رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل التاسع والعشرون
بعد مرور عده اشهر في فيلا حازم
في فيلا حازم
شهد: حااااازم قوم قوم
حازم: ايه في ايه مالك
شهد: هيكون في ايه يعني بولد
حازم: بتولدي ازاي
شهد: ااااه مش قادر فوق ياحازم بولد بقولك ااااه
استوعب حازم الموقف وحملها بين يديه واتجه ناحيه باب الفيلا
شهد: اه هتوديني المستشفي كده بهدوم البيت منك لله انت السبب اه هموت
اتجه حازم إلى غرفتهم بسرعه وقام بتبديل ملابسها ثم حملها واتجه بها إلى المشفي
في السياره
شهد: حااازم.
حازم لا رد
شهد: اااه بسرعه مش قادره انت مش بترد عليا ليه
حازم: لا رد
وصل حازم وشهد إلى المستشفي وسط صراخ شهد وسكوت حازم
وبعد وقت قصير وصل ادهم وملك وادم ونور وحسام وسيلا
ادهم: ايه يا حازم لسه مخرجتش
هز حازم رأسه بلا
ادهم: في ايه يا حازم مالك
حازم: كانت بتصرخ وبتتوجع وانا واقف مش عارف اعملها ايه وانا مش قادر اقعد دلوقتي وانا سامع صرخها جوا حتى مقدرتش اهديها.
ابتسم ادهم: علشان تعرف كنت عصبي ليه متخفش ان شاء الله ربنا يقومها بالسلامه
ادم: امال فين الواد عمر
قاطع كلامهم صوت طفل جميل فركض حازم من مكانه بسرعه واتجه إلى الممرضه التي تحمل الطفل
حازم: شهد عامله ايه
الممرضه: الحمدالله كويسه وهتتنقل اوضه عاديه دلوقتي
التقت حازم الطفل منها واذن في اذنيه
حازم: شرفتي حضن ابوكي يا قلبي
ملك: وسع كده هات
حازم: بس يابت دي بتاعتي انا
ملك: انا بت.
حازم: اه وستين بت كمان ملكيش دعوه بنوري
ملك: ما9شي يا حازم اما وريتك
وذهبت ملك إلى ادم
ملك: ادم
ادم: مالك يا قلبي مين إلى مزعلك
ملك: حازم وبيقولي يا بت ومش رضي يخلني اشيل النونو
ادم: قالك يا بت
ملك: اه وكمان قالي انت ستين بت
ادم: متزعليش يا قلبي انا هروح اربهولك دلوقتي
وتركها واتجه ناحيه حازم
ملك: ادهم
ادهم: نعم ياملك
حازم: مش راضي يديني النونو
ادهم: معلش سبيه دلوقتي وابقي خديها منه بعدين.
ملك: بس عيب إلى قالوا في حقك ده
ادهم بإستغراب: قال ايه
ملك بخبث: بيقول على مراتك نوري
تحولت عين ادهم إلى اللون البني القاتم
وذهب اتجاه حازم
ادم: بقا انا تقول لمراتي يابت
ادهم بعصبيه: انت عبيط بتقول لمراتي نوري
حازم بخوف من هيئه التوأمان الذان يقفان امامه: طب ادم انا اه قولت لمراتك يابت علشان عايزه تاخد بنتي مني وانا ملحقتش اشلها انا اسف حقك عليا
ادهم: والله ما قولت على مراتك نوري مين قالك كده
حازم: ملك.
فنظروا جميعا إلى ملك التي نزلت دموعها من كتر الضحك على هيئه حازم
حسام بغضب: ملك ينفع تكذبي كده وتقولي كلام ما حصلش
ملك: انا مكدبتش هو قال نوري
حازم: ايوا ليا حق اني ادلع بنتي
نور بفرحه: انت هتسمي نور ياحازم
حازم: شهد الا اختارت الاسم
ملك: طب كنت سميها ملك ياخويا حتى تطلع دمها عسل ذيي كدا
حازم: ملك دا لو اخر يوم في عمري
ملك: شوفت ياادم
ادم: بصراحه عنده حق
ملك: كدا طيب طلقني فورا دانا مليون واحد يتمناني.
ادم: بالكرش دا ابقي اقبليني
حسام: بس انت وهي خلاص مش عمالين لحد حساب
ادهم: ابقا تعال في البيت ياخويا وشوف الحساب عامل اذي انا بفكر اخد فيلا بعيد عن الحيوانات دي
ادم بغضب مصطنع: بقا كدا ياادهم عايز تسيب البيت طب وانا
ملك: ههه تعال معنا
ادهم: نعم
ملك: رجلينا على رجلك ياصقر
نور: هههه
ادم: بتضحكي على ايه يانور
ملك: على هبلك ياغبي
ادهم: الصبر يارب
عمر وهو يالتقط انفاسه: انا جيت
حازم: اتاخرت ليه
عمر: كنت بجيب ده.
حازم: وايه دا
عمر: ميكي
حازم: خالهولك يمكن ينفعك انا بنتي متلعبش بالاشكال دي
عمر: بقا كدا حلال على سيف ويوسف
ادم: هم ناقصين العاب
عمر: خلاص هلعب به انا
ملك ؛هاته ياعمر
واخذته ملك وهي في قمه السعاده والشوق لرؤيه جنينها
اقتربت نور من سيلا التي تجلس بصمت
نور: مالك ياسيلا
سيلا: بصوت منخفض تعبانه اووي يانور حاسه اني ثم صرخت صرخه قويه سيلا: ااااااااه الحقني ياحسام مش قادره انا بولد ااااه.
حسام: اهدي ياماما بتوليدي ايه بس انتي لسه في السابع
سيلا: ااااه
ادهم بخوف على اخته: مالك ياسيلا ادم بسرعه هات دكتور
سيلا بدموع مش قادره ياادهم اااه بطني
حملها ادهم وتوجه إلى احد الغرف واحضر ادم الطيبه
وكشفت عليها واخبرتهم بسرعه اجراء ولاده بالتدخل الجراحي لعدم وجود المياه بجانب الجنين
بكت نور وملك خوفا على سيلا وكاد حسام ان يموت من قلقه عليها
باتت فرحه الجميع إلى حزن على سيلا.
ادم بخوف شديد للاحد الممرضات: هي اتاخرت جوه كدا ليه
الممرضه: ادعيلها يافندم عن اذنك
فزاد بكاء نور وملك عليها حتى شهد ماانا افاقت طلبت رؤياتها فتفاجئت من سرين بأنها بغرفه العمليات فأخذت تبكي وتدعو لها
بعد مرور ساعه
خرج الطبيب فركض الجميع اليه
ادهم: طمنا يادكتور
الطبيب: الحمد لله انقاذنها هي والجنين على اخر لحظه الفضل لله وللدكتوره الا كشفت عليها
حسام: الحمد لله
ادم: والجنين.
الطبيب: بخير هو بس محتاج الفتره دي يكون في الحضانه
نور: يعني هو كويس
الطبيب: اطمنوا والله كويس
ادهم: وسيلا
الطبيب: كويسه شويه وهتخرج
عن اذنكم
حازم: اتفضل يادكتور
وبالفعل خرجت سيلا وحملها ادهم إلى فراشها
واصرت شهد على ان تراها فاخذها حازم بفراشها المتحرك إلى غرفتها
شهد: سيلا حبيبتي حمدلله على سلامتك ياقلبي
سيلا بتعب وبكاء: الله يسلامك يا شهد
شهد بدموع لوجع سيلا: معلشي ياحبيبتي ان شاء الله هيرجعلك بالسلامه.
حسام: خلاص بقا ياسيلا انا قولت ايه
سيلا: كنت عايزه اشوفه ياحسام
ادم: بسيطه الوقتي نخدك ياستي تشوفيه
ادهم: خلاص بقا ياسيلا انتي لسه تعبانه
عمر: عرفت بقا ياحسام انا اتاخرت ليه كان لازم يعني تجبها معاك اه بس لو تسمعوا كلامي مكنش دا حالكم
غمزت ملك لسرين التي استجابت بسرعه كبيره لها واخذت تصرح
سرين: ااه بطني بيني بولد ولا ايه ده ااااه ياعمر
عمر لادم: كلم ياعمر
ادم: والله انت غيرت اسمك والا ايه
سرين: اااه عمر.
عمر: قبل ما تصرخي وتعملي مهرجنات وعض والكلام الفارغ ده احنا نطلق احسن يابنت الحلال
حازم: خههههه اتفخس على الرجوله
ادم: انا بقول يالا ياملك اصل تعمليها انتي كمان
ادهم: يالا يانور نمشي من هنا اصل اتخنقت منهم بجد زمان يوسف وسيف صحوا
نور بحب: يالا
وعاد ادهم ونور إلى القصر وايضا ادم وملك
في القصر
توجه ادهم إلى غرفه احبابه يوسف وسيف
فهو يعشق الجلوس إلى جوارهم
وتأتي نور قلبه إلى الغرفه.
نور بزعل مصطنع: ادهم انا فين من دلعك ده انت اهملتني اووي ياادهم
ادهم: انا يانور فين دا بس
نور: انا ابتديت اغير
ادهم بابتسامته الجذابه: في حد يغير من اولاده برضو
نور: اما ياخدوا حبيبي مني طبعا
ادهم: حبيبك
نور بخجل: ايوا وقلبي كمان
ادهم: لا دانا اسيب الاولاد بقا
وحملها ادهم وسط ضحكاتها فهو بالفغل نجح في اسعاد قلبها وامتلاكها.