رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين الفصل السابع
في قصر فخر الدين في طابق حمدي
بروج: ماما انا رايحه لماسة
الام: ماشي ي حبيتي
عند ماسة
بروج: مااااااااسة
ماسة: يييييختاييييي عايزة ايه ي بت سيبني في حالي بقا
بروج و هي ترقص: وقبلتوووو و قبلتووو
ماسه: هو مين دا
بروج: زين...
عند حور
حور: مبرجعش في كلامي ي منمن
منال: انتي ازاي اتغيرتي كدا
حور: ام السوال الي ع لسان العالم كله دا
منال بغمزة: مين غيري قالها
وووضعت يدها ع ذقنها: يترا مين يترا مين
ثم قالت فجاء: عاصم ممكن صححح
حور بخجل: لا مش، يعني يعني...
منال: خالص اسكتي، بس برضوا قوليلي اتغيرتي ازاي كدا.
حور بحزن: هقولك بس يعني...
منال: قولييي
حور بحزن: الصراحة يعني انا بتعامل كدا معاكوا عشان حتي لو انا مش من العائلة كفايا اني عشت معاكوا يومين حلويين ماما بتقولي عيشي اللحظة كنها اخر لحظة
منال بحنان: يا حبيبتي انتي من عائلة كيفية احساس بابا لو و كمان تحليل dna
(***dna: هو تحليل يتعمل اثبات النسب هو بيحمل
المعلومات الوراثية لكائن الحي ***)
عند ماسة
بروج: زين
ماسة: عملتي ايه ي موكسة
بروج تذكرت الموقف و بغضب قالت:ضربته الحيوان الغبي
ماسة: انتي ي بنتي متخلفة ولهي مش انتي بتحبيه ليه تعملي كدا يخبرتك هو انتي مبتحرميش اي حد تضربيه
دا الولاد حتي مبيعملوش كدا
بروج بغضب: الحيوان انا هموت و وحشني جدا بقلنا خمس سنين مش شايفين بعض و هو يقولي اني زي الرجالة و يكلمني بقرف
واكملت بقسوة: بس لا يا ماسة مش هحبوا تاني انا هشيل قلبي و دوس عليه بس محسش بالضعف ابداا
انا منستش اخر موقف من خمس سنين بس ولهي لوريه النجوم في عز الضهر.
من خمس سنين flash back
بروج: زين انا بحبك
زين يضحك و دون اهتمام: مانا عارف مش احنا صحاب
بروج: لا مش حب صحاب
زين بضحك: اه اكيد اخوات صح
بروج بحزن: لا يا زين
زين بجديه و القليل من الحدة: بروج انتي لسه صغيرة ركزي في مذاكرتك و درستك
ثم ذهب
فجلست بروج تبكي
و قررت ةن تتغير الي حالها في هذا الوقت
back
مكتب عاصم
ذهب الرجل سريعا عندما سمع صوت عاصم
فدحل عاصم الي المكتب
وفتح الاب و بعت رساله
تنص " ايه الاخبار "
الطرف الاخر "عايزك ضروري الازم تيجي برلين"
عاصم "هو في حاجة"
الطرف الاخر "لما تيجي ي عاصم"
في كلية حاسابات و معلومات
ماسة:كوووووثررررررر
كوثر:ايه يا حيوانةةةة بتزعقيييي ليهههههه انتي كلبة
ومختلفة و غبية
ماسة:يخربتك ايه فتحة بلاعة و لا ايه يخربتك انتي مفيش ادك في الشتيمة
كوثر بخبث:ايه دا الحقي ابن عمك جايه
التفت ماسة سريعا وقالت:وانا مالي مايجي مش هو معيد في الكلية
فتحرك مروان من جانبهم
وقال:ايه دا ماسة مرا وحدة ايه لي جابك هنا
ماسة بضيق:خفةةةة
فاقتراب منها مروان وقال بخبث:طب متتخاريش اصل النهاردة في معيد رخممم
ثم ذهب بغرور
ونظرت ماسة له باستغراب
في قصر فخر الدين طابق امجد غرفة عاصم
كان عاصم يحزم اغراضه للسفر
لتأتي بروج
بروج:ايه انت رايح فين
عاصم أبتسم لها:مسافر ي بروج
بروج باستغراب:مسافر،مسافر فين ؟
عاصم:المانيا
بروج بسخرية مضحكة:ليه هتسكمل ابحاث الذرة
عاصم ضحك و ضربها ع افها:لا يا خويا رايح شغل
بروج بالم مضحك:واد يا عاصم انت ايدك تقلية ليه
دا انت كنت و انت عندك سنة كنت كيوت خالص
عاصم بسخرية:طب ي لمضة شوفتني ازاي وانا صغير و انتي لسه متولديش
بروج بسخرية:من الصور يا فقيق متشغل الجومجمة شوية
عاصم ضحك:هو احنا بنفكر بجومجمة ولا بالمخ
بروج يلامبالا مضحكة:طب المخ في الجومجمة عادي يعني.
...ايه دا عاصم انت رايح فين
عاصم:مسافر يا امي
رأيه بصدمة:مسافررر
عاصم:ايوا ماما في ايه هي اول مرا
رأيه بحنان احضتنه:تروح و ترجع بالسلامة ي حبيبي
عاصم:ماشي يا ماما سلام بقا اصل الواد زين بقالو ساعة مستني وبعد ذلك ذهب
وترك خلفه اخته الذي صارت القشعريرة في جسدها عقب سماع اسمه
كلية حاسابات و معلومات
ماسة تجري سريعا لكي تلحق المحاضره
لتدخل سريعا ولكن الصدمة احتلاتها عندما راته و تزكرت كلامه لها منذ قليل
مروان: ايه يبشمهندسة الي ماخرك كدا احنا بقلنا ربع ساعة بداين
ماسة بغيظ:و هو حضرتك دكتور عشان تقولي اتخرتي ليه
ليضحك هو بسخرية: اعذرك لسة معرفتكوش ع نفسي
مروان: دكتور مروان فخر الدين دكتوركوا الجديد
ماسة: دكتورنا...
عند عاصم
كان يقف في المطار ينتظر طيارته لتعلن رحلته ليمشي هو برود شموخ ناحية طيارته ويركب
وبعد عدة ساعات اعلنت الوصول الي العاصمة برلين
لياخذ تاكسي و يذهب الي المكان المطلوب ويدخل مخزن مهجور ليوجد به شي
وياتي صوت تصقيف: Bravo Herr Malik kam zur richtigen Zeit
" برافو سيد مالك اتيت بالوقت المناسب
عاصم (مالك): Wo John ??
الرجل بسخرية:
Aoha mittlere Sharif her Asim
"اوه تقصد شريف سيد عاصم"
عاصم يضحك بسخرية اكبر: wir stellten fest
"اكتشفشتنا"
الرجل بخبث: du bist nicht allein.
"لست وحدك زكيا"
عاصم بصوت عالي: wo Sharif
اين شريف؟!
رجل: Hier hier, aber ich will euch geben, bevor du mich ihnen geben
"هنا هنا ولكن لا اعطيه لك قبل ان اخذها"
عاصم بغضب مكبوت: Bin ich meine Frau nehmen ??
" هل سوف تاخذ زوجتي؟ "
الرجل بصدمة: Ihre Frau
عاصم بسخرية: Oh, ich vergaß unsere Hochzeit Aazmk Ali
"ا ه نسيت اعزمك علي فرحنا"
استوبب
البارت خلص
يترا رد ماسة ايه؟
هو بجد بروج هتقضل تحب زين؟
مين الرجل دا وايه علاقته بعاصم؟
ويترا مين شريف؟!