قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحزان رهف للكاتبة سحر فرج الفصل التاسع

رواية أحزان رهف للكاتبة سحر فرج الفصل التاسع

رواية أحزان رهف للكاتبة سحر فرج الفصل التاسع

حسام رد وقال: الصراحه يا بابا انا ما سألتش عنها وعن اهلها بس انا شوفت مامتها واخوها واختها وهي في المستشفى ساعه الحادثه وناس محترمه جدا.
الاب: ازاى يا ابنى تعجب بواحده وتحبها وعاوز كمان تتجوزها وانت مش عارف هي مين ولا بنت مين يا حسام؟
حسام: يا بابا انا قولت افتح مع حضرتك الاول الموضوع وبعد كده اقابل اخوها عمر واعرفه الموضوع كله واحاول اشوفها هي واقولها على الحكايه كلها بنفسى بعد موافقه اخوها.

الاب: ماشى يا حسام اللى تشوفه يا ابنى وربنا يقدملك اللى فيه الخير وافرح بيك انت وشريف واشوف اولادكم يارب انا ووالدتك يا حبيبى.
حسام بفرحه: ربنا يخليك لينا انت وماما ويديكم الصحه يارب. ومسك ايد والده وباسها وقاله ربنا ما يحرمني منك ابدا يا بابا ويدك طوله العمر.
الاب: ولا منك انت وشريف يا حبيبى.

وفى جامعه القاهرة وبالتحديد في كليه عمر اللى كان قاعد مع اصحابه بيتكلموا وبيهزروا وعمالين ينتقدوا بعض في الضحكه والحركة والماشيه حتى في اسئله الدكتور ليهم واجابتهم عليه.
وكل واحد بيقلد التانى وهو بيتكلم ونازلين تريقه على بعض بكل احترام.
فجاه موبيل عمر رن فقام وقف ومد ايه في جيب البنطلون من ورا وابتسم أول لما شاف اسم المهندس حسام على شاشه الموبيل.
فابتسم ورد عليه وقال: السلام عليكم.

حسام رد السلام وقال: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ازيك يا عمر اخبارك ايه وازى الحاجه يارب تكون بخير؟
عمر: الحمد لله تمام والله يا بشمهندس حسام وماما بخير انت اخبارك ايه؟
حسام: طيب الحمد لله وربنا يخليها ليكم يارب وانا بخير الحمد لله يا عمر.
عمر حس ان حسام عاوز يقول حاجه بس محرج من طريقه كلامه.
فقال: متشكر لسؤالك يا باشمهندس.
حسام، بتشكرنى على ايه يا عمر انت زى اخويا والحاجه زى والدتى بالضبط.

عمر: الله يخليك يا بشمهندس حسام.
حسام سكت شويه وبعد لحظات
قال لعمر: انت فين دلوقتى يا عمر.
عمر باستغراب رد وقال: خير يا بشمهندس في حاجه انت كويس.
حسام حاول بتشجع شويه ورد وقال: لا ابدا يا عمر اطمن بس كنت عاوز اتكلم معاك شويه في موضوع مهم على انفراد.
عمر باستغراب وحيرة رد وقال: طيب انا في الكليه ولسه مخلص محاضرات من شويه واودامى ربع ساعه وامشى.

حسام: طيب انا ممكن اعدى عليك بالعربيه في الكليه ونقعد في اى مكان نتكلم شويه انا وانت؟
عمر: تمام ماشى وانا هاستنى حضرتك اودام بابا الكليه.
فشكره حسام وقفل الموبيل.
وخرج عمر بعد شويه هو وزمايله اودام باب الكليه لحد ما عدى حوالى تلت ساعه وكان حسام وصل بعربيته وعمر شافه.

فاستاذن عمر من زمايله وسلم عليهم وقرب من حسام وسلم عليه وفتح باب العربيه وركب عمر واتحرك حسام بالعربيه وراحوا على مكان هادى على كورنيش النيل.
واول لما وصلوا اودام باب الكافيه ركن حسام عربيته ونزل هو وعمر ودخلوا على جوا وراحوا قعدوا على تربيزة بتطل على شط النيل والمنظر كان في منتهى الجمال.
حسام نده على الجارسون وجه وبص لعمر وقال: تحب تشرب ايه يا عمر؟
عمر رد وقال: قهوة مظبوطه لو سمحت.

حسام بص للجرسون وقال. اتنين قهوة مظبوطه لو سمحت.
وبدا حسام بالكلام وحكى لعمر على شعوره اتجاه رهف وأنه معجب بيها وباخلاقها واحترمها وادبها ونفسه تكون زوجه ليه.
حسام بخجل وتوتر بص لعمر وقال: حبيت اقولك انت الاول علشان الأصول بتقول كده وكنت عاوز اطلب منك أنى أبلغها الكلام ده بنفسى واشوف رأيها ايه اذا سمحت بعد اذنك واذن الحاجه طبعا.

عمر اتفاجأه من طلب حسام ومكنش يتخيل أبدا أن الموضوع كده فرد وقال: والله يا باشمهندس مش عارف اقول لحضرتك ايه بس هابلغ والدتى الاول بالموضوع ده واشوف رايها ايه هي ورهف واقول لحضرتك على طول.
لان احنا يعتبر لسه في حاله حداد على والدى الله يرحمه لسه ميت من فترة قصيره واكيد حضرتك لاحظت حاله الحزن اللى احنا فيها الفترة اللى فاتت دى كلها.
بس اوعدك انى هافاتح والدتى في الموصوع ده وهابلغك على طول انشاء الله.

حسام: اولا البقاء لله يا عمر وربنا يرحمه يارب ويخليلكم الحاجه وانا مش مستعجل خدوا راحتكم ووقتكم.
وانا هاستنى منك تليفون ان شاء الله في اى وقت.
عمر: انا انشاء الله هاتصل بيك وابلغك بكل شىء.
وبعد شويه قاموا من مكانهم وحسام حاسب على القهوة ووصل عمر لحد البيت.
ورجع عمر على البيت وقعد في وسط اخواته واتغدوا مع بعض وسألهم على حالهم في كلياتهم زى ما الاب الله يرحمه كان بيعمل معاهم كلهم كل يوم.

وبعد ما خلصوا الاكل وشربوا الشاى عمر طلب من والدته أنها تكلمه في موضوع مهم على انفراد في اوضته.
رهف ورغد بصوا لبعض واستغربوا جدا وحسوا ان في اسرار بتحصل من وراهم.
قامت ام رهف معاه باستغراب ودخلوا اوضه عمر وقعدت الام على السرير وقالتله خير يا ابنى فيه ايه قلقتنى.
عمر: خير انشاء الله يا امى كنت عاوز اقولك بس ان المهندس حسام اتصل بيا النهارده وانا في الكليه وطلب انه يقعد معايا وياخد رايى في موضوع مهم.

وجه خدنى من الكليه وقعدنا برة في كافيه على شط النيل وأتكلم معايا في موضوع يخصه.
الام: خير يا ابنى في ايه قولى وطمنى؟
عمر: اطمنى يا امى كل الحكايه ان المهندس حسام معجب برهف وعاوز يتجوزها وعاوز يتكلم معاها ويفتح معاها الموضوع ويشوف رأيها قبل ما يجيب اهله هنا ويتقدم لها رسمى.
الام بفرحه ردت وقالت: انت بتتكلم جد يا عمر؟!
عمر: اه طبعا يا حاجه اومال هاهزر يعنى في موضوع زى ده.

الام. الصراحه يا ابنى هو الشاب ما يتعيبش ادب واخلاق وشكله ابن ناس ومحترم وكنت واخده بالى من نظراته لرهف واحنا في المستشفى.
عمر. يعنى اقوله ايه يا امى.
الام. هاقول لرهف واخد رايها الاول واحكلها على اللى حصل واشوف هاتقول ايه وابلغك يا حبيبى.
عمر. ماشى يا حاجه اللى تشوفيه حضرتك وخليها تفكر كويس ومتستعجلش.
الام. ان شاء الله يا ابنى الحاجات دى مش عاوزة استعجال.
وبعد شويه خرجوا هما الاتنين من الاوضه.

رغد. ايه ده هو في اسرار من ورانا ولا ايه يا ست ماما.
وقالت: ايه ده هو في اسرار بتحصل من ورانا ولا ايه؟
تعرفى حاجه يا رغد وايه سر الاجتماع السرى ده اللى بيحصل جوا؟
رغد: علم علمك يا اختى بس أكيد هانعرف انتى عارفه ماما مش بتخبى علينا اى شىء اصبرى شويه.
رهف خدت نفس طويل وكملت كوبايه الشاى بتاعتها وقالت: لا يكون بخصوص اهل بابا الله يرحمه.
رغد: يا بنتى والله معرفش حاجه وبرضه كل شىء جايز.

عمر خد والدته على اوضته ودخلوا وقفلوا الباب وراهم. وقعدت الام بحيرة وقلق واستغراب على السرير وقالت: خير يا عمر يا ابنى فيه ايه طمنى.

عمر: اطمنى يا ماما متقلقيش وخير انشاء الله يا امى. كنت عاوز اقولك ان البشمهندس حسام اتصل بيا النهارده وانا في الكليه وطلب انه يشوفنى وجالى على باب الكليه وخدنى بالعربيه وروحنا قعدنا في كافيه على كورنيش النيل. والصراحه أتكلم معايا في موضوع كده وكنت عاوز اقول لحضرتك عليه.
الام بأستغراب ردت وقالت: خير يا ابنى في ايه وغوشتنى اكتر.

عمر: يا ماما بقول لحضرتك اطمنى البشمهندس حسام معجب برهف وعاوز يتكلم معاها ويفتح معاها الموضوع ويشوف رأيها أيه قبل ما يجيب اهله هنا ويتقدم لها رسمى ويطلب ايديها مننا.
الام بفرحه ردت وقالت: انت بتتكلم جد يا عمر؟!
عمر: اه طبعا يا ست الكل اومال هاهزر يعنى في موضوع زى ده.
الام: الصراحه يا ابنى هو الشاب ما يتعيبش ادب واخلاق وشكله ابن ناس ومحترم وجدع وتحس انه ابن بلد وراجل كده.

والصراحه يعنى انا كنت واخده بالى من نظراته لرهف اختك واحنا في المستشفى في الكام يوم اللى هي قعدتهم هناك.
عمر: فعلا يا ماما حسام راجل يعتمد عليه وابن ناس ومحترم المهم يعنى اقوله رايك ايه يا امى.
الام فكرت شويه وقالت: هاقول لرهف اختك واشوف رايها الاول واحكلها على كل اللى حصل واشوف هاتقول ايه واقولك.
عمر: ماشى يا حاجه اللى تشوفيه وخدى وقتك ورهف كمان تفكر كويس جدا قبل ما تاخد اى قرار.

الام: اكيد يا ابنى ده جواز.
وغصب عنها عيونها اتملت بالدموع
وقالت: الله يرحمه ابوك كانت امنيه حياته انه يفرح بيكم كلكم وبجاوزكم وعيالكم بس للاسف ملحقش وسابنا وراح للى خلقه واللى احسن من الكل.
عمر بحزن طبطب على كتف والدته وباس راسها وقال: الله يرحمه يا حبيبتى وربنا يخليكى لينا يارب.
الام مسحت دموعها اللى نزلت غصب عنها وقامت وقفت وخرجوا هما الاتنين من الاوضه.

رغد اول لما شافتهم خارجين من الاوضه بصتلهم وقالت: ايه ده هو في اسرار في البيت ده من ورانا ولا ايه يا ست ماما.
الام بضحك راحت قعدت على الكنبه وقالت: ولا اسرار ولا حاجه يا بت يا ام لسان انتى اخوكى كان بيقولى على موضوع كده.
رهف بفضول ردت وقالت: اومال في ايه يا ماما اعترفى على طول.
عمر: طيب انا نازل شويه يا حاجه واقعدوا مه بعضكم بقى. مش عاوزة اى حاجه من تحت اجبهالكم وانا طالع.

الام: كتر خيرك يا حبيبى المهم ما تتاخرش وخلى بالك من نفسك والنبى يا عمر.
عمر: حاضر يا امى متقلقيش هاجى على طول يالا سلامو عليكو وقرب من باب الشفه وفتح ونزل.
رغد بصوت عالى قالت: عمر ما تنساش تجبلى شيكولاته وانت جاى مااااشى.
عمر سمعها وابتسم وقال: ماشى يا نوغه عاوزة حاجه تانى اجبهالك وانا جاى.
رغد بفرحه: لا يا باشا شكرا.
الام بصت لرغد وقالت: رغد قومى أعمللنا حاجه نشربها انا واختك.

رغد: ايه يا ماما ما احنا لسه شاربين شاى اهو بعد الغدا ولا عاوزة تطفشينى وتقولوا حاجه سر من ورايا؟
الام: غمزت لرغد بعينها فافهمت رغد أن في حاجه مهمه امها عاوزة تقولها لرهف وردت عليها وقالت: حاضر يا ست الكل انتى تؤمرينى امر. ودخلت على المطبخ وسابتهم لوحدهم.
الام بتوتر بصت لرهف وقالت تعالى يا حبيبتى اقعدى جنبى هنا عاوزة اتكلم معاكى شويه في موضوع كده.

بس قبل ما أقوله وقبل اى شىء لازم تخدى وقتك وتفكرى كويس في كل كلمه انا هاقولها ليكى دلوقتى ومتستعجليش في الرد.
رهف باستغراب ردت وقالت: خير يا ماما موضوع ايه قلقتينى؟!
يا ترى هيكون رأى رهف ايه في موضوع حسام وتوقعاتكم ايه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة