قصص هادفة

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الثالثة

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الثالثة

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة الثالثة كعادة كل مساء دخلت شهرزاد تتمختر بفستانها الجميل وزينتها الخلابة وتذهب الي مليكها وتجلس عند قداميه، وتنحني له بكل اجلال وتقول له جاريتك يا مولاي. شهريار اهلا بيكي يا شهرزاد اتنا ما...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الثانية

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الثانية

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة الثانية دخلت شهرزاد علي الملك شهريار كالمعتاد وهي في اجمل زينه و هيئة لها وجلست عند قدميه وانحنت له، وقالت جاريتك يا مولاي شهريار. شهريار اجلسي يا شهراز وهاتي ما عندك من الحكايات وقولي لي ما...

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الأولى

غلاف: حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب الليلة الأولى

حكاية ملك الممالك الخمس وبنت الحطاب تأليف سلمى سمير الليلة الأولى في احدي الممالك القديمة كان الملك صفوان يجلس علي عرشة وحوله مجلس العرش يتداوول في امور الممالك ليحضر رسول من احدي الممالك ويعطي رساله للوزير سرماد. الملك ماذا يوجد بالرساله التي حملها...

حكايات منار الحكاية 24 بعنوان سوء تقدير

غلاف: حكايات منار الحكاية 24 بعنوان سوء تقدير

حكايات منار الحكاية 24 بعنوان سوء تقدير جاسر يعنى ايه مش هتقدرى تكملى معايا مروة يعنى مش هقدر اكمل معاك يا جاسر بجد مش هقدر بقية حياتى مينفعش اعيشها معاك احنا مينفعش نتجوز جاسر بسخرية ليه بقى ان شاء الله مروة بجدية علشان الجواز اساسه القبول وانت مش...

حكايات منار الحكاية 23 بعنوان من عاب ابتلى

غلاف: حكايات منار الحكاية 23 بعنوان من عاب ابتلى

حكايات منار الحكاية 23 بعنوان من عاب ابتلى انا نغم عندى اربعة وعشرين سنة لسه واكلة علقة موت من جوزى حالا ليه من غير سبب متجوزاه من سنتين ومن اول يوم جواز وانا بضرب من غير سبب هو اكيد مريض نفسي ايه اللي خلانى اتجوزه ايه اللي وصلنى للى وصلتله ده دى...

حكايات منار الحكاية 22 بعنوان اختيار صعب

غلاف: حكايات منار الحكاية 22 بعنوان اختيار صعب

حكايات منار الحكاية 22 بعنوان اختيار صعب بلال جنة انتى مش هتسيبينى صح جنة بلال انت شايف الوقت مناسب للسؤال ده احنا بنختار قاعة علشان نعمل فرحنا فيها تفتكر ده وقت او مكان تسالنى فيه السؤال ده بلال باصراراه وقته ومكانه وجاوبى سؤالى يا جنة جنة مية مرة...

حكايات منار الحكاية 21 بعنوان مترخصوش الغالي

غلاف: حكايات منار الحكاية 21 بعنوان مترخصوش الغالي

حكايات منار الحكاية 21 بعنوان مترخصوش الغالي مرح وهى بتخبط على باب الحمام ياللى جوا انتى كويسة...طيب فيكى ايه طيب...بتعيطى ليه...بصي مينفعش تفضلى تعيطى جوا كده الحمام ممكن اي حد فى البنات يدخله وانتى صوت عياطك عالى... طيب ايه رايك تخرجى وانا اوديكى...

حكايات منار الحكاية العشرون بعنوان نجاة حياة

غلاف: حكايات منار الحكاية العشرون بعنوان نجاة حياة

حكايات منار الحكاية 20 بعنوان نجاة حياة هذه الحياة ليها جزء أول هو حكاية مروان بيقولو ان المعجزات خلاص راح زمانها وان في وقتنا ده محدش احلامه بتتحقق بس مروان مش شايف كده مش شايف كده خالص بيقولى ان كل يوم بيعدى علينا واحنا سوا بيثبت ان كلام الناس دى...

حكايات منار الحكاية التاسعة عشرة بعنوان حياة مروان

غلاف: حكايات منار الحكاية التاسعة عشرة بعنوان حياة مروان

حكايات منار الحكاية 19 بعنوان حياة مروان أنا حياة خمسة وعشرين سنة مدرسة رياض اطفال انا بحب الاطفال جدا وعلشان كده دخلت تربية رياض اطفال مع ان مجموعي كان يدخلنى كليات تانية كتير ممكن انتم تشوفوها احسن من يومين اتقدملي واحد جارنا قعدت معاه بس مقدرتش...

حكايات منار الحكاية الثامنة عشرة بعنوان دوام الحال من المحال

غلاف: حكايات منار الحكاية الثامنة عشرة بعنوان دوام الحال من المحال

حكايات منار الحكاية 18 بعنوان دوام الحال من المحال عالية بصوت نايم كريم انت ايه اللى مصحيك لحد دلوقتى ايه ده انت بتعيط كريم وهو بيحاول يدارى وشه عنها مفيش حاجة يا عالية ادخلي انتى نامى وانا شوية كده وهنام عالية بخوف كريم فى ايه مالك حصل ايه كريم مش...

حكايات منار الحكاية السابعة عشرة بعنوان زوجة بقلب أم

غلاف: حكايات منار الحكاية السابعة عشرة بعنوان زوجة بقلب أم

حكايات منار الحكاية 17 زوجة بقلب أم يحيى هخلص شغل واجى اخدك نجيب موبايل بدل اللي اتكسر منى ده وبالمرة نتغدى بره راندا تمام خلص ورن عليا علشان تيجى تلاقينى جاهزة يحيى تمام يا حبيبتى مع السلامة راندا فى حفظ الله يا حبيبى انا راندا خمسة وعشرين سنة...

حكايات منار الحكاية السادسة عشرة بعنوان حلالي

غلاف: حكايات منار الحكاية السادسة عشرة بعنوان حلالي

حكايات منار الحكاية 16 بعنوان حلالي بيقولو ان الجنة تحت اقدام الامهات بس فى حالتى انا الجنة هتكون تحت رجلين مرات ابويا وامى بالنسبالى هى الجحيم انا فيروز عندى واحد وعشرين سنة كلية علوم ابويا فضل سنين كتير مش عايز يتجوز شايف انه لسه بدرى ولما فاق من...

حكايات منار الحكاية الخامسة عشرة بعنوان العتب على النظر

غلاف: حكايات منار الحكاية الخامسة عشرة بعنوان العتب على النظر

حكايات منار الحكاية 15 بعنوان العتب على النظر الكلام ليه سحر بجد كلام بسيط ممكن يطير اللي قدامك من الفرحة وكلام تاني يوجع قلبه كلام ممكن يحببك في انسان وكلام تاني يخلى كرهه فى قلبك ملوش حد كلام بيطمن وكلام بيخوف اوعى تستهون بكلامك انت متعرفش ممكن...

حكايات منار الحكاية الرابعة عشرة بعنوان حكاية حب

غلاف: حكايات منار الحكاية الرابعة عشرة بعنوان حكاية حب

حكايات منار الحكاية 14 بعنوان حكاية حب سلمى يا نوران حرام عليكى نفسك انتى عارفة انه بيستغلك وانك مش فارقة معاه وانه انانى وميهموش غير نفسه نوران عارفة يا سلمى عارفة سلمى وعارفة ان برغم انه عارف انك بتحبيه وبتتمنيله الرضا راح خطب بنت خالتكم علشان هى...

حكايات منار الحكاية الثالثة عشرة بعنوان أصل وصورة

غلاف: حكايات منار الحكاية الثالثة عشرة بعنوان أصل وصورة

حكايات منار الحكاية 13 بعنوان أصل وصورة انا عمر تسعة وعشرين سنة محاسب في شركة اسمها ولا مش مهم تعرفو الشركة اسمها ايه المهم يعنى، انا شاب عادى جدا لا ملتزم اوى للاسف ولا برضه مقضيها وخارب الدنيا طول عمرى كده في الوسط اعمل الذنب واستغفر ومعرفش افرح...

لتصك قصصنا الجديدة ... اعمل لايك لصفحتنا