رواية انهيار قلب بقلم وردة الفصل الخامس والعشرون
أمير وصل المستشفي وهو علي اخره حس بتعب رهيب وقف ثواني ياخد نفسه ...سامح شافة قرب عليه: مالك يا أمير فيك ايه؟!
أمير: مفيش شويه ارهاق بس من اللي بيحصل حواليه ده..
سامح: طيب تعالي معايا اطمن بنفسي..
أمير بيحاول يهرب منه: أنا كويس خلاص هروح اشوف مليكة لتكون عايزة حاجة..
سامح لاحظ انه عايز يهرب: لا مليكة كويسه انت اللي مش كويس ولازم تيجي معايا ...وقبل أمير ما يعترض كان مسكه من ايده وخلاه مشي معاه..
أمير: يا الله منك يا سامح ومن غلاستك انا كويس ومفيش حاجة بس زهقات شويه ..
سامح: بعد الكشف نشوف ..دخل اوضه الكشف وسامح بدأ يفحصة كويس وبعدها بصله بضيق: انت متاكد انك بتاخد علاجك طول الفتره اللي فاتت ..
أمير: مش فاكر..
سامح بعصبية: نعم ! يعني ايه مش فاكر ! انت بتستهبل انت عارف ممكن يحصلك ايه من غير العلاج ..
أمير بلامُباله: متكبرش الموضوع بقي ما انت عارف اليومين اللي فاتوا كان شكلهم ايه ..
سامح: وده يخليك تسيب علاجك لحد ما توقع مننا ..
أمير: خلاص هاخد بالي بعد كده ..تمام كده وبعدين انا قدامك اهو مفيش حاجة وزي الفل ..هسيبك هروح اطمن علي مليكة..سابه ومشي
وسامح نفخ بضيق علي تصرفاته...
حنين: حاسه بإيه في حاجة بتوجعك ؟
مليكة: لا كويسه
حنين ابتسمت: الحمد لله ..
مليكة بصت علي ايدها: تفتكري الحروق دي هتسيب اثر ؟
حنين مسحت بإيدها علي شعرها: لا طبعا كله هيروح وهتبقي بنوته زي القمر ..
مليكة بزعل: ده عقاب ربنا ليا علشان كذبت وخليت بابا زعلك وطردك من البيت..
حنين: اشششش خلاص انسي وده مش عقاب ولا حاجة ده نصيب وقضاء من ربنا والحمد لله عدت علي خير ..
مليكة: يعني انتي مش زعلانه مني ؟
حنين ابتسمت وضمتها لحضنها: انا مقدرش ازعل منك يا مليكة انتي بنتي
أمير دخل لقي مليكة في حضن حنين ابتسم: حبيب قلبي عامله ايه دلوقتي ..
مليكة بفرحة: كويسه اوي..
أمير ضحك: يااااارب دايما بص لحنين ماما جايه في الطريق هتقعد مع مليكة وانتي هتروحي تاخدي شاور وتجيبي معاكي هدوم و ترجعي تاني اوكيه..
حنين: بس انا كويسه كده ملهاش لازمه
أمير رفع حاجبة بإعتراض: لا ليها الف لازمه ..
وهما بيتكلموا دخلت ناديه وسلمت عليهم وعلي مليكة: حبيبة تيتا عامله ايه النهاردة ؟
مليكة: الحمد لله كويسه..
ناديه: الحمد لله عقبال ما تخفي خالص و ترجعي تنوري وسطينا تعرفي مين كان عايز يجي يزورك النهاردة ..
مليكة بلهفة: مين ؟
ناديه: زياد وعمر بس طلع عندهم تمارين في النادي ..
مليكة ابتسمت وسكتت وناديه بصت علي حنين: انتي لسه واقفه ليه يلا روحي مع جوزك غيري وارتاحي ساعتين وتعالي ..
حنين: بس يا ماما..
ناديه قاطعتها: من غير بس انا موجوده مكانك اهو. كمان عمر وزياد هيجو علي هنا يقعدوا شويه مع مليكة..
حنين سكتت وأمير مسك ايدها: يلا هنستأذن احنا يا ماما..
ناديه: اتفضلوا يا حبيبي..
أمير خدها ومشي وهو بيبصلها ..وحنين اتكسفت وبصت للارض ..ساعتها ضحك
حنين بصتله بغيظ: بتضحك علي ايه ؟!
أمير: عادي افتكرت حاجة ضحكت !
حنين: والله !
أمير: والله !
ويلا اركبي العربيه ومتبصليش بطريقتك كده علشان احنا في الشارع وانا مش عايز اتهور عليكي..
حنين وشها احمر وبصت للارض وركبت العربيه بسرعه وهو ضحك بصوت عالي ووركب العربية ومشي ..
وحنين باصه من الشباك ومش عايزا عنيها تيجي في عنيه ...
أمير ابتسم وقرب مسك ايدها ..وهي اتنفضت في ايده..
أمير: ايه يا بت مالك اتخضيتي كده ليه..
حنين بخجل: معرفش بس حاجة محصلتش معايا قبل كده فتخضيت..
أمير ابتسم وقرب ايدها لشفايفة وباسها برقه دوبتها: لا انا عايزك من هنا ورايح تتعودي علي اي حاجة علشان مش كل مااجي المسك احس اني بكهربك ...
حنين ابتسم: هو ده فعلا اللي بيحصل معايا ..
أمير بخبث: بيحصل ايه ؟!
حنين ببراءه: بتكهرب !
أمير ضحك: دانا كده خطر عليكي ممكن لو ذوت الكهربه شويه تموتي.ههههه
حنين ضحكت وبصتله بنظره طويله ..
أمير: يادي النيله قولتلك بلاش البصه دي..
حنين ضحكت ولفت وشها: خلاص مش هبص تاني...وكملوا طريقهم في الضحك والهزار وحنين عجبها تغير أمير وحست انه رجع ل أمير بتاع زمان ايام ما كان لسه شاب في الثانويه بيجي زيارت مع والده لدمياط كان ايامها بيضحك كتير وكانت بتعشق ضحكته وكلامه اللي كان بالنسبالها حياه...
طلعت قاعد في مكتبه وعلامات الغضب والضيق علي وشه حس ان شريف فاز عليه وقلل من مكانته اللي عاش سنين يبنيها ...رجالته دخلت عليه عرفنا اخبار جديده يا باشا..
طلعت لف بالكرسي وبصلهم: ارغوا ؟