قصص هادفة و روايات ذات فائدة ومغزى

حكايات منار الحكاية 27 بعنوان فتنة

غلاف: حكايات منار الحكاية 27 بعنوان فتنة

حكايات منار الحكاية 27 بعنوان فتنة هيثم انتى فين بقالك اسبوعين مبتروديش على مكالماتى ليه وسألت سارة عنك قالت انها برضه متعرفش عنك حاجة من اسبوعين ريهام انا لا عايزة اعرفها ولا اعرفك تانى سبنى في حالى يا هيثم ابعد عنى وانسي انك كنت تعرفنى في يوم هيثم بصدمة نعم ياختى سمعينى تانى كده قولتى ايه علشان...

حكايات منار الحكاية 26 بعنوان اختيارات وثمنها

غلاف: حكايات منار الحكاية 26 بعنوان اختيارات وثمنها

حكايات منار الحكاية 26 بعنوان اختيارات وثمنها انا سهام ده اسمى ونفسي ربنا يجعلى نصيب منه ويرمى سهم واحد بس في قلب صفوان ابن عمى ويحبنى ولو كتير عليا كفاية سهم في عقله ويقتنع بيا يشوفنى بس وانا صغيرة كنت بخاف من صفوان اوى لو شفته وانا بلعب ابطل لعب وابص في الارض لو جه فى قاعدة انا موجودة فيها اقوم...

حكايات منار الحكاية 25 بعنوان رسايل

غلاف: حكايات منار الحكاية 25 بعنوان رسايل

حكايات منار الحكاية 25 بعنوان رسايل انا سكن عندى تسعتاشر سنة اول سنة فى كلية اعلام بنت وحيدة عندى اخين ولاد اكبر منى واحد فيهم اكبر منى بتسع سنين ده متجوز ومخلف اسمه منذر والتانى اكبر منى باربع سنين اسمه يحيى تسمعو عن لغة الجسد اللى هى معناها حركات الجسم اللي بتعبر عن حالة صاحبها وبتبين هو بيكدب...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة السابعة

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة السابعة

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة السابعة تدخل شهرزاد بخيلاء وهي في اجمل زينتها وابتسامه جميله علي وجهه الساحر وتنحني باحترام وتجلس عند قدام الملك شهريار وتقول له بدلال جاريتك يا مولاي شهريار لقد اتيتي في ميعادك يا شهرزاد اجلسي وهاتي ما عند من حكايات واكملي عليا ما كان من...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة السادسة

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة السادسة

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة السادسة دخلت سهرزاد وهي مشرقه وسعيدة علي شهريار الذي كان بانتظارها لتجلس عند قدميه بعد ما انحنت له بكل احترام وقالت له جاريتك شهرزاد با مولاي شهريار اهلا بك يا شهرزاد اشتقت الي حكاياتك ورواياتك اخبريني ما كان بين الملك صفوان والعجوز غفار...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الخامسة

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الخامسة

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة الخامسة في الليل يحلي السهر وشهرزاد اكتر من تحلي معها السهر وهي تدخل لمخدع الملك شهريار وتمشي اليه بكل فخر وتنحني لمليكها بكل اعتزاز وتقول له جاريتك يا مولاي. شهريار مرحبا بك يا شهرزاد كيف ما اصبحتي اليوم شهرزاد اصبحت علي خير ما يرام يا...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الرابعة

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الرابعة

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة الرابعة اعتدل الملك شهريار علي مكتئة الوثير وجلس باعتدال ونظر الي حارسة مسرور وساله لماذا لم تحضر شهرزاد الي الان مسرور انها مريضه وطريحة الفراش يا مولاى ابلغتتي وصيفتها زمردة بذلك منذ قليل هل ارسل في طلبها من جديد الملك شهريار لا ساذهب انا...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الثالثة

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الثالثة

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة الثالثة كعادة كل مساء دخلت شهرزاد تتمختر بفستانها الجميل وزينتها الخلابة وتذهب الي مليكها وتجلس عند قداميه، وتنحني له بكل اجلال وتقول له جاريتك يا مولاي. شهريار اهلا بيكي يا شهرزاد اتنا ما بقي من حكاية الملك صفوان مع زوجته زبيدة وكيف سيزف...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الثانية

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الثانية

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة الثانية دخلت شهرزاد علي الملك شهريار كالمعتاد وهي في اجمل زينه و هيئة لها وجلست عند قدميه وانحنت له، وقالت جاريتك يا مولاي شهريار. شهريار اجلسي يا شهراز وهاتي ما عندك من الحكايات وقولي لي ما هو ات وقصي عليا ما تبقي من حكاية ملك الممالك...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الأولى

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الأولى

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة الأولى في احدي الممالك القديمة كان الملك صفوان يجلس علي عرشة وحوله مجلس العرش يتداوول في امور الممالك ليحضر رسول من احدي الممالك ويعطي رساله للوزير سرماد. الملك ماذا يوجد بالرساله التي حملها اليك الرسول الوزير بدهشه ما يوجد في الرساله عجب...

حكايات منار الحكاية 24 بعنوان سوء تقدير

غلاف: حكايات منار الحكاية 24 بعنوان سوء تقدير

حكايات منار الحكاية 24 بعنوان سوء تقدير جاسر يعنى ايه مش هتقدرى تكملى معايا مروة يعنى مش هقدر اكمل معاك يا جاسر بجد مش هقدر بقية حياتى مينفعش اعيشها معاك احنا مينفعش نتجوز جاسر بسخرية ليه بقى ان شاء الله مروة بجدية علشان الجواز اساسه القبول وانت مش قابلنى جاسر مين قالك انى مش قابلك مروة انا بقولك...

حكايات منار الحكاية 23 بعنوان من عاب ابتلى

غلاف: حكايات منار الحكاية 23 بعنوان من عاب ابتلى

حكايات منار الحكاية 23 بعنوان من عاب ابتلى انا نغم عندى اربعة وعشرين سنة لسه واكلة علقة موت من جوزى حالا ليه من غير سبب متجوزاه من سنتين ومن اول يوم جواز وانا بضرب من غير سبب هو اكيد مريض نفسي ايه اللي خلانى اتجوزه ايه اللي وصلنى للى وصلتله ده دى حكاية طويلة بدأت من وانا عندى تمنتاشر سنة لما فارس...

حكايات منار الحكاية 22 بعنوان اختيار صعب

غلاف: حكايات منار الحكاية 22 بعنوان اختيار صعب

حكايات منار الحكاية 22 بعنوان اختيار صعب بلال جنة انتى مش هتسيبينى صح جنة بلال انت شايف الوقت مناسب للسؤال ده احنا بنختار قاعة علشان نعمل فرحنا فيها تفتكر ده وقت او مكان تسالنى فيه السؤال ده بلال باصراراه وقته ومكانه وجاوبى سؤالى يا جنة جنة مية مرة جاوبته قبل كده مية مرة يا بلال من يوم ما اتخطبنا...

حكايات منار الحكاية 21 بعنوان مترخصوش الغالي

غلاف: حكايات منار الحكاية 21 بعنوان مترخصوش الغالي

حكايات منار الحكاية 21 بعنوان مترخصوش الغالي مرح وهى بتخبط على باب الحمام ياللى جوا انتى كويسة...طيب فيكى ايه طيب...بتعيطى ليه...بصي مينفعش تفضلى تعيطى جوا كده الحمام ممكن اي حد فى البنات يدخله وانتى صوت عياطك عالى... طيب ايه رايك تخرجى وانا اوديكى مكان تعيطى فيه براحتك...يينتى هتتفضحى بعياطك ده...

حكايات منار الحكاية العشرون بعنوان نجاة حياة

غلاف: حكايات منار الحكاية العشرون بعنوان نجاة حياة

حكايات منار الحكاية 20 بعنوان نجاة حياة هذه الحياة ليها جزء أول هو حكاية مروان بيقولو ان المعجزات خلاص راح زمانها وان في وقتنا ده محدش احلامه بتتحقق بس مروان مش شايف كده مش شايف كده خالص بيقولى ان كل يوم بيعدى علينا واحنا سوا بيثبت ان كلام الناس دى اي كلام وان رحمة ربنا وكرمه اكبر دليل علي ان...

المزيد من القصص و الروايات...