قصص و روايات - قصص هادفة :

رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين الفصل الخامس

رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين جميع الفصول

رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين الفصل الخامس

 بمكان خارج جمهورية مصر العربية تماما
و خاصة "برلين العاصمة "ألمانيا
Führer: Wo dieser junge Schmerz so weit umgesetzt؟!!
Ein anderer Mann: Keine nicht Aloom geben so weit !! warten
Führer nervös: Keine führt jetzt, so genug warten !!
الترجمة
الزعيم: اين هذا الفتي الم ينفذ حتي الان؟!
رجل اخر: لا لم ينفذ ننتظر اومرك!!
الزعيم بعصبية: بلا ينفذ الان، ذلك يكفي..

عند حور
جاءها رسالة من رقم غريب
تنص "لو قبلتي الجوزاء دي هتدمري، فاعل خير"
خافت حور بشدة وبدأت الأفكار ترودها مثل العاصفة
هل حق هي حفيدة فخر؟!
هل من الممكن أن يوجد سوء تفاهم بالموضوع؟وهل هي ليست المقصودة ؟استوووووب ايها العقل المريض
لما لا اذهب غدا الي قصر الذي يدعي جدي و اساله ؟!
لا اعلم ولكن لا محال م التجارب ؟؟!
لإيضاح اليقين من هذا الحياة البائسة ؟!
و لكن اذا انا ابنت العائلة فإني سعيدة للغاية،نعم أحب امي و انا و هي نكمل بعضنا و لكن من الرائع وجود جد و جدة و بنات عم و أصدقاء و أخ و زوج...

صباح اليوم الرابع
استيقظت حور وتجهزت حتي تذهب الي فخر

عند فخر
ذهبت حور اليه و كانت مرعوبة من فخامة و كبر القصر
خرج فخر بعد أن علم بوجود حور
فخر بفرحة :أزيك يا حور اصدمت بما لقيتك برا عرفتي القصر منين
حور و هي تنظر حوليها:الي يسال ميتوهش
فخر ضحك بقوة :ماشي يا لمضة تعالي اقعدي
.....جدوووووو عاصم بيه عفووو عني
فانتبه الشخص من حور :ايه دا احنا عندنا ضيوف
الجد بارتباك:دي دي دي حور يا بني خطيبة عاصم.

....بصدمة:خطيبة مين ؟؟ثم ضحك بقوة ....مستحيلل
الجد بصرامة :يعني انا كداب ي يحيي
عندما قال الجد هذا ايقنت حور ان هذا أخيها فنظرت له بحزن
الجد :سلم عليها ي يحيي
فدخل عاصم في هذا الوقت
فقال يحيي دون أن يمد يداه خوفا من غضب ابن عمه :أزيك يا آنسة حور
حور بابتسامة حزينة مددت يدها :أزيك.

فصدم يحيي و نظر الي عاصم لم يري اي غضب ع وجه
فمد يديه و سحبها سريعا و أبتسم برتباك:استاذن انا ثم خرج عندما خرج جلست حور ع الكرسي ووضعت يدها ع عينها وقالت :دا اخويا صح
فخر بحزن :اه ي حبيبتي بس مش هينفع يعرف اي حاجة دلوقتي
فنظرت له حور بحزن :و هيقعد يعملني كدا زي الغريبة
فضحك فخر بارتباك:غريبة ايه ماانتي هتبقي مرات ابن عمه يعني مرات اخه يعني
فقالت حور بسخرية :دا مرضاش يسلم عليا ازاي.

فنظر فخر الي عاصم :بس تخف عليه انت بس ي عاصم
فاستغرابت حور ما دخل عاصم :طب و ايه دخله بالموضوع
عاصم بسخرية :انتي ي بت عندك زهايمر ولا حاجة انتي متخيلة اننا هتجوز كمان اسبوع
حور بستغراب:برضوا مس فاهمة
فضحك فخر :باين انتي متعرفيش حاجة عن عاصم
عاصم بغموض بداخله :قريب هتعرف دا كلها اسبوع.

فخر :بصي يا ستي كل شباب العيلة عارفة اني اي حاجة تخص عاصم مفيش حد يتكلم معها او يلمسها
فقالت حور بخوف مضحك :حتي البنات
فضحك فخر و عاصم
عاصم :ليه همت شواذ
فصدمت حور من الفظ و قالت بسرعة و كسوف :لا مش قصدي يعني قصدي يعني اني اتكلم معاهم و كدا
فضحك فخر مرا تانية :اتكلمي معاهم ي حور اتكلمي
عاصم :طب ي جدي انا ماشي عشان عليا شغل ماشي
فخر :ماشي ي عاصم مع السلامة.

خرج عاصم
فقال فخر لحور
فخر :انتي جاية عشان حاجة ي حور
حور بارتباك:اه اصل اصل
فخر :اصل ايه
حور :اصل في رسالة امبارح جتلي من رقم غريب بتقول لو قبلت الجواز دا حاجات وحشة هتحصلي
فخر :عين العقل يا بنتي اه انتي مجنونة و طايشة بس في الحاجات دي بتحسبيها صح
حور :طب هنعمل ايه ي جدو
فخر بغموض:انا الي هعمل متخفيش
حور :تمم انا همشي بقا عن اذنك.

فخر :ماشي سلام ي حبيبتي
خرجت حور لكن لمحت فتاة صغيرة تبكي ذهبت لها سريعا فصدمت عندما رأتها
حور بصدمة:سيدرا بتعملي ايه هنا
اتي صوت من الخلف بضيق:سيدرا ريحني بقا
نظرت لها حور بصدمة بدلتها الأخري
الاثنان بنفس الصوت :حور /رونق
وظلا يبحثا عن شي احمر
رونق :انا التجوز الاوللل
ثم نظرت لها بصدمة :هو انتي حور.

حور بصدمة :بت بتعملي ايه هنا
رونق:انا جيت مكان ماما عشان تعابنة ،وانتي جايه ليه بقا
حور :لا الموضوع طويللللل
رونق:احكي احكي احنا ورانا حاجة
حور :بت انتي مش جايه مكان مامتك
رونق:اه بس في استراحة وقالت بضيق :احكي بقا يا خراااا
حور ضحكت : انتي ايه الفضول دا
رونق بغضب :حوررررررر اخلصيييي
حور ضحكت:بصي ياستي....وحكت كل ش منذ ذهابها إلى الشركة.

رونق بدهشة :لا دا يكتب روايه او مسلسل
حور ضحكت:شوفتي بقي صاحبتك عاشت ايه في يوم و ليلة
رونق :حور يعني انتي حفيدة فخر بيه
حور :المفروض
رونق :و هتجوزي عاصم بيه
حور بضيق :اه
رونق بفرحة :يبختك يا محظوظة مبررروك عقبلييي
حور بضيق:يا بختي ايه كتك وكسة دي بني ادم بارد و مغرور و طاووس ناشف رايشه
......طب حسبي الطاووس جاه...

بعد معرفنة المجهولين فخر و محمود ظهر بدلهم ٣مجاهيل ؟يترا مين و مين الي لي ههدت حور انها متجوزش عاصم؟؟

الفصل التالي
جميع الفصول
الآراء والتعليقات على الرواية