رواية جريمة عشق الجزء الرابع للكاتبة مريم نصار الفصل الثاني والعشرون
طبعا عدا شهرين ع أبطالنا.
فيلا عزيز.
مصطفى: ف الاوضه بيلعب بلايستيشن. ومبسوط لانه نجح هو وچود. وفونه رن. وكان سعيد صاحبه. ورد الوهات يانجم.
سعيد: بصوت متوتر الو مصطفى. هو، ا. انا. هو انا كنت...
مصطفى: ههههههههه اله مالك ياسعيد حد دايس ع رقبتك ولا ايه؟ قول انا دلوقتي بعضلاتى دي بقيت فندام عزيز ههههه.
سعيد: نفخ بخنقه. هو انت اتخانقت مع سامح يامصطفى؟
مصطفى: ياعم فكك منه. ولا خناقه ولا حاجه. ده شد ف الكلام بس.
سعيد: ممكن اعرف ايه الل حصل يعنى؟
مصطفى: يعم قولنا فكك. هو زعلان عشان ماغششتوش ف الامتحان. انا مالى اغششه ليه؟ هو انا اتعب واذاكر ويطلع عينى. وهو ياخد تعبى ع الجاهز.
سعيد: هز راسه اااه عشان كدا. اممم انت تعرف أنه شال مادتين؟
مصطفى: لأ ولا عايز اعرف.
سعيد: هرش ف قفاه طيب تعرف إن سامح اخد كوثر وجيبهالك ع البيت دلوقتي؟
مصطفى: قام وقف بصدمه كبيره. انت بتقول ايه ياسعيد؟
سعيد: والله زي ما بقولك. سامح غفلنى واخد كوثر. ولما جريت وراه. قالى لازم أفضح مصطفى. واخدها ف العربيه ومشي وانا اتصلت عليك ع طول. مصطفى اتصرف اعمل حاجه. انت قولت لو حد عندك عرف تبقى مصيبه.
مصطفى: صك ع أسنانه بغيظ كبير. ومسح ع شعره. وقال دي هتبقى فضحيه مش مصيبه وبس. انت غبى ياسعيييد. غبى. عشان اقولك بلاش سامح يعرف. قولت لاا سامح واد رجوله ويصون السر. الله يخربيتك انت وسامح ف يوم واحد. وقفل ف وشه. وحدف الفون ع السرير. ومسح وشه بايديه ونفخ بحيره اعمل ايه دلوقتي؟ وفتح عينيه بصدمه. ينهار اسو، لو حد شاف كوثر...
ف المستشفى.
محمد عزيز. بيوزع. ع كل الموجودين ف المستشفى حلو. بمناسبة نجاح تيم ف آخر سنه امتياز. وتقدير امتياز. وماشي مبسوط وفرحان جدا.
ميرو: ماشيه وقابلت محمد. وابتسمت صباح الخير يا خالو.
محمد: بسعاده. صباح الفل ع اجمل ميرو. عامله ايه؟
ميرو: بابتسامه الحمدلله تمام جدا. ومبسوطه عشان الرساله بتاعتى. وكمان نجاحنا كلنا. الحمدلله بجد.
محمد: بتنهيدة راحه. متعرفيش ياميرو يابنتى انا من امبارح اول ما عرفت بنجاح تيم. والنوم طار من عينى والفرحه ساكنه قلبى.
انا مبسوط جدا. وعمتك نور كل شويه تعيط مش مصدقه. وكمان نجاح تمارا بتقدير امتياز حاجه بجد تشرف ربنا يفرح الجميع يارب.
ميرو: بضحكه رقيقه. يارب ياخالو. واشوفك ع طول مبسوط كدا.
محمد: ابتسم امين يارب. بقولك ايه انا عندى كمية كشف كبيره جدا وعازم عمتك ع الغدا انهردا. هروح غرفة الكشف. عشان اخلع بدرى ماشي ياقمر.
ميرو: ابتسمت اتفضل حضرتك. وانا كمان هروح المكتب. بالتوفيق إن شاء الله.
محمد: إن شاء الله ياحبيبتى. ومشي.
ميرو: دخلت المكتب. واتخضت. تيم؟
تيم: قاعد ع طرف المكتب. ايوه تيم يادكتوره مريم.
ميرو: دخلت بثبات. احم. صباح الخير وقعدت ع كرسي المكتب.
تيم: صباح الخير.
ميرو: ابتسمت بتمثيل. مبروك.
تيم: مبروك؟ ع ايه؟
ميرو: شمت برفانه و قلبها بيدق. احم. م، مبروك ع النجاح. بجد فرحت عشانك.
تيم: هز راسه. بجد؟ بس انا ناجح من امبارح. وكنت عندكم و زي كل مره. بتتهربي منى.
ميرو: بتوتر. ابدا انا هتهرب منك ليه بس؟
تيم: ماهو ده السؤال الل مش لاقي ليه جواب. بقالك فتره كل ماتشوفينى تسلمي وتطلعي ع اوضتك. وحجه وراها حجه. وعزر وراه عزر. لدرجة انى حسيت انى مش مرغوب بوجودي.
ميرو: هزت راسها بنفي لأ لأ. انت فاهم غلط. صدقنى مفيش حاجه من دي وانت عارف كدا كويس.
كل الحكايه. انى كنت بحضر ف الرساله. والحمد لله السنادي عدت ع خير. وكنت مشغوله. هو انا الل هقولك يعنى. ما انت عارف الطب مش سهل.
كامليا: داخله المستشفى وبتتصل ع تيم ومبيردش. ونفخت بخنقه. وقابلت ممرض. احم لو سمحت. دكتور تيم عزيز موجود فين؟
الممرض: حضرتك انا شوفته داخل مكتب رقم 20 ف الدور التالت.
كامليا: فتحت عينيها بصدمه. وصكت ع أسنانها بغيظ مكبت. وهزت راسها ميرسي لحضرتك. وطالعه ع السلم بسرعه.
تيم: انا عارف إن الطب مش سهل. لكن برضو
ده مايمنعش إنك متغيره. انا تيم يامريم مش غريب عنك عشان ماحسش بتغيرك.
ميرو: قلبها بيدق بسرعه كبيره. وقالت تيم انا...
كامليا: فتحت الباب بسرعه. وشافت تيم قاعد ع طرف المكتب. وجواها إعصار غيره. ودخلت بسرعه ممكن اعرف انت قاعد كدا ليه؟
ميرو: اتخضت. وفتحت عينيها بدهشه. من طريقة هجوم كامليا. وخايفه تفهم غلط. هي من آخر مره بعدت عن تيم خالص.
تيم: متحركش من مكانه. ورد بهدوء. دخولك بالطريقه دي غلط. كان ممكن تخبطى عادي جدا.
كامليا: بتتنفس غيظ. وغمضت عينيها بتحاول تسيطر ع أعصابها. واخدت نفس عميق. وفتحت عينيها وبصت ل مريم بلوم.
ميرو: بصت بعيد. وقامت وقفت. احم اذيك ياكامليا. مبروك لنجاحك.
كامليا: قربت منها وسلمت عليها وحضنتها. وهمست ف ودنها انتى خلفتى بوعدك ليا.
ميرو: اتصدمت. وطلعت من حضنها. وهزت راسها بلاء.
كامليا: ضحكت بتمثيل. عندك حق ياتيم ياحبيبى. انا بس مبسوطه اوى لنجاحك. ودخلت بسرعه عشان اقولك قد ايه انا مبسوطه. وكمان زعلانه ف نفس الوقت.
تيم: هز راسه حصل خير. والدك عامل ايه دلوقتي.
كامليا: بدموع. منا كنت جايه عشان كدا. بابي تعبان اوي ياتيم.
وهنسافر بعد بكره. وجيت اقولك اننا هنحجز ونسافر ع ألمانيا. واتصلت عليك كتير وانت مبتردش.
تيم: طلع الفون وقال امم فونى صامت من الصبح. و متقلقيش إن شاء الله والدك هيكون بخير.
ميرو: جواها منهار. وقالت بوجع. الف سلامه ع والدك. وربنا يطمنك عليه.
كامليا: مسحت دموعها وابتسمت ميرسي جدا يامريم. وبصت ل تيم. وقالت أنا عيد ميلادي بعد بكره ياتيم.
تيم: ابتسم كل سنه وانتي طيبه.
كامليا: وانت طيب ياحبيبى. ايه يا مريم مش هتقوليلى كل سنه وانتي طيبه؟
ميرو: بلمعه ف عيونها. كل سنه وانتي طيبه.
كامليا: شافت حده ف نظرة تيم ليها. وابتسمت وقالت أنت مش هتحتفل معايا بعيد ميلادي. ده اول عيد ميلاد ليا وانت معايا.
ميرو: قعدت ع الكرسي بأحباط كبير.
تيم: . لما ترجعى. انتى قولتى إن عيد ميلادك وسفرك بعد بكره. ف مش هينفع.
كامليا: لأ انت ممكن تحتفل بيا قبل السفر. احنا هنسافر بليل. ارجوك ياتيم عايزه احتفل معاك بليز.
تيم: هز راسه تمام مفيش مشكله.
كامليا: بسعاده ميرسي جدا ياحبيبى. ايه رايك بعد بكره نروح فندق (، ) الساعه 4؟
تيم: ماشي.
كامليا: ضحكت وااو ميرسي بجد. وبصت ع مريم. وانتى يامريم ماتنسيش تكوني معانا ونحتفل مع بعض.
ميرو: بدهشه. انا؟
الباب خبط. الممرض دكتور تيم. دكتور محمد طلب حضرتك.
تيم: قام وقف. طيب اتفقوا مع بعض وانا هشوف بابا وراجع. وبص ل كامليا بنظرة تحذير. وخرج.
كامليا: حطت الشنطه ع المكتب وقعدت. وبصت ل مريم وقالت. انا عزمتك عشان خاطر تيم. مش عشان حاجه تانيه.
انا لازم اثبت لتيم انى كويسه. لانى فعلا كدا. تيم دايما اشوف ف عينيه نظرة اتهام ليا وا...
ميرو: قاطعتها. لو سمحتى. انا مطلبتش منك اعرف تفاصيل.
وانك دى تانى مره تتهمينى بححات مالهاش أساس من الصحه.
ف انا برفض اسلوبك. انا عمرى ما خلفت وعدى ليكى.
انتى من فتره كبيره من اخر مره جيتيلى هنا المكتب وطلبتى منى ابعد عن تيم.
انا بعدت عشان خاطر انا وعدتك. رغم إن مفيش بينى وبين تيم اى حاجه غير صلة القرابه وبس. انتى عقلك مصور ليكى حجات تانيه ف انتى حره مش مشكلتى.
وكمان انا هاجى عيد ميلادك عشان اثبتلك انك غلطانه.
كامليا: بدموع مريم انا أسفه جدا. انتى متعرفيش انا مجنونه بحبي لتيم قد ايه؟
بصي انا عيبي الوحيد أنى ديما متسرعه جدا ف رد فعلى ومبعرفش امسك نفسي.
وأكون عصبيه واقول اى كلام وخلاص. لكن لما بقعد مع نفسي بفكر. واشوف أن تصرفى ده غلط. ارجوكي متزعليش منى. وانا هكون مبسوطه جدا لو نبقى اصدقاء.
ميرو: معتقدش اننا هنبقى أصدقاء ياكامليا لاسباب كتير. واولهم غيرتك ع تيم. ونظرة اتهامك. وشكك ف كل الل حواليكى لمجرد إن حد اتكلم مع تيم. عموما بتمنالك حياه سعيده. وقامت وقفت واخدت شنطتها بخنقه. وقالت وبلغينى وقت ماتكونى ف الفندق بعد اذنك.
كامليا: انتهدت بأريحيه. وابتسمت وقالت طيب اوكي. وارجوكي متزعليش منى.
ميرو: بوجع مفيش زعل ولا حاجه. بعد اذنك لازم ارجع ع البيت. وخرجت بسرعه وجواها خنقه كبيره جدا.
فيلا عزيز.
كريم: طبعا خلص جيش من فتره كبيره. وخارج من صالة الرياضه. ونده داده ثريا؟
ثريا: جت تحت امرك ياباشمهندس كريم.
كريم: ماما لسه مجتش؟ وجدو وناناه فين؟
ثريا: الدكتوره لسه مجتش. وسي أشرف بيه وست هنا هانم. خرجوا راحو شقة حضرتك يتممو ع العفش. والف مبروك ياباشمهندس.
كريم: بابتسامه. الله يبارك فيكي. وطالع ع السلم. وبيفكر ف ليليان. كلها أسبوعين وتكون ف حضنه. وماشي ف الطرقه. ووقف مره واحده وسمع همس جاي من اوضة مصطفى. وكشر عينيه. وقال اله هو مصطفى بيتكلم مع مين. وموطي صوته اوي كدا ليه؟ الواد دا هيتجنن قريب. وقرب من الباب بشويش. وحط ودنه ع الباب. وسمع.
مصطفى: انا بحمد ربنا إن مفيش حد موجود ف الفيلا وإلا كنت هروح فيها. وسامح ده حسابه معايا بعدين. يلا ياكوثر ياحبيبتى خد كلى دى كمان. لأ؟ طيب ليه كدا؟ طيب تعالى اقعدى هنا ع رجلى.
كريم: تنح وفتح عينيه ع الاخر بصدمه. كوثر؟ واقعدى ع رجلي؟
مصطفى: تعالى بقى متزعليش. تعرفي ياكوثر ياحبيبتى. انا معنديش مانع انى اعترف للدنيا كلها انى بحبك اوى.
ونفسي اكون معاكى ليل ونهار. بس انا عارف إن اهلى هيرفضو وجودك هنا ف البيت.
وعشان كده أجرت ليكى شقه بعيد عن هنا. ياكوثر شيلى ايدك من قفايا بغير. هههههههه.
كريم: فتح عينيه بصدمه اكبر. مصطفى جايب نسوان ف البيت؟ ومأجر شقه كمان؟ حلاوتك ف الهلس ياطعم.
مصطفى: ههههه عايزاني ابوسك ههههه طيب هبوسك بس بشرط. تاكلى التفاحه دى.
كريم: من بين أسنانه بتوعد هي وصلت للبوس.
وبتأكلها تفاح كمان.
ده انت طلعت صايع يامصطفى. عملت الل جد جد جد جدك ماقدرش يعملو. ده انت عديت يالا.
دا انا هنفخك.
مصطفى: شاطره يقلبى تعالى بقى ف حضنى وبطلى تلعبي ف شعرى. هههههههه ياكوثر بغير.
كريم: بغيظ. لاا بقى انا مش هسكت. البيت ده طاهر. وهيفضل طووول عمره طاهر. وحياتك ياصاصا. لاتاخد منى العلقه التمام. انت وست كوثر بتاعتك دي.
وحدف الفوطه ع الأرض. وهجم ع الباب مره واحده ودخل جري ووقع ع السرير جمب مصطفى وكوثر.
كريم: فتح عينيه وشاف كوثر. وصرخ لااااا لااااااا لااااااا لااا
مصطفى: اتصدم وقام بسرعه. تعالى هنا ياكوثر ابعدى عنه.
كريم: بيصرررخ. لااااااااااااااء شيلها من عليا ياحيووووواااان.
مصطفى: جري عليها بسرعه كوثر ابعدى عنه.
كريم: فتح عينيه وقام وقف ع السرير بخوف وصرخ اكتر لااااااااااااااء قرده قرررررده ف بيتنا لااااااااااااااء.
مصطفى: شال كوثر. وكوثر طلعت ع كتفه. وقال اهدى متخافيش. وبلع ريقه بتوتر. كر، كريم بص وحيات ابوك ماتقول لحد حاجه. انا هفهمك كل حاجه.
كريم: واقف وخايف. وقال دا انا هفضحك. جااايب قرده ف البيت يااااكلب.
مصطفى: وبعدين ف الغلط ده بقى. اولا دى مش قرده. دى نسناسه واسمها كوثر ياريت تحترمها عشان بتزعل.
كريم: بخوف متداري. بتزززعل. ولااا. خد القرف الل معاك دى وارميهااا بره البيت بسررررعه انت فاهم.
كوثر: هتنزل من كتف مصطفى.
مصطفى: بس ياحبيبتى اهدى ومتزعليش منه هو مش فاهم حاجه.
كوثر: نطت من ع كتف مصطفى وراحت عند كريم.
كريم: صرخ لااااا ء. ونط بسرعه ع الكنبه. وكوثر نطت وراه. وكريم جري بره الاوضه وكوثر طلعت تجري وراه
مصطفى: لطم ع خدو بخوف. خدى يااااكوثر. ينهار مش واضح انهردا. وجري نزل وراهم.
كريم: نازل ع السلم جري. وكوثر نطت ع درابزين السلم وسبقته. ونطت ع كتفه. واتشعلقت فيه.
كريم: صرخ اكتر. وبيجري ومش شايف قدامه ووقع ع الكرسي. وحيااااات امك يامصطفى ما هسييييبك. والله العظيم لا اربيك يااااكلب. لااااا. ولاااا تعالى ابعدها عنى يالاااا.
كوثر: بتعمل صوت كأنها مبسوطه من اللعبه دي.
مصطفى: بيجري وراهم. وكريم بيجري وكوثر بتجري وخرجو ف الجنينه. وحصل هرج ومرج ف الفيلا.
كوثر: بتجري. والحرس بيجرو وراها ومصطفى. بيحلق عليها. مع الحرس. وكوثر مصممه تروح لكريم.
كريم: دخل الفيلا جري. وحط ايدو ع قلبه وبياخد نفسه. وفجاءه حس بحركه قدام رجله. وبلع ريقه بخوف ونزل عينيه وبص. وشاف كوثر واقفه قدامه ورافعه راسها ليه. وكريم تنح.
مصطفى: داخل بينهج. وشاف الموقف.
كريم: لسه هيزعق.
مصطفى: شهق بصدمه. وزعق. ايييه دا ياكريم؟ قرده ياكريم؟ انت يطلع منك كل ده؟
كريم: واقف خايف ومش فاهم حاجه.
مصطفى: خبط كف ع كف. انت ياكريم ياعاقل ياراسي. تعمل كدا. وتجيب قرده ع البيت. انت مش عارف إن ماما وبابا وكمان ناناه منبهين عليينا إن ممنوع الحيوانات تدخل البيت. لا إله إلا الله. تؤ.
كريم: لسه هيزعق.
مريم: صرخت بصوت عالى. ااااه يامامي اييييه دااااا ياكريييييييم.
كريم: لف ليها واتصدم امه وراه. وفهم كلام مصطفى. وصك ع اسنانه بغيظ وخايف يتحرك من اال واقفه قدامه كأنها بتهدده.
مصطفى: جري ع مريم. اهدي ياماما. اهدي وكل حاجه هتتحل. وكريم عرف غلطه خلاص. هو اكيد مكنش يقصد.
كريم: بصله بصدمه. وزعق انت بتق، وسكت لأن كوثر اتحركت. احم.
مريم: وقفت ورا مصطفى بخوف كبير. وقالت بتلعثم م، مو. صط. وصرخت. اي داااااااااا.
كريم: قبض ع ايديه بغضب واضح.
مصطفى: بلع ريقه بتوتر.
كوثر: جريت نطت ع مصطفى ولفت حوالين رقبته وعملت صوت.
مريم: خافت وجريت وقفت ورا كريم. ومسكت ف تيشرته. وقالت بخوف وغيظ ف نفس الوقت. انا كنت عارفه انك انت الل ورا ال بيحصل ده. وصدقنى الموضوع ده مش هيعدى بسهوله يامصطفى.
مصطفى: بزعل حقيقي ليه بس ياماما. كوثر اليفه ومبتأذيش حد وانا بحبها.
كريم: حاوط امه من كتفها لانها خايفه.
مريم: اييه؟ كوثر؟ مين كوثر دي؟
مصطفى: النسناسه دى. اعرفك ع كوثر.
مريم: صكت ع أسنانها بغيظ مكبت. وقالت والله العظيم لو ما اتخلصت من القرف ده. لا اتصل ع ابوك حالا.
والا اقولك انا هلم هدومي وامشي من الجبلايه دى حالا.
كريم: كتم الضحكه.
مصطفى: بتريقه جبلايه. ماشي ياماما. عموما كرامة كوثر فوق كل شئ وانا مرضاش انها تقعد ف مكان وجودها مش مرغوب فيه.
انا رايح ارجعها لسعيد صحبى. وجه يتحرك. وقرب منهم كوثر بسرعه يخوفهم
مريم صرخت. وكريم رجع لورا.
مصطفى: هههههههههههه خايف؟ عشان تعرف انها مش بالعضلات ياكيمو.
فيلا الجبالى.
رؤوف: الو ايوه يا عاشور طمنى ايه الأخبار؟
عاشور: بتوتر. احنا مراقبين كل تحركاتها ياباشا. لكن هي بقالها اسبوع مابتجيش العياده. والل عرفناه من السوشيال ميديا إن فرح احفاد آدم العدوى قريبا.
رؤوف: وقف بغيظ وزعق انت بتقووووول ايييييه يابهييم انت. انت لسه جاااااى تقول الكلام ده ياحيووووواااان. اسمع انا عايز كل المعلومات عن حفيدته مريم العدوي الفرح لاااااازم يتقلب لفضيحه انت فاااااااهم.
عاشور: نفخ بنفاذ صبر تحت امرك ياباشا كل المعلومات عن حفيدته اعتبرها قدام سعاتك.
رؤوف: قفل وبص قدامه بكُره كبير انت ترفض ابنى انا. ان ما خليتك تندم يا آدم ياعدوى مابقاش أسمى الجبالى.
بعد يومين.
فيلا العدوي.
ميرو لابسه فستان رقيق جدا باللون الجنزارى وحجاب رقيق. ونازله ع السلم. وراحت الليفنج. مساء الخير. وسلمت ع مريم.
مريم: مساء السعاده ياميرو ياحبيبتى.
ميرو: هو بابي و مامي لسه مرجعوش من عند بابا طارق؟
مريم: لأ ياحبيبتى. هما قالو هيرجعو بعد المغرب بإذن الله.
ميرو: إن شاء الله.
مريم: ابتسمت. جبتى هديه لصحبتك ولا انا اتصرف؟
ميرو: ابتسمت. طبعا جبتلها. وانا اقدر انسى تعليماتك ياست الكل. انا هدخل اسلم ع بابا آدم.
مريم: آدم راح للعمال مع زين. يستلمو الفيلا ل آريان.
ميرو: ابتسمت بحب الحمدلله إن الفيلا خلصت بجد ياماما شكل الفيلا الخارجي يجنن حستها كريستال بجد تحفه جدا ماشاء الله.
مريم: يتنهيده عقبال ما نعملك يانور عيني.
ميرو: ابتسمت بتمثيل. إن شاء الله. احم ا. انا همشي بقى عشان متاخرش ع عيد الميلاد. لانها مسافره زي ما قولت لحضرتك.
مريم: شاهين هيوصلك.
ميرو: بحرج. لأ هوا، بصراحه تيم هيوصلني ويحضر معايا عيد الميلاد هو زمانه ع وصول. احم ده بعد اذنك.
مريم: ودي عايزه إذن. كدا اكون مطمنه عليكى اكتر. روحي ياحبيبتى. ربنا يحفظك بحفظه. خلى بالك من نفسك.
ميرو: سلمت عليها. حاضر ياحبيبتى. وخرجت من اليلا. وشافت تيم لسه واصل حالا.
تيم: نزل من العربيه. وابتسم اتأخرت عليكي؟
ميرو: لا ابدا.
تيم: فتح باب العربيه ليها. اتفضلى.
ميرو: بتوتر. احم ميرسي وركبت جمبه.
تيم: لبس النضاره. وركب جمبها. واتحرك. وقال عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: انا كويسه الحمد لله.
تيم: شغل ميوزك.
ميرو: سرحت مع كلمات اغنية وائل جسار. خدينى معاكي مشوارك.
تيم: سايق وبيسمع الاغنيه وساكت.
خديني معاكي مشوارك انا ملهوف لاخبارك
وحاجه غريبه تحصلي بعيش الجنه ف نارك
بشوف الحب ف مرايا واقول لو كنتي ويايا
وهفهم سره م صورتك وامتي سكنتي جوايا
انا معرفش حبيت ليه ومين بيلومني ع اللي انا فيه
وليه سلمت واستسلمت مشيت ف طريق شاورت عليه.
سألتك مره مترديش وليه ع طول انا بدي
ياريتك مرة تهتمي وتدي الحب ع قدي
بعيش وياكي ايامك ومهما بعدت قدامك
ولو نمتي ف عز النوم انا بصحي ف احلامك.
انا اختارتك مفيش غيرك مصيري شوفته ف مصيرك
انا عايش عشان خاطرك وليه ماشغلش تفكيرك.
بعد شويه ف الفندق.
كامليا: لابسه فستان جميل جدا. وحطه ميكب. ومستنيه تيم وقاعده ع الترابيزه.
وبصت ف الساعه ونفخت. اووف الساعه 4 وتيمو قالى أنه داخل عليا فين بقى؟
ورفعت عينيها شافت تيم وميرو داخلين مع بعض. وميرو رغم مافيش اى ميكب إلا إن جمالها هادى ومميز. وده غاظها اكتر وجسمها ولع نار. وصكت ع أسنانها بغيظ كبير.
تيم: راح عندها مساء الخير اذيك ياكامليا؟
كامليا: ابتسمت بتمثيل مساء الخير يا حبيبي. انا كويسه طول ما انت جمبى.
ميرو: بثبات عكس الل جواها. كل سنه وانتي طيبه يا كامليا.
كامليا: ببرود وانتي طيبه.
ميرو: ابتسمت. ماشاء الله انتى انهردا طالعه زي القمر.
كامليا: بكبرياء طول عمري مش انهردا بس.
تيم: اضايق منها. وشاور للجارسون. تشربو ايه؟
ميرو: لأ ميرسي.
كامليا: بغيظ نشرب ايه ياتيم. فين التورته اومال انت حاجز التربيزه دي لايه بقى.
تيم: ع طول مستعجله. وبص للجارسون. نزل الطلب لو سمحت.
الجارسون تحت امرك يافندم. واتحرك.
تيم: مقولتيش يامريم تشربى ايه؟
ميرو: بتوتر. لا ميرسي انا مش جاي ع بالى اي حاجه.
تيم: وانتى ياكامليا.
كامليا: اختار انت ليا ع زوقك ياحبيبى.
ميرو: غمضت عينيها. ولعنت نفسها انها جت.
بعد شويه التورته نزلت. وكامليا احتفلت. وتيم قدم ليها هديه.
كامليا: بسعاده ميرسي جدا جدا ياحبيبى بجد ساعه تحفه.
ميرو: بحرج قدمت الهديه. سوري بقى ياكامليا انا معرفش إن تيم اختار ساعه. انا كمان جبتلك ساعه. ويارب تعجبك. اتفضلى.
كامليا: ابتسمت بتكليف. ميرسي يامريم كفايه تعبك. وجميله اوي تسلم ايدك.
ميرو: . هزت راسها. وقامت بعد اذنكم هروح الحمام اظبط الحجاب. واتحركت.
تيم: هتسافرى امتى
كامليا: بتهيده كمان الساعه 8. بجد انا قلقانه اوى ع بابي ياتيم.
تيم: متقلقيش إن شاء الله خير. وهيقوم بالسلامه. وانا عرضت عليكى يعملها هنا ف المستشفى. لكن انتى رفضتى.
كامليا: غصب عني والله ياحبيبى عمو هو الل مصمم انه ياخد بابي ويسفرو بره مصر. لانه بيحب بابي جدا وخايف عليه.
تيم: هز راسه. تمام ربنا يشفيه إن شاء الله.
كامليا: بزعل. انا اكتر حاجه مضايقانى انى هبعد عنك فتره كبيره اوى.
تيم: بعدم فهم ليه؟
كامليا: انت ناسي إن بابي هيعمل عملية قلب مفتوح. ودى هتاخد وقت كبير. العمليه هتتعمل اول الشهر الجاى. وغير فترة النقاهه بعد العمليه حوالى 4 شهور. وعشان مامى مش هتقدر تقعد لوحدها. انا الل هكون مرافق مع بابي. يعنى انا مش هنزل مصر غير بعد 6 شهور تقريبا.
تيم: اممم اهم حاجه انك تطمنى ع والدك.
كاميليا: بتنهيده. إن شاء الله. وابتسمت عندى ليك خبر حلو ع فكره.
تيم: ايه؟
كامليا: بابى وعدنى انى اول ما ارجع هيفتحلى عياده خاصه بيا. ودى هدية عيد ميلادى. واااو بجد
تيم: اممم جميل. الف مبروك مقدما.
كامليا: . الله يبارك فيك ياحبيبى.
ميرو: جت. وقعدت.
كامليا: عينيها بتراقبها وتشوف نظراتها رايحه فين.
ميرو: فتحت الفون وركزت فيه عشان متضعفش.
كامليا: بتريقه ايه يامريم. انتى مشغوله اوي بالفون. واضح انك بتكلمي حد مهم.
ميرو: بعفويه. فعلا.
كامليا: عشان تغيظ مريم قالت. حبيبى انا جيت ف تاكسي انت بقى هتوصلنى المطار. ولو مريم مستعجله ممكن تاخد تاكسي.
تيم: بغيظ مكبت. مريم مش هتروح ف تاكسي ياكامليا وانا موجود. وإن كان ع المطار ف انا هوصلك متشغليش بالك ومتفكريش كتير.
ميرو: حست بالاحراج وقالت بحرج. لأ انا عندى مشوار مهم. وصلها انت. و...
تيم: بتحذير مشوار ايه؟ وانتى مش هتروحي ف اى مكان لوحدك. و زى ما جبتك من البيت هوصلك لحد البيت.
ميرو: حست إن مفيش هوا حواليها. وندمت انها جت من البدايه. وهزت راسها خلاص ياتيم زي ما تحب.
كامليا: غمضت عينيها بغيظ. اهددددى ياكامليا. بطلى عصبيه.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. ومش عايز يتكلم مع كامليا قدام مريم.
ميرو: شافت نظرات كامليا ليها. وقامت. احم انا هطلع برا هعمل مكالمه مهمه. وراجعه بعد اذنكم.
تيم: مش لازم تطلعى برا. انتى ممكن تتكلمى جوه الفندق.
ميرو: معلش ياتيم سبنى برحتى. وابتسمت بتمثيل وبعدين انا مش عايزه اكون عزول اكتر من كده ههههه. ثوانى وراجعه. واخدت الفون وخرجت قدام الفندق لانها حاسه انها مسجونه ف وجود كامليا.
تيم: بصلها بغضب. اقسم بالله آخر مره ياكامليا هحظرك من انك تتكلمى اى حرف صغير يضايق مريم. انتى فاهمه ولا لأ؟
كامليا: بصتله بصدمه. انت بتكلمنى انا كدا ياتيم؟ هو انا اتكلمت قولت ايه؟
تيم: انتى عارفه كويس اوى انتى قولتى ايه.
واتكلم بنبره تخوف. اى غلطه منك اعتبري الل بينا منتهي فاهمه.
كامليا: هزت راسها بزهول. ا. انت بتقول ايه ياتيم؟ انت عندك استعداد تسيبنى عشانها.
تيم: انتى مش شايفه اسلوبك وطريقتك قدام مريم ازاى؟ ديما بتحبي تحرجيها. انا مش غبى ياكامليا.
وكمان انا عندى استعداد اسيب اى حد يحاول يأذى اى حد من عيلتى مش مريم بس.
انتى لو اتكلمتى بأسلوبك ده مع اي بنت تانيه غير مريم انا هتصرف بنفس الطريقه. ومش هنبه عليكي تانى. مريم و آرين وليليان وتالين وحياة وكارما. حذارى تضايقى اي حد فيهم.
انا مش فاهم انتى لو اتعاملتى بطريقه ارقي من كدا هيحصل ايه؟
كامليا: وقفت بغضب. انا عايزه امشي دلوقتي لو سمحت.
تيم: قام وقف مفيش اى مشكله. وطلع الحساب.
الجارسون: داخل من بره الفندق. وقال لتيم اتفضل حضرتك الفون ده وقع من الانسه الل كانت قاعده ع تربيزة حضرتك وخرجت بره الفندق.
تيم: بعدم فهم. وقع؟ مش فاهم؟
الجارسون: حضرتك انا كنت داخل الفندق. والانسه شاورت لتاكسي. وركبت والفون وقع منها. والتاكسي مشي وملحقتش التاكسي. انا جبت الفون لحضرتك.
تيم: قبض ع ايديه بغضب شديد وبص لكامليا لانها السبب وميرو مشيت بسبب كلامها.
كامليا: بلعت ريقها بتوتر. ا. ايه ياتيم بتبصلى كدا ليه؟
تيم: صك ع أسنانه. مريم مشيت بسبب كلامك وطريقتك المتعجرفه.
كامليا: عيطت والله انا مقصد حاجه. انا قولت انت توصلنى.
انا وانت ونتكلم مع بعض شويه ف الطريق. انا اسفه مكنتش اعرف انها هتزعل كده.
تيم: مسح وشه بايديه ونفخ بخنقه. اتفضلى عشان اوصلك.
كامليا: بخوف طب...
تيم: قاطعها وزعق بصوته كله اتفضلى...
اكتر الموجودين انتبهوا ع صوته.
كامليا: اتخضت وحست بالاحراج. وعيطت وجريت من قدامه.
تيم: اخد فونه والمفاتيح. وفون مريم وخارج بره الفندق وبص حواليه كويس. وركب العربيه. وكامليا ركبت وبتعيط. وطول الطريق محدش كلم التاني. ووصلو المطار اخيرا.
تيم: اتفضلى انزلى.
كامليا: بصتله انت مش هتوصلنى جوه المطار.
تيم: بنرفزه. انا كنت هعمل كده لو متكلمتيش كلامك ده وضايقتيها ومشيت بسببك.
لكن انا دلوقتي لازم امشي حالا عشان اوصل قبلها ع البيت ماهو ماينفعش تبقى معايا وتروح لوحدها. وكمان اديها فونها. اتفضلى.
كامليا: صكت ع أسنانها بغيظ. ونزلت ورزعت الباب ودخلت المطار وجواها غيره كبيره وبتلعن ف مريم.
تيم: مسح وشه بايديه. ولسه بيشغل العربيه. سمع صوت رساله. وكانت من فون ميرو. ونزل بالشاشه. وشاف رساله قلبت موزاين حياته.
(مريم حبيبتى انا بعتلك عنوان الشقه تانى ف رساله عشان لو نسيتى العنوان لانه صعب وف مكان مهجور. انتى متعرفيش انا مبسوط قد ايه انك جيالى الشقه دلوقتي. انا بموت فيكى بحبك اوى. وده العنوان (، ) الدور التالت شقه 6)
تيم: قرأ الرساله وقلبه دق بصدمه كبيره. لكن حاول يستوعب وانها تكون رساله غبيه من حد بيعاكس. لكن الصدمه الأكبر وصلت رساله تانيه وهي.
( اه نسيت اقولك متخافيش المكان مافيهوش اى كاميرات مراقبه زي ما قولتلك قبل كدا العماره ف مكان مهجور ومفيش حد هيشوفك وانتى جيالى الشقه. ومتنسيش المفتاح تحت الدواسه قدام باب الشقه. انا مستنيكي ع احر من الجمر ومجهز كل حاجه عشان نقضي ليلة دُخلتنا. ومتنسيش تمسحي الرساله عشان محدش يشوفها. بحبك. ).
تيم: للحظه حس إن الأرض وقفت عن الدوران. وعينيه مش عارف يقفلها من الصدمه. وفاق ع صوت كلاكسات العربيات حواليه. وبص حواليه وبينهج. وبسرعه طلع فونه واتصل ع رقم صاحب الرساله ورن. وبعدها الفون اتقفل.
تيم: عقله هينفجر. وشغل العربيه. وطار بخوف كبير ع العنوان الل ف الرساله.
بعد شويه.
ف شقه بسيطه جدا. وف مكان مهجور. ف اوضة نوم قديمه.
ميرو: نايمه ف السرير بالبنطلون والتوب. وشعرها مفرود جمبها. ومش حاسه بحاجه.
عامر: ف المطبخ. بياكل تفاحه. ومبسوط من الل عمله. وطلع الفون واتصل وقال (كله تمام).
وقفل الفون. ودخل ع مريم الاوضه. وقعد جنبها ع طرف السرير. و خبط ع وش مريم. فووقى. فوقى يامريم.
ميرو: فتحت عينيها بتوهان. وهمست بتعب انا فين؟
عامر: مبروك.
ميرو: مسكت دماغها وحاسه بتشويش ف الرؤيه
عامر: قومي البسي فستانك ياحبيبتى عشان اوصلك.
ميرو: فتحت عينيها بتعب واتعدلت. شافت نفسها ع السرير. وبشعرها. واستغربت ورفعت عينيها بزهول وقالت انت مين؟
وجت تشد عليها الغطا من الاحراج. لكن الصدمه الأكبر. انها شافت دم ع مفرش السرير.
عامر: مبروك يااااا، مدام.
ميرو: عينيها ع بقعة الدم وعينيها رايحه يمين وشمال من الصدمه. وبدءت تنهج وقلبها هيطلع من مكانه. وجسمها رجف بسرعه.
عامر: ابتسم بخبث. وقال كنتى زى القمر وانتى ف حضنى. انا هروح اجبلك كوباية عصير تعوضك وبعتلها بوسه ع الهوا. وقام...
ميرو: بتهز راسها بصدمه ودموعها متحجره من هول الصدمه. وحاسه انها بتحلم. ومين ده؟ وحاسه انها مش قادره تتحرك وبتنهج بسرعه.
تيم: وصل المكان ونزل بسرعة البرق. وطلع العماره بيجري ع السلم. وشاف رقم الشقه. ورفع الدواسه. وشاف مفتاح. ومتأكد انها اشتغاله من حد. واقسم انه هيقتله اكيد.
تيم: دخل الشقه بسرعه. وشاف ميرو وهي ف السرير.
ميرو: شافت تيم وبصدمه شدت الغطا عليها. وهزت راسها لأ.
تيم: دخل ليها بخوف كبير وهيتحرك. لكن شاف بقعة الدم. والصدمه لجمته.
عامر: خارج من المطبخ. وشاف واحد غريب وقال انت مين؟
تيم: مش سامع حد. ومش عارف يغمض عينيه من الل شافه. وقلبه هيطلع من مكانه حرفياً.
عامر: خاف. وحط الكوبايه بشويش.
تيم: للحظه شاف حد بيتحرك. وجه يمسكه.
عامر: كان جمب باب الشقه. ونزل جري.
تيم: ساب كل حاجه ونزل يجري وراه.
عامر: ركب عربيه. وطار بيها. ولأن الدنيا ليل النمره مش واضحه.
تيم: مسك راسه ف الشارع بزهوول. وحاسس الدنيا كلها بتلف بيه. من الصدمه. وبينهج.
ميرو: فوق. حاولت تقوم بمعجزه وجسمها كله بتنفض. ومش مصدقه انها. هُتك عِرضها.
وبتاخد نفسها بالعافيه ولبست الفستان برعشه ووقعت ع الأرض.
وحاولت تقوم تانى. وسندت ع السرير. وشدت الحجاب وغطت بيه شعرها ومش قادره تلف الحجاب. وبتنهج وبتحاول تستوعب وايه الل حصل. هي كانت آخر حاجه واقفه قدام الاستراحه.
ومسكت راسها بانهيار. وشافت صورة تشويش راجل عجوز ومش فاكره اي حاجه بعد كده. واتخضت ع دخول تيم. وحاولت تقف بمعجزه.
تيم: دخل وقف قدامها وعينيه متحوله باللون الاحمر وجواها دموع متحجره. واسنانه بتعمل صوت من الغضب.
ميرو: شافت وفهمت. إن تيم مصدق وهزت راسها ليه. لا وحاولت تتكلم وصوتها مش طالع.
فون مريم جالته رساله تالته.
تيم: طلع فونها من جيبه ونزل الشاشه. وشاف الرساله الاصعب.
(مريم مين الل جه ده اوعى يكون قريبك بصي انا منكرش انى عشت معاكي اجمل ليله ف حياتى كلها وكنت ناوي نتجوز حتى لو (عرفي)
لكن بعد الل حصل ده متحاوليش تدورى عليا لانك مش هتعرفي توصليلى وانسينى باااى، )
تيم: قبض ع ايدو بغضب العالم كله لدرجة ان راسه وشعرو بيتحركو من صكة اسنانه وبتعمل صوت.
ميرو: واقفه بتترجف جدا ودايخه ومش عارفه تتكلم. لكن حاولت وقالت بصوت مبحوح جدا ت، تي، ا. انا...
تيم: بينهج بصوت عالى جدا. وبصلها بكُره كبير. وضربها قلم بقوته كلها.
ميرو: مستحملتش القلم واغمى عليها.
تيم: الفون وقع من ايديه. وقابض ع ايديه الاتنين واتحول لهلاك فعلا.
وبدء يكسر كل حاجه موجوده في الشقه كلها. واوضة النوم.
وساب مريم واقعه ع الأرض مكانها. وكان زي النمر الغضبان. ومش شايف قدامه وعينيه اتحولت لل اللون الاسود.
كسر كل حاجه موجوده ع التسريحه والمرايا وايديه انجرحت وراح يكسر السرير لكن وقف مكانه بصدمه اكبر وعينيه جت ع الدم. وكُرهه للعالم بيزيد. ومحاولش يبص ع مريم.
ميرو: لسه مغمى عليها وفونها رن مره واتنين.
تيم: فونه رن بعدها. وطلع الفون من جيبه من غير ما يبص عليه وفتح من غير ما يرد. وبينهج بصوت مسموع.
فريحه: بقلق تيم ياحبيبى انتو فين الساعه 8 وميرو مابتردش عليا ليه؟
تيم: حاول بكل قوته يتكلم لكن صعب. وجاهد نفسه وعافر. وقال مش هنتاخر.
فريحه: اتنهدت باريحيه. الحمدلله انك رديت انا قلبى كان مشغول اوى. لكن الل مطمن قلبى انك معاها واكيد هتكون ف آمان. هي فين اكلمها؟
تيم: بجمود وكُره. ف عيد الميلاد. هنادي عليها واوصلها متقلقيش. سلام. وقفل. وبص ع ميرو وصك ع اسنانه. وجواه حرب وصراع. وعينيه لوحدها راحت ع الدم. وهز راسه بعدم تصديق وغمض عينيه مع نزول دمعه وجع كبير جدااا.
تيم: خرج من الاوضه بسرعه ودخل المطبخ. بيدور فيه زي المجنون وشاف جركن بنزين. وكبريت. واخد الجركن. وفتحه ودخل عند مريم. ورش البنزين ع السرير والارض وف كل مكان. وحدف الجركن ع الأرض. ووقف قدام مريم يبص عليها ومش مصدق الل هي عملته.
ولا كان يتخيل ف أحلامه ذره صغيره من فكرة انها تكون كدا.
وشال مريم بين ايديه. وبص ع وشها البرئ وهي مغمضه عينيها بين ايديه. وخدها عليه علامات القلم منه. وغمض عينيه بتعب. واخدها وخرج من الشقه.
ونزل بيها وحطها ف العربيه جمبه. وقفل الباب وطلع الشقه بسرعه. واخد فونها وحطه ف جيبه. وولع الكبريت. وبص ع السرير بغضب السنين وحدف الكبريت ع السرير والنار شعلت ف الاوضه. ودي متجيش حتى دخان من جنهم الل ف قلب تيم عزيز.
فيلا العدوي. ف الليفنج.
زين: بص ف الساعه. وقال مش عارف انا ريتال كل ده بتلبس.
مريم: معلش ياحبيبى هي يعنى بمزاجها والله ريتال بتصعب عليا. طول اليوم ف الشركه معاك. وبترجع مش شايفه قدامها.
زين: بتنهيده. بينى وبينك ياامى انا عايزها تقعد من الشغل.
مريم: متزعلهاش منك يازين انت مش بتقول مكتبها جمبك ع طول وليليان معاها. يبقى فين المشكله.
زين: المشكله انى عايزها تستريح. وغير كدا انا بكون قلقان عليها وع ليليان. وكمان ليليان كلها أسبوعين وتتجوز وتسافر شهر وهتبقى مع جوزها واكيد مش هيوافق ان مراته تشتغل بعيد عنه.
مريم: بتنهيده اااه ليليان حبيبة قلبي. والله البيت ماهيكون ليه طعم من غيرها.
آدم: حاوط كتفها وباس ع أيدها وانا روحت فين يا اميرتي.
مريم: انت؟ انت ربنا يديمك ف حياتنا كلنا يا آدم. دا انت البيت من غير وجودك عدم.
آدم: ابتسم. وانا مش عايزك تفكرى ف اي حاجه. البت ليليان هتتجوز وتعيش مبسوطه. ومش هتفكر فينا اساسا ههههه.
ليليان: من وراه. احم احم نحن هنا وسمعتك ع فكره. وحضنته من الخلف وهو قاعد. حبيبى يابابا وانا عمرى انساك ولا انسى حنانك عليا. وباست راسه بمرح.
آدم: ههههه تعالى يالمضه اقعدى جمبى هنا. وايه الجمال ده. لأ انا كدا أرفض انك تروحي انهردا عند جدك اشرف.
ليليان: بدلع موافقه بس بشرط. تاخدنى دلوقتي وتعزمنى ع عشا رومانسي انا وانت وبس.
كلهم ضحكو.
ريتال: نزلت. وآريان نازل وراها.
زين: قام ونفخ باريحيه. اخيراااا.
ريتال: سورى يازين. اتأخرت معلش.
زين: ولا يهمك. يلا بينا الساعه 8 ونص هنرجع امتى.
آريان: عادي يابابا. احنا هنقعد شويه ونطمن ع جدو أشرف ونرجع. انا هاخد ليليان معايا ف العربيه. تعالى يالمضه. وسلم ع الكل وخرج.
زين: أخد ريتال وسلمو ع الكل وخرجو.
مراد: غير هدومه ونازل هو وفريحه.
مراد: اله اومال زين خرج ولا ايه؟
مريم: ايوه ياحبيبى. اخد عائلته وراحو زياره عند عيلة عزيز.
مراد: هز اممم تمام.
آدم: اتصلتي ع مريم يافريحه.
فريحه: ايوه يابابا. وتيم قال إنهم هيخرجو من عيد الميلاد وهيوصلها. احسن حاجه إن تيم عطل نفسه وراح معاها عند صحبتها. انا لما عرفت استريحت.
مراد: من جواه غيران. لكن عشان خاطر امه وافقت سكت.
مريم: بصي انا شايفه إن ميرو مالهاش اصحاب كتير.
ومن وقت ما قالت لينا انها معزومه ع عيد ميلاد صحبتها. قولت وماله مافيهاش حاجه لما تفك عن نفسها شويه.
طول السنين دي ميرو تعبانه ومزاكره وحابسه نفسها وعمرها ما قالت لأ ع حاجه.
وانا عارفه إن مراد ابنى ونور عيني مضايق. بس انا ليا وجة نظر تانيه يامراد ياحبيبى.
إن تيم واحد مننا وميرو رايحه عند واحده احنا منعرفش عنها حاجه. وقولت تيم امان ليها هيوصلها ويجيبها. وانا الل وافقت. اي نعم ميرو بنتك انت وفريحه. بس هي قطعه من قلبي. متزعلش بقى.
مراد: ابتسم. وانا عمرى ما ازعل منك ياست الكل. انتى تؤمري واحنا علينا ننفذ وبس. وميرو انا متعبتش ف تربيتها قدك انتى والحج.
مريم: ابتسمت تسلم لقلبى ياحبيبى.
آدم: اتصلت ع آدم يامراد؟
مراد: انا اتصلت عليه قالى ف مشوار مهم وهيتاخر شويه.
آدم: كشر عينيه مشوار؟
فريحه: فركت ف ايديها بتوتر...
آدم: شافها. مالك يافريحه يابنتى. عايزه تقولى حاجه؟
فريحه: بصت ل مراد.
مراد: هز راسه ليها. اتكلمى.
فريحه: بلعت ريقها بتوتر وقالت بصراحه يابابا ف عريس لمريم. وهو جارنا هناك عند بابي. وملتزم ومحترم جدا وع خلق وقبطان بحري. واتكلم مع بابي وعايز يتقدم لمريم آخر الأسبوع ده...
قصر الجبالى.
رؤوف: الو طمنى.
عاشور: كله تمام ياباشا.
رؤوف: يعنى فضحية آدم قربت اووووى. هههههههههههه
ف الطريق.
تيم: سايق بغباء ومش شايف قدامه غير بقعة الدم وشكل مريم وهي بتشد الغطا عليها. وفرمل العربيه مره واحده. ف مكان هادى. وبيتنفس غيظ كبير. وعايز يقتل اى حد...
ميرو: جمبه ومغمى عليها.
تيم: قاعد جنبها ومحاولش يبص عليها. وقعد حوالى ربع ساعه سكون من برا. واعصار جواه.
ميرو: بدات تفوق. وتآن.
تيم: ...
ميرو: فتحت عينيها بتعب شديد وحطت أيدها ع راسها. وعندها صداع غير محتمل. وشافت نفسها سانده ع ازاز العربيه. وبتستوعب هي فين. وبصت حواليها بتعب.
شافت تيم ووشه غضبان وكله احمر جدا. وخافت منه. وللحظه افتكرت القلم. وحطت أيدها ع خدها وغمضت عينيها بوجع.
وفجاءه افتكرت الاوضه والشاب والدم. وفتحت عينيها بسرعه واتنفست بسرعه. وبصت ل تيم. وقالت بتلعثم وخوف ورعب من المصيبه الل حصلت. تي، تيم. ا. انا...
تيم: رفع ايدو ليها تسكت، وقال بنبره تخوف. مش عايز اسمع منك كلمه واحده. ومد ايدو ف الكرسي الخلفي وجاب ازازة ميا. وقال بجمود امسكى. اغسلى وشك واظبطى حجابك عشان قربنا ع البيت.
ميرو: قلبها اتكسر. وقالت بدموع وصوت مبحوح تيم، اسمعنى...
تيم: بصوت من نار. قوووووولت مش عاااااايز اسمع منك كلمه. اييييييه مابتفهميش؟
ميرو: اتخضت ودموعها نازله زي المطر.
تيم: زعق امسكي اغسلى وشك. ولا عايزه العيله تشوفك كدا اخلللللصي.
ميرو: بتترعش. واخدت منه الازازه وفتحت الباب وغسلت وشها.
وحاولت تفوق هي عايزه تفتكر ايه الل حصل من البدايه. وظبطت حجابها. وحاولت متعيطش وفضلت قاعده ساكته. لكن قلبها مرعوب من المصيبه دي.
تيم: شغل العربيه بعصبيه وساق بسرعه. ووصل قدام بوابة الفيلا. وقال بزعيق انزلى...
ميرو: مفكرتش ف اسلوب تيم. هي بتفكر ف الكارثه وأنها كدا الموت اهون ليها من الفضيحه. ونزلت وماشيه بتعب. ومبصتش وراها. وشاهين ماكنش واقف ع البوابه.
تيم: ساق بسرعه. ومشي. وسمع صوت فون ميرو. وكان ف جيبه.
ميرو: دخلت الفيلا ومش حاسه هي وصلت ولا لأ. لكن فاقت ع صوت فريحه.
فريحه: قامت بسعاده. اهي جت اهى. حمدالله ع السلامه ياقلب ماما.
ميرو: انتبهت. بتوهان. هااا...
فريحه: كشرت عينيها بعدم فهم. مالك ياميرو.
ميرو: بتوهان. لأ لأ ما. مفيش، مفيش. احم وبصت حواليها شافت انها ف الليفنج.
آدم: ابتسم حمد لله ع سلامتك ياروحي. تعالى مش هتسلمى ع جدك؟
ميرو: ماشيه وحاسه إن رجليها تقيله جدا. وحاولت ترسم البسمه عشان متتكشفش. وسلمت ع الكل. وقعدت جمب آدم.
آدم: كشر عينيه اله مقولتيش يعنى انت مش جدو. انت بابا آدم وبس.
ميرو. : بتحارب دموعها. وابتسمت بتمثيل ك، كنت لسه هقول كدا. ا. احم ا. نت م، مش جدو انت بابا آدم وبس.
مراد: عملتى ايه ف عيد الميلاد ياميرو.
ميرو: جسمها اتشد وقلبها اتقبض بخوف.
مراد وآدم: بشك. وف صوت واحد مالك يامريم؟
ميرو: حست انها هتتفضح. وحاولت تتكلم لكن صوتها رايح. وبصت ليهم ف نظرة انها بقت عار عليهم. وغصب عنها عيطت بوجع كبير.
كلهم: قلقو عليها. واتعدلو من قعدتهم. ومراد قام بسرعه وقعد جنبها واخدها ف حضنه. وقال بنرفزه بتعيطى ليه؟ قوليلى ف حد داسلك ع طرف وانا ادفنه تحت رجلك حالا.
آدم: بقلق مسد ع حجابها مالك يابنتى قوليلى بتعيطى كدا ليه؟
مريم: بدموع. مالك يانور عيني حصل ايه؟
فريحه: بقلق كبير مالك يامريم بتعيطى ليه يابنتى وتيم فين مدخلش ليه؟
ميرو: خافت من تيم. وخرجت من حضن مراد بسرعه. وقالت لأ لأ. هوا، اصل. ا. اصل، حصل حادثه.
كلهم بدهشه ايييه؟ حدثه؟
آدم: بقلق تيم كويس وانتى ياحبيبتى حصلك حاجه.
ميرو: بعياط. لأ لأ. الحادثه لبنت صغيره بريئه ماتت قدام عينيا. وعيطت بكسره...
كلهم زعلو. ولكن اتنهدو براحه كبيره انهم بخير. وحاولو يهدوها.
وبعد شويه.
فريحه: من جواها مبسوطه من العريس ده لانه اكيد هينسيها تيم. وهتعيش معاه مبسوطه. وقالت ميرو ياحبيبتى كنت عايزه اقولك ع حاجه. وبصراحه انا مبسوطه اوى المرادي.
ميرو: ع عكس الل جواها وعيونها دبلانه. ونفسها مكسوره. وقالت بتعب خير يا مامى.
فريحه: بفرحه. ف عريس وعايز يتقدملك آخر الأسبوع ده. وهو...
ميرو: قامت بفزع. اييه؟ ع، عريس.
آدم ومريم اتنهدو بزعل...
مراد: باستغراب. ايوه ياحبيبتى عريسك مالك كدا؟ وجدك طارق كلمنى انهردا. هو عريس محترم جدا وع مستوى من الالتزام. وهيحافظ عليكى. وكمان جدك طارق عارفهم من زمان. والعريس مستعد لكل طلباتك.
ميرو: حاسه إن الأرض بتلف بيها. وهزت راسها لأ لأ انا مش هتجوز. مش عايزه اتجوز.
فريحه: قامت وقفت بنرفزه. ازاى يعنى مش عايزه تتجوزى. مريم فوقي لنفسك. انتى سنك 24 سنه ورفضتى عرسان كتير جدا. الدكتور والمستشار ورجال أعمال. وكمان ظابط من طرف باباكى. ومحدش فينا اعترض ع قرارك. لكن لحد هنا وكفايه.
مراد: بتحذير. فريحه...
فريحه: بصتله ومش عايزه تقوله بنتك هتضيع نفسها بسبب حب من طرف واحد.
لكن قالت. اسفه يامراد. واسفه ل بابا وماما انى اتكلمت بالاسلوب ده.
لكن يامراد انت مقتنع برفض بنتك بكل عريس لمجرد زكر اسم عريس وبس. ديما ترفض اى عريس من غير حتى ما تدى لنفسها فرصه ونشوف مميزات الشخص ده. لكن العريس المرادي جارنا وناس محترمه جدا وهيصونو ويحافظو ع بنتى يبقى لازم اعترض لما بنتى ترفض حاجه زى دي من غير حتى ما تشوفه مره ع الاقل.
مراد: اخد نفس عميق. ومسد ع حجابها وقال طيب ياميرو ياحبيبتى انتى ايه اسباب رفضك؟
ميرو: ...
مراد: ابتسم. طيب انتى ف حد ف حياتك. وصدقينى كلنا هندعمك.
ميرو: قلبها دق بخوف. وهزت راسها لأ لأ انا مفيش حد ف حياتي ومش عايزه اتجوز. ارجوكو انا هفضل كدا من غير جواز.
مراد: بصوت جهوري ازاى يعنى هتفضلي كدا من غير جواز.
آدم: بحزم. مراااد...
ميرو: قامت وقفت بسرعه. ودموعها نزلت وقالت بعد اذنكم وجريت من قدامهم.
فريحه: قلبها مكسور ع بنتها. لكن لازم تفوقها. سنها بيعدى وتيم مبيفكرش فيها. وقامت بجمود. انا طالعالها. ولازم توافق. وجت تتحرك.
مريم: استنى يافريحه.
فريحه: وقفت. نعم يا ماما.
مريم: محدش هيغصب حفيدتى ع حاجه هي مش عايزاها.
فريحه: بعدم فهم. ازاى؟ حضرتك مريم رافضه اي عريس وده مش منطق.
مراد: فعلا ياماما. مريم بما إن معندهاش اسباب تمنعها عن الجواز ليه رافضه. انا لازم اتكلم معاها. واشوف ايه سبب انها ترفض الجواز عموما.
مريم: وقفت. وانا قولت محدش هيغصب حفيدتى ع حاجه. الجواز عمره ما كان بالعافيه.
فريحه: بزعل. ماما لو سمحتى انا ادرى بمصلحة بنتى.
مراد: بصوت جهوري. فرييييحه.
مريم: بحرج. هزت راسها فعلا عندك حق. وابتسمت ل آدم وقالت اظاهر دورنا كدا خلص يا ابو مراد.
فريحه: جريت عليها بسرعه. لأ والله العظيم ماقصدي كدا يا ماما انتى فهمتينى غلط ارجوكي انا اسفه مش قصدى.
مريم: بصت ل آدم وقالت آدم انا عايزه ارجع شقتنا القديمه.
مراد: اتصدم. وقرب منها بسرعه ماما انتى بتقولى ايه؟
مريم: برجفه. انا دوري انتهي يامراد. ويمكن انا اتعديت حدودي لما أدخلت ف حاجه انا مش عارفه مصلحتها.
فريحه: ماما انتى بتقولى ايه؟ و عيطت...
آدم: ، قام وقف. وقال بحزم. البيت ده بيتك. ولكن طلباتك اوامر يا ام مراد. ومن دلوقتي لو عايزه هترجعي ع بيتك.
مراد: بص لفريحه بغضب. وصك ع أسنانه بغيظ. ده مش هيحصل ابدا.
فريحه: بعياط. جريت ع آدم. بابا والله العظيم مقصد ا. انا. ا، وداخت واغمى عليها.
مراد: بخوف. فرريييييييحه. وجري عليها بخوف.
مريم: قعدت ع الكنبه بتعب ودموعها نزلت. وغمضت عينيها. ومش عايزه تعذب ميرو.
آدم: ل مراد. شيلها هنا ع الكنبه بسرعه.
تالين: بتعيط. مامااااا. ماااامااااا.
ميرو: نزلت تجري ع صوت تالين وشافت فريحه مغمى عليها. ونزلت ع ركبها قدام امها وعيطت بوجع كبير جدا.
مااامي. فوووقى ارجوكي. فوووقى وانا موافقه ع كل حاجه انتو عايزينها. مااامي قومي وهعملك كل الل انتى عايزاه. ارجوووووكي فوقى.
مراد: شال فريحه. وطلع بيها ع فوق. والبنات وراهم.
آدم: قعد جمب مريم ومسح دموعها وبص ف عينيها بعتاب.
مريم: بهمس. حفيدتى يا آدم.
آدم: باس جبينها. كل طلباتك اوامر. وطول ما آدم موجود محدش يقدر يجبرها ع حاجه هي مش عايزاها. ومتزعليش من فريحه.
مريم: بدموع أنا مش زعلانه منها وهي كمان معزوره. بس الجواز عمره ما كان بالعافيه. انا قلبى حزين اوى يا آدم.
آدم: اخدها ف حضنه بحب كبير. ومسد ع ضهرها بحنان.
اهدي ياروحي. وكل حاجه هتمشي زي ما انتى بتتمنى. وعشان آدم بلاش دموعك دي. تعالى اطلعى معايا وارتاحي. وقام واخدها وهو محاوطها من كتفها وطالعين والحزن مرسوم ع وشهم.
تيم: واقف ع الباب وشاف كل السيناريو الل حصل ده.
تيم: رجع الفيلا عشان يرجع الفون. عشان تالين كانت بتتصل عليها. ووقف عند الباب لما شاف ميرو بتعيط. وقالتلهم ع الحادثه الل محصلتش. وواقف سمع وشاف كل حاجه.
تاني يوم...
فيلا العدوي.
آدم: خير يادكتور تيم.
تيم: انا طالب ايد مريم.