رواية العاصفة الجزء الثاني للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس والأربعون
كريم ومؤمن أخدوا البنات مطعم يتعشوا فيه .. أمل ونور مسكوا المنيو وفضلوا يقولوا اد ايه جعانين وبعدها كل واحدة طلبت ساندوتش وسط ذهول مؤمن وكريم
مؤمن بهمس: هما مش بقالهم ساعة بيقولوا جعانين ! أنا تخيلت هيطلبوا أكل المطعم كله والمطاعم المجاورة ؟
كريم بنفس الهمس: كان عندي نفس الإحساس وحياتك
أمل بفضول: بتقولوا ايه ؟
كريم ببراءة مصطنعة: ولا حاجة بس بقالك ساعة بتقولي جعانة هاتي أكل يا أمل
أمل ببراءة: ماهو ده كفاية .. يا ريتني أرجع لطبيعتي
نور لأمل: طول ما باصينلنا في الأكل هيفضل أكلنا ضعيف كده ! أنا مش عارفة لو أكلنا بجد هيعملوا فينا ايه ؟
مؤمن بتريقة: الندالة هتشتغل بقى صح .. ده احنا مش عارفين نعمل معاكم ايه !
أخيرا وصل الأكل وأمل ونور أكلوا حاجات بسيطة .. ومش قادرين يخلصوا الساندوتش اليتيم اللي طلبوه
كريم بتريقة: امال جعانين جعانين وفي الآخر ساندوتش يتيم مش هتخلصوه ؟
مؤمن بصله: تقريبا بيشتغلونا ولا ايه ؟
نور بتهكم: من القر علينا نفسنا اتسدت
أمل بتأييد: فعلا يا بنتي عندك حق..
نور بتعاطف: ربنا يكون في عوننا ياحبيبتي
مؤمن بذهول: هو كل حاجة ترموها علينا ولا ايه !
كريم بتأييد: واضح إن الستات بيحبوا دور المظلومين كتير
قضوا السهرة كلها في هزار وتهكم الشباب على البنات ..
خرجوا من المطعم ومروحين ومؤمن بص لكريم: ما تقف نجيب حاجة نشربها ! احنا بناكل ونشرب فيهم ومش بنجيب حاجة لنفسنا
نور بتريقة: هو أنت جيبت وحد منعك يعني !
كريم بصله: عايز تجيب منين !
مؤمن قاله المكان و كريم راح عنده..
مؤمن بص حواليه: اركن بعيد يا كريم الدنيا زحمة مش هتلاقي ركنة .. اركن هناك كده الجو هادي
كريم بعد وركن في مكان هادي وبصله: عايز ايه بقى يا سيدي !
مؤمن بتفكير: الكوكتيل بتاعهم تحفة ( بص للبنات ) نور هتاخدي ايه أنتي وأمل ؟
نور بتفكير: زيك ( بصت لأمل اللي قالت زيها
كريم: ٤ كوكتيل .. هنزل أجيبهم ولا تنزلوا نروح هناك؟
أمل بتعب: لا لا خلينا هنا .. مش هننزل بقى ولا حابة تنزلي يا نور ؟
نور بصتلها: ولا قادرة أتحرك .. هنا أفضل
كريم هز دماغه: تمام .. هنزل أجيبهم وأنت خليك معاهم
كريم نزل وراح للمحل ومؤمن فضل مع البنات ..
نور بصتله: مؤمن ! أنا مش هقدر اخد كوباية كاملة لوحدي .. خليني اخد من كوبايتك معلقة وخلاص .. مش هقدر معدتي متضايقة .. كلم كريم قوله بلاش يعمل حسابي..
أمل بصتلها: وأنا كمان ( بصت لمؤمن ) اتصل بيه وقوله بلاش حرام نجيب وتترمي
مؤمن ابتسم: الله يرحم أيام ما كنا بنضرب الكشري وراه العصير وراه الدرة المشوي
أمل ابتسمت: أيام بقى
مؤمن طلع موبايله وبيرن بس لقى كريم سايب موبايله جنبهم .. بصلهم: هنزله دقيقة وراجع اوك
ناهد في البيت قاعدة متوترة ومش قادرة تنام وهم برا .. حسن لاحظ توترها: خير يا نونا مالك ! ما تيجي ترتاحي
ناهد بصتله: ارتاح أنت يا حسن .. أنا شوية وهاجي
حسن ابتسم: العيال كبرت وبقت رجالة مش صغيرين هتقلقي عليهم
ناهد ابتسمت: لسة شايفاهم عيال صغيرين ولسة بقلق عليهم أعمل ايه بقي !
حسن ابتسم: هيجوا ما تقلقيش تعالي ارتاحي
قعدت جنبه بس من جواها مش قادرة تتطمن أبدا ..
أمل ونور بيتكلموا ومرة واحدة حد فتح باب أمل وفي ايده مطواة: اللي معاكم أنتي وهي !
البنات هتصرخ بس زعق: نفس واحد وهخلي المطواة تعمل في وشكم شوارع .. طلعوا اللي معاكم بهدوء كده وخلينا حلوين
مؤمن راح لكريم اللي اتفاجيء بيه:أنت سيبت البنات لوحدهم يا مؤمن ؟
مؤمن كشر: ما سيادتك سايب الموبايل في العربية ! المهم هات اتنين كوكتيل بس مش أربعة .. البنات مش عايزين
كريم هز دماغه بموافقة وبص ناحية العربية ولمح إنها منورة ولما ركز لقى باب أمل مفتوح وحد واقف فيه فطلع يجري ومؤمن بص وبدون تفكير طلع وراه
الراجل بص لمح كريم ومؤمن جايين جري عليه واتوتر وبدون تفكير قفل باب أمل وركب مكان كريم ودور العربية واتحرك بيها بسرعة ..
كريم ومؤمن الاتنين جريوا ورا العربية بس بعدت و وقفوا الاتنين في حالة صدمة ومش مستوعبين اللي حصل ولا عقلهم حاول يفكر ايه اللي هيحصل ؟
كريم بغضب: نزلت من العربية ليه يا مؤمن !
مؤمن ما ردش لأنه مش قادر يفكر إن مراته اتخطفت منه قدام عينيه !
واقفين الاتنين في نص الطريق وتاكسي معدي فبيزمر علشان يوسعوا وهنا الاتنين بصوا لبعض و وقفوا في النص فالتاكسي وقف غصب عنه وكريم فتح باب السواق: محتاج عربيتك دي بسرعة
السواق زعق: لا أنتوا فاكرين نفسكم هتسرقوني ولا ايه !
كريم زعق: اتحرك يا تنزل يا توسع محتاج عربيتك .. انقل نفسك ورا يا هنزلك الشارع اتحرك
مؤمن زعق: اتحرك يا بني آدم .. عربيتنا اتاخدت وفيها مرتاتنا انجز..
السواق خاف وفكر ينزل بس اتراجع ورجع في الكنبة ورا وكريم ركب مكانه وجنبه مؤمن واتحركوا
كريم بخوف: موبايلك معاك !
مؤمن: اه معايا اهو
كريم بسرعة: اتبع موبايلي .. موبايلي شغال .. بسرعة يا مؤمن
مؤمن بيزعق: اهو لحظة بس .. بيشتغل..
كريم بعصبية: مش عارف ايه اللي نزلك من العربية .. هجيب كوبايتين زيادة ويترموا ! مافي داهية
مؤمن زعق: علشان كنت غبي .. خلاص .. رنيت عليك ما ردتش نزلتلك .. ما تخيلتش إن حد هياخدهم بالعربية .. ما فكرتش يا كريم
سكتوا الاتنين والسواق ورا متابعهم ومش فاهم حاجة بس نوعا ما اتطمن إنهم مش حرامية ومش هيسرقوه .. شكلهم ما يقولش إنهم حرامية ..
أمل ونور في العربية مصدومين ومرعوبين من اللي بيحصل ونور بتعيط: طيب نزلنا وخد العربية باللي فيها
أمل بخوف: اه اقف خلينا نزل وأنت امشي
الحرامي: اسكتي أنتي وهي خليني أفكر في المصيبة دي ..
اتصل بزمايله وقالهم إنه سرق عربية وقالهم يقابلوه واتفقوا على المكان..
أمل بإصرار: اقف نزلنا وامشي بالعربية براحتك .. الدنيا هتتقلب عليك طول ما احنا معاك
الحرامي زعق ورفع المطواة: اخرسي أنتي وهي واسكتوا ..
أمل ونور ماسكين ايدين بعض برعب وخوف وكل واحدة فيهم بتفكر ايه اللي هيتم ويحصل .. نور كانت مرعوبة ومش عارفة تفكر وأمل بتطمن نفسها وتطمنها: كريم هيجي .. كريم هيجي يا نور ..
مؤمن بص لكريم بلهفة: موبايلك ظهر اهو .. ادخل يمين ..
فضلوا ماشيين ورا البرنامج اللي بيتتبع موبايل كريم
كريم بسرعة: اتصل ببابا خليه يكلم البوليس يكون معانا .. محدش عارف هو هياخدهم فين ؟
مؤمن اتصل بحسن اللي أول ما موبايله رن ناهد بسرعة: مين يا حسن ؟
حسن باستغراب: مؤمن
ناهد بقلق: رد بسرعة في حاجة حصلت رد عليهم
حسن رد: خير يا ابني أنتوا فين !
مؤمن بتوتر فتح الأسبيكر: عمي مش خير .. نزلنا من العربية لحظة بنجيب عصير و واحد خد العربية
حسن بسرعة: في داهية العربية المهم إنكم بخير ! أنتوا فين وأنا هجيلكم
كريم بسرعة: بابا اللي أخد العربية خدها بالبنات .. أمل ونور فيها..
هنا الصمت خيم على الكل وناهد بتتنفس بالعافية وبتحاول تتماسك كان لازم تمنعهم يخرجوا .. كان قلبها حاسس إن في حاجة هتحصل ..
حسن أخيرا نطق: أعمل ايه يا كريم ! قولي أتصرف ازاي !
كريم بتوتر: بلغ البوليس يجوا معانا أنا بتتبع موبايلي لأنه في العربية وماشيين وراه بس مش عارف هو رايح بيهم فين فممكن نحتاج البوليس معانا ..
حسن بسرعة: حاضر هقلب الدنيا ما تقلقش .. بلغني بس مكانك وأنا هتصرف يا كريم ..
كريم بتوتر: اللاب بتاعي في أوضتي فيه برنامج يقدر يتتبع موبايلي وعربيتي كمان يا بابا .. هاته وهتعرف مكان العربية كمان
حسن بسرعة قام: حاضر هتتبع موبايلك وهجيب البوليس معايا وأنت معانا علي التليفون .. بس كريم ما تتهوروش أرجوكم .. خلينا نتعامل بعقلنا مش بعواطفنا .. علشان نرجعهم
قفل وبص لناهد: مش وقت انهيار يا ناهد
ناهد بصتله: لو البنات جرالهم حاجة متخيل كريم ومؤمن هيحصلهم ايه ؟
حسن بتفاؤل: مش هيحصلهم حاجة
حسن اتصل بالبوليس وبمعارفه علشان يتحركوا بسرعة وطلع هو كمان بسرعة جاب اللاب بتاع كريم وشغله وشغل البرنامج ك اللي كريم قال عليه وبالفعل كان زي ال GPS بيحدد مكان الموبايل
اتحرك وقابل قوة البوليس اللي هتتحرك وادالهم اللاب علشان يتتبعوا العربية
واتحرك هو معاهم ..
مؤمن بص لكريم: الموبايل مش بيتحرك، وقفوا شكلهم !
كريم متوتر: وقفوا فين !
مؤمن مرعوب على البنات: بعد حوالين ٢٠٠ متر مننا
كريم هدئ السرعة وبيقرب بحذر لحد ما مؤمن شاورله: مش هي اللي مدية انتظار دي ؟
كريم بهدوء مرعب: هي فعلا
ركن على جنب وطفى العربية وبصوا لبعض واتصلوا بحسن بلغوه مكانهم
حسن نبههم: كريم احنا قريبين منكم جدا ما تتهوروش ..
كريم بقلق: حاضر بسرعة بس
فضلوا مراقبين الوضع والسواق همس: دي عربيتكم !
مؤمن رد: اه هي ..
كانوا أربع شباب وبيتخانقوا تقريبا وكريم بص لمؤمن بعصبية: هنفضل نتفرج عليهم ! البنات في العربية ! قبل ما ينزلوهم والوضع يتأزم
مؤمن: يلا ننزل
السواق وقفهم: مش البوليس جاي استنوه
كريم بصله بنرفزة: لو مراتك في العربية دي هتستنى !
السواق بصلهم: لا مش هستنى
نزلوا واتفاجئوا بالسواق نازل معاهم فبصوله فهو ابتسم: أمي ربتني راجل أنا اسمي محمود على فكرة
اتحركوا التلاتة بحذر مع بعض وبيحاولوا ما يظهروش لحد ما يقربوا..
الشباب قابلوا الحرامي وهيصوله أول ما شافوا العربية اللي سارقها وفجأة واحد فيهم لمح أمل ونور وزعق: ايه دول !
الحرامي: مالحقتش أنزلهم أعمل ايه يعني !