اسر ضحك: سليم قلي هعملك شاي على العضم مش هتشرب زيه تاني
شهاب: طاب ركز يا خوي بدل ما يغلي منك و يكوب
سليم: اوعا يا شهاب علشان ولله ما طايق نفسي و الدخان دا عماني
ادهم: اخلص يا زفت بقالي ساعه مستني الشاي بتاعك دا
فوق.
كلهم متجمعين في اوضة كارمن بيهزرو و يضحكو معاده سلسبيل قاعده و باين على و شها الحزن نفسها ترجع اوضتها، هي مش قادره تصدق لحد دلوقتي ياااااه شيفها رخصيه لدرجه بس هي خلاص فاقة و مش هتكون رخيضه تاني زي ما هو شايفها
فاقة على امها لما حطت اديها على كتفها و اتكلمت بحنيه
: مالك
سلسبيل: مفيش يا ماما عايزه انام شويه
كارمن لاحظة
: ممكن تنامي معاي انت و جوري
سلسبيل: معلش مره تاني انا تعبانه
كارمن: علشان خاطري.
جوري بحماس: ايوه بالله دي هتبقا سهره جامده
سلسبيل بيأس: ماشي
داليا مرات اسر
: طاب يلا علشان نسيب البنات ترتاح
فعلا الستات راحت على اوضهم
كارمن قربة من سلسبيل
: مالك
سليبيل انهارت في العياط
: ه، هو انا رخيصه يا كارمن راميه نفسي على سليم
كارمن مسحت دموعها
: لا يا سلسبيل انت بس بتعتبري سليم حاجه تخصك و بدافعي عنها ممكن تكون الطريقه غلط بس علشان انت وخده عليها و بحكم ابن عمك و كدا
جوري بهدوء قربت منها.
: حصل اي يا سلسبيل بينك و بين سليم
سلسبيل مسحت دموعها و حكتلها كل حاجه
كارمن: اعملي نفسك مش شيفاه و هو هيعرف بقيمتك سوى بيحبك او ليك اي اعتبار في حياته هيعرفه منه تبقي عملتي إلى عليكي و منه ربتيه
سلسبيل: حاضر
جوري: يلا فكي كدا بس اصلا ابيه سليم ميستهلكيش
كارمن بحماس: بنات فيلم يوچين و ربنزل هيجي كمان خمس دقايق تعالو نسمعه
جوري: ايوه انا بحب الفيلم دا اوي.
شهاب دخل اوضته ولع النور لقي ادهم قاعد ببرود
ادهم: اهلا اهلا بالباشا إلى مقضيه صرمحه مع بنات الناس
شهاب قرب و قعد قصاده و اتكلم بستغراب
: مش فاهمه
ادهم ميل شويه و قرب من شهاب بتحدي
: بص يا شهاب كارمن بنت اغله صاحب عندي يعنى زي بنتي
شهاب رفع حاجبه
: و بعدين
ادهم: بعدين انا مش برضا بلحرام يا شهاب و حضرتك مقضيها بوس مره في الشقه عندك و مره في العربيه و المطبخ
شهاب قرب من ادهم و على وشه ابتسامه جذابه.
: طاب انا عايز ابوس في الحلال يا باشا. شوفلي اقدر اشرب مع ابوها الشاي امتا
ادهم غمض عنيه بضيق
: شهاب انا مش بهزر
شهاب قام: ولا انا
ادهم: يعنى انت بتحب كارمن
شهاب: اممم مش بظبط بس مش ضروري اوي الحب يعنى كفايه اني عايزها
ادهم قام بغضب: شهاااااب كارمن مش لعبه.
شهاب ببرود: و انا مقلتش بلعب انا عايزها و دخلت مزاجي ممكن اكون موصلتش لمرحلة الحب بس انا عايز اوصلها بعد جوازنا و هي حلالي وبعدين مش كل الجواز بيتبني على حب يعنى في ناس بتتجوز علشان دي بنت ناس و مناسبه
ادهم: تمام هشوف معاد مع ابوها برضو بس لأصول لما ترجع هي و ابوها تروح تتطلبها
شهاب: عارف
ادهم كان طالع بس وقفه سؤال شهاب
: هو مفيش ولا مرا عطيت معا امي قبل جوازكم.
ادهم ابتسم بسخريه: عطيت!، امك اول ما تمت ال 18انا كنت كاتب عليها
شهاب غمزله: جامد يا باشا.
شهاب نزل بعد لما معرفش ينام لقي جوري و سلسبيل و معاهم كارمن قاعدين و بيتفرجو على التلفزيون، شهاب قرب و قعد
: ببفرجو على اي
كارمن اتعدلة في قعدتها
جوري بتركيز: الواد الحلو و البت ام شعر طويل
شهاب بهمس: مراد لو سمعك هيعقلك...
سليم من على السلم: خياااااانه بتعملو اي
جوري بضيق: بنتفرج على التلفزيون.
سليم: اتفرج معاكم، سليم ملقيش مكان يقعد قعد على لارض، كارمن كل شويه تخطف نظرا على شهاب إلى طول القعده بيبصلها، شويه و شهاب نفخ بملل، ضرب سليم على قفاه
: ما تقوم تشفلنا امك صاحيه تعملي اكل، انا جعت
سليم بتركيز
: من شويه خبط عليهم و الحج قال نايمه و مش هيصحيها
شهاب: طاب قوم اعمل انت مكرونه
سليم: معرفش
شهاب مرضيش يقول لسلسبيل لان حس بيها زعلانه، و جوري إلى مركزه جامد و مش هتقوم
كارمن فهمته و حمحمت.
: احم انا كمان جعانه، هقوم اعمل و اعملك معاي
شهاب هز راسه و كارمن دخلت المطبخ، بعد شويه
في المطبخ كارمن غطت الحله و لسه هتلف شهقة لما لقيت شهاب وراها
كارمن بتوتر: خمس دقايق و المكرونه تستوي
شهاب قرب منها: اممم براحتها
كارمن رجعت لورا: هي اي.