رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع عشر
تعال الصويت والنواح ف منزل العطار...واجتمع كثيرا من اهل البلد.
ف ظل ذلك كانت نورا ومني خايفين...،ويدور ف دماغهم ان زي ما جدهم اتقتل هو هيخلص عليهم.
نعمه:ليه يا ابوي سيبتني يا ابوي.
كانت نورا وساميه... بيحاولوا يوسوها .
نورا:ربنا يرحمه يا ماما.
نعمه:كيف ابوي يتقتل ف بيته... ااااهااا يا ابوي.
سعاد:يا عيني عليك يا حج... كان حسك موجود معانا ف الدنيا.
زينب:لا حول لا قوه الا بالله... ربنا يرحمك يا حج.
وكان ف داخل المكتب... والجثة مغطي على الأرض بعد ما أخذوا البصمات
الظابط:عاوز نتيجة البصمات على مكتبي خلال ساعات.
عاصم:عاوز اعرف مين عمل كدا دلوق.
الظابط ماهر وهو يرتب على كتفه:متقلقش القاتل هيظهر الحج عبد الحميد كان خيره علينا كلنا... بس انا عاوز اعمل تحقيق مع كل اهل البيت... وخصوصا لو شاكين ف حد معين ياريت اعرف.
عبد الرحمن:التحقيق هيبقى امتى.
ماهر:بكرا... عشان يبقي اسرع ونلحق نوصل للقاتل.
مشي الظابط.
وبقي ف المكتب عاصم وعبد الرحمن ويوسف وعمر.
عاصم:مين اللي عملها.
عبد الرحمن:معرفش.
عاصم:زمن ملك هتظهر عشان تتطالب بوراثها.
يوسف:هي ليه متكونش ملك هي اللي عملت كدا.
عاصم:لا مفتكرش اللي عمل كدا وراها مصيبه.
عمر:هو ممكن يكون حد مننا.
عبد الرحمن:ممكن.
يوسف:طب يلا عشان نلحق ندفنه.
ملك وهي منهارة بالدموع:اتقتل يا أدهم.
أخذها أدهم ف حضنه ورتب على ضهرها.
وقال:اهدي يا حبيبتي... ربنا يرحمه.
ملك:انا عاوزه اسافر.
أدهم:لو روحتي هتعملي اي... دا غير كدا انتي هيكون ف خطر عليكي... وانا مش هقابل بدا.
ملك:أدهم اوعي تسيبني... انا مليش غيرك.
قبل أدهم راسها... وقال:انا عمري ما هسيبك يا ملك.
تم دفن جثمان الحج عبد الحميد... وانتهيت مراسيم العزاء.
وسافر مراد الي القاهرة...وذهب الي معتز.
معتز:ونبي استفدت اي دول ممكن كانوا لبسوك قضيه قتل.
مراد:انا متغاظ من ملك اوووي.
معتز:انا اللي اعرفه عنها أنها بنت كويسه ومحترمه.
مراد:انا بنت زي دي تتضحك عليا.
معتز:هي عملت اي.
مراد:طلعت بتحب أدهم لدرجه غربيه... لدرجه انها تشك ف كلامي وتصدقه هو.
معتز:ودا يضايقك ف اي.
مراد:حاسس ان لو ملك حصلها حاجه يبقى قضيت على أدهم للأبد.
معتز:انت ناسي انها كانت اخت مراتك.
مراد:انا بس هعلمها درس بسيط.
معتز:اي هو.
مراد:بفكر ف حاجه.
معتز:انت شكلك اتجننت...، وتخيل بها لو أدهم متجوزه... هتعمل كدا برضو.
مراد:لا التانيه دي هخلي بوسي تعملها.
معتز:بوسي.
مراد:اهااا.
معتز: مراد هتندم والله.
مراد:ندمت بما ف الكفاية وانا ومش هعمل بوسي هي اللي هتعمل.
معتز:ما ملك عارفه علاقه بوسي وادهم.
مراد:عارفه حاجه وتشوف حاجه تانيه... الوحيدة اللي تقدر تتدمر أدهم هي ملك.
كانت ملك نايمه بين ذراعه.
ادهم:ملك... ملك.
كانت ملك مستغرقة ف النوم، وضع أدهم راسها على المخدة بخفه كي لا تستيقظ... وقام من الفراش...واتجه الي الدولاب واخد ملابسه وارتديها.
وبعدين خرج من الغرفة.
وقام بالاتصال بنادر.
أدهم:ف حاجه جديده ولا.
نادر:لحد دلوقتي لا بس انا مش مرتاح.
أدهم:وملك حالتها بقيت صعبه اوووي... طول الليل بتصحي تصوت وتنام.
نادر:ليه كدا.
أدهم:يا ابني الراجل كان بيكلمها واتقتل ف بيته... كدا الدور عليها وعليا.
نادر:انا نفسي خايف والله.
أدهم:ربنا معانا.
نادر:سمر كانت عاوزه تشوف ملك وتعزيها.
أدهم:ماشي هاتها وتعالي بس خد بالك ليكون ف حد مراقبك.
نادر:حاضر.
وضع أدهم التليفون على الترابيزه... ولكنه سمع صوت ملك... ركض على الغرفة بسرعه.
ملك بصراخ:أدهم.
اتجه ادهم اليها وجلس على الفراش بجانبها.
وضع يدها على وجنتيها وقال:انا جنبك يا حبيبتي.
لفت ملك يدها حول عنقه وادمعت عينها وقالت:انت كنت فين... سيبتني ليه.
أدهم:كنت برا والله... مرضتيش اصحيكي.
ملك:ماشي.
أدهم:سمر هتيجيلك.
ملك:ماشي... انا عاوزه اكلمها.
أدهم:ماشي هتقوليلها اي.
ملك:هخليها تروح بيتي تجيبلي هدومي من هناك.
أدهم:انا هجبلك اللي انتي عاوزها.
ملك:لا انا عاوزه هدومي.
أدهم:حاضر يا حبيبتي هجيبلك هدومك.
قام أدهم... أمسكت ملك يده... وقالت:انت ماشي ليه.
أدهم:هجيبلك فطار.
ملك:لا مليش نفس.
أدهم:لازم تأكلي.
ملك باستسلام:طيب.
خرج أدهم من الغرفة واتجه الي المطبخ.
وبعدين دخل ومعه صينه يحمل عليها الطعام.
أدهم:يلا كولي.
ملك:حاضر.
أدهم:واشربي العصير.
ملك:حاضر.
ف قسم شرطه سوهاج... كان ماهر ينتظر أفراد عيله العطار لتحقيق معهم واخذ بصمات الجميع للتطابقها مع تقرير البصمات.
دلفت نعمه الي الداخل.
ماهر: اتفضلي.
جلست نعمه.
ماهر:كنتي فين وقت الحادثة.
نعمه:كنت ف البيت... وكانت مني ونورا جايين... ومشوا وبعد كدا اتصلوا بلغوني الخبر.
ماهر:انتي شاكه ف حد.
نعمه:لا.
ماهر:تمام اتفضلي انتي.
خرجت نعمه ودخلت وراها سعاد.
ماهر:اتفضلي.
جلست سعاد.
ماهر: كنتي فين.
سعاد: كنت ف المطبخ.
ماهر:يعني محستيش حد دخل البيت غريب.
سعاد:الله اعلم... اصل بيتنا مش بيفضي بالناس
ماهر:يعني مش شاكه ف حد معين.
سعاد:لا.
ماهر:اتفضلي.
خرجت سعاد ودخلت زينب.
جلست زينب.
ماهر:كنتي فين وقت الحادثة.
زينب:كنت ف المطبخ مع سعاد.
ماهر:اممم... يعني انتي محستيش بحاجه غريبه.
زينب: لا... احنا كنا بنخبط على المكتب مردش لما فتحنا وشوفنا اللي حصل اتصلنا ببوليس.
ماهر:امممممم طيب اتفضلي... وخلي مني ونورا يدخلوا.
خرجت زينب وقالت:بيقول عاوزه نورا ومني.
سعاد:اشمعنا هيدخلوا دول مع بعض.
مني:عادي يا اما.
سعاد:متتكلمش يا بت...ومتقوليش اي حاجه مفيدة فاهمه.
مني:حاضر حاضر.
دخلت مني ونورا.
ماهر:اتفضلوا... عاوز اعرف كل حاجه بتفاصيل.
نورا:احنا مكناش ف البيت.
ماهر:وانتم كنتوا فين.
مني:ف بيت نورا.
ماهر:امممممم طب روحتوا هناك ليه.
نورا:عشان... ولكن لم تكمل نورا كلامها وصل على هاتفها رساله.
ماهر:امممم سمعك كملي.
نورا:حاضر... فتحت نورا الرسالة وجدت (متجبيش سيره ملك ولا القتل ولا حاجه... ويفضل القضية تبقى ضد مجهول بدل ما هتروحي لجدك... )
ارتجفت نورا بخوف وقالت:عشان كنا هنروح.
ماهر:المفروض مني بس اللي كانت تروح... وف حاجه ملك دي فين انا الحج كان مكلمني وقال انها اتخطفيت.
مني:لا هي نزلت القاهرة.
ماهر:مش المفروض كانت تبقى عزا جدها.
نورا:هي مع جوزها ف القاهرة... و تعبانة... ف معرفتش تيجي.
ماهر:طب انا عاوز اتواصل مع ملك.
مني:ملك.
نورا:مش معانا رقمها.
ماهر:تمام اتفضلوا... خرجت نورا ومني.
ماهر:العيلة كلها يتشك فيها والله... ياترى وراكم اي يا عيله العطار.
مني:انتي وشك جاب الوان ليه.
نورا:جاتلي الرسالة دي على التليفون.
مني:نهار ابيض.
نورا:انا حاسة اني هموووت من الخوف.
سعاد:يلا عشان نمشوا.
فتح أدهم لنادر وسمر.
أدهم:اتفضلوا.
دلفوا اللي الداخل وجلسوا.
نادر:فين ملك.
أدهم:جواه.
خرجت ملك وسلمت على سمر.
سمر:البقاء لله يا حبيبتي.
ملك:ونعمه بالله.
نادر:اي ملك من اولها كدا هتتعبي... احنا شكلنا داخلين على ايام سوده.
ملك:فعلا.
سمر:كلمتي نورا او مني.
ملك:لا اخر حاجه لما عرفت انه جدو مات.
سمر:زمان مراد مشي من هناك.
أدهم:اهااا مشي امبارح بليل.
سمر:بس انتي المفروض كنتي روحتي.
ملك:ازكان انا كنت بكلم جدو... واتقتل انا بقا كان هيحصلي اي.
نادر:هو صحيح لو كنتي لسه هناك... وفجأه لقيتي حد قدامك وبقولك انا اللي انتي بتدوري عليه.
ملك:مش عارفه... والله بس اكيد كنت هقاوم.
سمر:بصراحه موقف زي الزفت.
ملك:المشكلة ان هو مين اصلا... الصدمة هتبقى لوحدها كفايه.
نادر:طب كلمي نورا.
ملك:خايفه اكملها...يكون ف حاجه.
أدهم:كلميها عشان لو ف حاجه نعرفها.
ملك:ماشي.
قامت ملك بالاتصال بنورا.
نورا: ملك.
ملك:اي اللي حصل.
نورا:ولا حاجه... بس البوليس كان بيحقق معانا وانا حد بعتلي رساله تهديد على الفون و مرضتيش اجيب سيرتك زي ما طلب.
ملك:رساله تهديد.
نورا:اهااا انا مرعوبة والله.
ملك:طب ومني.
نورا:حالتها من حالتي... بجد انا حاسة انهم هيموتوني.
ملك:انا عاوزه اوصل للظابط.
نورا:هو سأل عليكي... بس يا ملك الموضوع ف خطر.
ملك:ماهو لازم الظابط يعرف الحقيقه عشان نوصل للقاتل.
نورا:الموضوع طلع مش سهل خالص يا ملك.
ملك:هو كدا كدا حطنا ف دماغه...فنتكلم احسن ما يخلص علينا.
نورا:اقفلي يا ملك البوليس شكله جاي يقبض على حد.
قفلت ملك... الخط.
أدهم:اي.
ملك:بتقول البوليس شكله جاي يقبض على حد.
نادر:امممم...هو ليه بيحصل معانا كدا.
سمر:طب اي.
ملك:انا عاوزه اروح للظابط.
أدهم:ماشي.
نادر:خلاص نكلم حازم.
أدهم:ماشي.
نادر:بس بلاش تقولي لحد انك رايحه.
ملك:حاضر
نادر:بس المشكلة بقا احنا هنلاقيها من مراد ولا من القاتل دا.
ملك:هو مراد ممكن يعمل حاجه.
نادر:اكيد... أصل اكيد مش هيصرف نظر يعني.
أدهم:براحته بقا... بس انا استحملته كتير... ولحد ملك هيكون خط أحمر.
نادر:المشكلة انه اخوك.
أدهم:ربنا يسهل بقا...انا هنزل اشتري حاجات...واشوف حازم
نادر:ماشي يلا.
أدهم:خلي بالك منها يا سمر ولو حصل حاجه كلموني.
ملك:متتاخرش.
أدهم:ساعتين وهكون عندك.
سمر:اي يا ملك عامله اي.
ملك:كويسه.
سمر:ربنا يستر.
ملك:تفتكري هيحصل اي.
سمر:الله اعلم... اصل محدش كان متوقع ان جدك يتقتل ف بيته... وأنك تتجوزي أدهم بالطريقة دي ..
ملك:فعلا.
ف السيارة.
نادر:احنا رايحين فين.
ادهم:هشتري لبس لملك.
نادر:ماشي... وبعد كدا هنطلع على المكتب عند حازم.
أدهم:هو ازاي ابويا معرفش أن عبد الحميد العطار مات.
نادر:اهااا صحيح مش المفروض كان يروح يعزي.
أدهم:اهااا غربيه برضو.
ف منزل العطار.
ماهر وكان معه القوات.
ماهر:عندي امر بتفتيش المكان.
عاصم:تفتيش..
ماهر:ايوه بعد اذنك يا عاصم بيه... دا شغلي ودا امر نيابة.
عاصم:اتفضلوا.
صعدوا القوات للتفتيش ف الدور العلوي.
ماهر:هاااا.
اجاب عليه امين الشرطة...:شكوك سعادتك صح... احنا لقينا السكنية اللي اتقتل بها ف اوضه من اللي فوق وتطابقت مع البصمات.
ماهر:استاذ يوسف انا عندي امر بالقبض عليك.
يوسف بصدمه: انتم اتجننتوا.
عاصم:ازاي يعني.
ماهر:اتفضل معانا.
سعاد:ولدي... الحق يا عاصم خدوا ابننا.
عاصم:اهدي يا سعاد انا هروح وراها... متخافيش.
عبد الرحمن:انا جاي معاك.
سعاد ببكاء:انا عاوزه اجي معاك... ابني.
عاصم:مش هينفع عاد... مني خلي بالك من امك.
ف قسم الشرطة.
ماهر:الإنكار مش هيفيدك.
يوسف:والله ماانا اقسم بالله مقتلتش حد.
ماهر:واومال تفسر السكنية اللي كانت ف اوضتك دي بايه...والبصمات.
يوسف:طب انا هقتله ليه.
ماهر:ما دا اللي احنا هنعرفه بقا.
يوسف:اقسم بالله مقتلتش حد.
ماهر:يا عسكري نزله على الحجز لحد ما يعترض على النيابة.