قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية للحب معان أخرى للكاتبة هدى مرسي الفصل الخامس

رواية للحب معان أخرى للكاتبة هدى مرسي الفصل الخامس

رواية للحب معان أخرى للكاتبة هدى مرسي الفصل الخامس

دخل الضابط لخالد الغرفه وجده نائم على المصلي ففهم انه من شدة التعب نام مكانه فتركه ومرا اليومان على هذا الحال وهدأت العاصفه واستطاعت شركة الهواتف تحديد مكان هاتف مروان وذهبو الي هناك وكان معهم خالد دقو باب الغرفه التي بها مروان ونوران فقام مروان فتح الباب وكانت نوران تجلس ملتفه في الغطاء فقامت لتري من بالباب فراها خالد وركضا مسرعا نحوها واحتضنها.

خالد بلهفه: نوران اختي انت كويسه الحمد لله كنت هتجنن اليومين الي فاتو
نوران ببسمه: متخفش عليا الحمد لله انا بخير لولا ستر ربنا كان زماني مع الناس الي في الاتوبيس
الضابط: هل انت بخير انسه نوران
نوران: الحمد لله بخير
الضابط: وانت سيد مروان
مروان: بخير هل هناك خبر عن الحافله
الضابط: علمنا انها اصدمت واحترقت بالكامل
نوران: الحمد لله ربنا نجنا منها
الضابط: هلا تكلمتي بالانجليزيه كي افهم.

نوران: اعتذر لم اقصد كنت اشكر الله فقط
الضابط: لا مشكله هيا بنا لنذهب الي القسم ننهي الاجرات واوصلكم الي المنزل وايضا السيد مروان
تحركو جميعا وركبو السيارت ووصلت الي القسم وانهو كل الاجرات بسرعه وقبل ان يخرجو نظر خالد لمروان وقال: اشكرك على انقاذك لاختي وعلي اعتناءك بيها في الثلاث ايام.

مروان: مفيش داعي للشكر انا كمان كنت محتاج حد معيا عشان محسش بالملل ونظر الي نوران وقال: شكرا ليكي نوران لولا وجدك يمكن كنت مت في البص لاني ماكنتش هنزل منه
نوران: وشكرا ليك
خرجو جيعا وركبو السياره اوصلهم الضابط الي منزلهم واعطي خالد رقم لي ليتصل به لياتي ليصتحبهم للجامعه وصعدا معا للشقه ودخلا الشقه بدأت نوران في قراءة بعض ايات القران فور دخولها واستمعت لصوت الحاسوب وهو يقرا.

تنهدت نوران: ياه صوت القران ده مريح والاحسس انك في بيتك شئ جميل ونظرت للشقه واكملت بس الشقه عايزه تنضيف كتير
خالد بضحك: اهم حاجه انك رجعتي بالسلامه ويا ستي ننظف على مهلنا
نوران: صح الحمد لله بس هما ليه ما جبوش حد ينضفها.

خالد بتعجب: مش عارف كتر خيرهم كفيا انهم اجرو لنا شقه ما احنا عرفين انو استبعاد مش بعثه وضحكا الاثنان ودخلا كلا منهم غير ملابسه وبدأ تنظيف الشقه ولكنهم نظفوها كلها ولم يتركو شئ وبعد ذلك كل واحد اخذ حمام دافئ وصلا معا صلاة شكر لله وناما حتى الصباح وفي الفجر استيقظت نوران نظرت حولها وقالت: الحمد لله مش حلم كان كبوس وانزاح وخرجت من غرفتها فوجدت خالد خارج من الحمام بعد ان توضأ.

نوران: استني لما اتوضي ونصلي مع بعض جماعه
خالد: ماشي هصلي السنه على ما تيجي وتوضأت واتت وصلا معا وقراءا وردهم وبعد ان انتهيا اتصل خالد ب لي ليأتي ويصتحبهم الي الجامعه وبعد قليل اتي لي وكانا قد استعدا وغيرا ثيابهم واصتحبهم الي الجامعه دخلا الي الدكتوره بارك هاين هيا المسؤله عنهم
خالد: انا خالد وهذه اختي نوران جئنا في بعثه دراسيه من مصر.

بارك هاين: اهلا بكم سمعت عنكم الكثير من عميد الجامعه بمصر ولكن لن نقبلكم هنا دون اختبار
خالد بتعجب: اي اختبار
بارك هاين: الم يخبروكم في مصر انك لتقبل هنا يجب ان تنجح في اختبار قدرات
خالد ببعض الضيق: لا لم يخبرنا احد
بارك هاين: لا مشكله سأمهلكم اسبوع وبعدها سيكون الاختبار لك ولاختك كلا فيما درس يمكنكم اخذ الكتب التي تريدون من مكتبة الجامعه
خالد بامتنان: شكرا لك.

بارك هاين: يمكنكم ايضا المجئ للجامعه طوال الاسبوع ودخول المكتبه
خالد: اشكرك اسمحي لنا
بارك هاين: تفضلا بالتوفيق
خرج خالد ونوان وهم في حالة غضب فقد وضعا في موقف صعب اما ان ينجحا في هذا الاختبار او ان يعودا الي مصر يجرا اذيال الخيبه
شعرت نوران بغضب خالد ففكرت ان تخفف عنه.

نوران: اسمع يا خالد احنا مش لازم نستسلم للغضب ونضيع وقت الوقت بتعنا قليل بس احنا كمان مذكرين كويس وان شاء الله ربنا يكرمنا وننجح يلا نتوكل على الله ونروح المكتبه ناخد الكتب الي هنحتجها ونبدا
خالد: معاكي حق انت صح يلا بينا مش لازم نستسلم
وذهبا معا الي المكتبه واخذ كل الكتب وكانا طوال الاسبوع لا يضيعا من الوقت شئ ولكن لم يتركا وردهم القرأني ولا صلاتهم ومرا الاسبوع وجاء موعد الاختبار.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة
الآراء والتعليقات على الرواية
W