قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية المشوه الجزء الأول للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس عشر

رواية المشوه الجزء الأول بقلم الشيماء محمد كاملة

رواية المشوه الجزء الأول للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس عشر

اخدهم ادهم وراح بيهم شقته
المنطقه كانت في حي راقي جدا عجبهم كلهم
العماره فخمه من بره
دخلو وطلعوا الاسانسير ووقفوا قدام الشقه
واول ما ادهم فتح الباب اتفاجؤا كلهم
اتفاجؤا لما لقوا الشقه فخمه جدا
ليلي: واو دي شقتك يا ادهم؟
ادهم: عجبتك؟

ليلي: عجبتني! انت بتهزر دي تحفه زي الشقق اللي بشوفها في التليفزيون وبس
طبعا اتفرجت علي الشقه كلها واكتر حاجه عجبتها اوضه النوم الرئيسيه بحمامها الخاص والجاكوزي فيه والمطبخ لانه كان امريكان مفتوح علي الصاله وعجبها البار اللي فيه
ادهم: كان نفسي تعيشي معايا هنا...
عم محمود: متنساش اتفاقنا
ادهم: مش ناسيه
عم محمود: ما انت مليونير اهوه علشان كده مفرقش معاك المهر والشبكه
ادهم: ولا مليونير ولا حاجه.

عم محمود: عربيه موديل السنه وشقه في منطقه راقيه جدا وعفش بالمنظر ده والبيت اللي بتبنيه وتقولي مش مليونير
ادهم: ايوه مش مليونير بس مش معدم
اولا الشقه اخدتها من اكتر من 8 سنين كانت الاسعار غير دلوقتي وبعدين انا راتبي عالي وكل مهمه بطلعها ليها حساب خاص وكل اصابه عليها تعويض والاهم ان انا مش من النوع اللي بصرف او ليا اهتمامات ماديه والسنه اللي فات جددت الشقه والعفش وساعدتني ساره في الموضوع ده واشتريت العربيه لان الفلوس موجوده وملهاش لازمه... اما البيت والمهر والشبكه والفرش فاعتقد ان بعد الفرح هبقي جبت اخري خلاص.

عم محمود: هتفلس يعني ولا ايه؟
ادهم: مش هفلس بس لان شغلي موجود بس قصدي علي الحساب في البنك
ليلي: طب احنا ممكن نشتري المهم بس ونوفر
ادهم: لا يا حبيبتي مش قصدي كده اشتري كل اللي نفسك فيه الفلوس رايحه وجايه ما تقلقيش انتي
المهم اتفضلو في كذا اوضه نوم اللي تعجبكو اتفضلو فيها
ليلي: انا هاخد الاوضه دي تعال معايا.

شدته من دراعه توريه الاوضه اللي عجبتها
ادهم: دي اكتر اوضه عجبتك؟
ليلي: اههه... اينعم عايزه اغير الوانها الغامقة دي بس هيا اكتر حاجه عجباني
ادهم: دي اوضتي
ليلي: اوضتك! طب خلاص اسيبهالك
ادهم: لا يا قمر هو انا اطول انك تنامي في اوضتي وبعدين اصلا انا هسيب الشقه كلها فنامي انتي هنا
ليلي: ليه؟ خليك معانا
ادهم: بجد اخليني؟ انتي عايزاني انا وابوكي في بيت واحد؟

عم محمود: ابوها هياكلك يعني ولا ايه؟
اتفاجؤا الاتنين بيه
ادهم: لا طبعا مش القضيه بس حضرتك اللي اعترضت علي وجودي انا وليلي في بيت واحد
ام ليلي: لا يا حبيبي سيبك من الكلام ده انت متخرجش من بيتك خليك معانا
ادهم: لا معلش
عم محمود: اترجوه شويه وهو يوافق
ادهم: انا مش عايز حد يترجاني.. بس مش عايز مشاكل مش اكتر
عم محمود: وانا بقي بسبب لسيادتك مشاكل صح؟

ادهم: انا مش عارف اقول لحضرتك ايه؟
ام ليلي: متقولش حاجه ومتخرجش من بيتك واللي ليه عندنا حاجه يجي ياخدها
ليلي: ايوه يا ادهم خليك وبعدين محسسني انك قاعد طول النهار في البيت؟
ادهم: خلاص براحتكم المهم هسيبكم ترتاحو وانا هرجع شغلي
عم محمود: استني قبل ما تنزل اللي عايز يشرب شاي هنا يلاقي ولا ينزل يشتري؟

ادهم: المطبخ فيه كل حاجه.. تعالي يا ليلي اوريكي مكان كل حاجه
ليلي بابتسامه: يالا بينا
اخدها المطبخ وعرفها علي اماكن الحاجات الأساسية

ادهم: مالك بتبصيلي كده ليه؟
ليلي: عاجبني المطبخ واستيله ذوقك ولا ذوقك مامتك
ادهم: مامتي؟!
ليلي: قصدي ساره مش تعتبر مامتك ولا ايه؟
ادهم: لا ما تعتبرش المهم اغلب عفش الشقه ذوقي هيا ساعدتني في شرا الحاجه مش اكتر وشويه ديكورات كده
ادي الشاي والسكر والغلايه والميه ايه تاني؟
ليلي: نسكافيه اهم حاجه النسكافيه
ادهم: اشمعني؟

ليلي: انا مدمنه نسكافيه
ادهم: امم قولتيلي وايه كمان؟
ليلي: اممم الشيكولاته بعشقها يعني بص في اي وقت عايز تصالحني تطلب حاجه ارشيني علي طول بشكولاته كادبوري هتلاقيني بقولك شبيك لبيك
ادهم: طيب كويس انك قولتيلي... ادي يا ستي النسكافيه اهوه
ليلي: عندك لبن بقي؟
ادهم: ايه محل البقاله اللي انا واقف فيه ده؟ لا يا ستي معنديش لبن اتفطمت من بدري.

ليلي: خفه انا بشرب النسكاف باللبن
ادهم: النسكاف؟ حاضر اجيبلك لبن حاجه تانيه عايزاها
ليلي: لا يا حبيبي سلامتك
قربت ليلي عليه وهو مسك ايديها
ادهم: وحشتيني
ليلي: يااااااااه اخيرا افتكرت
ادهم: مش انتي اللي دخلتينا محل البقاله اعملك ايه يعني؟

ليلي: طب خلاص خرجنا من محل البقاله خلينا في المهم... انت كمان وحشتني قوي
شدها عليه ويدوب هيضمها
عم محمود: فين الشاي؟
ادهم: جاهز ثواني
ليلي حطت الشاي لابوها وادهم بصلها وهز اكتافه وكأنه بيقولها مش بايدي وراح على شغله
ابوي ليلي رفض ان ليلي تنام في اوضه ادهم نهائي
ادهم كان بيقضي النهار كله في شغله ويرجع اخر الليل وينزل بدري جدا.

ليلي وابوها وامها بيشتروا جهازها
وادهم بينزل معاهم في الحاجات المطلوب منه وجوده فيها
عم محمود لاحظ ان ادهم ليه هيبه بين الناس وانه محترم جدا من اللي حواليه
ادهم اي شيئ بيعجب ليلي بيشتريه حتي لو غالي
وفي الاجهزه اللي كان بيجيبها
عم محمود: انت مش ملاحظ انك بتشتري بزياده
ادهم: ايه اللي بشتريه بزياده؟
عم محمود: الشاشات دي ما كفايه واحده كفايه الكبيره دي.

ادهم: واحده في الصاله والتانيه لاوضه النوم
عم محمود: والتكيفات؟
ادهم: الجو في الصيف حر جدا في بلدكم وبعدين كل الاجهزه دي لراحه ليلي ولا ايه؟
عم محمود: براحتك انت حر

خلصوا شري العفش وكل حاجه تقريبا
وفي يوم بالليل الكل نايم ليلي صحيت وطلعت تشرب قابلت ادهم يدوب راجع
ليلي بصوت نعسان: اخيرا جيت؟
راحت ناحيته واستكانت في حضنه نايمه علي نفسها خالص
ادهم: انتي هتنامي ولا ايه؟
ليلي: انا نايمه اصلا
ادهم: طيب ادخلي كملي نومك.

ليلي: لا عايزه افضل معاك شويه... تعال نقعد شويه في البلكونه
ادهم: ولو ابوكي صحي؟
ليلي: سيبك من ابويا بقي كلها بكره وهسافر
ادهم: تعالي
طلعوا البلكونه وفضلو يتكلمو ويتكلمو في اي حاجه وفي كل حاجه
وسكتو الاتنين مره واحده وبصوا لبعض واتقابلت العيون المشتاقه في نظره طويله وغابوا الاتنين مع بعض في لحظات لاتنسي
ليلي همست لادهم: بحبك قوي ومحتاجالك قوي جنبي وانت علي طول بعيد
ادهم: انا مش بعيد ابدا بس مش عارف قرب حاسس اني متكتف ومتراقب في كل حركة ابوكي واقفلي ومستنيلي اي غلطه
ليلي: هانت خلاص
ادهم: بجد هانت؟

ليلي: اكيد بعد ما نتجوز محدش هيدخل بينا تاني
ادهم: والشرط اللي ابوكي حاطه انك ما تسافريش معايا هنتصرف فيه ازاي؟
ليلي: هنطنشه ومش هيمنعني ساعتها اجي معاك وبعدين مالوش حكم عليا بعد ما اتجوزك
ادهم: اتمني ده يحصل لاني مش عارف اصلا ساعتها هعمل ايه وهبعد عنك ازاي؟
ليلي: متبعدش خليك جنبي ديما
ادهم: ولما تزهقي؟
ليلي: عمرك سمعت عن حد زهق من روحه؟

ادهم: وانا روحك؟-
ليلي: عندك شك في ده؟ انت روحي وقلبي وحياتي كلها.. انت اهم حاجه في حياتي فاهم؟ انا من غيرك ولا حاجه وبيك انت كل حاجه
ضمها ادهم لصدره
قعدوا جنب بعض وادهم قلع جاكته ولبسهولها وفضلو لحد الصبح مع بعض ونامو كده
اتفاجئ ادهم بايد علي كتفه بتصحيه.

اصحوا اصحوا انتو الاتنين يالا
صحي ادهم وبص لقاها ام ليلي
ام ليلي: اصحوا بقي قبل ما ابوها يطلع ويعمل مشكله
ادهم: صحيت خلاص اهوه
ام ليلي: صحي البت دي
ادهم: ليلي ليلي اصحي بقي
ام ليلي: يا بنتي اصحي بقي ابوكي جاي
ليلي: يوه بقي سيبوني انام... اه رقبتي
ام ليلي: بقولك ايه؟ شيلها دخلها اوضتها بسرعه وانا هدخل لابوها لحد ما تدخلها ماشي.

بصلها ادهم باستغراب
ام ليلي: انت لسه هتبصلي اتحرك ولا مش تقدر تشيلها؟
ابتسمتله وهيا داخله
ام ليلي: متطولش عندها واخرج علي طول
جاوبها بابتسامه وفعلا شالها ودخلها علي سريرها غطاها ويدوب هيمشي اتشعبطت في رقبته
ليلي: خليك جنبي
ادهم: انتي مصره تودينا في داهيه صح؟

ليلي: انت رخم
ادهم: رخم اه بس عايز اتجوز مش عايز مشاكل قبل الفرح سيبي رقبتي بقي
ليلي: طب بوسني وانا اسيبك
ادهم: أ... ابوسك
باسها ادهم علي خدها بوسه خطف كده
ليلي: بجد! ده بجد ولا بتهزر؟
ادهم: بهزر اوعي بقي
ليلي: طب اطلع بره انا غلطانالك اصلا... انا غلطانه اني احب واحد زيك
ادهم وقف بسرعه: قصدك ايه بواحد زي؟

ليلي استوعبت كلامها وان ادهم حساس جدا
ليلي: مش قصدي اللي في بالك ده انا بهزر علي فكره مش قصدي حاجه يا ادهم
ادهم: ما علينا انا نازل شغلي
ليلي جريت ومسكته من ايده: مش قصدي حاجه انا بحبك وانت عارف ده كويس انا بس اتضايقت انك عامل حساب قوي لبابا وخايف منه كده.

ادهم: خايف منه؟ مين قالك اني خايف منه؟ انا مبخفش من اي حد علي وجه الارض نهائي فاهمه؟ مبخافش... لكن في فرق اني اخاف منه او اخاف علي حاجه بين ايديا حلم جميل او وهم خايف اصحي منه علي كابوس حياتي
انتي يا ليلي في ايد ابوكي لسه مش في ايدي وده اللي مخلينا عامله حساب مش اكتر
خايف علي زعله علشانك مش عايزك تزعلي منه او يزعل منك بسببي... مش عايز ابدا في يوم من الايام تختلفوا بسببي فاهمه؟

انا اتحرمت من العيله وده احساس ما اتمنهوش لعدوي فما بالك بحبيبتي
فهمتي بقي انا خايف من ايه؟ خايف انك تضيعي مني مش اكتر
ليلي: انا مش هضيع منك ابدا محدش يقدر يبعدني عنك ولو هختار
قاطعها ادهم: ولو في يوم اتحطيت في موقف انك تختاري بيني وبين عيلتك هنسحب من حياتك وهختار انا نيابه عنك العيله
ليلي: ادهم ارجوك.

ادهم: ارجوكي انتي افهميني وقدري موقفي
انا اتاخرت علي شغلي بعد اذنك
مسكته: طيب علشان خاطري متمشيش زعلان
ادهم: انا مش زعلان يا ليلي ومش هزعل منك
بس بجد انا اتاخرت
خرج ادهم وما اخدش باله ان ابوها سمع الحوار ده كله بينهم
عدت الايام واخيرا جه اليوم الموعود

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة
الآراء والتعليقات على الرواية
W