قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ولنا لقاء آخر للكاتبة نهال مصطفى الفصل السابع والثلاثون والأخير

رواية ولنا لقاء آخر للكاتبة نهال مصطفى الفصل السابع والثلاثون والأخير

رواية ولنا لقاء آخر للكاتبة نهال مصطفى الفصل السابع والثلاثون والأخير

صغير كنت أستعجل الأيام كي أكبر، والآن أترجي الأيام أن تعيدني حيث طفولتي وتنساني هنآك، ليس الموت هو آكبر خسآرة بِالحيآة فأَكبر خسآرة هي مآ يموت بدآخلنا ونحن مآ مازلنآ على قيد آلحيآة، لم اعرف أن الحياة هي عبارة عن مسرحية بائسة
إنتظرت عودتك اليوم، طال إنتظاري
لم أتهمك بالتأخير، وعدم الرفق بالمواعيد
بل تأكدت أن اليوم لم يأتي بعد، أيجب ان أموت فى غيابك اختناقا لتدرك انك هوائى اتنفسه و احيا به؟!

سلام على الضاحكين الباسمين و فى قلوبهم يحملون سنين بكاء، كل مايجب فعله علي الان أن اسعي الي اقتران العدالة بالقوة بحيث يصبح كل شيء عادل قوي وكل قوي عادل، يخشي الظلم ان يمر امام بابه تصبح العدالة متبرئه تماما من أي مكان يضعف العدالة في كل مكان، ولكن ماذا سأفقد تلك المرة
مازلت اؤمن باني سأجد الطريق يوماً، إلى ذاتي، إلى حلمي، إلى ما أريد.

كانت تلك اخر كلمات يرددها عمر وهو جالس امام شرفته غرفته
قطع فكره رنين هاتفه
انت ياااعم فيينننككك هنموووت م الجوووع وحماتك حالفه مااهي مغديانا الا اما تيجي.

في اي بس ياياسين، منا قولتلكم هاجي بالليل ع المؤتمر
ياعم انجز كلهم متجمعيين هنا وحتي امك هناا كمان ومستنينككك يلااا خلي عندك دم
خلاص جاي جااي اهو يلا اقفل
بسرررعه وحياة اخووك
العيله كلها متجمعه في هول القصر
لكل ظالم ديان مابيغفلش عنه ابدا. ومصير شجرة العدل تطرح ورد.

قال محمود جملته وهو يرتشف فينجان قهووته
نور: معاك حق يابابا، ربنا كبير وقادر ع كل حاجه، وغير كل دا بيعووض وبيعوض اوي كمان
مروان: وانت ياعمي عامل اي دلوقتي، واحوال اهل البلد اي..
كله تمام يابني مادام الواحد ماشي بما يرضي الله، مايخفش ابدا
والله يابابا يابختك اهل البلد بحضرتك، عندهم عمده زيك، ربنا يزيدك كمان وكمان.

ع جنب تاني محمد ويوسف
محمد بوشوشه: احم مين مريهان الل بتكلمها دي
يوسف بلا اهتمام: فريند يااعمو
محمد: اومال تقي الل لسه قافل معاها الشات دي مين
يوسف بنفاذ صبر: فريند بردو ياعمو
وتاليا دي بقي ايييييه
يوسف: دي الل بحبها حب حقيقي بجد
محمد بحسره: والله! مادام هي حب حقيقي بجد، السلطات الل حوليها دول ايه، فتح نفس.

يوسف قفل تليفونه: بص ياعمو في بنت بحسها فهماني وانا بتكلم معاها، وبنت تاني بتعرف تضحكني، وغيرها بيساعدني ف الدراسه، وكده، فلازم يكون عند كل واحد فينا فريندز كتير، عشان يعرف يختار هيكمل مع مين، فاهمني؟!
محمد مسك دقنه الطويله
قووول كمان وكمان ياابن مرووووان قووول، وياتري ابوك، يعرف كل دا.

اقولك سر، ساعات بيديني نصايح عشان اعرف اكسب البنت الل قدامي، وساعات بيكلمهم معايا، بس اوعي تقول لمامي
احممم لا اززززاي ياابن مروووان، يانووور تعالي الحقي يابتاعت القيممم والمبااادئ وشوفي ابنك بيعمل اييييه.

نور باستغراب: مااالك يامحمد
يوسف بتهديد: لو قولتلها هقول لخالتو انك كنت عاوز تكلمهم معاايا، خليك جدع بقي واستر ع ابن اخووك
نور: انتو بتتوشوشو في اييييه
محمد: احممم، هااا ولا حاجه، يوسف ابنك دا عسلاااايه، حاجه كده تتحط ع الجرح يولع، اوووو قصدي يطيب.

نور بعدم تصديق: طيب اتصل بعمر استعجله وبعدين نشوف حواركم، عشان مش مستريحالكم
يوسف بقلق: هي حست بحاجه ولا ايه
محمد: هاا قلب الام بقي..
عمر مقااطعا: انا جيت اهوو، عاملين اي
نور بحنيه: كده ياعمر اسبوعين محدش شايفك
عمر: شغل والله يانور
نور: ممممممم اتلككك اتلكك، عموما يلا ياجماعه الاكل جيه
قربت ع عمر بصوت واطي: ميرنا فوق مع سلمي، ادي البت ريق بقي حرام عليك ٧ سنين صابره عليك.

عمر بيحاول يتهرب: مرووان ماتنادي ع مراتك يااعم..
مروان ضحك: يبقي اكيد بتقول كلام صح وحضرتك مش عارف تهرب منه
نزلت ميرنا في الوقت دا هي وسلمي من فوق
ميرنا اول ماشافته ابتسمت وحست الروح ردت فيها
مروان ابتسم: احم شكلك كده وقعت ف الفخ
نور: يلا ياميرنا تعالي سلمي ع عمر.

ميرنا رجعت مع مروان ونور من فرنسا وبقيت السكرتيره الخاصه لمروان ومديره مكتبه وجميع اعماله، حبت عمر من اول مرة شافته فيها، اعترفتو قريب بحبها، عمر رفض وبقي يتجنب اي فرصه تجمعهمم،.

منيره: يلاااااا الاكل برررررررد
مشيو كلهم ودخلوا اوضه السفره، ياسين اخوه بهمس لعمر
بقي حته الكريم كراميل دي مش عاجبااك، غااوي فقر يااخي
نكزه عمر بقوة: اتلللللللللللمممم.

بين ضحك وهزار وافهات محمد وياسين، وضحك الجميع، وميرنا اللي كل شويه تخطف نظره ع عمر اللي سرق كيانها وقلبها ونور ومروان بيراقبووهم في صمت، وضيق ع حالهم
نسيبهم ونروح مكان تاني، المكان الاشبه بالمغاره المظلم المخييف صوت اجش.

تماام الاوضاع مااشيه كويس اوي
احنا مهديين اللعب اوي الايام دي
= ودي ف حد ذاتها ضربه ف الجوووووون
ناووويين ع اييييه
في اقرب وقت هنحط ايدينا ع كل حاجه، بس نسيب الشعب ينبسط شووويه
سمعت ان بمصر قريبه مراد بيك عاقده مؤتمر دولي مهم جدا، ومن خلال المؤتمر محضره مفاجئه للوطن العربي كله
= المؤتمر دا كل كبيره وصغيره فيه لازم توصلنا، المصرريين ممكن يهدو كل حاجه فوق دماغنا في لمح البصر
في الاخر، النصر لنا.

في قصر المنصوري، بعد ماخلصو الاكل، كل مجموعه فيهم راحو مكان في القصر
ميرنا قربت من عمر بناء ع طلب من نور كمحاوله اخيره
عمر تسمحلي نتمشي شوي ف الجنينه
عمر باستسلام: مافيش مشكله، اتفضلي
القت ميرنا نظره ع نور اللي بادلتها بنظرة تقويها.

مروان قرب من نور وحط ايده ع كتفها
تفتكري في امل،
نور: انت شايف ايه؟
مروان: شايف ان عمر يبقي غبي لو ضيع من ايدو حب زي دا
نور: ربنا يحلها، تعالي نقعد مع ماما وبابا واخواتك.

ميرنا اتسارعت ضرباات قلبها وبتحاول تستقوي
كيفك
ممم بخير، وانتي ازيك
منيحه ياعمر، اي الغيبه دي
مممم شغل وكده..
عمر وحشتني.

ساد صمت لدقائق، شرع عمر بالمغادره، مسكت كفه
فينا نحكي شووي، اقلها لو همشي امشي ع اقتناع
اكيد اتفضلي؟
رفضت حبي ليه ياعمر
مممممممممم، قولتلك منفعكيش
لييه؟ عشان مرتك؟!
ممممم عشان مش هعرف احب بعدها، ومش عاوز اظلمك
بصراحه عمري ما لقيت هيك، واحد تلاقي كل الحب دا منك، يبقي كيف كانت
ومتقوليش ليه اني حبيتها بجد
بس هي مو موجوده، فيك تعطي قلبك فرصه
تؤ الل متعرفهوش ان الحب الحقيقي زي الموت، مابيجيش غير مرة واحده.

صمت تاااااام لدقائق
يعني مافي امل
قالت ميرنا جملتها وهي بتحاول تخبي دموعها
تستاهلي حد يحبك بكل مافيه، بس للاسف انا مستاهلش دا ولا هقدر ابادلك الحب دا، بالتالي هيفشل، مش قصدي اوجعك، بس عاوزك تدي فرصه لغيري ومتستنيش.

هلا مو قايل ان الحب الحقيقي مثل الموت مابيجي الا مرة واحده، ما فيني ادي فرصه لحد وبفضل مسنياك لاخر يوم بعمري، واظن هاد مو صعب، لانك عايش وموجود قدامي، ع عكس حالك في انتظار من لايعود..

بس دا مش حب حقيقي، الحب الحقيقي لازم يكون متبادل
حتى لو وهم، انا حابه اعيش عليه..
ميرنا متوجعيش قلبي وتحمليني ذنبك
مافيها وجع قلب ولا شيء انت مو غلطان، انت ما قولتلك احبك، قلبي هو الل حبك، عن اذنك بمشي هلا
بردو مصممه؟!

هاد مو مشكلتك، هاد مشكلة قلب دايما بيختار من يستحيل الوصول اليه، كي تحدث المعجزه ويوصل اليه، هاد هو شغف الحب، وانا بانتظارة معجزة ياعمر، ياما تكون الي، او بنساك، حتى فكرة انساك مو متقبلها قلبي، خلي بالك ع حالك الخطر حولك كتير..

مشيت ميرنا وسابت عمر ف دوامه
مابين قلبه وعقله وحيره وعذاب
كان لازم تمشي وتسبيني يامنار لوحدي
قالها عمر بكسره وحزن قبل مانور تجي بلحظه
= منار مشيت بس ربنا بعتلك الحب الل يعوضك ياعمر، ليه مكابر ياابن عمي.

وحشتني اوي يانور
= وحشتنا كلنا، بس هي سبقتك ع الجنه خلاص، انت كمان عيش ايامك لحد ماتروحلها، بعد عمرا طويل
واقابلها اززاي، وانا مصنتش غيابها
= اكيد لو ف ايدين منار ترجع لدقيقه، هتقولك عيش حياتك ياعمر، وفكك من المافيا والعصابات الل انت شاغل نفسك بيهم، هتخسر كتير
هخسر! انا خسرت فعلا يانور، بس مسير شمس الحق تظهر.

= غبي اللي يفكر انه هو لوحده الل هيصلح الكون، الكون مش هيتغير الا لو النفوس اتغيرت، وا امر اشبه بالمستحيل
والعمل يابت عمي
= افرح ياسيدي حتى ولو لايام، الفرحه موحشتكس ياعمر، فين عمر بتاع زمان الل وحشني ضحكه وهزارو وافهاااته، ليه فتحت باب للحزن لحد ما سيطر عليك.

مروان مقاطعااا: احممم الله الله والله مراتي دي بتقول حكمممممم..
نور: تعالي ي مروان عقله، وانا هقوم بقي اجهز انا والبنات عشان المؤتمر، وانتو يلا مترغووش كتيررر هاااا
مشيت نور وقعد مروان جمب عمر يتكلمو
جيه الليل ع ابطالنا ومعاااد المؤتمر الطبي واكبر مؤتمر عقد في مصر يضم كل البلاد العربيه والاجنبيه.

نور بتوتر ورا باب قاعه المؤتمر
همووووت م الرعب يامرواان، بص ايدي متلجه صح
طبع مروان قبلته الدافئه ع كفها
قلبي نهدا كده، ونستقوي، انتي ادها يانور، ويلا بقي عاوز اعرف قنبله المؤتمر
نور توترها بيزيد
مروان بص ف ساعته: يلا بقي عاوز اشاور لكل الل ف المؤتمر واقولهم البنت الحلوه دي بنت قلبي وروحي وعقلي ومراتي
نور بتوتر: والنبي انت رايق اوي.

رجع مروان وقعد ف الصف الاول جمب عيلته
اتقدمت نور ع الميك، بعد مقددددمه طوويله باللغه الانجليزيه بتلقائيه وثبااات وكل ماتفكر تهتز تبص ع مروان اللي بيقويها بنظرته
اتوقفت لدقيقه وخدت نفس عميق، وبدات تعرف الموجودين بنفسها بالعربي.

انا الدكتور نورهان الشرقاوي، باحثه في جامعات كاليفورنيا في قسم الاورام ليا ٦ سنين، قبل مااقول مفاجئه المؤتمر، احب اوجه كل الشكر، لنبض قلبي وروحي، لجيشي وسندي الوحيد، صاحب الفضل بعد ربنا سبحانه وتعالي اني اقف قدامكم هنا، مروان، جوزي، كل كلام الدنيا عمره ماهيوفيك حقك، يكفي انك كل كلي لا احد سواك يجوز ان يكونلي، شكرا انك ف حياتي،
صووت تصفيق جامد من الحضور وفرححه.

يوسف لتاليا: مامي حلوة اووي
تاليا: بس مامتك بتحب باباك اوي
يوسف بغمز: بس انا بحبك اكتر
سلمي اخته بعناد: اششش عاوزه اسمع بقا مامي بتقول اي، واصورها صوتك طالع ف الفيديو
يوسف: ياباي فصيله اوي
سلمي تهديد: اتلم احسن اسيحلك وانت عارفني
فريده: اششش ياولاد بس بقي.

نيره لمروان: نور فخر لينا كلنا يامروان، بجد يوسف بيه عرف يختار
مروان ابتسم: ربنا يرحمه، يوسف المنصوري كان ادري واحد بمروان، عرف يختارله الل تصونه وترفع اسمه قدام الدنيا كلها
سلمي اخت نور: انا مبسوطه اوي يامحمد، نور شكلها حلو اووي
محمد بحب: نور تستاهل كل خير ياسلمي، اتعذبت كتير دي اقل حاجه ممكن توصلها.

سااااد صمت تااااام بين الجمييييع اول ما نور قالت.

والمفاجئه اللي هقدمها للعالم كله، مصل معالج لمرض السرطان نهائيا في اقل وقت ممكن، بدون كيماوي، بدون جلسات وووو، المصل دا عاوز تكلفه ضخمه ومعامل مخصصه وتعب ومجهود، انا اتوصلت للفكرة والتركيب، باقي الجزء العملي والتجريبي، ودا سبب مؤتمر النهارده، محتاجين الدعم، مؤسسه او منظمه تتبني المصل، بشرط في حالة اتمامه ونجااحه ينزل في الوطن العربي كله مجان لمده مش اقل من ٥ سنين، هدفي ميكنش ف مريض سرطان، ميكنش في ام بتتعذب عشان ابنها، هدفي نقضي ع المرض اللعين، شكرا لحسن استماعكم.

سكتت نور، وقعدت مكانها وسط رجال من اكبر علماء الطب، مابين مناقشات ومجادلات الحضور عدي اكتر من ١٠ دقايق
نور بتدور بعيونها ع مروان، بصت ع نيره اللي كانت قاعده جمبه بردو ملقيتووش، قلقها زاد، شاورت لمحمد، فهم قصدها، هز راسه بالنفي.

اتقدمت مقدمه المؤتمر ماسكه ظرف بتتكلم بالمصري ومعاها واحده تانيه بترجم الكلام..
المفروض اقول هسيب حضراتكم نص ساعه بريك للتفكير، والرد اذا كان حد من ضيوفنا ممكن يتبني فكرة المشروع، وبصراحه في خلال ال٥ د اللي فاتتو، كانو فيه ٣ اتقدمو لتمويل المشروع.

ترجمت الاخري ما تقوله
نور قلبها طار م الفرحه انها خلاص هرمت باللحظه الل بتتمناها
كملت المذيعه كلامها
كل الشكر للي محبي تمويل المشروع، ولكن خلاص المشروع تم اختيار مموله، وهو......
صمت تااااااااااااااااااام بين حيره وفضول
كملت المذيعه
البيشمهندس مروان يوسف المنصوري
الممول الوحيد الل رفض اي شركاء معاه، بتمويل مشروع الدكتوره نورهان الشرقاوي..

ذهول، صدمه، اتسااع عيون الموجودين، مفاجئه للكل محدش مصدق
نور وقفت
كملت المذيعه: اتفضل يابيشمهندس
نور مشيت وقربت منه بذهول
مسك ايدها وقرب من المااايك وهي واقفه جمبه
دي اقل حاجه ممكن اقدمها للي سرقتني من الدنيا كلها، وبقيت نور قلب مروان
وان شااء الله، هترفعي راسنا يانور.

بس انا ليا شرط، وكاتبه ف الظرف المشروع مش هينطلق الا من مصر، مصر اقوي بولادها وبناااتها، وان شاء الله وثقه في الدكتوره نورهان بعد ربنا، المؤتمر الجاي ف اقرب وقت هيكون بالحالات الل تم معالجتها بالفعل.

صوت تصفيق وصفير وفرررحه وانبهااار، وتصوير الكاميرات
نور لسه مصدومه بوشوشه: مروان انت اتجننت، انت عارف تكلفه مشروع زي دا كام، ويانجح يامنجحش
مروان بحب: كنوز الدنيا كلها مش خساره فيكي، انا واثق فيكي يانور انتي ادها
وسط ضيجيج وكلام الحاضرين
نور متيمه به: مروان
مروان بشغف: قلب مروان هو المؤتمر دا مش زمانه خلص ع كده، طب ايييه يلاااا نخلع.

مسكها من ايدها ومشي من المؤتمر
في الناحيه التانيه كان عمر واقف بيراقب ميرنا
واول ماتلاقت عيونهم ابتسمها وسط الزحمه.

من ورا الستار هناك عيون مختفيه تراقب الوضع ف صمت مرددا بالانجليزيه
اللعنه لا تاخذ مصر فرصه للنهوض بدوننا، النصر لنا، لا لمصر ولا للوطن العربي اجمع
مسكها من ايدها وجري بيها في بيت الجليد في مول مصر، وفجاه حضنها ولف بيها المكان كله بيردد ف ودنها.

وانتي العشق اللي دق له قلب مروان
وانت الحياة الجميله اللي اتمنتها من ربنا، وعوضني باااجمل ماكنت اتمني،
حضنها اكثر
ربنا مايحرمني منك يانور قلب مروان
عانقته ميمه به اكثر
ولا منك ياضي عيني، بعشقك
اكتفي بااحضانها اكثر واستنشاق رائحتها التي اصبح مدمنا لها.

تمت بحمد الله، حبت اعمل شغل المخرجين دا واسيب شويه ابواب مواربه يقفلها القاريء بخياله.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة
الآراء والتعليقات على الرواية
W