قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني

رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح جميع الفصول

رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني

ايمان :ممكن ادخل...
سليمان :تعالي يا حبيبتي.....
جلست ايمان على المقعد...وكانت تبدو حزينة
سليمان :مالك...
ايمان :زهقت، مراد مقاطعنا ولا اكنه معانا، وادهم بقي مع نفسه....

قام سليمان وجلس أمامها وامسك يدها وقال: انتي عارفه ان أدهم شايل هم فرع الشركة كله  من ساعه مااتفتحت ومبيكنش فاضي، ومراد هو اللي اختار كدا انا حاولت معها وبرضو هو مقتنع اني قتلتها ...
ايمان : ربنا يهدي الحال.....
سليمان :يارب يا حبيبتي هو أدهم نزل من بدري صح...
ايمان :ايوه من شويه.....، انت مروحتش الشغل ليه...
سليمان :هخد اجازه انهارده عشان هسافر الصعيد استلم البضاعة من المصنع  ....
ايمان :بضاعه ايه
سليمان : اسمنت ...

ايمان :ليه من الصعيد
سليمان: لان اسمنت العطار كويس، و عشان  انا محتاج حاجات كويس وجودتها حلوه...
ايمان :ربنا يعينك .. ، يعني كدا هنتغدي مع بعض...
سليمان :يارب..... ايوه...
ايمان :طب انا هروح اشوف اللي ورايا....
سليمان :اتفضلي يا حبيبتي ........

كانت تجلس ف غرفتها وتقرا ما تيسر من القرآن....
رن هاتفهااا......
ملك :صدق الله العظيم وتركت المصحف وقامت وامسكت هاتفهااا...
سمر :عامله اي
ملك :تمام وانتي
سمر :كويسه، ماتيجي تقعدي عندي شويه او ننزل نروح اي حته...
ملك: لا مش هينفع انهارده لأني رايحه عند ماما.
سمر :هااا المقابر يعني
ملك:ايوووه عشان اقري لها  قرآن عشان ربنا يرحمها وينور قبرها....

سمر :اممم يارب، حاولي تبقى تعدي عليا عشان تخدي المحاضرات...
ملك :ماشي، اهااا متنسيش تقولي لي استاذ نادر اني لاقيت شغل تأني ....
سمر :نعم...
ملك :سلام........وقفلت الخط
سمر بضيق :نهار ابيض بقا ونبي انا هقول لنادر كدا ازاي.....
ارتدت ملك ملابسها وذهبت الي المقابر......
وجلست عند قبر والدتها  قرأت لها قرآن....

ملك وهي تبكي بشده   :وحشتني اووووي يا ماما البيت من غيرك وحش، عارفه ان  الموت علينا حق بس انتي وبابا وندي وحشتوني اوووي، انا كل يوم بدعليكم، انا مش هروح الشغل اللي سمر قالت عليه دا مش مرتاحة لي، لو كنتي موجوده كنتي هتقوليلي لا برضو.... ،عارفه انك كنتي عاوزني ابعد عن سمر لأنها اتغيرت عن الاول... بس ربنا يهدها، ماما ابقى سلميلي على بابا وندي.....،... انا همشي دلوقتي وابقي اجيلك تأني سلام ماما.....
وأعطت ملك بعض الاموال لي التوربي بنيه الصدقة على روح والدتها....

ف الشركة....
أدهم :مالك يا ابني دا منظر واحد داخل اجتماع مهم  بعد شويه......
نادر :مخنوق يا أدهم وبعدين انا داخل اتكلم ف شغل والمشروع الجديد...
أدهم :طب مالك...
نادر :بنت ال***** قالت لسمر انها مش عاوزه الشغل ومش عارف هي متنكه علي اي....
أدهم :يا دي النيلة كل دا عشان حته بت......

نادر بغرور :مش نادر النوري اللي بت ترفضه....... انت نفسك لو واحده عملت معاك كدا هتمسح بيها الأرض.....
أدهم :خلاص يا عم ولا تزعل نفسك نجبها راكعه لحد عندك....
نادر بتوعد :ياريت، سمر قالت إنها هتروح ليها الشقة....
أدهم :طب ما هي بتروح شقق اهي، عامله مؤدبه ليه....
نادر :لوم بنات بقا.......

أدهم :والله نفسي اشوفها
نادر :خلاص تعالي عند سمر...
أدهم بسخريه :سمر....
نادر :سمر هتموت عليك...... اصلا...
أدهم :عارف...
نادر :اعتبرك هتيجي.....
أدهم :هشوف..... اديني نتفرج على نادر النوري
نادر :بتتريق
أدهم :ههههههههه والله ابدا..

نادر :نخلص الاجتماع وأشوف سمر........
طرقت زينه باب المكتب ودخلت...
زينه :أدهم بيه الاجتماع هيبدأ
ادهم: تمام اتفضلي انتي....
نادر :تصدق زينه حلوه
أدهم :قوم يالا....
(زينه هي سكرتيره أدهم )

ف غرفه الاجتماعات....
بدا أدهم ف شرح تفاصيل المناقصة وأضاف ....
 لازم نأخذ المشروع دا فاهمين، وعاوزك يا بشمهندس نادر تتابع التصميم مع بشمهندس عمرو....
نادر :تمام يا بشمهندس
عمرو :بس ف شركات كتير داخله المناقصة دي يا أدهم بيه...
أدهم :لازم المناقصة دي توقع علينا احنا وبعدين احنا شركه معمار النوري ، وكل شغلنا بيعمل دجه ف السوق....
عمرو :اكيد.....

ف منزل عبد الحميد
زينب :يا للهوى يا سعاد
سعاد:هنعمل اي....
زينب :لازم تقولي لعاصم وانا هقول لعبد الرحمن....
سعاد:اصل متبقش عاشت طول عمرها بعيد وتأخذ كل حاجه على الجاهز....
زينب :لا يا اختي دا مش هيحصل دا احنا عيال مهلوكين ف الشغل، وف الآخر بلوشي....
سعاد :هي اللي ظهرت وعاوزه تبقى واحده مننا تتجوز واحد من الولاد....

زينب :ربنا يسهل يا ام يوسف
سعاد :أصلها لو ظهرت يبقى خلاص كدا فلازم نفهم عاصم وابو عمر الكلام دا، ونكون محضرين موضوع جوازها دا ويقنعوا ابوهم بي، وبرضو مش هنتطلع بالمولد بلا حمص....
زينب : انهارده عمر جاي من القاهرة، وخلاص مش هينزل تأني....
سعاد :اممم كويس...،هو اخوكي فين يا منى...
مني :معرفش مشوفتوهش من الصبح.... تلاقي ف المصنع مع بابا......

كان مراد يجلس ف عيادته، يباشر عمله من دخول وخروج المرضى، وبعد كدا دخل شخص....
مراد :اتفضل...
معتز :اتفضلت...
مراد أتفاجأ وهو يرفع بصره اليه :معتز
معتز: قولت لازم أول ما اجي من السفر اجيلك....
قام مراد من مقعده وعانق صديقه....
معتز :خلاص بقا الناس تفهمنا غلط...
وكزه مراد ف كتفه وقال: مش هتبطل هزار....
معتز :بص انا هطلع استناك برا عقبال ما تخلص شغلك....
مراد :تمام انا خلصت منه هتدخل اخر كشف وبعدين ننزل نقعد ف اي مكان مع بعض .....
معتز :منه الممرضة اللي برا، دي بت بارده
مراد :ههههههههه.........
معتز :يلا طيب، عشان نخرج نقعد ف اي مكان مع بعض......
مراد :حاضر...

ملك :انا هجيلك شويه كدا ماشي
سمر :طيب يا حبيبتي هستناكي
ملك: المحاضرات معاكي ولا....
سمر بتوتر :اي... اهااا كلها معايا
ملك :طب انتي ممكن تنزلها ليا مع البواب وانا ابقى اعدي اخدها...
سمر :بقى كدا مش عاوزه حتى تسلمي عليا...
ملك :عادي اصل كنت عاوزه امشي بسرعه....
سمر :لا لازم تيجي....
ملك :ماشي، هخلص واجي
وضعت ملك الهاتف على المنضدة وقامت لتنهي بعض أعمال المنزل.........

ذهب مراد ومعتز الي مطعم على النيل.....
معتز :اي اخبارك، واخبار الشغل اي.....
تنهد مراد وقال :تمام كله تمام.....
معتز : لسه مقاطع اخوك....
مراد: مليش علاقه بي اصلا
معتز :يا مراد دا اخوك وحاول انك تنسى كل اللي حصل، عارف انه صعب بس مش بيدك حاجه....
مراد :مش عارف يا معتز، وخلينا ناكل لأني مش عاوز اتكلم ف الموضوع دا.....

معتز  بحزن على حال صديقه وحاول ان يغير الموضوع وقال: انا خلاص مش هسافر تأني..........
مراد :كويس هتشتغل هنا، هتفتح عياده ولا اي ...
معتز :ايوه وعاوز اتجوز واستقر بقا......
مراد :ههههههههه وهتتجوز مين بقا.....
معتز : ههههههههه معرفش لسه دا قرار
مراد :هتلاقي دا انت الف واحده تتمناك....
معتز بثقه : ههههههههه عارف طبعا...بس عاوزلك تشوفلي واحده تشوف شغل العيادة.....
مراد :انا هكلم منه يمكن  يكون ليها معرفه.....
معتز: تمام، وانا شوفت العيادة ناقص بس حاجات بسيطة فيها وهبدا شغل فيها بعد اسبوع............   

ف مصنع العطار
يوسف :انجزوا البضاعة هتتسلم بكرا.......
 رد احد العاملين تمام  يا باشا وهننقل البضاعة المخزن.......
خرج يوسف من المصنع واتجه الي الشركة.....
دخل لوالده المكتب.....
عاصم :تعالي يا يوسف، البضاعة خلصت ولا لسه....
يوسف :الشغل تمام متقلقش...
عاصم :انا عاوزك الفترة دي تبقي واقف ف ضهر جدك...
يوسف :ماانا ماسك المصنع اهو....
عاصم : ايوه بس مش بعد اللي احنا عملنها دا كله..... وتيجي بت وتأخذ كل حاجه، وانا مش هسمح لعمر ياخد مكانك......
يوسف :متخافيش انا مركز اووووي....
عاصم :انا هبقي انزل القاهرة، عندي مشوار مهم اووووي.....
يوسف :اي هو
عاصم :بعدين هتعرف كل حاجه.......

كانت سمر تجلس ف شقتها تنظر قدوم ملك....
سمر :هي مالها اتاخرت كدا ليه....
وقام بالاتصال بنادر....
نادر :جات ولا لسه
سمر :لا لسه، بس زمانها على وصول اتاخرت اوووي....
نادر :تمام انا هجيلك......
سمر :بس ملك....
نادر :مش هعملها حاجه انا.......
أدهم :انت لسه مصمم يا ابني
نادر :البت دي غيظني اووووي يا ابني...  
أدهم :بس الموضوع مش مستاهل...... زيها زي اي واحده.....

نادر :عارف بس مش هسيبها عشان ترفض الشغل كويس وتبقى تكلمني بطريقه كويسه......
أدهم :يا خربيت كدا والله، سمر دي ميجيش من وراها غير الهم.....
نادر :ملكش  ف الطيب نصيب.......
أدهم بسخريه: طيب!.......
نادر :ماتيجي معايا هنقضي ليله حلوه.......
أدهم :مليش  ف الجو بتاع سمر
نادر :ماهي مش سمر بس يعني...... السهرة هتبقى حلوه حازم وبوسي  جايين كمان.....
ادهم: دا انت عامل حفله على البت بقا....

نادر :ههههههههه حاجه زي كدا تعالي عشان حازم وبوسي هيزعلوا...
أدهم : طلالما بوسي هاجي بس، روح انت وانا هحصلك....
(حازم هو صديق نادر وادهم منذ ايام الثانوية ولكن تفارق بسبب دخولهم جامعه مختلفة عنهم  فهو خريج كليه الحقوق ولكن لم تنقطع علاقاتهم، ف بدايه بعد  تخرجه كان يعمل ف شركه بسيطة وبعد كدا فتح مكتب خاص بي وهو من يباشر الاعمال القانونية لشركه النوري...... )

وصلت ملك الي العمارة التي تسكن بيها سمر.....
وصعدت الي الشقة، رنت الجرس فتحت لها سمر...
ملك :هاتي ورق المحاضرات....
سمر :ادخلي يا ملك هتفضلي واقفه على الباب...
ملك :عشان متأخرش......
سمر :ادخلي بس نشرب حاجه وانزلي على طول....
ملك بعدم ارتياح :طيب.... ودلفت الي الداخل وجدت فتاه جالسه وترتدي فستان قصير جدا وعاري وشعرها مفرود  على اكتافها العارية وتدخن سيجاره....
سمر :دي بوسي صاحبتي
ملك سلمت على بوسي ببرود وجلست على الأريكة............
سمر :تشربي اي ....

ملك :مش عاوزه هاتي المحاضرات...
سمر: طيب.....، استني افتح الباب بيخبط....
ملك باستغراب :طيب
فتحت سمر الباب ووجدت نادر أمامها....
نادر: هي جواه
سمر: اهااا وبوسي جواه.....
دخل نادر........
ملك قامت وقفت وقالت بحده :انا نازله  يا سمر....
نادر :مش المفروض تسلمي عليا.....
ملك :انا معرفشك عشان اسلم عليك و اوعي كدا....
سمر :اقعدي يا ملك.....
بوسي :انتي مالك متعصبة كدا ليه......

لم ترد عليها ملك
وقف نادر أمامها وقال :وانا مش عاوزك تمشي....
ملك :دي مشكلتك ابعد عن وشي....
سمر :خلاص يا نادر، سيبها......
دق جرس الباب وقامت بوسي تفتح.....
حازم:اي يا بنتي  اي الأصوات الكتيره دي
بوسي :انا مش فاهمه مين البت اللي نادر ماسك فيها دي ادخل وشوف.....

دخل حازم وجد نادر يمسك فتاه من ذراعها بقوه... تقف بذراعها
 اتجه حازم  لنادر لكي يوقفه :مالك ياابني ولكن عندما رأي الفتاه اللي يمسكها نادر ، اي دا ملك.......
ملك :أستاذ حازم
حازم : انتي جايه هنا ليه
 قطع حديثه نادر  :انت تعرفها؟
حازم :سيبها يا نادر.......
نادر :لا يا حازم.....
حازم :نادر ارجوك سيبها وانا هفهمك كل حاجه
ترك نادر يدها...... حازم :اتفضلي امشي يا ملك...

ملك وقد تجمعت الدموع في عينها وتنظر لسمر نظرات اتهام وعتاب على ما فعلته وغادرت......
نادر :ممكن تفهمني..........
كانت  ملك  تنزل على السلم وهي تبكي من غدر صديقتها بها والان حازم من إنقاذها ......
وصلت إلى مدخل العمارة وكان أدهم داخل  اصدم بها.........
ادهم بصوت رجولي :اسف....
لم تلتفت له ملك  وغادرت دون أن تقول شي .....
أدهم باستغراب :مالها دي مبتردش ليه.....
ولكن قدمه اتصدمت بشي واقع على الأرض وكان هاتف .....
 التقط أدهم الهاتف الواقع على الأرض .......

أدهم :اكيد بتاع البت اللي مشيت.... وضع الهاتف ف جيبه وصعد.....
فتحت بوسي له الباب...
بوسي :دومي وحشاني اووووي...
ضمها ادهم اليه وقال: وانتي....
دخل ادهم وجدوا يجلسون وكانت سمر تبكي ونادر يبدو عليه الضيق والغضب وكذلك حازم....
أدهم :مالكم يجماعه....
نادر بضيق:الاستاذ سيبها تمشي....
حازم :المفروض كنت أعمل اي يعني....
جلس أدهم وجلست جانبه بوسي وقال :هو اي اللي حصل....
بوسي :والله يجماعه فرفشوا مش بت زي دي يعني اللي هتعمل فيكم....

حازم بتحذير :بوسي لو سمحتي متجيش سيرتها...... كفاية اللي صاحبتها كانت عاوزه تعمله فيها....
أدهم :انت تعرفها منين.... ؟
حازم :الشركة اللي كنت شاغل فيها بعد ما اتخرجت على طول.... كان ابوها موظف ف قسم الحسابات فيها وكان راجل طيب وكويس معايا ومع كل الناس ......كنت بحب اقعد معها اوووي وف مره تعب ووصلته لبيت.......   لما سيبت الشركة كنت بروح ازوره واطمن عليه..... ولما  بنته الكبيرة ماتت وبعدها هو مات،مقدرتش اوصل ليهم تأني واخر حاجه شوفت ملك فيها كانت ف عزا عم محمد، وبعد روحت عشان كنت اشوف هما محتاجين حاجه ولا.... لقيت الناس قالوا انهم عزلوا......
نادر :ودا سبب يعني.

حازم :سبب ونص يا نادر دي واحده محترمه ملهاش ف الكلام دا ومش عشان رفضت الشغل عندك تعمل كدا.........
أدهم :طب خلاص بقا الموضوع عدي،وانت يا نادر خلاص مش مهم..... وانتي يا سمر كفأيه عياط مش هيفيد بحاجه انتي السبب....
حازم :انتي عارفه بيتها...
سمر: ايوه...
حازم :ابقى ابعتلي العنوان.....
قام نادر وقف وقال بغضب:انا عرفت بقا اي السبب الأخ بيوسع لنفسه ،انا ماشي....
بوسي :يا نادر
حازم :هو حر بقا.....، واوعى يا سمر نادر يعرف ليها طريق...

سمر كانت تحاول الاتصال بها ولكن كان تليفونها مقفول.......
سمر بقلق :انا برن عليها الفون مقفول...
كان أدهم من قفل التليفون الذي وجده والان تأكد ان البت اللي خطبتها كانت ملك....
قال أدهم :عادي يا سمر اكيد هي قفلته عشان متكلمكيش......
بوسي :وانت زودتها مع نادر اوووي يا حازم....
حازم :انت مش شايفه هو كان مسكها ازاي....
سمر :انا اللي غلطانه اني جبتها....
أدهم :خلاص يجماعه حصل خير....
بوسي :ايوه ويلا بقا عشان ننزل نسهر ف اي مكان......

استيقظت ملك على صوت الباب....
ملك :اي دا مين هيجيلي الصبح كدا...قامت علي الفراش وارتديت الاسدال.... وذهبت لتفتح الباب.....
فتحت ملك الباب
ملك :مين حضرتك
الشخص :انا.....

الفصل التالي
جميع الفصول
الآراء والتعليقات على الرواية