قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

ادهم: مش حكايه رخيصه او غاليه، اصبري عليا
فضل يتفرج على الحاجات المعروض لحد ما لقي سلسله صغيره بالدهب الابيض عباره عن قلب جميل جواه قلب اصغر ومكتوب جواه حرف A ومطعم بالالماس
ادهم: هيا دي
وفاء: بقى كل المحل ده وعجبتك دي؟
ادهم: اهاه دي اللي عجبتني
وفاء: دي تمنها مش هيعدي الخمسه الالاف جنيه، انت متأكد ان اول هديه لحبيبتك عايزها رخيصه كده.

ادهم: اولا بالنسبالها هيا مش هتشوفها رخيصه خالص وربنا يستر اصلا وترضي تقبلها، وبعدين شكل القلبين جوي بعض حلو وجواها الحرف بتاعي
وفاء: ولما يسألوها لابسه حرف ده ليه هتقول ايه؟
ادهم: جدها اكتر حد بتحبه واسمه احمد فممكن تقول انه حرف جدها
وفاء: خلاص براحتك
ادهم: المشكله الالماس اللي فيها ده؟

وفاء: ادهم السلسه دهب ابيض فمش اي حد هيعرف ان دي دهب ابيض وان ده الماس الا اللي يعرف اصلا شكلهم، يعني اي حد ممكن يفتكرها اكسسوري
ادهم: ببجد هتبان اكسسوري عادي
وفاء: اهه ما تقلقش، اكسسوري نضيف شويه.

ادهم طلب من الصايغ انه ينقش على ظهر حرف Aاسمه واسمها بخط صغير مش يبان غيرللي يدقق وفعلا عملهاله الصايغ وفعلا كان السلسه شكلها تحفه جدا وتخيل ادهم نفسه وهو بيلبس ليلي هديته وسرح كمان وتخيل نفسه في كوشه معاها وبيلبسها شبكته
: ايييييييييييييييه رحت فين؟
ادهم: هاه لا كنت سرحان شويه ,,كنتي بتقولي ايه؟
ايه: سيبك من اللي كنت بقوله، قولي انتي هيا شكلها ايه اللي سرحان فيها دي؟

ادهم: ومين قالك يا لمضه هانم اني سرحان في واحده؟
ايه: علشان دي اول مره اشوفك سرحان كده وبتبتسم كمان
ادهم: انا كنت ببتسم؟
ايه: اه والله؟شكلها ايه بقى
ادهم: شبهك كده، مجنونه زيك...
ايه: حلوه؟
ادهم: ممكن تروحي تذاكري وتسيبيني في حالي؟
ايه: انت ماشي بكره حرام عليك واحشني قوي وواحشني الكلام معاك، انت متعرفش انت بتوحشني قد ايه؟

ادهم ضمها في حضنه وافتكر ليلي لما بيضمها بنفس الطريقه الظاهر انه بيحب ليلي بس برضه بيخاف عليها زي اخته الصغيره
ادهم: خلاص اجازه النهارده من المذاكره وتعالي نخرج نتجنن انا وانتي بره، هاه ايه رأيك؟
ايه: دلوقتي؟
ادهم: مش عايزه بلاش
ايه: لا طبعا عايزه في اقل من دقيقه هكون لابسه
ادهم: خلي بالك الجو بره برد
نزلوا هما الاتنين وكان وفاء وعبدو سهرانين مع بعض.

عبد العزيز: انتو رايحين فين كده؟وانتي مش عندك مدرسه الصبح ولا ايه؟
ادهم: هنتمشي شويه، وبعدين بكره هسافر سيبها النهارده معايا
وفاء: طيب يا حبايبي بس مش تتأخروا
ولسه هيمشوا
: استنوووووووووووووووووووووووني
ادهم: وانت عايز ايه انت كمان؟
امجد: هيا ايه بس اختك وانا ايه طيب؟
ادهم: انا عارف انها ليله مش معديه يالا يا اخويا انت التاني، ماهو انا خلفتكم ونسيتكم
امجد: وانت تطول تخلف زينا اصلا؟

ادهم: مش عايز اطول انا، يالا
كان بقالهم فتره طويله ما سهروش مع بعض هما التلاته كده فكانت سهره من اجمل ما يكون، سهره هيفضلوا فكرينها العمر كله لانها تقريبا كانت اخر سهره يسهروها مع بعض...
امجد: مش هتعرفنا على المزه بتاعتك بقى؟
ادهم: المزه بتاعتي؟ لا طبعا، بألفاظك دي عمري ما هعرفها عليك...
امجد: بلاش مزه، القمر بتاعك
ادهم: مين قالك اصلا اني عارف حد ولو عارف مين قالك انها قمر؟او موزه؟

امجد: طول عمري براقبك، عمري ما شفتك معجب بأي واحده. مهما تكون جميله، دلوقتي سامع طراطيش كلام كده من هنا وهنا انك متيم بحب جديد، فشكلها ايه بقى اللي خليت ادهم يتنازل عن غروره ويحب واحده، لازم تكون ملكه جمال
ادهم: عمر ما كان الحب بالجمال يا امجد، ولا كان غرور مني، كل الحكايه ان اغلب البنات كانوا تافهين بيهتموا بشكلهم، او بالموضه، او بالشباب مش اكتراومش بتحرك فيا اي حاجه.

ايه: ودي يا ادهم حبيبتك؟بتهتم بأيه؟
ادهم: انا مش عارف انتو ليه اصلا مصرين ان انا بحب؟
ايه: انت لسه قايل انها شبهي؟
ادهم: ايوه طبعا يا قمر لاني لما احب لازم تكون شبهك يا جميل انت،
امجد: سيبك منه مش هيقول حاجه ده واد رخم اصلا ومش بتاع حب...
ادهم: انا رخم ماشي.

وطلعوا كلهم يجروا ورا بعض زي مجانين نص الليل، الكل كان عارف ان ادهم في حب جديد في حياته بس هو مرضيش يحكي لاي حد حاجه مؤكده، مكنش عارف ازاي يقولهم انه بيحب واحده لسه مكملتش 15 سنه؟
رجع ادهم لتدريبه تاني ولحبيته تاني، وهو رايح عند حبيبته يقابلها افتكر كلام والدته وهو ماشي
وفاء: انا عارفه يا ادهم انك بتحب وان الحب جميل قوي، بس انا عايزاك توعدني بحاجه؟
ادهم: اوعدك بأيه؟

وفاء: توعدني في كل لحظه وانت معاها تفتكر أيه اختك؟
ادهم: افتكر ايه؟ليه بقى؟
وفاء: علشان ما تتعداش حدودك معاها، انا عارفه انا مربياك ازاي. وعارفه اخلاقك كويس، بس ساعات الحب بيخلي الواحد ينسي كل حاجه وما يفتركش غير حبيبته في حضنه، فعايزاك كل ما تكون حبيبتك في حضنك تفتكر ايه اختك، واللي انت ترضي بيه يتعمل لاختك اعمله مع حبيبتك،
ادهم: ايه اللي انتي بتقوليه ده؟انا مش هسمح حد يلمس اختي.

وفاء: يعني انت بتلمس حبيبتك؟
ادهم: مش قصدي كده، انا فعلا بخاف عليها
وفاء: خلاص يبقى هتعاملها زي ما تحب اختك تتعامل، لحد ما تبقي علاقه في النور، علاقه انت مستعد تتكلم عنها معانا
ادهم: مش معني اني متكلمتش معاكم عنها اني مش جاد في علاقتي
وفاء: عارفه يا حبيبي، انا بس مش عايزاك تعمل حاجه تندم عليها في يوم من الايام، مش اكتر، خد بالك منها ومن نفسك
ادهم: حاضر يا امي اوعدك اني هفتكر ايه وانا معاها.

وكانت مقابلتهم فوق الخيال كأنهم غايبين عن بعض سنين مش 3 ايام
ادهم: وحشتيني قوي قوي، اخيرا شفتك من تاني
ليلي: وانت كمان واحشني قوي، مع اني مش كنت بشوفك كل يوم وممكن يعدي اكتر من كده من غير ما اشوفك بس احساس انك مش معايا في نفس البلد بيفرق كتير، كنت حاسه اني محرومه من روحي.

ادهم: عارف يا ليلي لان كان عندي الاحساس ده، اول مره احس اني وحيد في بيتي، مع ان اخواتي كانوا حواليا وامي وابويا بس عدم وجودك فرق كتير قوي،
ليلي: وهما عاملين ايه؟انت عندك اخت في سني صح؟
ادهم: اممم فعلا في نفس سنك، المهم سيبك من الكلام عني وقوليلي انتي اخبارك ايه؟
ليلي: طيب ما تسيبني من الكلام خالص وقولي وحشتك قد ايه
ادهم قرب من ليلي ويدوب هيقرب اكتر افتكر ايه اخته فبعد على طول عنها.

ليلي: في ايه يا ادهم مالك؟
ادهم: لا يا حبيبتي مافيش، المهم قبل ما انسي انا جايبلك هديه بسيطه
ليلي: بجد..؟وانا كمان جايبالك هديه
ادهم: طيب وريني هديتك الاول
ليلي: لا طبعا انت الاول
ادهم خرج علبه صغيره وفيها السلسله واول ما فتحها
ليلي: واو، دي ليا انا؟ودي هلبسها ازاي بقى؟
ادهم: هتلبسيها عادي
ليلي: ولما يسألوني جيبتها منين والحرف ده ايه؟
ادهم: هتقولي انها اكسسوري عادي وان الحرف ده لحبيب قلبك
ليلي: حبيب قلبي؟

ادهم: جدك احمد مش حبيب قلبك
ليلي: جدو؟انت مفكر في كل حاجه بقى، بس قولي هيا فعلا اكسسوري؟
ادهم: تفرق معاكي؟
ليلي: لا طبعا مش تفرق بس عايزه اعرف يعني لو هلبسها على طول ولا اقلعها
ادهم: وتفرق في ايه بقى تلبسيها ولا تقلعيها؟
ليلي: لو هيا اكسسوري يبقى لو لبستها على طول مع الوقت لونها هيغير ولو اتبلت كذا مره هتبقي مش حلوه ده قصدي
ادهم: لا من الناحيه دي ما تقلقيش، ما تقلعيهاش من رقبتك ابدا مفهوم؟

ليلي: علم وينفذ، لبسهالي بقى
لفت ليلي وعطيته ظهرها ورفعت شعرها وهو لبسها السلسه وقفلها، لفيت هيا وشها ليه وحطت راسها على صدره، مسكت السلسه في رقبتها وبصتلها من قريب
ليلي: ايه ده؟
ادهم: ايه في ايه؟
ليلي: دي عليها اسمي واسمك؟
ادهم: وده مضايقك؟
ليلي: لا مش مضايقني، بس ممكن حد يشوفه.

ادهم: طول ما انتي لابسها هيكون الوش هو اللي باين مش الظهر فمتخليش حد يشوف ظهرها، وما تقلعيهاش فحد يشوفها وبعدين محدش هيعرف يقراهم الا لو ركز من قريب لكن من بعيد مش هيبانوا
ليلي: خلاص ماشي هخليها ديما فوق قلبي كده
ادهم: هو انتي مش قلتي جايبالي هديه؟ولا غيرتي رأيك
ليلي: لا طبعا مش غيرت، بس توعدني انك تلبسها ديما
ادهم: البسها؟وهيا تتلبس؟
ليلي: اه تتلبس، اوعدني.

ادهم: طيب قبل ما اوعدك انتي عارفه اني ظابط ومش هينفع البس حاجه كده ولا كده
ليلي بتضحك: انت خايف من ايه بالظبط؟هجيبلك فستان مثلا واقولك البسه؟
ادهم: مجنونه وتعمليها، وبعدين طول ما بوعد بوفي يا ليلي ولو مش هقدر اوفي مش بوعد اصلا
ليلي: طيب اوعدك انا انها مش حاجه مجنونه,,هيا زي هديتك بالظبط، كده اتطمنت
ادهم: سلسله يعني؟ماشي يا ليلي اوعدك اني مش هقلعها الا لو غصب عني
ليلي: انا مش حابه الا دي؟

ادهم: طبيعه شغلي، ما تنسيش، هلبسها على طول الا لو كنت في مهمه او حاجه تتطلب مني اقلعها بس مش اكتر، كفايه الوعد ده؟
ليلي: كفايه ماشي
طلعت ليلي السلسله كانت زي التميمه ومكتوب عليها حرف L كبير وجوي الحرف مكتوب فيه et ove ive ong
كانوا مكتوبين تحت بعض وحرف ال L ضاممهم كلهم كعامل مشترك في كل الكلمات يعني مكتوب
LET LOVE LIVE LONGمعناها دع الحب يعيش طويلا
وعلى الناحيه التانيه مكتوب اسمها LAILA.

ادهم: انتي بجد عايزاني البس دي؟سلسه عليها دع الحب يعيش طويلا والناحيه التانيه اسمك
ليلي: وفيها ايه؟ما انت جايبلي سلسله عليها اسمك؟
ادهم: حبيبه قلبي انتي بنت والبنات عادي يلبسوا سلاسل، لكن انا راجل وظابط وبقلع هدومي كتير سواء قدام زميلي او في التدريب فهيكون منظري ايه وانا لابس سلسله عليها اسمك؟
ليلي: هقولك زي ما قلتلي، ما تقلعهاش ومتخليش حد يشوف ظهرها؟
ادهم: انتي بتقتليني يا ليلي؟

ليلي: خلاص يا ادهم لو مش عجباك ما تلبسهاش، سلام
ولسه هتقوم تمشي
ادهم: استني هنا مش موضوع مش عاجباني،
ليلي: موضوع انك كبير وانك ظابط واني عيله خلاص فهمت
ادهم: انا مقلتش انك عيله
ليلي: مش لازم تقولها صريحه يا ادهم.

ادهم: خلاص يا ستي، ليلي انا مش عايزك تزعلي مني، بجد مش بستحمل زعلك او انك تروحي زعلانه وتقعدي ولو لحظه متضايقه، حقك عليا مكانش المفروض اهتم برأي حد، هلبسها واللي مش عاجبه ما يبصش ولا ايه؟واوعدك مش هقلعها ابدا، الا لو شغل بس، غير كده هتفضل ديما في رقبتي، اتفقنا
ليلي: اتفقنا يا حبيبي
رجع ادهم للمعسكر، كانوا خلاص قربوا يخلصوا مده تدريبهم ويروحوا القاهره يستلموا شغلهم بجد.

احمد لسه عايز يعرف من ادهم هو لسه على علاقه بليلي ولا لأ
وادهم مش راضي يريحه، واول ما شاف السلسله
احمد: سلسله؟ويا تري مين صاحبتها؟ومن امتي ادهم بيلبس سلسله وعليها دع الحب يعش طويلا؟
ادهم: انا مش عارف يا احمد انت ليه الفتره دي شاغل نفسك بيا قوي كده؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة
الإعجاب، المشاركة والتعليقات على الرواية
W
لتصلك الفصول الجديدة أو الروايات الجديدة
اعمل متابعة للصفحة (اضغط لايك للصفحة)