رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الرابع
استيقظت بوسي ف الصباح ولم تجد ادهم جانبها...
خرج أدهم من المرحاض وقال وهو يجفف شعره بالمنشفة:صباح الخير...
بوسي:صباح النور يا حبيبي... رايح الشركة...
أدهم:ايوه...
بوسي:هتيجي بليل...
أدهم:مش عارف يا حياتي عندي شغل كتير ولسه هروح عند بابا ف الشركة...
بوسي:ماشي يا روحي...، انا هروح لسمر انهارده...
أدهم:ليه...
بوسي:كلمتها امبارح وكانت مضايقه...
أدهم:ماشي...
غادر أدهم وكدا قامت بوسي وارتديت ملابسها...
دلفت سعاد الي المطبخ وقالت: حضرتم الفطور ولا لسه...
رد احد الخدم:ايوه يا ست سعاد... دجايق وهنطلع الوكل...
سعاد:ماشي...
خرجت سعاد من المطبخ وجدت زينب نازله علي السلم...
سعاد: تعالي يا ام عمر
زينب:سيبني ونبي، الواحد مخنوق والله، شوفتي الراجل امبارح بيكلمنا ازاي...
سعاد:هنعمل اي بقا، مش جادرين نعمل حاجه...
زينب:عبدالرحمن لما رجع امبارح قالي انه ابوه قاله ينزل القاهرة عشان يجيبها...
سعاد:يا دي الواقعة المهببه...
زينب:تعالي يا اختي نحضر الفطور عقبال ما يصحوا...
ف الشركة...
حازم: لو سمحتي عاوز اقابل البشمهندس أدهم...
زينه:ف ميعاد سابق حضرتك...
حازم:قوليله اني برا بس...
زينه:اقوله مين حضرتك
حازم:حازم الشوربجي محامي مجموعه النوري
زينه:ثواني يا افندم... وبعد ثواني... اتفضل...
دخل حازم الي أدهم...
أدهم:مقولتش انك جاي ليه يا ابني ...
حازم: عادي قولت اعدي قبل ما اروح المكتب وبالمرة اشوف ف مشاكل ف الشركة ولا...
أدهم:لا تمام المهم انت ونادر اتكلمتوا ولا...
حازم:ولا...
أدهم:مش هتخسروا بعض عشان سبب تافه كدا... انا هقوله يجي وتتصلحوا...
حازم: ماشي...المناقصة هتبقى امتى...
أدهم:اخر الشهر دا...
اتي نادر ودخل...
نادر:نعم...
أدهم:تعالي يا نادر بس
حازم:اسف يا نادر...
نادر:عادي يا حازم محصلش حاجه
كانت سمر نائمه على الفراش ولكنها استيقظت على صوت الباب...
سمر:ايوه حاضر... فتحت سمر الباب
بوسي:اي يا بنتي كل دا
سمر:كنت نايمه
بوسي:اخبارك اي...
سمر:تمام...
بوسي:يا ست فكك انتي مضايقه ليه...
سمر:ملك مش راضيه ترد عليا بقالي يومين برن عليها...
بوسي:خلاص روحلها البيت...،واعملي اللي عليكي...
سمر:ماانا قولت هعمل كدا...
ملك:خلاص يا منه انا نازله اهووو انا ما اوصل هكلمك نتقابل عند العيادة...
منه:طيب بسرعه عشان دكتور معتز خنيق شويه...
ملك:حاضر اهو بقفل الباب وجايه...
وصلت ملك الي العنوان العيادة وكانت منه تنتظرها...
منه:يلا نطلع... الانساسير مشغول... تعالي نطلع السلم احلى...
صعدت منه وملك... طرقت منه الباب ودخلت...
خرج معتز من الغرفة. قال:اتفضلوا...
منه بحزم: دي الأنسة ملك...
معتز:اهلا يا ملك بس شكلك صغير...
ملك:مش اوووي يا دكتور وبعدين مش اول اشتغل...
معتز:وانا واثق من شغلك... بس ف شويه حاجات هقولك عليهم... والأنسة منوش هتقولك الباقي...
منه بضيق :نعم يا دكتور...
معتز:تعالي ورايا يا ملك...
ابتسمت ملك... منه بضيق:ادخلي يا اختي قال منوش قال
ملك:ههههههههه حاضر
جلس معتز على المكتب وقال:بصي اهم حاجه عندي الأمانة والانتظام بمواعيد...وحسن التصرف...
ملك:تمام يا دكتور وانا هكون عند حسن ظن حضرتك...
معتز:تمام اتفضلي انتي مع منه عشان تقولك على نظام الشغل الباقي...
ملك:حاضر...
معتز:وهتبدي شغل من انهارده وكل يوم تكوني ف العيادة الساعة خمسه...
ملك:حاضر
ف بيت النوري...
صعدت ايمان الي غرفه مراد وطرقت الباب...
مراد:ادخل...
فتحت ايمان الغرفة ودخلت وقالت:قولت الحقك قبل ما تمشي...
مراد:ف حاجه...
ايمان:يا ابني حرام عليك انا بتعب كل ما أشوفك ف الحال دي...
مراد:ومتعبتيش لما جوزك سلطت ابنك يقتل واحده بريئة ملهاش ذنب ف حاجه...
ايمان:اخوك عمره ما يعمل كدا يا مراد...
مراد بسخريه: اهو عمل يا ماما... انا نازل...
ايمان بحزن:لا اله الا الله... يارب...
خرج مراد من المنزل وركب سيارته وغادر...
ف شركه النوري...
طرق أدهم مكتب والده...
سليمان:تعالي يا أدهم...
أدهم:اتاخرت..
سليمان:لا...
أدهم:كنتي عاوزني ف اي بقا...
سليمان:حوار كدا بس لما اجبلك المعلومات كامله...،تأني حاجه المناقصة اللي انت دخلها دي قصدك فيها كل شركات المعمار التقيله... وأهم شركه فيهم العطار...
ادهم: بس انت بتسلم منهم الأسمنت...
سليمان:ايوووه بس ليهم شركه هنا وابن ابنه عمر هو المدير بتاعها...
أدهم:طب يعني هو هيكون منافس لينا...
سليمان:اكيد...، المهم خد بالك لانهم مش ساهلين وعمر لسه ف الصعيد مجاش...
انتهت ملك من عملها وذهبت الي منزلها... ولكن احد دق علي باب منزلها بعد دخولها علي طول...
فتحت ملك الباب وجدت سمر أمامها...
ملك يضيق :نعم يا سمر... ف حاجه...
سمر:ممكن ادخل...
ملك باقتضاب :اتفضلي...
سمر:والله يا ملك انا كنت عاوزه اساعدك عارفه ان ظروفك صعبه... بس مكنتش اعرف ان الموضوع هيوصل لكدا...
ملك:الحمد الله، حصل خير و شكرا ...
سمر:والله مكنتش اقصد...
ملك:ربنا يهديكي يا سمر وتبعدي عن الطريق اللي انت ماشيه في دا...
سمر:هو انتي ليه كدا كل شويه تقوليلي كدا انا كنت عاوزه اساعدك، وبعدين نادر كان فرصه بالنسبالك، بدل البهدلة اللي شوفتها ولسه هتشوفها...
ملك: ربنا قادر يرحمني... وبعدين يا سمر مش كل حد هيقع ف مشكله هيروح يغضب ربنا... المشاكل بتحصل عشان تقوينا... والبلاء عشان نكفر عن ذنوبنا مش عشان نعمل الغلط ونشرب مخدرات... ونروح لسكه مش كويسه... ربنا بيدينا اختيارات كتير... بس احنا اللي بختار الوحش لنفسنا...
قامت سمر وقالت: براحتك يا ملك...
ملك:ربنا يهديك...
ف منزل الحج عبد الحميد...
سعاد وهي جالسه علي الفراش:هتعمل اي يا عاصم...
عاصم:مش عارف يا سعاد...
سعاد:لازم نخلص من البت دي قبل ما ابوك يوصلها َ...
عاصم:قصدك اي...
سعاد:اللي فهمته انا مش هيسيب حق مني ويوسف...
عاصم:تمام انا هتصرف... بكرا اكون خلصت الموضوع دا...
سعاد:ايوه كدا يا ابو يوسف احنا مش ناقصين هم...
عاصم:طب يلا ننام...
كانت مني تجلس هي ويوسف ف حديقة البيت... يشربان الشاي...
مني:هنعمل اي...
يوسف:مش عارف يااختي...، مفيش غير واحد عشان نخلص...
مني:ايوه...
يوسف بمكر:نخلص من جدك ومن البت دي وبكدا كل حاجه هتبقى لينا...
مني بصدمه:انت قصدك اي...
يوسف:زي ما فهمتي... ولا انتي عاوزه عمر يروح من ايدك...
مني بأحراج:انت عارف...
يوسف:ايوووه عارف انك بتحبي عمر... ولو البت دي جات ممكن يتجوزها...
مني:عندك حق، بس انا خايفه...
يوسف:انا هفهمك تعملي اي، بس يارب نلحق...
كانت سمر جالسه ف شقتها... وتشرب كأس من الخمر...، وتذكر كل ما حدث معها ومع ملك والان هي فقدت صديقتها...كل حاجه بتروح يعني مجتش على ملك هي حررره...
رن هاتفها... نظرت للاسم بسخريه وفتحت...
سمر:كويسه...
والدتها:كدا يا حبيبتي متكلمنيش...
سمر:كنت مشغوله...
والدتها:ابوكي اتجوز وسابك ولا اي...
سمر:لا متخافيش انا سيبته البيب لي ولمراته...
والدتها:نعم... وانتي فين...
سمر:ونبي يا ماما فكك من الدور دا... سلام...
منصور وهو يضمها اليه من الخلف:اي يا عزه مالك يا حبيبتي متعصبه ليه...
عزه:سمر بتكلمني بطريقه وحشه اوووي...
منصور: سيبك يا حبيبتي المهم اننا بقينا مع بعض... وبعدين انتي قولتلها تيجي تعيش معانا وهي رفضت...
استيقظت ملك ف الفجر كالعادتها توضأت وصليت ودعت ربها...
وبعد أن انتهيت جابت الكتب بتاعتها وزاكرت لأنها انقطعت عن المذاكرة منذ وفاه والدتها...
انتهت من المذاكرة وبعد قامت لتحضير الفطار لها...
طرق باب منزلها...
ذهبت ملك لتفتح...
ملك:استاذ حازم اتفضل...
حازم:معلش جايلك بدري ومن غير ميعاد...
ملك:اتفضل... تشرب اي...
حازم:ولا حاجه اقعدي بس...
ملك:هو حضرتك عرفت عنواني منين...
حازم:من سمر...
ملك:بس حضرتك تعرف سمر ونادر منين...
حازم:كبرتي يا ملك... بصي يا ستي انا ونادر صحاب من زمان ونادر هو اللي عرفني على سمر...
ملك:طب...
حازم:انتي مش محتاجه حاجه... نادر عملك حاجه تأني...
ملك:لا من آخر مره مفيش حاجه حصلت...
حازم: ملك انا زي اخوكي...
ملك:شكرا...
حازم:انا جيت عشان اطمن عليك، ودا الكارت بتاعي لو احتاجتي اي حاجه كلمني...
ملك:شكرا ليك...
حازم:هو انتي قابلتي أدهم...
ملك بااستغراب:أدهم مين...
حازم:خلاص مش مهم... انا همشي...
ملك:اتفضل...
قفلت الباب خلفه وافتكر تلك اليوم... يبقى اللي خطفني دا اسمه أدهم... بس حازم سأل ليه...وانا مالي بقا... بس المفروض كنت قولتله على اللي حصل يوم التليفون...
اجتمع عبد الحميد مع عيلته...
عاصم:انت هتروح بنفسك يا ابوي...
عبد الحميد:اهااا وهخد عمر معايا...
يوسف بضيق:واشمعنا عمر...
عبد الحميد:لان عمر جعد ف القاهرة فتره وعارف الطرق هناك ...
عبد الرحمن:امممم... طب يا ابوي هي هترضي تيجي...
عبد الحميد:واي اللي خليها مترضاش... حد يسيب العز دا كله...
عمر:هنروح امتى...
عاصم:بس يا ابوي مش هينفع البت تعرف كدا مره واحده...
عبد الحميد:واومال اعمل اي... استنى لحد اي...
عبد الرحمن:عاصم قصده انك تستنى شويه... عشان البت متفاجيش... وممكن مثلا ف مره تبعتلها حد...
سعاد:يسلم كلامك يا ابو عمر...
عبد الحميد:فعلا انتم بتتكلموا زين...
عبد الرحمن:وبعد كدا تكون اتمهد ليها الموضوع وتيجي تعيش معانا ونجوزها...
عبد الحميد:عندكم حق... ...انا هسافر القاهرة
عاصم بقلق:ليه
عبد الحميد:انت هتحقق معايا...
عاصم:لا ابدا والله
عبد الحميد:رايح لسليمان النوري
عاصم:لوحدك
عبد الحميد:ايوه، انا داخل المكتب...
عاصم:الحمد الله عرفنا ناجل موضوع ملك، بس انا مش مرتاح هو رايح لسليمان ليه...
عبد الرحمن:لازم نتصرف الوقت بيجري...
عاصم:انا هتصرف...
عبد الرحمن:هتعمل اي
عاصم: المهم اتصرف... وخلاص
عمر:انا من رأيي ان الكلام دا مش هيفيد لان دا حقها اصلا... ومهما تعملوا اكيد ف يوم هتيجي...
زينب:اسكت يا ابني...
مني:جدك:كتبلها نص الورث انت فاهم يعني اي نصه...
يوسف:يعني احنا هناخد الفتافيت ...
عمر:طب هنتصرف ازاي...
عاصم:انا خابر زين هعمل اي...
سمعت بوسي طرق على باب شقتها ظنت انه أدهم و فتحت الباب...
بوسي:اتفضل يا نادر...
كان نادر معه باقة ورد اعطها لها وقال:أدهم قالي انك زعلتي عشان مقعدتش معاكم...
بوسي:ميرسي على الورد الحلو دا...
جلس نادر على الأريكة...
بوسي:تشرب اي...
نادر:عاوز اتكلم معاكي ف موضوع...
بوسي:اي يا نادر...
نادر:هو أدهم سيبها ليه...
بوسي:قالي انها ملهاش علاقه بسمر... وانك زودتها...
نادر:عاوزك تجبيلي عنوانها من سمر...
بوسي:لو أدهم عرف هيضايق و بعدين ما تفكك منها ...
نادر:مين هيقوله انا علاقتي ماشيه مع سمر عادي وكمان مش هتطلبه منها... لكن انتي لكي طريقتك يا بوسبوس...
بوسي: بص انا هحاول لو عرفت تمام...
نادر:بوسي بتعرف تعمل اي حاجه...
بوسي:ههههههههه انت بثبتني بقا... خلاص يا عم انا هتصرف... بس أدهم ميعرفش حاجه ...
نادر:اشطا...
بوسي:اتصالحت انت وحازم...
نادر:ايوووه...
بوسي:كويس...
نادر:انا همشي عاوزه حاجه...
استعد الحج عبد الحميد لسفر...
وركب سيارته... وصل عبد الحميد الي شركه النوري... ودخل اليه
سليمان:اتفضل يا حج نورت القاهرة كلها
عبد الحميد:منوره بأهلها...
سليمان:خير يا حج
عبد الحميد:عاوزك تجيبلي عنوان حد...
سليمان:مين... ومن بكرا هيبقى عندك...
عبد الحميد:المهم ولا عاصم ولا عبد الرحمن يعرفوا حاجه...
سليمان:مين هو ...
عبد الحميد:...