رواية سهرة منتصف الليل للكاتبة يارا رشدي الفصل السابع عشر
خرجت من غرفتها لتجد والدتها تجلس على الاريكه وتقوم بتنقيه الارز وفارس يلهو مع الصغيره...
خلينا نمشي النهارده ونروح اسكندريه
قالتها فريده لتجيبها والدتها:
لما تشدي حيلك شويه وكمان انتي لسه مجبتيش ورق التحويل بتاع كليه بتاعك
ملكيش دعوه بحيلي وبكليه بتاعتي انا عايزه امشي نهارده مش هستريح ولا اطمن غير لما امشي ونبي يا ماما قومي حضري شنطتك انتي وشاهيناز
تنهدت والدتها وهي تقول بقله حيله:
حاضر يا فريده.
اقتربت فريده منها وقامت بجذب برفق الاناء الذي في يديها هاتفه:
قومي دلوقتي يلا عشان نخلص يلا عشان خاطري
لو تفهميني بس في ايه
هفهمك كل حاجه بس بعدين قومي يلا
رحلت والدتها إلى الغرفه حتى تقوم بتجيهز الحقائب جلست فريده على الاريكه واسندت راسها للخلف..
الحرق حصل في ايدك ازاي؟
قالها فارس
انتبهت فريده اليه اعتدلت في جلستها ثم هتفت:
حادثه بسيطه
ايوه ايه إلى حصل في الحادثه البسيطه؟!
حقيقي انا مش قادره اتكلم ولا اجاوب على اي اسئله بجد
زي ما تحبي عمومآ انا اسف على إلى حصل مني قبل كده بس كلامك عصبني وانا لما بتعصب مبحسش بنفسي نهائي
اومات راسها بالايجاب هاتفه:
حصل خير
جلست الصغيره بجانب فريده ثم ناولتها هاتف والدتها قائله:
بصي جيمز إلى حملتها على موبيل ماما
نظرت إلى الهاتف ثم تذكرت امر ما جذبت الهاتف قائله:
هعمل حاجه يا شاهي وبعدين اشوف جيمز.
قامت فريده بفتح تطبيق الفيس الخاص بها ثم قامت بدخول إلى الاعدادات وقامت بحذف حسابها من الفيس حتى لا يستطيع احد البحث عنها والعثور على صفحتها الخاصه ثم انتقلت إلى حساب والدتها وقامت بحذف حسابها الخاص ايضآ فهي تفكر في عمر من الممكن ان يبحث عنها عن طريق صفحتها الخاصه وربما عمر من الاساس يكون قام بتهكير جهاز والدتها عندما راي اي منشوارت تشاركها والدتها معها.
نظرت إلى كاميره الاماميه الموجوده امامها ضغطت على شفيتها ثم نظرت إلى كوب الماء الموجود على الطاوله امامها
امالت بجسدها ناحيه الطاوله ثم قامت برمي الهاتف بكوب الماء
شهقت الصغيره وهي تنظر إلى هاتف والدتها قائله:
وقعتي موبيل في المايه
ومن البدايه فارس يراقبها بحيره تصرفاتها مريبه مريبه للغايه...
هنجيب موبيل جديد يا شاهي اصلا ده بيعلق ومش حلو في جيمز
هقول لماما انك وقعتي موبيلها في المايه.
ابتعدت الصغيره عنها وركضت ناحيه الغرفه لتقول فريده:
انا غلطانه اني اديتلك وش اصلا
انتبهت إلى فارس الذي ينظر اليها ابعدت وجهها عنه وهي تزفر بضيق
يالهوي يا فريده إلى عملتيه ده
قالتها والدتها وهي تقترب من الطاوله الهاتف من الكوب الزجاجي
انا حذفت اكاونت فيس بتاعك هبقي اعملك واحد تاني
ليه؟!
انا حره يا ماما الاكاونت انا عملتهولك وحذفته خلاص هبقي اعملك واحد جديد وموبيل خلي جوزك يجبلك واحد تاني.
هتفت تهاني بانفعال:
انتي رميتيه في المايه ليه اصلا
انا مليش اي خلق لكلام ومناهده خلاص إلى حصل حضري الشنط خلينا نمشي من هنا يا اما هطفش تاني وهسبيلك البيت ومش هرجع ابدا
خلاص يا طنط الموبيل خد الشر وراح روحي خلصي الشنط عشان اول ما بابا نبقي جاهزين ونمشي على طول
هتفت تهاني وهي تنظر إلى فريده:
ربنا يهديكي.
وصل إلى الملهي الليلي ثم اتجهه إلى الغرفه التي كانت تمكث بها فريده...
القى بجسده على الفراش اغمض عينيه عندما وصلت إلى انفه رائحه فريده تنفس بقوه ثم جذب الوساده التي بجانبه بعدما فتح عينيه وضعها على انفه واستنشقها قائلا:
يبقي كنتي بتنامي على المخده دي ريحتك كلها فيها
وجد هاتفها بجانبه على الكوميدو بعث به ولكنه لم يجد به شئ.
اعتدل في جلسته عندما لمح حقيبتها موجوده على مقعد ما اقترب من المقعد ثم تناوب الحقييه وبعث بها اخرج منها زجاجه العطر الخاصه بها ثم بالضغط عليها لتخرج منها رائحه ما تلك الرائحه التي يستنشقها بها دومآ..
اخرج من الحقيبه بطاقه شخصيه الخاصه بها قرا المكتوب عليها ثم قال:
دي كده احلوت اووووووي.
هتعيش فريده حياتها ازاي بعد إلى صاحبك عمله فيها غبيه مكنش مفروض تهرب انا كنت هخليه يتجوزها فتره ويطلقها
اجابها سيف بانفعال فهو لم يعد باستطاعه تحمل كلماتها المستفزه تلك:
هو انتي بجد مصدقه نفسك بقي انتي هتخلي عمر يتجوز فريده؟! انتي بتكلمي ازاي مش فاهم لو عمر عايز يتجوز فريده هيتجوزها بمزاجه هو بس وقتها هيطلع عينها معاه ومش هتعرف تخلص منه صاحبتك عملت الصح انها هربت ادعي ربنا ان عمر ميعرفش يوصلها.
وطي صوتك بس وانت بتكلم وبلاش تعملي فيها راجل بس
ارحميني من التقطيم بتاعك يا ليلى انا مقدرش اقف في وش عمر مكنش هيسحملي اصلا عارفه كان هيعمل ايه؟! هينشر صورك ووقتها عمك كان هيخلص عليكي واهي فريده انقذتك وكل حاجه اتحلت بطلي بقي تسمي بدني كل شويه بكلامك ده انسي كل حاجه حصلت وخلينا نرجع مع بعض زي ما كنا في الاول
ابتسمت بسخريه ثم هتفت:
اه واحده تتسلي معاها في موبيل وتبعتلك صورها صح
حرك راسه بالنفي قائلا:.
لا هطلب ايدك من عمك ونتخطب كام شهر وبعدين نتجوز.
استقلت السياره في الخلف وبجانبها الصغيره ووالدتها وفي الامام يقوم احمد بالقياده وبجانبه فارس
اسندت فريده راسها على شرفه السياره ونظرت إلى الطريق
نهضت من مكانها وظلت تبحث عن ثيابها قامت بارتدائها وقعت عينيها على بقعه الدماء الموجوده على فراش شهقت باكيه وهي تجلس على الارضيه وتسند راسها على الفراش
كل شئ في حياتها انتهي..
نظرت إلى علبه عود الثقاب الموجوده على فراش تناولتها بيديها ثم قامت باشعالها والقتها على الفراش تابعت بعينها النيران المشتعله وانتظرت وصولها لها حتى تشتعل بها وتنهي حياتها...
صرخت بقوه عندما وصلت النيران إلى ذراعيها واشتعلت بها...
فاقت من شرودها ثم تنهدت بحسره وهي تقول بداخلها:
لازم اخلص من حياتي دي مش هينفع اعيش تاني خلاص.
وصل إلى البنايه التي تسكن بها فريده ثم طرق شقه عشوائيه فتحت له سيده هتف عمر بتهذب:
الشقه إلى عايشه فيها انسه اسمها فريده فين لو سمحتي؟
في دور الرابع بس مش هتلاقيها لاني لسه شايفها نازله بشنطه سفر تقريبا مسافره هي واهلها
مسافرين فين؟!
معرفش والله بس هما دايما كده بيسافروا يغيبوا اسبوعين ويرجعوا تاني
اممممممم اصلها نسيت شنطه بتاعتها وهي بايته عندي من يومين
ضرب جبينه بخفه وهو يقول باصطناع:.
قصدي نسيتها في كافيه كنا قاعدين فيه مهم خلي شنطتها معاكي ولما ترجع ادهالها وقوليلها محمد بيقولك ورقتين الجواز العرفي إلى بينكم هو قطعها وياريت تتصرف في البيبي إلى في بطنها بمعرفتها
تناولت السيده منه الحقيبه بصدمه واضحة اما عمر استدار ورحل وهو يبتسم..
اغلقت السيده الباب خلفها وهي تقول:
يالهوي كل ده يطلع منك يا فريده متجوزه عرفي وحامل!