قصص و روايات - قصص هادفة :

رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين الفصل الرابع

رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين جميع الفصول

رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين الفصل الرابع

فدق باب البيت ففتحت ياسمين ولكن صدمت عندما رأت هواية من ع الباب
ياسمين بصدمة:نعم حضرتك عايز مين
فخر: اه يا ياسمين مش فاكرني
ياسمين بصدمة:فخر بيه ليلي هانم نعم عاوزين ايه
فخر:ع الباب ي ياسمين
ياسمين:لا اتفضلو اتفضلو
دخل فخر و ليلي و عاصم
فخر:احنا طلبين ايد بنتك لبننا عاصم.

ياسمين بصدمة (كانت تشعر انهم يأخذوا ابنتها منها ): عاصم يعرف بنتي منين
فخر:معاه في الشركة و هو مديرها
ياسمين:بس انا مش موافقة
فخر ببرود:عاصم و حور هيجوزوا انتي موافقة او مش موافقة
ياسمين: بس انا امها
وتدخلت ليلي في هذا:ياسمين عايزكي ع انفراد ثانية.

ياسمين و ليلي ذهبوا
ليلي:بصي يا ياسمين كامل موصينا ع كدا قبل ما يموت
ياسمين بحزن:كامل مات
ليلي:الله يرحمه،بصي بقا كامل موصينا اني...

بعد قليل جات ياسمين
قالت:خالص انا موافقة بس الرأي الأخير رأي حور انا هدخل اسئلها
خرجت ياسمين و معها حور
كانت حور تلبس(تيشرت منقط اسود و ابيض وبنطلون اسود وجيكت جينيس و الطرحة نبيتي )ولم تكن مثل البنات في هذا اليوم
ياسمين:بصي ي حور زي ما فهمتك عاصم بيه جاي يخطبك موافقة
حور:...
ماهو رد حور هل يكلل بالموافقة؟أم كردها المعتاد؟

في بيت زين
"زين يعيش واحيدا بعد موت امه و ابيه "
ذهب زين الي الجيم كعادته والجيم ملكه
وصل زين الي الجيم و لكن صدم عندما رأي فتاة تقف و تضرب ولدين و بالأخص عندما علم هويتها ...
من الفتاة الذي صدم منها زين؟

عند بيت حور
حور:اههههه
ياسمين ضحكت:خالص يا بنتي عارفنا انك موافقة
فخر بفرحة:ع بركة الله
وزغرطط ياسمين
حور بصدمة:ايههه انا مش...
عاصم سريعا: مش تسبونا نتكلم مع بعض شوية
فخر ضحك:اه طبعا اتفضلو
الجميع خرج
حور بغضب:ايه الي انت عملته دا
عاصم مصطنع الغباء: ايه عملت ايه
حور:ولهي يعني مش دوست ع رجلي عشان اقول اه
عاصم مصطنع الغباء مرا اخري:انااا ! انا عملت كدا.
حور:ااااوف
عاصم بقرف:بصي يا ستي انا و لطيقك ولا عايزك اصلا بس مش عايزك تحلمي اني في يوم ححبك مثلا مستحيللل كل الي ف الموضوع اني جدي وراء حاجة و هعرفها بصي مش عايزك تحلمي كتيررر مشي يحلوة وكمان الموضوع انا وخده تحدي بيني و بينك وهنشوف مين هيضحك في الاخر.

حور بتحدي:موووافقة
فخر بضحك:ما خالص عارفنا انك موافقة
ياسمين و ليلي ضحكوا
وما زلت نظرات التحدي بين حور و عاصم
فخر:ياسمين يبنتي كتب الكتاب بعد اسبوع
حور بصدمة: بعد ايه...
فبتسم عاصم بانتصار وقال بسخرية: باين الانسة حور مش موافقه
حور بتحدي: خلاص انا موافقة
فخر: خالص تمم اوووي

في الجيم عند زين
زين بصدمة:في ايه هناااا
الولد بعصبية:البت دي مجنونة و اقسم بالله اول مرا اشوف بنت كدا
الاخر بسخرية:هي دي بنت اصلا عايز اثبات
الفتاة بغضب لكمت الولد بقوة:هتلمم و لا غاوي بهدلة
الولد الاخر بسخرية ممثلة:هو فين الأنوثة دي دا انتي ناقصك شنب
الفتاة كادت تلكمه فامسكها زين سريعا من خصرها وظلت تصرخ بقوة:نزلنييييييييييي و تضربه بكوعها بقوة،ولكن ههيهات اذ كانت هي رجل فزين سيدهم.

ادخلها زين غرفة فارغة وانزلها
الفتاة بغضب:عايز ايه تشلني بامراة ايه
زين بغضب مماثل:اولا دا الجيم بتاعي
ثانيا انتي أخت صاحبي اشوفها بتتخانق و اسكت
الفتاة بغضب:يااا أخت صاحبك مشفتس اكتر من كدا علاقة انك تشيلني بالطريقة دي
زين بسخرية:ايههه ما كله عشان شلتك امال لو بوستك هتعملي ايه
الفتاة (بروج:أخت عاصم )بسخرية تقدمت منه:عايز تعرف اعمل ايه.

زين بسخرية:هتعملى ايه
بروج ضربته بقوة بين رجليه بسخرية:زي ما شوفت كدا
زين تالم بصدمة من تلك الفتاة
فخرجت بروج
أبتسم زين بالم:ضيعتي مستقبلنا...

في قصر فخر الدين( طابق حمدي)
كان يتسحب ببطي حني خرج من القصر
فاتصل ع صديقه
:...الو ي زفت انت فين اخلص... طب يالة... هتيجي معاك ليه... هاتها بس حظرها لو عملت حاجه غلط هتزعل... ماشي يالة سلام

بعد قليل
الشاب بغضب: يالة يا يوسف في ايه
يوسف: متهدي شويه يا مروان
الفتاة: لا بسسسس انتوا الاتنين اخلصوا
مروان: انتي ايه الي جابك اصلا
الفتاة بغضب: وانت مالك انا جاي عشانك انا جايه عشان project ولا انت ناسي اني انا معاكوو
يوسف: مروان ميرا اسكتوا
ماسة: خليه هو يسكت
مروان: ولهي و لا انتي الي فتحة مجاري في بوك.

ماسة: لا يقرفك
مروان: و بعدين انتي لسه طالبة عايزة لي تيجي معانا هو فصح و خالص
ماسة: و اخرج معاكو انتوا و علفكرة يوسف جاي عشاني
عشان يساعدني
يوسف بزهق: اووووووف انا ماشي من جاااي
فذهبا ثلاثتهم...

عند حور
جاءها رسالة من رقم غريب
تنص "لو قبلتي الجوزاء دي هتدمري، فاعل خير"

من الرقم الغريب؟ماذا يعني؟!
و ماذا يقصد زين بمستقبلنا

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة