رواية انتقام للكاتبة نورهان فؤاد ( كاملة )
الشخصيات
سارة: فتاه ف الثالثه والعشروون من عمرها متوسطه الطول ذات العيون الخضراوتين شعرها طويل يصل الي خصرها فجري اللون ووالديها متوفيان
اسر و ملك ونور و باهر وعمار: اصحاب سارة المقربين تخرجوا جميعا من جامعه حسابات ومعلومات
اسر: طويل قمحي اللون عريض المنكبين
شعره اسمر قصير والديه يعيشان في اسوان وهو يعيش في بيت ف القاهره وبيحب نور
ملك :قصيرة سمراء البشرة شعرها قصير بني اللون عينيها عسلي مامتها متوفيه باباها راجل اعمال بيحب الفلوس ومش مهتم بيها
نور: في نفس طول سارة شعرها حريري طويل لونه اسمر عينيها زرقاء باباها ومامتها منفصلين وهي عايشه مع سارة صحبتها
باهر:طويل القامه ذات بشرة بيضاء يمتلك غمازة في خده الايمن شعره قصير بني اللون باباه ومامتها عايشين ف انجلترا
عمار:متوسط الطول عريض المنكبين ذات بشرة برنزيه شعره قصير اسمر اللون معيد ف الجامعه عايش مع باباه ومامته بس له شقه لوحده
يوسف:طويل القامه طالب ف كليه حسابات ومعلوماات هنتعرف عليه مع الاحدااث.
أحداث الرواية
اعدين كلهم ف مكانهم المعتاد في فيلا سارة بيلعبوا لعبتهم المعتاده .."الازازة"
وفجأه سارة قالت ف حماسه: ما تيجوا نطلع السخنه
اسر:انا معنديش مانع
باهر:اشطا انا موافق
ملك:انا راشقه
نور:معاكوا
عمار:خلاص ماشي
ملك:بس امتي?
سارة:انهارده الفجر ايه رأيكوا ?
جميعهم:تمام
سارة:طب يا جماعه هتفضلوا معايا هنا ونطلع من عندي ع طول
اسر:لا انا هاروح اجيب حاجتي وهاجيلكوا ع الساعه 3 كدا
باهر وعمار:واحنا كمان
سارة:خلاص ماشي
نور:خليكي معانا يا ملك وكدا كدا باباكي اكيد مش هيقول حاجه
ملك:خلاص اوك
سارة:يلا ي جماعه هطلع احضر شنطتي وانام علشان اعرف اصحي
باهروعمارواسر:واحنا هنقوم نمشي
ملك:اوك متتاخروش
ذهب "اسر وباهر وعمار" الي بيوتهم ..
وصعدت الفتيات الي غرفهن ليناموا..
دقت الساعه الثانيه ...استيقظ الفتيات حضروا حاجتهم
سارة: يا بنات يلا حضرت الفطار
ملك:انا مبفطرش
نور:جايه اهووو
تناولوا نور وسارة الافطار وقاموا يشيلوا الاكل
جرس الباب رن ..راحت ملك تفتح
ملك:تعالوا ادخلوا
سارة من الداخل:مين يا ملك ?
اسر: داحنا يا سارة
نور: طب كويس يلا علشان نلحق نوصل بدري
سارة:هطلع اجيب الشنط واجي
ملك ونور: جايين معاكي
جابوا الشنط ونزلوا
ركبوا عربيه سارة الچيب باهر كان بيسوق
طلعوا بالعربيه ووصلوا بعد 3 ساعات
سارة: ملك ..نور اصحوا يلا وصلنا
ملك ونور صحيوا ودخلوا كلهم الشاليه بتاع سارة
سارة:انا والبنات ال3 غرف الي فوق وانتوا ال3 الي تحت
جميعهم: اوك
طلعوا حطوا شنطتهم وغيروا وناموا صحت سارة الساعه 2 الظهر
نزلت لقتهم نايمين صحتهم وو
سارة: يلا ي جماعه نروق وبعد كدا نروح نتغدا ووننزل البحر
جميعهم: اوك .ماشي .تمام
خلصوا ترويق الشاليه ودخلوا خدوا دش وو
اسر: انا طالع اتمشي شويه
ملك:خدني معاك
نور: احنا هنستناكوا ع البحر متتاخروش
اسر وملك: اوك
راحوا كلهم ع البحر واسر وملك اتمشوا شويه وهما ماشيين شافوا قصر ضلمه وباين عليه قديم ومقفول بجنزير ومهجور
اسر: شايفه القصر داا باين عليه مسكون
ملك بحماس: واو تعالي نخش نشوف فيه ايه جواا
اسر: لا يلا علشان نروحلهم
ملك باحباط: لا بليز ي اسر
اسر بصرامه: قلتلك لا يلاا
ملك مشيه قدامه وهو وراها ووصلوا ع الشط راحولهم
نور:مالك قالبه وشك ليه
اسر بسرعه:لا لا مفيش
نور بشك:متاكد
ملك: اها تمام
باهر:هقوم اجيب حاجه حد عايز
سارة: خدني معاك
وهما ماشين شافوا نفس القصر المهجور
ساره:ايه القصر داا شكله قديم اوووي
باهر:اهاا وشكله مخيف
سارة: اها بس عايزين ندخله
باهر: قلها تعالي نجيب الشله بليل ونيجي
سارة: اوك
ورجعوا تاني وقالولهم انهم هيخدوهم لمكان شافوا ومقالوش انه القصر ..اسر مخدش باله انه القصر الي شافه
جيه بليل واتجمعوا كلهم وراحوا هناك
اسر بصدمه: ايه دااا انتوا عارفين المكان دا ازاي
ملك: واو ده المكان الي شفناه الصبح
سارة: شوفتوا الصبح?
ملك: اه ساعت مكنا بنتمشا بس اسر مرضاش يخليني اخش
اسر بتوتر وخوف: لالا ي جمااعه بلاش المكان داا
باهر وعمار: ليه ?
اسر: كدا وخلااص يلاا نروح
نور بعند:لا هنخشه
اسر بزعيق: قلت لا
نور بخوف: خلاص خلاص
باهر: لا ي اسر هنخشه ومش عاجبك روح
اسر"انا لايمكن اسيبهم يخشوا لوحدهم":خلاص هخش هخش
دخلوا كلهم واسر الخوف بيزيد جوااه
نطوا من ع السور ودخلوا كلهم اما دخلوا لقوا كل حاجه حوليهم متغطيه والمكان كله ضلمه وترااب
عمار: محدش معاه كشاف
سارة: ثواني انا معايا
طلعت كشاف وادته لعمار
عمار:كل واحد يروح مكان وهنتجمع هنا تاني اتفرقوا
ملك: ايه دا فين الحمام دلوقت دورت عليه ودخلت غسلت وشها بتبص ف المرايا لقت حاجه واقفه وراها بتبص وراها ملقتش حاجه بصت ف المرايا تاني ملقتش حاجه طلعت من الحمام جري قلبها بيدق جامد هي بتحب الجن والرعب بس عمرها ما شافت كدا "جسم جلده شاحب ينيه بيضا ولابس عبايه سودا و جلده ماسك ف جسمه الهيكل العظمي باين " المنظر مش عايز يروح من خيلها
نروح لاسر ونور
نور: تعالي في صوت خروشه ف الاوضه جوا
دخلوا الاوضه واسر متوتر وخايف
نور: انت خايف كدا ليه من امتي وانت بتخاف كداا
واسر باصص وراها ومبرق وجسمه تلج وبيشاور وراها
نور:يا عم في ايه.. ايه الي ورايا
بتبص وراها لقت نفس الشكل الي شافته ملك صرخت وطلعت تجري واسر واقف مكانه زي الصنم
اتجمعوا كلهم ع صويتها
"ايه الي حصل ي نور"
قالتها سارة باضطراب...فردت نور بتهتها وهي بتشاور ع الاوضه:..فو..ق ...ال..او..ضه " فوق الاوضه"
باهر: اهدي بس و قولي في ايه
عمار بشك:فين اسر ي نور ?
مردتش ولسه بترتعش وجسمها متلج
سارة: ايه ي نور في ايه ..ايه الي حصل.
نور بعد ما هديت: شفت راجل غرييب ف الاوضه ومرعب وشبه الهيكل العظمي
سارة: فين ملك ??
باهر: مش عارف هروح ادور عليها وانت ي عمار روح شوف ايه ف الاوضه ودوروا ع الاسر
باهر راح يدور ع ملك وعمار ونور وسارة راحوا يدوروا ع الاسر ف الاوضه لقوا في دم ع الارض وشباك الاوضه مفتوح
نور شهقت وقالت بصربخ; اااااسررررر
سارة خدتها ف حضنها وهدتها وقالت: ممكن مش دمه تعالوا ندور عليه
نرجع لورا شويه بعد ما ملك خرجت من الحمام نزلت تحت وخرجت برا القصر ولفت حوليه شافت منظر قدمها خلاها توقف من الصدمه شافت نفس الي شفته بيدفن حد ومشفتش وش الشخص دا بس ..
الجمتها الصدمه اما شافت ان دا قبر ومش قبر واحد دول سته و 5 مفتوحين والسادس الي بيدفن فيه الشخص داا والي لفت انتباها ان المقابر مكتوب عليها اسماء والي صدمها اكتر ان كل قبر مكتوب عليه اسماء اصحابها واسمها كمان... والشخص الي بيدفن دااا اسرررر
خافت جدا ومسكت نفسها علشان متصوتش واعدت تجري تجري قبل ما الراجل ده يشوفها
وصلت القصر واعدت تناااادي عليهم لحد مكلهم اتجمعوا
عمار: انتي كنتي فين ?
ملك وشها شاحب وجسمها متلج ومش عارفه تتكلم
سارة: ي بنتي كنتي فين
ملك بتهتها: يلا..اا بس..ر.عه م..م.ن ه.ن...ا"يلا بسرعه من هنا"
نور بشك: في ايه ي ملك انطقي
ملك مبتردش وبترتعش
بيبصوا حواليهم مش لاقيين بااهر
نور: مش باهر راح يدور ع ملك ?
سارة: اه بس ملك اهيه فين باهر?
عمار: يعني كدا مش لاقيين باهر واسر
واخيرااا نطقت ملك وقالت: اسرر مااااات
نور بصرييخ: اييييييييه !
ملك: زي ما بقلوكوا اسررر مااااات
سارة: طب احكلنا عرفتي ازاي
عمار: مش وقتوا دلوقتي تعالو ندور ع باااهر
راحوا كلهم يدوروا ع باهر وملك الصدمه كانت لسه مأثرة عليها لان اثر كان يعتبر اكتر من اخوها وكان اعز صديق عندها..
نرجع بالاحدااث لورااا شويه اما باهر راح يدور ع ملك
لفت انتباهه ف المطبخ خيال حد بينط من الشباك الي ف الجنينه ...
دخل يشوف ايه الي جواا
ملقااش حاجه
جااي يخرج بره سمع صوت من ورا بيلف
شاف نفس الراجل الي ملك ونور شافووا
خاف و اعد يجري بس الراجل دااا كان اسرع منه ومسكه باااهر عرف يفلت منه وجري ع السلم استخبي والرااجل معرفش يمسكه
نرجع للوقت الحالي ...اعدوا يدوروا عليه ملقهوووش ...
ملك بخووووف:انا خايفه عليه احسن يكووون مات زي اسررر
سارة: انتي عرفتي منين انه مات ?
ملك: هحكلكوا ..
ملك اعدت تحكيلهم من اول ماشاافت الراجل ف الحمام لحد اما كانت بتصرخ وهما كلهم مصدومين ومش عارفيين يتكلموا...وبعدت مل خلصت
قالت نووور بصدمه: يالهوووي دا نفس الشخص الي شوفته ساعت ما كنت ف الاوضه وملقناش اسر بعدها ...
عمار: طب احنا دلوقتي هنعمل اييييه اسر مات وانتي بتقولي انه في مقابر ومكتوب عليها اسامينا يعني احنا هنموووت هنموووت
سارة: وكمان ده شكل حد عارف ا احنا جااين هنا ومدبرلنا
نور: بس احنا ملنااش اعداء مين الي هيعمل كدااا ?
ملك: انا مش عارفه ايه الي بيحصلناا اناا تعبت ...
عمار:هاروووح ادور ع باهر وجي خليكوا هنا متتفرقوووش خااالق احنا مش عايزين حد يموت اويضيع زي اسر
نور: خدني معاك ونبي ي عماار
عماار بجديه: لا خليكي
نور باصرار: لا هاجي
استسلم عمار لطلبها وخدها معااه وطلعو فوق ع سطع القصر علشان يشوفوا يمكن يلاقوا بعد ما دوروا ف كل اوض القصر شافوا واحد واقف بضهرة ولابس عبايه سمرة ف نور قالت
نور باضطراب وخوف: الحق ي عماار اهوو اهووو
عمار خد عصاايه وراح ضرب الراجل ع راسه ...الراجل اغمي عليه ...اعدوا يقربوا منه يقربوا براحه لحد ما وصلواا ليهه وشالوا القناع الي ع راسه وكانت المفجأه صدمتهم والجمت لسانهم
نور: لا مش ممكن مش ممكن يكون...
نوور بصرييخ: لا مش ممكن مش ممكن يكون "يوسف" ده كان زميلي لالا طب لييييه !
عماار: بس بس ده شكله بيفووق
فاق يوسف واعد يبص حوليه لحد ماشاف عمار ونوور بصلهم بشر
عمار بحده: في ايه ي يوسف انت الي بتعمل فينا كدااا احنا عملناالك ايه ي اخي حراام عليك.
يوسف بشر: علشان انت سقطني ف الامتحانات وخلتني اعيد السنه مرتين و انا كنت بحب نور واسر كان بيحبها واما قلتلها اني بحبها قالتلي احنا زمايل واخوات بس واما روحت اتصاحب ع ملك وسارة رفضواا ..ليه هااا انت واسر وباهر احسن مني ف ايه ..فقررت انتقم منكوا كلكوا
عمار بزعيق: علشان انت اخلاقك زباله...ثم حد ينتقم من حد كدااا لدرجة انك تقتل اسر ...لدرجه القتل ي زبااله كان عملك ايه هااا عملك ايه!
يوسف بصدمه: ايييه انا مقتلتش حد انت مجنون انا كل الي بعملوا اني كنت بعمل اصوات واخوفكم بس بس مقتلتش حد !
عمار ونور بصدمه: اييييييه !
نور بصدمه: ازاااي امال مين الي قتلوا معنااه ايه الكلام داا?!
عمار بصدمه: معنااه ان فعلا البيت مسكوون !
يوسف بتوتر وصدمه: يعني في جن ف البيت !
عمار ونور بزعيق: ملك وساارة بسرعة ولازم ندور ع باهر
عمار بحده: بص ي زفت انت حسابك معايا بعدين انت هتنزل تدور ع باهر معانا وهنزل نور لملك وسارة ولو لعبت بديلك وربي لكون سايبك هنا وقافل عليك .
يوسف بتوتر: ل..ا لا...ح حا..ض..ر حا..ضر
عمار بحده: يلا اداامي
نزلوا كلهم ولقوا ملك نامت ع كتف سارة وسارة اعده جنبها بتعيط من الخوف..
سارة بصدمه ممزوجه بدموعها: ايه داا يوسف ايه الي جابك هنااا??!
عمار بجديه: مش وقتواا هنحكيلك بعد..
قطع كلامه صريخ ملك مفزوعه من النوم
جريت عليها سارة: اهدي اهدي ي ملك انا سارة انا سارة في ايه ي حبيبتي
ملك بتهتها:ك ك ..كا..بوو..س...
عماار: اهدي اهدي واحكيلنا
بعد ما هديت ...
ملك: شفت ف الكابووس ان بااهر اتقتل ونفس الراجل الي شفته دفنه جنب اسر وشافني وقالي" لقد اقلقتم رااحتنا ..لقد اقلقتم راحتناا فانتظروا دوركم سنقتلكم سنقتلكم يا من اقلقتم راحتنا" وبعدين انا قمت مفزوع ..وقطعت كلامها اما شافت يوسف
ملك بصدمه: يوسف ايه الي جابك هناا!
ساارة: بعديين بعديين هيحكولنا .
عمار: احنا لازم دلوقتي ندور ع بااهر قبل ما الراجل دا يوصله...
راحوا كلهم يدوروا ع بااهر لحد ما وقفواا فجأه بسبب صريخ ملك وهي بتقول: لالا مش ممكن تعالوا ورايا بسرعه
راحوا وراها لاقوها طلعت فجنينه القصر وراحت ورا القصر عند
لحد ما راحت عند المقابر الي شافتها قبل كدا ووقفت من الصدمه امااا شاافت ان القبر الي مكتوب عليه باااهر! اتقفل!
بصتلهم وقالتلهم بصدمه: ده المكان الي اتدفن في اسر وقبر الي مكتوب عليه اسم باهر اتقفل يعني هو كمااان مااات ودفنووه !
سارة بدمووع:يعني ايه احنا الي علينا الدور
يوسف بتوتر: ي جماعه طب هنعمل ايه دلوقتي
فقالت سارة: احكيلي ي عمار ايه الي جاب يوسف هنا
عمار حكاالهاا الي حصلهم فوووق
سارة بدمووع: ليه ي اخي احنا عملنالك ايه منك لله
عماار: مش وقتو...وقطع كلامه لما بص حواليه ملقاااش نور وملك
عماار بصدمه: ملك ونور فييين
سارة بصدمه ممزوجه بدموعها: يالهوي كمااان يعني معتش غيرنااا تعالوا نخش نشفهم جوا بسرعه...
دخلوا جوااا دوروا عليهم ف كل اوض الفيلااا وطلعوا ع السطح ودوروا ف الجنينه لحد ما لمح يوسف حد بيردم رمل عند المقابر
يوسف بصدمه: في حد بيدفن حد هناك اهوو
بيبصول الراجل شافهم جري بسرعه البرق ودخل جوا القصر
عمار: تعالوا نشوف بيدفن مين بسرعه
سارة جريت بسرعه وراحت عند المقابر
سارة بترجع لورا من الصدمه: لا لا مش ممكن لا كدا كتير نور وملك دفنهم لااااااا
عمار جرا عليها وخدها ودخل القصر...
عمار دخل الصاله بتاعت القصر وبصريييخ قاال: اييييييه احنا عملنالكم ايييه عمالينا تقتلوا فينا واحد وراا التاني ليه
جاله صوت عالي جدا من القصر كله " لقد اقلقتم رااحتنا ..لقد اقلقتم راحتنا ..لقد اقلقتم راحتنا سنقتلكم جميعاا ..سنقتلكم جميعاا انتظروووا دوركم ياا من اقلقتم راااحتنااا انتظروووا دوركم "
وصوت بيتكرر لحد ما سكت الصووت خاالص
عمااار مش عارف يتكلم من الصدمه وساااره بتعيط جااامد
عماار: يوسف فين ..
سارة بدمووع: هو بيجري فوووق ليه الحقوا بسرعه...
عمارر: استخبي ورا العموود دااا وانااا هجيبه وجايلك .
سارة: متتاخرش اناا خاايفه
عمار جري ورااه
وشوييه وسمعت صريخ يوسف وعمارر
اعدت تعيط من الخوووف وان هي خلاص لو ماتوا هتبقي لوحدهاا واكيد هتمووت
طلعت تجري بعد نا شافت من ورا العمود الراجل بيجر يوسف وعماار وراح يدفنهم طلعت تجري تجرييي وطلعت لبوابه القصر مبتتفتحش نطت من ع اليور بعد محولاات فشل كتيير واعدت تجري تجري برا القصر لحد ما شافت عربيه شورتلها ووقعت اغمي عليها اوداامها.
النهاية
وبعد مروور 2 سنتيين
سارة طالعه من المستشفي بعد ما اعدت فيها سنتين تتعالج نفسيااا بعد الي شافته وبعد ما اصحابها كلهم ماتوا
وقررت انها تروح وتسال عن القصر داا وبعدما روحت عملت بحث عن القصر داا
وكان مكتوب عنه انه مسكون من 50 سنه وحصلت كام حادثه وفي ناس كتيير ماتت هناك وكانوا بيدفنوا ورا القصر وان محدش بيدخله...وقررت سارة انهااا هتكتب كل الي مرت بيه ف كتاب وتنزله ...
Stop
كلمه قالها المخرج ليعلن انتهاء الفيلم
المخرج:هاااايل ياا جماعه ادائكواا روعه...مع انكوا مش ممثلين بس فكرت الفيلم دي روعه
اسر:شكرا يا فندم
نور بتعب:احنا هنروح نرتاح بقي انا بقالي كتير منمتش